vigge50 skrev: ↑21 apr 2023 05:56Nu kommer jag låta som en rejält Tesla fan i en bubbla men är det inte rimligt att ens marginaler går ner om ekonomin kraschar totalt? Hur många trodde för ett och ett halvt år sedan att vi skulle ha inflation på över 10% och räntor uppe på 5%? Självklart påverkar det efterfrågan på bilar som kostar över en halv miljon, allt annat hade varit märkligt.
Att det fortfarande är extremt sena med flera produkter är dock bedrövligt, det har du helt rätt i.
Klart att det inte är orimligt. Tesla drabbas bara på ett lite annorlunda sätt än andra. Till stor del bygger de flesta bilar på beställning. Du traskar in på en återförsäljare, får hjälp av en säljare att speca bilen och komma överens om rabatter, finansiering...
Återförsäljarna lägger order i blindo ibland också för att få bilar att ha i hallen, demobilar och liknande. Det är även en sak som kan förkorta leveranstiden då en kund kan ta över en produktionsslot som har funnits i systemet ett tag.
Nu chansar jag lite här men det jag tror händer är att om beställningarna minskar så minskar produktionen på fabriken. De kanske drar in ett skift, varslar personal, låter personal vara lite extra lediga med mindre betalt mot löften om att de är villiga att jobba övertid när tiderna blir bättre igen osv. Kort sagt, de kommer inte stå där med tiotusentals osålda bilar som de måste dumpa priserna på.
Tesla har ett fåtal utrustningsval och matchar kundorder mot färdiga bilar. Fabrikerna går för fullt oavsett orderingång och det är även strategin. Tanken är att balansera efterfrågan med pris, även om det innebär att de under en period till och med går med förlust per såld bil. De vinner marknadsandelar och när vindarna vänder i ekonomin så är de en mycket större tillverkare och kan tjäna mer pengar.
Det är dock en högre risk att göra på det här sättet. Antagligen är det heller inte helt enkelt att öka marginalerna igen heller.
Om nu Tesla blir en lågmarginaltillverkare och när satsningen på FSD verkar mynna ut i ett stort fiasko och där Cybertruck, Semi, Roadster osv också går trögare än sirap, för att inte nämna Solar Roof, försäkringar och allt annat som många förståsigpåare har räknat in som stora intäktsströmmar så kommer det trycka värdet på aktien nedåt. Den närmast magiska dimension som Tesla lockat investerare med ser alltmer ut som tomma drömmar.
Nu är de en framgångsrik biltillverkare och Model Y säljer galet bra. Jag tror även fortsatt expansion är den rätta vägen för Tesla. Frågan är dock om det räcker för att försvara aktiekursen om de nu är en tillverkare med samma marginaler som VW? Eller kanske till och med lägre marginaler.