NIO batteribyte station Sverige

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av Tessi19 »

Åkte förbi Teslas superchargers i Mariestad och såg att NIO är i full fart med att bygga en station för att byta batterier.
NIO öppnar (eller har öppnat) även showroom i Göteborg (gamla Tesla store) så det verkar bli nu en satsning i Sverige efter Norge.

Hann tyvärr inte fota men kanske senare nästa vecka.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av Tessi19 »

E81F54E9-6E3D-474B-AC27-7FF677FE6184.jpeg
(Varför bilden kommer på snedden vet jag ej.)
Idag höll man på att testa stationen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av slugger75 »

Laddar NIO väldigt långsamt?

Funderar på vilket problem de vill lösa genom att införa batteribytesstationer.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3709
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av jonasl »

Det finns många som har svårt att tänka sig in i hur smidigt och enkelt det är att ladda bilen och vill göra mera som de gör med fossilbilarna, åka och "tanka". Men med ett par bilar i kö så lär det ju ta klart längre tid än att dutta i 15-25 minuter på en Supercharger.

Minns inte om man dessutom måste köra fram bilen själv till stationen så att det inte ens går att göra något vettigt av kötiden?

Nä, iden är verkligen dödfödd.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 861
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av Lerumsexpressen »

slugger75 skrev: 21 apr 2023 21:03
Laddar NIO väldigt långsamt?

Funderar på vilket problem de vill lösa genom att införa batteribytesstationer.
Hur menar du?
Folk som bor i storstäderna som inte har tillgång till laddare och direktörer eller andra med tjänstebilar ser nog batteribyte som en bra, smidig och unik lösning.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14629
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av taliz »

Lerumsexpressen skrev: 21 apr 2023 22:59
slugger75 skrev: 21 apr 2023 21:03
Laddar NIO väldigt långsamt?

Funderar på vilket problem de vill lösa genom att införa batteribytesstationer.
Hur menar du?
Folk som bor i storstäderna som inte har tillgång till laddare och direktörer eller andra med tjänstebilar ser nog batteribyte som en bra, smidig och unik lösning.
Funkar bra i teorin, mindre bra i praktiken.
Det är enormt dyrt och komplext att bygga en station, och det blir inte mkt billigare i större skala heller. Det kräver dessutom fortfarande personal på plats. Dvs raka motsatsen mot en laddstation.

I praktiken fungerar den ju tids och nyttjandemässigt som en bensinpump. Tänk dig själv att rulla in till en station med en enda pump.
Det blir kö direkt och den enda potentiella fördelen, dvs tidsaspekten, är borta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av slugger75 »

Lerumsexpressen skrev: 21 apr 2023 22:59
slugger75 skrev: 21 apr 2023 21:03
Laddar NIO väldigt långsamt?

Funderar på vilket problem de vill lösa genom att införa batteribytesstationer.
Hur menar du?
Folk som bor i storstäderna som inte har tillgång till laddare och direktörer eller andra med tjänstebilar ser nog batteribyte som en bra, smidig och unik lösning.
Jag menar att jag inte riktigt ser behovet. Fast det är klart, om man bor precis bredvid en sån här utbytesstation och saknar laddmöjlighet så kanske man skulle nyttja det (om man dessutom råkade ha en NIO).

Det där med direktörer hänger jag inte med på vad du menar? Är det speciella yrken NIO vänder sig till?

Men det är klart, det blir kul att se hur det ska gå med denna affärsidé.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av BigEasy »

Batteribyten och till och med vätgas har sin plats men det kommer att kosta därefter. En laddstation är billig att bygga jämfört med en utbytesstation, som också behöver ha snabbladdning av batterierna för att inte behöva ha löjliga mängder batterier i lager.

Dvs själva laddningen blir inte billigare. Byggnads- och personalkostnader tillkommer.
Yessla
Inlägg: 10
Blev medlem: 09 feb 2023 09:22

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av Yessla »

Det kom för sent. Laddstationerna har blivit infrastrukturen. Om det varit bytesstationer istället hade det varit klart bäst eftersom alla väldens mackar kan ta över den rollen, från bränslepumpar till bytesrobotar.
Den fördel som nu är kvar för Nio är andrahandsmarknaden, välj en gammal id4 med uråldrat batteri eller en nio med konstant uppdaterade batterier.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7264
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av fth »

Yessla skrev: 22 apr 2023 10:31
Det kom för sent. Laddstationerna har blivit infrastrukturen. Om det varit bytesstationer istället hade det varit klart bäst eftersom alla väldens mackar kan ta över den rollen, från bränslepumpar till bytesrobotar.
Den fördel som nu är kvar för Nio är andrahandsmarknaden, välj en gammal id4 med uråldrat batteri eller en nio med konstant uppdaterade batterier.
Jag har oerhört svårt att se att detta skulle någonsin kunnat vara en bra idé. Man behöver egentligen bara väga in det faktum att tillgången till batterier och därmed pris är en av dom största begränsande faktorerna för att inse att detta aldrig hade kunnat fungera.

Hur stor ”buffert” skulle det krävas på stationerna för att genomströmningen skulle bli acceptabel? 50%? 100%?

Detta innebär i så fall 50-100% högre total kostnad för batterier, som förstås måste betalas av förarna.

Alldeles bortsett från denna ökade kostnad så har jag också svårt att se vad fördelen skulle vara med att på något sätt försöka bevara dagens modell med mackar? Det är ju tvärtom en av dom största fördelarna med ”normala” elbilar att man inte behöver åka och tanka för vardagsbehovet.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av mati »

Om det nu åtminstone hade funnits en standard för batterier. Hade alla bilar kunnat ta emot alla batterier, med lite olika storlekar såklart, hade det kanske varit en bra ide. Men såhär är det ju dödfött. Ska alla göra samma sak som Nio och bygga egna utbytesstationer utmed vägarna? Det går ju inte.
Dessutom ser jag batteriet som den mest vitala delen av en elbil. Ungefär som motorn i en fossilbil. Den vill jag inte byta titt som tätt. Tvärtom.
För entreprenadmaskiner och traktorer däremot ser jag batteribyte kanske som ett fungerande alternativ. På samma sätt som för verktyg. Fast då byter man ju inte med andra, utan man har ett gäng batterier som laddas under tiden man jobbar med maskinen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: NIO batteribyte station Sverige

Inlägg av Trevlig »

taliz skrev: 22 apr 2023 09:19


Funkar bra i teorin, mindre bra i praktiken.
Det är enormt dyrt och komplext att bygga en station, och det blir inte mkt billigare i större skala heller. Det kräver dessutom fortfarande personal på plats. Dvs raka motsatsen mot en laddstation.

I praktiken fungerar den ju tids och nyttjandemässigt som en bensinpump. Tänk dig själv att rulla in till en station med en enda pump.
Det blir kö direkt och den enda potentiella fördelen, dvs tidsaspekten, är borta.
Hade med den åsikten ända tills jag kom på att de kan ju använda systemet att stödja elnätet.

https://cnevpost.com/2023/03/29/nio-par ... ce-europe/

Tänker att alla som inte har tillgång till laddning hemma är ju detta guld.

Artikeln är inte helt relevant men ändå bra nyhet att nio satsar.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Skriv svar