NIO batteribyte station Sverige
Moderator: Redaktion
NIO batteribyte station Sverige
Åkte förbi Teslas superchargers i Mariestad och såg att NIO är i full fart med att bygga en station för att byta batterier.
NIO öppnar (eller har öppnat) även showroom i Göteborg (gamla Tesla store) så det verkar bli nu en satsning i Sverige efter Norge.
Hann tyvärr inte fota men kanske senare nästa vecka.
NIO öppnar (eller har öppnat) även showroom i Göteborg (gamla Tesla store) så det verkar bli nu en satsning i Sverige efter Norge.
Hann tyvärr inte fota men kanske senare nästa vecka.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: NIO batteribyte station Sverige
Idag höll man på att testa stationen.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: NIO batteribyte station Sverige
Laddar NIO väldigt långsamt?
Funderar på vilket problem de vill lösa genom att införa batteribytesstationer.
Funderar på vilket problem de vill lösa genom att införa batteribytesstationer.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: NIO batteribyte station Sverige
Det finns många som har svårt att tänka sig in i hur smidigt och enkelt det är att ladda bilen och vill göra mera som de gör med fossilbilarna, åka och "tanka". Men med ett par bilar i kö så lär det ju ta klart längre tid än att dutta i 15-25 minuter på en Supercharger.
Minns inte om man dessutom måste köra fram bilen själv till stationen så att det inte ens går att göra något vettigt av kötiden?
Nä, iden är verkligen dödfödd.
Minns inte om man dessutom måste köra fram bilen själv till stationen så att det inte ens går att göra något vettigt av kötiden?
Nä, iden är verkligen dödfödd.
Model Y LR AWD 2022
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 861
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: NIO batteribyte station Sverige
Hur menar du?
Folk som bor i storstäderna som inte har tillgång till laddare och direktörer eller andra med tjänstebilar ser nog batteribyte som en bra, smidig och unik lösning.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: NIO batteribyte station Sverige
Funkar bra i teorin, mindre bra i praktiken.Lerumsexpressen skrev: ↑21 apr 2023 22:59Hur menar du?
Folk som bor i storstäderna som inte har tillgång till laddare och direktörer eller andra med tjänstebilar ser nog batteribyte som en bra, smidig och unik lösning.
Det är enormt dyrt och komplext att bygga en station, och det blir inte mkt billigare i större skala heller. Det kräver dessutom fortfarande personal på plats. Dvs raka motsatsen mot en laddstation.
I praktiken fungerar den ju tids och nyttjandemässigt som en bensinpump. Tänk dig själv att rulla in till en station med en enda pump.
Det blir kö direkt och den enda potentiella fördelen, dvs tidsaspekten, är borta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: NIO batteribyte station Sverige
Jag menar att jag inte riktigt ser behovet. Fast det är klart, om man bor precis bredvid en sån här utbytesstation och saknar laddmöjlighet så kanske man skulle nyttja det (om man dessutom råkade ha en NIO).Lerumsexpressen skrev: ↑21 apr 2023 22:59Hur menar du?
Folk som bor i storstäderna som inte har tillgång till laddare och direktörer eller andra med tjänstebilar ser nog batteribyte som en bra, smidig och unik lösning.
Det där med direktörer hänger jag inte med på vad du menar? Är det speciella yrken NIO vänder sig till?
Men det är klart, det blir kul att se hur det ska gå med denna affärsidé.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: NIO batteribyte station Sverige
Batteribyten och till och med vätgas har sin plats men det kommer att kosta därefter. En laddstation är billig att bygga jämfört med en utbytesstation, som också behöver ha snabbladdning av batterierna för att inte behöva ha löjliga mängder batterier i lager.
Dvs själva laddningen blir inte billigare. Byggnads- och personalkostnader tillkommer.
Dvs själva laddningen blir inte billigare. Byggnads- och personalkostnader tillkommer.
Re: NIO batteribyte station Sverige
Det kom för sent. Laddstationerna har blivit infrastrukturen. Om det varit bytesstationer istället hade det varit klart bäst eftersom alla väldens mackar kan ta över den rollen, från bränslepumpar till bytesrobotar.
Den fördel som nu är kvar för Nio är andrahandsmarknaden, välj en gammal id4 med uråldrat batteri eller en nio med konstant uppdaterade batterier.
Den fördel som nu är kvar för Nio är andrahandsmarknaden, välj en gammal id4 med uråldrat batteri eller en nio med konstant uppdaterade batterier.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7264
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: NIO batteribyte station Sverige
Jag har oerhört svårt att se att detta skulle någonsin kunnat vara en bra idé. Man behöver egentligen bara väga in det faktum att tillgången till batterier och därmed pris är en av dom största begränsande faktorerna för att inse att detta aldrig hade kunnat fungera.Yessla skrev: ↑22 apr 2023 10:31Det kom för sent. Laddstationerna har blivit infrastrukturen. Om det varit bytesstationer istället hade det varit klart bäst eftersom alla väldens mackar kan ta över den rollen, från bränslepumpar till bytesrobotar.
Den fördel som nu är kvar för Nio är andrahandsmarknaden, välj en gammal id4 med uråldrat batteri eller en nio med konstant uppdaterade batterier.
Hur stor ”buffert” skulle det krävas på stationerna för att genomströmningen skulle bli acceptabel? 50%? 100%?
Detta innebär i så fall 50-100% högre total kostnad för batterier, som förstås måste betalas av förarna.
Alldeles bortsett från denna ökade kostnad så har jag också svårt att se vad fördelen skulle vara med att på något sätt försöka bevara dagens modell med mackar? Det är ju tvärtom en av dom största fördelarna med ”normala” elbilar att man inte behöver åka och tanka för vardagsbehovet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: NIO batteribyte station Sverige
Om det nu åtminstone hade funnits en standard för batterier. Hade alla bilar kunnat ta emot alla batterier, med lite olika storlekar såklart, hade det kanske varit en bra ide. Men såhär är det ju dödfött. Ska alla göra samma sak som Nio och bygga egna utbytesstationer utmed vägarna? Det går ju inte.
Dessutom ser jag batteriet som den mest vitala delen av en elbil. Ungefär som motorn i en fossilbil. Den vill jag inte byta titt som tätt. Tvärtom.
För entreprenadmaskiner och traktorer däremot ser jag batteribyte kanske som ett fungerande alternativ. På samma sätt som för verktyg. Fast då byter man ju inte med andra, utan man har ett gäng batterier som laddas under tiden man jobbar med maskinen.
Dessutom ser jag batteriet som den mest vitala delen av en elbil. Ungefär som motorn i en fossilbil. Den vill jag inte byta titt som tätt. Tvärtom.
För entreprenadmaskiner och traktorer däremot ser jag batteribyte kanske som ett fungerande alternativ. På samma sätt som för verktyg. Fast då byter man ju inte med andra, utan man har ett gäng batterier som laddas under tiden man jobbar med maskinen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 774
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: NIO batteribyte station Sverige
Hade med den åsikten ända tills jag kom på att de kan ju använda systemet att stödja elnätet.taliz skrev: ↑22 apr 2023 09:19
Funkar bra i teorin, mindre bra i praktiken.
Det är enormt dyrt och komplext att bygga en station, och det blir inte mkt billigare i större skala heller. Det kräver dessutom fortfarande personal på plats. Dvs raka motsatsen mot en laddstation.
I praktiken fungerar den ju tids och nyttjandemässigt som en bensinpump. Tänk dig själv att rulla in till en station med en enda pump.
Det blir kö direkt och den enda potentiella fördelen, dvs tidsaspekten, är borta.
https://cnevpost.com/2023/03/29/nio-par ... ce-europe/
Tänker att alla som inte har tillgång till laddning hemma är ju detta guld.
Artikeln är inte helt relevant men ändå bra nyhet att nio satsar.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)