Sned bakdörr - MY LR - Berlintillverkad
Moderator: Redaktion
Sned bakdörr - MY LR - Berlintillverkad
Är det någon fler som har fått en bil med "sned bakdörr" på sin nya Model Y LR Berlintillverkad.
Hämtade ut min nya Model Y för 3 veckor sedan och upptäcker när jag kommer hem att vänster bakdörr inte linjerar med bilen
Lägger ett serviceärende och Tesla kommer och försöker justera dörren på plats, men lyckas inte nämnvärt att få till det.
Dom säger att bilen måste in på "plåtverkstad" för att kunna justera, men att bilen är "innan för specen" och har svårt att säga om jag får bekosta det själv... på en en bil som kostar 680 k så skall detta vara rakt anser jag, är det någon fler som har detta fel och hur har ni i så fall gått vidare?
/ Pelle
Hämtade ut min nya Model Y för 3 veckor sedan och upptäcker när jag kommer hem att vänster bakdörr inte linjerar med bilen
Lägger ett serviceärende och Tesla kommer och försöker justera dörren på plats, men lyckas inte nämnvärt att få till det.
Dom säger att bilen måste in på "plåtverkstad" för att kunna justera, men att bilen är "innan för specen" och har svårt att säga om jag får bekosta det själv... på en en bil som kostar 680 k så skall detta vara rakt anser jag, är det någon fler som har detta fel och hur har ni i så fall gått vidare?
/ Pelle
Re: Sned bakdörr - MY LR - Berlintillverkad
Vad du anser är inget som Tesla bryr sig om. För att vara en Tesla är detdär helt ok. Du får gilla läget. Du har trots allt valt en Tesla.
Tyskarna är ju kända för sin noggrannhet vid biltillverkning….

Tyvärr är det ungefär det där du får. Inte mycket bättre på dyrare bilar som Audi, VW och Škoda … såg själv en e-tron som jag först trodde var smälld. Skillnaden är att hos Škoda (t.ex) har du oftast vettiga människor att prata med. Hos Tesla är det det omvända…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Att alla tyska bilar skulle ha bättre passform än Tesla är bara ett skämt.
Min ID.4 ser förjävlig ut om man granskar den, tittar man snabbt så ser den välbyggd ut
Min ID.4 ser förjävlig ut om man granskar den, tittar man snabbt så ser den välbyggd ut

M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Hej, det där med dörrar är väldigt slumpartat hos Tesla. Har sett många Y med samma ”avvikelse” och en hel del som är värre. Vet inget om koppling till viss fabrik, år mm. Det som kan vara vettigt att fundera över och väga in inför eventuell åtgärd är påverkan på stängning, vet ej vad som är ”inom spec” där ifall den funktionen försämras.
Ser mest ut som det är listen(dvs inte själva dörren), och att det är några ynka millimeter?
Mitt förslag: gå och titta och mät på 10 andra bilar(hos tex en bilhandlare).
Sen inser du att det där inte är något att ojja sig över, det är fullt normalt.
Mitt förslag: gå och titta och mät på 10 andra bilar(hos tex en bilhandlare).
Sen inser du att det där inte är något att ojja sig över, det är fullt normalt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Jag har samma issue på min, hade den inlämnad för åtgärd men jag kunde inte se någon skillnad när jag fick tillbaka den. Har släppt det och njuter av bilen som den är.
MYLR beställd 2/1-2023
Uthämtad 17/3 - 2023
Uthämtad 17/3 - 2023
Tysk kvalitet kan man nog ta för en nypa salt...mest polska,turkiska och syriska gästarbetare med bristande språkkunskaper som skruvar ihop tyska bilar...gäller även Tesla. Inte som i Kina där det är stor stolthet och 99 % kineser i Gigafactory Shanghai!
Hur kan man bagatellisera en undermålig karosspassning?! Det är ingen Dacia för 159.900kr utan en Tesla för 750.000kr som gör anspråk på att vara en premium tillverkare! Detta är så långt ifrån premium man kan komma om någon frågar mig. Den typen av fel borde givetvis fångas upp direkt på fabriken innan bilen levereras till kunden. Om inte kunderna reagerar och reklamerar det omgående så kommer Tesla förmodligen aldrig att få ordning på dålig karosspassning. Det är ett problem företaget har haft sedan flera år tillbaka. Vad kostar inte alla reklamationer och åtgärder som Tesla måste ta hand om kan man fråga sig.Ser mest ut som det är listen(dvs inte själva dörren), och att det är några ynka millimeter?
Precis detta jag kommenterade i en annan tråd….Unia skrev: ↑25 apr 2023 11:43Hur kan man bagatellisera en undermålig karosspassning?! Det är ingen Dacia för 159.900kr utan en Tesla för 750.000kr som gör anspråk på att vara en premium tillverkare! Detta är så långt ifrån premium man kan komma om någon frågar mig. Den typen av fel borde givetvis fångas upp direkt på fabriken innan bilen levereras till kunden. Om inte kunderna reagerar och reklamerar det omgående så kommer Tesla förmodligen aldrig att få ordning på dålig karosspassning. Det är ett problem företaget har haft sedan flera år tillbaka. Vad kostar inte alla reklamationer och åtgärder som Tesla måste ta hand om kan man fråga sig.Ser mest ut som det är listen(dvs inte själva dörren), och att det är några ynka millimeter?

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- LordRanta
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristian654611
Hur är glipan mellan framdörr - bakdörr?
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Min första model 3 hade tillräckligt stor glipa att dörren såg öppen ut. Regnade dessutom in!
Det fixade Tesla iallafall
Det fixade Tesla iallafall

Tesla har dyra bilar, javisst men uppfattar det inte som om de aspirerar på att vara premiumtillverkare. Snarare tvärt om .. de försöker tillverka så billiga bilar som möjligt.Ett problem är att kunderna tror de köper en rolls royce pga. priset. Är f.ö övertygad om att andra tillverkare skulle ha minst lika mycket problem med karosspassning om kunderna hade för vana att mäta panelerna. Gammal skröna som hänger kvar från teslas tidiga dagar med amerikanska fabriken.Unia skrev: ↑25 apr 2023 11:43Hur kan man bagatellisera en undermålig karosspassning?! Det är ingen Dacia för 159.900kr utan en Tesla för 750.000kr som gör anspråk på att vara en premium tillverkare! Detta är så långt ifrån premium man kan komma om någon frågar mig. Den typen av fel borde givetvis fångas upp direkt på fabriken innan bilen levereras till kunden. Om inte kunderna reagerar och reklamerar det omgående så kommer Tesla förmodligen aldrig att få ordning på dålig karosspassning. Det är ett problem företaget har haft sedan flera år tillbaka. Vad kostar inte alla reklamationer och åtgärder som Tesla måste ta hand om kan man fråga sig.Ser mest ut som det är listen(dvs inte själva dörren), och att det är några ynka millimeter?
Ja, det finns en här på forumet som köpte en Porsche Taycan och upptäckte att passningen på den inte var bättre än Teslan.kaffekoko skrev: ↑25 apr 2023 16:35Tesla har dyra bilar, javisst men uppfattar det inte som om de aspirerar på att vara premiumtillverkare. Snarare tvärt om .. de försöker tillverka så billiga bilar som möjligt.Ett problem är att kunderna tror de köper en rolls royce pga. priset. Är f.ö övertygad om att andra tillverkare skulle ha minst lika mycket problem med karosspassning om kunderna hade för vana att mäta panelerna. Gammal skröna som hänger kvar från teslas tidiga dagar med amerikanska fabriken.Unia skrev: ↑25 apr 2023 11:43Hur kan man bagatellisera en undermålig karosspassning?! Det är ingen Dacia för 159.900kr utan en Tesla för 750.000kr som gör anspråk på att vara en premium tillverkare! Detta är så långt ifrån premium man kan komma om någon frågar mig. Den typen av fel borde givetvis fångas upp direkt på fabriken innan bilen levereras till kunden. Om inte kunderna reagerar och reklamerar det omgående så kommer Tesla förmodligen aldrig att få ordning på dålig karosspassning. Det är ett problem företaget har haft sedan flera år tillbaka. Vad kostar inte alla reklamationer och åtgärder som Tesla måste ta hand om kan man fråga sig.Ser mest ut som det är listen(dvs inte själva dörren), och att det är några ynka millimeter?
Visst har Tesla historiskt varit dåliga, och det är pga det många fortfarande tror att de är det. Så de har ju sig själva att skylla till största del. Men de har ju alltid jobbat med kontinuerlig utveckling och förbättring och det blev enorm skillnad när tillverkningen flyttade till Kina.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
-
- Referralkod: ts.la/mattias431869
Det där med toleranskedjor spalter och spel är väldigt lurigt om jag får säga mitt. Troligen har Tesla många andra mätpunkter än just där du mätt och om de ska in och pilla så kanske någon annan parameter ändrar sig som gör att vatten börjar läcka in osv osv. (Jag fick en dörr justerad på min V70 för att den inte såg snygg ut, men då började vatten läcka in istället vilket faktiskt var sämre
Min erfarenhet är att Tesla har ett väldigt proffsigt bemötande (både Gbg södra och norra). De har inte kunnat hjälpa mig varje gång, men svaren har iaf varit väldigt informerande. Mitt förslag är att lägga ett ärende i appen alt besöka dem där du har dem närmast för en bedömning och förslag till åtgärd alt ett svar varför de inte vill utföra åtgärd.
Deras svar kommer att vara bygt på just din bil och inte hur det var förr eller hur andra tillverkare har det...

Min erfarenhet är att Tesla har ett väldigt proffsigt bemötande (både Gbg södra och norra). De har inte kunnat hjälpa mig varje gång, men svaren har iaf varit väldigt informerande. Mitt förslag är att lägga ett ärende i appen alt besöka dem där du har dem närmast för en bedömning och förslag till åtgärd alt ett svar varför de inte vill utföra åtgärd.
Deras svar kommer att vara bygt på just din bil och inte hur det var förr eller hur andra tillverkare har det...
Det där Teslastandard
Tyvärr också standard på andra fabrikat. Lär bli vanligare i takt med att Tesla prispressar övriga till döds.
Tyvärr också standard på andra fabrikat. Lär bli vanligare i takt med att Tesla prispressar övriga till döds.
- swederamen
- Teslaägare
Fick min i förra veckan och vänster bak ser ut som din. Jag hade Tesla service på plats idag och de sa att det är svårt att fixa på plats, men också att det kan justera sig en del när gummilisterna sätter dig. När jag tittar så tycker jag det ser svårt att rätta till det utan att något annat ändrar sig.PelleP71 skrev: ↑25 apr 2023 06:51Är det någon fler som har fått en bil med "sned bakdörr" på sin nya Model Y LR Berlintillverkad.
/ Pelle
Bakdörr2.jpg
Bakdörr2.jpg
Tycker att sprickan i framrutan efter stenskottet jag fick i framrutan efter en vecka med bilen stör mer

Taliz
Vem var det? I vilken tråd? Länka gärna.Ja, det finns en här på forumet som köpte en Porsche Taycan och upptäckte att passningen på den inte var bättre än Teslan.
Har aldrig hört talas om gummilister som " sätter sig "men också att det kan justera sig en del när gummilisterna sätter dig.

Låter som BS, underflykter för att bli av med kunden, och problemet som man inte kan lösa på ett adekvat sätt.
Min förra Tesla S 90 D -17. Där var det en del skumma panel diffar. De justerade dörrarna i Gbg så försvann vindbruset. Det var en riktig prototypkänsla i den bilen. Soltaket följde inte riktigt taket osv. Men var nöjd ändå. Saknar den lite. Nu en model Y LR -21 från Kina. Känns ju mycket mindre prototyp. Eller inte alls prototyp egentligen. Inga klagomål på karross etc. Gått snart 5000 mil. Inte varit på Servicé center än. Får väl byta luftfilter till kupen åtminstone
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld
Ok, bilder på en Taycan med en dörr som inte är helt stängd... det var ju upprörande dåligt av Porschenek0 skrev: ↑29 apr 2023 06:52

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Tänk om den faktiskt är stängd…Maw skrev: ↑29 apr 2023 07:23Ok, bilder på en Taycan med en dörr som inte är helt stängd... det var ju upprörande dåligt av Porschenek0 skrev: ↑29 apr 2023 06:52![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Samtidigt ska dörren ju vara utanför bakskärmen i bakkant så inte stenskott gör märken i lacken utan sticker iväg bakåt. Så har till och med Renault klarat av att göra under lång tid. Samma med bakkant framskärm ska vara lite utanför framkant framdörr, ni förstår.
Sen har jag aldrig hört om bilar som har diff från fabrik utom just hos T, men det där skulle jag nog leva med… tråkigt med en ny bil såklart men ibland är det som det ska vara.
Sen har jag aldrig hört om bilar som har diff från fabrik utom just hos T, men det där skulle jag nog leva med… tråkigt med en ny bil såklart men ibland är det som det ska vara.
Ser nästan ut som en parkeringsskada eller försök till inbrott?tror han menar de här bilderna.