"I hesitate to say this but I think we'll do it this year," said Tesla CEO Musk, speaking on a conference call. Musk has missed his previous targets to achieve self-driving capability dating back years.
"I hesitate to say this but I think we'll do it this year," said Tesla CEO Musk, speaking on a conference call. Musk has missed his previous targets to achieve self-driving capability dating back years.
Det intressanta här är ju vad han egentligen menar med ”we'll do it this year”? Do what? Är det att bli ”klar” med nuvarande FSD L2? Tesla har ju varit väldigt tydliga (mot NHTSA och kunder) på sistone med att FSD som man nu säljer bara kommer vara L2.
Jag tror han menar "We'll miss the target this year as well!"
I artikel jag länkar står det även såhär, men som vanligt så är det luddigt så man får läsa in vad man vill.
The test version of what Tesla calls Full Self-Driving (FSD) software will be "two steps forward, one step back between releases," Musk said, "but the trend is very clearly towards full self driving, towards full autonomy."
"I hesitate to say this but I think we'll do it this year," said Tesla CEO Musk, speaking on a conference call. Musk has missed his previous targets to achieve self-driving capability dating back years.
Det intressanta här är ju vad han egentligen menar med ”we'll do it this year”? Do what? Är det att bli ”klar” med nuvarande FSD L2? Tesla har ju varit väldigt tydliga (mot NHTSA och kunder) på sistone med att FSD som man nu säljer bara kommer vara L2.
Och L2 har vi ju redan så… den är inte svinbra men som L2 kan dom ju säga att den är klar sedan länge
egentligen.
Brukar oftast uppskatta dina inlägg väldigt mycket, men det här var obegripligt. En random reklamfilm som inte egentligen visar någonting alls, och helt utan egen kommentar eller reflektion. Liknar Sabbes inlägg i aktie-tråden. Vad falls?
Brukar oftast uppskatta dina inlägg väldigt mycket, men det här var obegripligt. En random reklamfilm som inte egentligen visar någonting alls, och helt utan egen kommentar eller reflektion. Liknar Sabbes inlägg i aktie-tråden. Vad falls?
Tack för återkopplingen. Det skulle givetvis ha varit en text till som förklarar att Ford är först med hands-off (eyes-on) ADAS i Europa (UK). Det har diskuterats tidigare i tråden.
Brukar oftast uppskatta dina inlägg väldigt mycket, men det här var obegripligt. En random reklamfilm som inte egentligen visar någonting alls, och helt utan egen kommentar eller reflektion. Liknar Sabbes inlägg i aktie-tråden. Vad falls?
Tack för återkopplingen. Det skulle givetvis ha varit en text till som förklarar att Ford är först med hands-off (eyes-on) ADAS i Europa (UK). Det har diskuterats tidigare i tråden.
Jag läste det också. Undrar om/när det kommer till EU?
Läste lite om nya BMW i5 ADAS som ska vara hands free.
” The other big selling point will be a suite of advanced driver’s assistance tech, which BMW is calling Level 2+. It is largely like the suite in the i7 that includes hands-off driving in certain situations and automatic lane changes with the turn signal stalk but adds eye-tracking lane changes to the mix. Then there’s a new version of iDrive, now on iteration 8.5 that boasts a redesigned interface projected from a curved infotainment screen.”
Vad jag läst ska det räcka att enbart titta i backspegeln för att initiera filbyte när systemet föreslår detta. Jag tycker det låter som en elegant lösning.
Läste lite om nya BMW i5 ADAS som ska vara hands free.
” The other big selling point will be a suite of advanced driver’s assistance tech, which BMW is calling Level 2+. It is largely like the suite in the i7 that includes hands-off driving in certain situations and automatic lane changes with the turn signal stalk but adds eye-tracking lane changes to the mix. Then there’s a new version of iDrive, now on iteration 8.5 that boasts a redesigned interface projected from a curved infotainment screen.”
Vad jag läst ska det räcka att enbart titta i backspegeln för att initiera filbyte när systemet föreslår detta. Jag tycker det låter som en elegant lösning.
Spännande. Nu är ju iofs inte system-initierade filbyten lagligt i EU ännu, men det kanske kommer. Jag tolkar det som att man behöver använda spak och att DMS är extra säkerhet?
Läste lite om nya BMW i5 ADAS som ska vara hands free.
” The other big selling point will be a suite of advanced driver’s assistance tech, which BMW is calling Level 2+. It is largely like the suite in the i7 that includes hands-off driving in certain situations and automatic lane changes with the turn signal stalk but adds eye-tracking lane changes to the mix. Then there’s a new version of iDrive, now on iteration 8.5 that boasts a redesigned interface projected from a curved infotainment screen.”
Vad jag läst ska det räcka att enbart titta i backspegeln för att initiera filbyte när systemet föreslår detta. Jag tycker det låter som en elegant lösning.
Spännande. Nu är ju iofs inte system-initierade filbyten lagligt i EU ännu, men det kanske kommer. Jag tolkar det som att man behöver använda spak och att DMS är extra säkerhet?
Electrek skriver såhär:
”The system will suggest the lane change, and the driver can activate the movement by peering at the side mirror. The driver can also flip their turn signal to initiate the lane change.”
Förmodligen är tanken att ”kolla i backspegeln” räcker för att det INTE ska räknas som system-initierat?
Godkänner man ett filbyte bara genom att titta i backspegeln? Det gäller att vara försiktig vad man tittar på när man åker bil då.
Självklart inte. Läs artikeln! Precis som när man godkänner med blinkersen på liknande system så startar ju inte filbytet om bilen upptäcker hinder mha. radar/kameror.
Godkänner man ett filbyte bara genom att titta i backspegeln? Det gäller att vara försiktig vad man tittar på när man åker bil då.
Självklart inte. Läs artikeln! Precis som när man godkänner med blinkersen på liknande system så startar ju inte filbytet om bilen upptäcker hinder mha. radar/kameror.
Jag läste artikeln. När man godkänner filbyte med blinkers tittar man väl i backspegeln först (eftersom man ju själv ansvarar för att inte köra på någon)?
Så den kontrollen i sig själv räcker som kvittens på att filbytet är ok?
Godkänner man ett filbyte bara genom att titta i backspegeln? Det gäller att vara försiktig vad man tittar på när man åker bil då.
Självklart inte. Läs artikeln! Precis som när man godkänner med blinkersen på liknande system så startar ju inte filbytet om bilen upptäcker hinder mha. radar/kameror.
Jag läste artikeln. När man godkänner filbyte med blinkers tittar man väl i backspegeln först (eftersom man ju själv ansvarar för att inte köra på någon)?
Så den kontrollen i sig själv räcker som kvittens på att filbytet är ok?
Det finns ju sedan många år bilar som gör filbyte med blinkersen när man kör ACC/Filhållare (exempel Tesla). BMWn släpps ju i höst och de har gått ut med infon i artikeln ovan. Vore ju jäkligt konstigt om det nya med att titta i backspegeln för att initiera filbyte (istället för blinkersen) när systemet föreslår filbyte innebär att man också ska använda blinkersen. Då blir det ju ingen förbättring/inget nytt.
Godkänner man ett filbyte bara genom att titta i backspegeln? Det gäller att vara försiktig vad man tittar på när man åker bil då.
Självklart inte. Läs artikeln! Precis som när man godkänner med blinkersen på liknande system så startar ju inte filbytet om bilen upptäcker hinder mha. radar/kameror.
Jag läste artikeln. När man godkänner filbyte med blinkers tittar man väl i backspegeln först (eftersom man ju själv ansvarar för att inte köra på någon)?
Så den kontrollen i sig själv räcker som kvittens på att filbytet är ok?
Det finns ju sedan många år bilar som gör filbyte med blinkersen när man kör ACC/Filhållare (exempel Tesla). BMWn släpps ju i höst och de har gått ut med infon i artikeln ovan. Vore ju jäkligt konstigt om det nya med att titta i backspegeln för att initiera filbyte (istället för blinkersen) när systemet föreslår filbyte innebär att man också ska använda blinkersen. Då blir det ju ingen förbättring/inget nytt.
Jag menar att när man vill att bilen ska byta fil först tittar i spegeln och kusten klar slår man på blinkersen. Om det räcker att bara titta i spegeln tar ju bilen beslutet och jag är ansvarig.
Godkänner man ett filbyte bara genom att titta i backspegeln? Det gäller att vara försiktig vad man tittar på när man åker bil då.
Självklart inte. Läs artikeln! Precis som när man godkänner med blinkersen på liknande system så startar ju inte filbytet om bilen upptäcker hinder mha. radar/kameror.
Jag läste artikeln. När man godkänner filbyte med blinkers tittar man väl i backspegeln först (eftersom man ju själv ansvarar för att inte köra på någon)?
Så den kontrollen i sig själv räcker som kvittens på att filbytet är ok?
Det finns ju sedan många år bilar som gör filbyte med blinkersen när man kör ACC/Filhållare (exempel Tesla). BMWn släpps ju i höst och de har gått ut med infon i artikeln ovan. Vore ju jäkligt konstigt om det nya med att titta i backspegeln för att initiera filbyte (istället för blinkersen) när systemet föreslår filbyte innebär att man också ska använda blinkersen. Då blir det ju ingen förbättring/inget nytt.
Jag menar att när man vill att bilen ska byta fil först tittar i spegeln och kusten klar slår man på blinkersen. Om det räcker att bara titta i spegeln tar ju bilen beslutet och jag är ansvarig.
Vi tar det igen.. alltså det är bilens system som FÖRESLÅR filbyte. Till exempel när du börjar komma ikapp någon. Man bekräftar det med att dutta på blinkersspaken och bilen utför sen filbytet. Detta är vanligt och hur det funkar på bla. BMW i7 och Tesla.
Det nya här på i5 är att när bilen FÖRESLÅR filbyte så kan man bekräfta det genom att titta i respektive backspegel och det nya DMS systemet get ok till bilen att börja filbytet.
Annan artikel:
” This system goes one step further than any other on the market, allowing the driver to initiate an automated lane change by simply looking at either of the side-view mirrors. Cameras will prompt the car to perform the lane change once the driver confirms and as the traffic situation allows.”
Vi tar det igen.. alltså det är bilens system som FÖRESLÅR filbyte. Till exempel när du börjar komma ikapp någon. Man bekräftar det med att dutta på blinkersspaken och bilen utför sen filbytet. Detta är vanligt och hur det funkar på bla. BMW i7 och Tesla.
Det nya här på i5 är att när bilen FÖRESLÅR filbyte så kan man bekräfta det genom att titta i respektive backspegel och det nya DMS systemet get ok till bilen att börja filbytet.
Annan artikel:
” This system goes one step further than any other on the market, allowing the driver to initiate an automated lane change by simply looking at either of the side-view mirrors. Cameras will prompt the car to perform the lane change once the driver confirms and as the traffic situation allows.”
Jag förstår. Du menar alltså att när bilen förslår ett filbyte så vill du inte kontrollera om filbytet är ok innan du godkänner? Om man vill kontrollera att det är ok sammanfaller ju sättet att kontrollera (titta i spegeln) med signalen att du godkänner filbytet (titta i spegeln) med varandra.
Vi tar det igen.. alltså det är bilens system som FÖRESLÅR filbyte. Till exempel när du börjar komma ikapp någon. Man bekräftar det med att dutta på blinkersspaken och bilen utför sen filbytet. Detta är vanligt och hur det funkar på bla. BMW i7 och Tesla.
Det nya här på i5 är att när bilen FÖRESLÅR filbyte så kan man bekräfta det genom att titta i respektive backspegel och det nya DMS systemet get ok till bilen att börja filbytet.
Annan artikel:
” This system goes one step further than any other on the market, allowing the driver to initiate an automated lane change by simply looking at either of the side-view mirrors. Cameras will prompt the car to perform the lane change once the driver confirms and as the traffic situation allows.”
Jag förstår. Du menar alltså att när bilen förslår ett filbyte så vill du inte kontrollera om filbytet är ok innan du godkänner? Om man vill kontrollera att det är ok sammanfaller ju sättet att kontrollera (titta i spegeln) med signalen att du godkänner filbytet (titta i spegeln) med varandra.
Ja det är så jag tolkar det av den info som är ute. Man godkänner genom att kolla att det är ok och slipper därmed dutta på blinkersspaken också. Som det är nu.
Ja det är så jag tolkar det av den info som är ute. Man godkänner genom att kolla att det är ok och slipper därmed dutta på blinkersspaken också. Som det är nu.
Hur säger man nej till filbytet då, blundar?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ja det är så jag tolkar det av den info som är ute. Man godkänner genom att kolla att det är ok och slipper därmed dutta på blinkersspaken också. Som det är nu.