Jag tycker också Teslas regen fungerar utmärkt, men i vissa situationer anser jag att den är för kraftig.holden skrev: ↑28 apr 2023 11:46Jag tycker teslas regen funkar utmärkt, det är den kategori människor som helt enkelt inte kan köra mjukt och följsamt som är problemet vilket förstärks med enpedalskörning. Brukar medvetet motionera bromspedalen ibland när jag kommer på mig med att inte ha använt den öht på en vecka eller så.
I stadstrafik och med bra väglag tycker jag den är perfekt. Vid landsvägskörning/motorvägskörning och i halka tycker jag den är för kraftig och önskar en mindre kraftig regen.
holden, upplys mig gärna om hur jag i följande given situation bättre utnyttjar min Tesla:
Scenario: 2+1 väg med hastighetsbegränsning 110 km/h, farthållare låst på 110 km/h. Det är för tillfället enfiligt och jag kommer ikapp ett fordon som håller 75 km/h. Jag ser fordonet i god tid.
Alternativ 1 - förlitar mig på Teslan:
Resultatet blir en kraftig inbromsning när Teslan väl upptäcker fordonet, regen kommer inte räcka utan bromsarna måste aktiveras. Jag håller dessutom 110 km/h onödigt långt, hade varit effektivare att sakna ner tidigare och glida i 75 km/h tills det blir tvåfiligt.
Alternativ 2 - jag kopplar ur AP manuellt:
Regen går in och bromsa ner, för passagerarna är inte denna retardation bekväm.
Alternativ 3 - jag kopplar ur AP manuellt och möter med gasen:
Det bekväma alternativet, kopplar ur AP och möter upp med gasen för att få en mildare retardation.
Jag kör dagligen på alternativ 3, finns det ett alternativ 4?
Det jag får med den ryktade förändringen är att jag kan koppla ur AP manuellt i god tid och få en mindre kraftig retardation.
Var är problemet med valfrihet?