Avaktivera enpedalskörning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Arctic Drifter »

holden skrev: 28 apr 2023 11:46
Jag tycker teslas regen funkar utmärkt, det är den kategori människor som helt enkelt inte kan köra mjukt och följsamt som är problemet vilket förstärks med enpedalskörning. Brukar medvetet motionera bromspedalen ibland när jag kommer på mig med att inte ha använt den öht på en vecka eller så.
Jag tycker också Teslas regen fungerar utmärkt, men i vissa situationer anser jag att den är för kraftig.
I stadstrafik och med bra väglag tycker jag den är perfekt. Vid landsvägskörning/motorvägskörning och i halka tycker jag den är för kraftig och önskar en mindre kraftig regen.

holden, upplys mig gärna om hur jag i följande given situation bättre utnyttjar min Tesla:

Scenario: 2+1 väg med hastighetsbegränsning 110 km/h, farthållare låst på 110 km/h. Det är för tillfället enfiligt och jag kommer ikapp ett fordon som håller 75 km/h. Jag ser fordonet i god tid.
Alternativ 1 - förlitar mig på Teslan:
Resultatet blir en kraftig inbromsning när Teslan väl upptäcker fordonet, regen kommer inte räcka utan bromsarna måste aktiveras. Jag håller dessutom 110 km/h onödigt långt, hade varit effektivare att sakna ner tidigare och glida i 75 km/h tills det blir tvåfiligt.
Alternativ 2 - jag kopplar ur AP manuellt:
Regen går in och bromsa ner, för passagerarna är inte denna retardation bekväm.
Alternativ 3 - jag kopplar ur AP manuellt och möter med gasen:
Det bekväma alternativet, kopplar ur AP och möter upp med gasen för att få en mildare retardation.

Jag kör dagligen på alternativ 3, finns det ett alternativ 4?
Det jag får med den ryktade förändringen är att jag kan koppla ur AP manuellt i god tid och få en mindre kraftig retardation.

Var är problemet med valfrihet?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av BigEasy »

Piggelin skrev: 28 apr 2023 12:04
BigEasy skrev: 27 apr 2023 23:04
Blended braking är skit för bromskänslan dock. Passar väl på en Citroen eller Hyundai möjligen.
Har det på min nuvarande, inget fel på bromskänslan alls. Blir otroligt mjuk körning jämfört en ryckig tesla som är en spymaskin för framförallt barn.
Vad pratar du om?
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Piggelin »

BigEasy skrev: 28 apr 2023 12:11
Vad pratar du om?
Teslor är kända för att framkalla åksjuka hos framförallt barn som är extra känsliga. Det blir en otrolig ryckig körning med OPD. Då bilen aldrig frirullar naturligt. Det är därför t ex X2000 gör så många åksjuka, det blir inte en naturlig rörelse och då mår folk illa...
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av holden »

Arctic Drifter skrev: 28 apr 2023 12:08
holden skrev: 28 apr 2023 11:46
Jag tycker teslas regen funkar utmärkt, det är den kategori människor som helt enkelt inte kan köra mjukt och följsamt som är problemet vilket förstärks med enpedalskörning. Brukar medvetet motionera bromspedalen ibland när jag kommer på mig med att inte ha använt den öht på en vecka eller så.
Jag tycker också Teslas regen fungerar utmärkt, men i vissa situationer anser jag att den är för kraftig.
I stadstrafik och med bra väglag tycker jag den är perfekt. Vid landsvägskörning/motorvägskörning och i halka tycker jag den är för kraftig och önskar en mindre kraftig regen.

holden, upplys mig gärna om hur jag i följande given situation bättre utnyttjar min Tesla:

Scenario: 2+1 väg med hastighetsbegränsning 110 km/h, farthållare låst på 110 km/h. Det är för tillfället enfiligt och jag kommer ikapp ett fordon som håller 75 km/h. Jag ser fordonet i god tid.
Alternativ 1 - förlitar mig på Teslan:
Resultatet blir en kraftig inbromsning när Teslan väl upptäcker fordonet, regen kommer inte räcka utan bromsarna måste aktiveras. Jag håller dessutom 110 km/h onödigt långt, hade varit effektivare att sakna ner tidigare och glida i 75 km/h tills det blir tvåfiligt.
Alternativ 2 - jag kopplar ur AP manuellt:
Regen går in och bromsa ner, för passagerarna är inte denna retardation bekväm.
Alternativ 3 - jag kopplar ur AP manuellt och möter med gasen:
Det bekväma alternativet, kopplar ur AP och möter upp med gasen för att få en mildare retardation.

Jag kör dagligen på alternativ 3, finns det ett alternativ 4?
Det jag får med den ryktade förändringen är att jag kan koppla ur AP manuellt i god tid och få en mindre kraftig retardation.

Var är problemet med valfrihet?
Använder aldrig autopilot på 2+1 vägar eftersom det aldrig funkat vilket är vittnat och känt så har inga lösningsförslag att komma med.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av holden »

Piggelin skrev: 28 apr 2023 12:17
BigEasy skrev: 28 apr 2023 12:11
Vad pratar du om?
Teslor är kända för att framkalla åksjuka hos framförallt barn som är extra känsliga. Det blir en otrolig ryckig körning med OPD. Då bilen aldrig frirullar naturligt. Det är därför t ex X2000 gör så många åksjuka, det blir inte en naturlig rörelse och då mår folk illa...
Kan ju också vara din körstil, nota bene. Åkte 500 mil genom Europa i somras utan minsta tendens till åksjuka i familjen.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14620
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av taliz »

Piggelin skrev: 28 apr 2023 12:04
BigEasy skrev: 27 apr 2023 23:04
Blended braking är skit för bromskänslan dock. Passar väl på en Citroen eller Hyundai möjligen.
Har det på min nuvarande, inget fel på bromskänslan alls. Blir otroligt mjuk körning jämfört en ryckig tesla som är en spymaskin för framförallt barn.
Vad har du för bil då? Min ID4 hade blended och det var tydligt när de fysiska bromsarna aktiverades. Blev ibland t.o.m. ett noterbart glapp där den först släppte regen en bråkdel av en sekund innan den aktiverade bromsarna(vilket kändes som om man tappade bromsverkan helt).

På Tesla är det mkt mer smooth eftersom du själv kan styra bromsverkan med millimeterprecision.

Med det sagt så gillar jag inte påtvingad regen/enpedal. Jag vill ha frirull när jag släpper gaspedalen.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av BigEasy »

Piggelin skrev: 28 apr 2023 12:17
BigEasy skrev: 28 apr 2023 12:11
Vad pratar du om?
Teslor är kända för att framkalla åksjuka hos framförallt barn som är extra känsliga. Det blir en otrolig ryckig körning med OPD. Då bilen aldrig frirullar naturligt. Det är därför t ex X2000 gör så många åksjuka, det blir inte en naturlig rörelse och då mår folk illa...
Det gör det väl inte alls om man är van vid bilen. Du släpper inte gaspedalen lika hastigt som på en konventionell bil. Är du ovan blir det ryckigt.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Piggelin »

holden skrev: 28 apr 2023 12:26
Piggelin skrev: 28 apr 2023 12:17
BigEasy skrev: 28 apr 2023 12:11
Vad pratar du om?
Teslor är kända för att framkalla åksjuka hos framförallt barn som är extra känsliga. Det blir en otrolig ryckig körning med OPD. Då bilen aldrig frirullar naturligt. Det är därför t ex X2000 gör så många åksjuka, det blir inte en naturlig rörelse och då mår folk illa...
Kan ju också vara din körstil, nota bene. Åkte 500 mil genom Europa i somras utan minsta tendens till åksjuka i familjen.
Nej det är Teslor, de är medvetna om det, de kommenterade ju tom det i senaste fjädringsuppdateringen att den skulle motverka åksjuk bättre...

Här står det också en del om det...

https://tesla-info.com/tips/car-sickness.php
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Piggelin »

BigEasy skrev: 28 apr 2023 12:33
Det gör det väl inte alls om man är van vid bilen. Du släpper inte gaspedalen lika hastigt som på en konventionell bil. Är du ovan blir det ryckigt.
Du kan aldrig köra en Tesla lika mjukt och i förhållande till omgivningen naturligt som en bil med blended braking som frirullar när du släpper gasen... Detta gäller elbilar i största allmänhet men speciellt Teslor som har så hård regen.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Piggelin »

taliz skrev: 28 apr 2023 12:32
Vad har du för bil då? Min ID4 hade blended och det var tydligt när de fysiska bromsarna aktiverades. Blev ibland t.o.m. ett noterbart glapp där den först släppte regen en bråkdel av en sekund innan den aktiverade bromsarna(vilket kändes som om man tappade bromsverkan helt).

På Tesla är det mkt mer smooth eftersom du själv kan styra bromsverkan med millimeterprecision.

Med det sagt så gillar jag inte påtvingad regen/enpedal. Jag vill ha frirull när jag släpper gaspedalen.
Nu kör jag en Lynk Co 01 (En Volvo med andra kläder), den har väldigt bra känsla i pedalen, man känner inte när den går från regen till vanlig broms. Den frirullar helt perfekt så fort man släpper gaspedalen, det är så bekvämt.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av holden »

Piggelin skrev: 28 apr 2023 12:49
holden skrev: 28 apr 2023 12:26
Piggelin skrev: 28 apr 2023 12:17
BigEasy skrev: 28 apr 2023 12:11
Vad pratar du om?
Teslor är kända för att framkalla åksjuka hos framförallt barn som är extra känsliga. Det blir en otrolig ryckig körning med OPD. Då bilen aldrig frirullar naturligt. Det är därför t ex X2000 gör så många åksjuka, det blir inte en naturlig rörelse och då mår folk illa...
Kan ju också vara din körstil, nota bene. Åkte 500 mil genom Europa i somras utan minsta tendens till åksjuka i familjen.
Nej det är Teslor, de är medvetna om det, de kommenterade ju tom det i senaste fjädringsuppdateringen att den skulle motverka åksjuk bättre...

Här står det också en del om det...

https://tesla-info.com/tips/car-sickness.php
Ok, så utifrån detta drar du slutsatsen att alla som kör Teslor (vilket du inte själv gör) ligger och hulkar i dikena, var och en salig i sin tro som det står i boken. Jag har aldrig hört någon teslaägare lyfta detta ”problem”.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7712
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av mikebike »

Piggelin skrev: 28 apr 2023 12:04
BigEasy skrev: 27 apr 2023 23:04
Blended braking är skit för bromskänslan dock. Passar väl på en Citroen eller Hyundai möjligen.
Har det på min nuvarande, inget fel på bromskänslan alls. Blir otroligt mjuk körning jämfört en ryckig tesla som är en spymaskin för framförallt barn.
Om man använder gaspedalen som strömbrytare så blir det lätt så. :mrgreen:
Ingen har klagat på min bilkörning, inte ens min svåger som anser att all regen på bromspedalen är rätt väg att gå.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Bengt »

Det gäller bara att ha kontroll på fotrörelserna.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Shamzin
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 mar 2023 15:33

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Shamzin »

Jag har gått från en Polestar till Tesla Model Y och jag kan med handen på hjärtat säga att Polestar ligger före när det kommer till blended braking och att det systemet är överlägset Teslas.
Hela processen är sömlös från regen till bromsarna.

Har kört frirull på den bilen i strax över 6000 mil så fick snällt vänja om mig att köra elbil nu när jag bytte.

Med det sagt så är Tesla så långt före i mycket annat att sammantaget är Model Y en bättre bil, men när det kommer till bromsarna så ligger dom efter Polstjärnan.
Polestar 2 DMLR, Performance upgrade -Såld
Model Y LR 2023
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 670
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Elix747 »

Jag testade bromsning med regen vs bromspedal i vintras under extrem halka, packad snö med underkylt regn på. Jag har även en gammal M3 med inställbar regen i två lägen.
Det intressanta i detta test var att bilen hade kortare bromssträcka med full regen än bromsning med ABS. Ingen tendens till sladd heller med vare sig full regen eller vanlig ABS bromsning.
Min slutsats är att regen reglerar bromsningen bättre mot grepp jämfört med ABS.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Curik »

Lurkern skrev: 27 apr 2023 21:51
Piggelin skrev: 27 apr 2023 21:43
holden skrev: 25 apr 2023 14:08
Glädjande nyheter för oss som ibland är passagerare till chaufför med modus operandi gas-broms-gas-broms-gas-broms..ingen nämnd ingen glömd :D
Klassisk Teslaförare. Borde gå att stänga av helt och sköta regen med bromsen som på andra elbilar. Men Tesla har snålat på bromssystemet och har inte stöd för blended braking.
Tror det är rätt val av Tesla, klart bra känsla i one pedal driving jämfört med de andra jag provat.
Nu är det väl ingen som inbillar sig att Piggelin vet vad han trollar om, men vill bara nämna att blended braking inte är något som har med bromssystemet att göra utan det handlar om ren mjukvara.
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av ReNewAble »

Låg regenerering är till för de som inte har lärt sig enpedalskörning. Bra med mer val men jag har aldrig sett behovet av det. Teslas gaspedal är otroligt precis och man har full kontroll bara med den.

Hatar bilar med regenpaddlar som man ska hålla på att fippla med. Speciellt de som inte kommer ihåg senaste inställning.
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Piggelin »

ReNewAble skrev: 29 apr 2023 09:10
Låg regenerering är till för de som inte har lärt sig enpedalskörning. Bra med mer val men jag har aldrig sett behovet av det. Teslas gaspedal är otroligt precis och man har full kontroll bara med den.

Hatar bilar med regenpaddlar som man ska hålla på att fippla med. Speciellt de som inte kommer ihåg senaste inställning.
Nej. Det är till för folk som premierar mjuk körning och räckvidd. Du kan aldrig köra mjukare och mer naturligt med OPD
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 674
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Bengt »

Piggelin skrev: 29 apr 2023 09:32
ReNewAble skrev: 29 apr 2023 09:10
Låg regenerering är till för de som inte har lärt sig enpedalskörning. Bra med mer val men jag har aldrig sett behovet av det. Teslas gaspedal är otroligt precis och man har full kontroll bara med den.

Hatar bilar med regenpaddlar som man ska hålla på att fippla med. Speciellt de som inte kommer ihåg senaste inställning.
Nej. Det är till för folk som premierar mjuk körning och räckvidd. Du kan aldrig köra mjukare och mer naturligt med OPD
Det beror mer på hur du kan kontrollera dina fotrörelser.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Piggelin »

Bengt skrev: 29 apr 2023 12:22
Piggelin skrev: 29 apr 2023 09:32
ReNewAble skrev: 29 apr 2023 09:10
Låg regenerering är till för de som inte har lärt sig enpedalskörning. Bra med mer val men jag har aldrig sett behovet av det. Teslas gaspedal är otroligt precis och man har full kontroll bara med den.

Hatar bilar med regenpaddlar som man ska hålla på att fippla med. Speciellt de som inte kommer ihåg senaste inställning.
Nej. Det är till för folk som premierar mjuk körning och räckvidd. Du kan aldrig köra mjukare och mer naturligt med OPD
Det beror mer på hur du kan kontrollera dina fotrörelser.
Så att skapa något sämre som du måste vara mycket mer precis med foten för att som bäst få något som kanske nästan är lika bra som blended braking med frirull. Det tycker du är framsteg?

Sedan handlar det inte bara om att Bromsa utan att få en körning som är naturlig i förhållande till omgivningen. Om vi tex kommer till en utförsbacke och jag släpper gasen helt så kommer bilen frirulla och öka hastigheten på ett naturligt sätt. Det kan dy inte få med en Tesla.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av kenjon »

Jo, om man trycker lite lätt på gasen. Men det går inte att övertala dej, vi är vissa som tycker det är bättre, vissa tycker inte. Och det går inte att övertala oss heller :-)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7712
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av mikebike »

Piggelin skrev: 29 apr 2023 12:35
Bengt skrev: 29 apr 2023 12:22
Piggelin skrev: 29 apr 2023 09:32
ReNewAble skrev: 29 apr 2023 09:10
Låg regenerering är till för de som inte har lärt sig enpedalskörning. Bra med mer val men jag har aldrig sett behovet av det. Teslas gaspedal är otroligt precis och man har full kontroll bara med den.

Hatar bilar med regenpaddlar som man ska hålla på att fippla med. Speciellt de som inte kommer ihåg senaste inställning.
Nej. Det är till för folk som premierar mjuk körning och räckvidd. Du kan aldrig köra mjukare och mer naturligt med OPD
Det beror mer på hur du kan kontrollera dina fotrörelser.
Så att skapa något sämre som du måste vara mycket mer precis med foten för att som bäst få något som kanske nästan är lika bra som blended braking med frirull. Det tycker du är framsteg?

Sedan handlar det inte bara om att Bromsa utan att få en körning som är naturlig i förhållande till omgivningen. Om vi tex kommer till en utförsbacke och jag släpper gasen helt så kommer bilen frirulla och öka hastigheten på ett naturligt sätt. Det kan dy inte få med en Tesla.
"öka hastigheten på ett naturligt sätt"
Den var ju bra!
Det naturliga tycker jag är att hålla jämn hastighet oavsett vägens lutning. Sjukt irriterande att ligga bakom någon som ägnar sig åt jojo-körning.
Naturligtvis är det lättare att hålla en jämn hastighet med en pedal än med två pedaler.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Piggelin
Inlägg: 681
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Piggelin »

mikebike skrev: 29 apr 2023 13:26
Piggelin skrev: 29 apr 2023 12:35
Bengt skrev: 29 apr 2023 12:22
Piggelin skrev: 29 apr 2023 09:32
ReNewAble skrev: 29 apr 2023 09:10
Låg regenerering är till för de som inte har lärt sig enpedalskörning. Bra med mer val men jag har aldrig sett behovet av det. Teslas gaspedal är otroligt precis och man har full kontroll bara med den.

Hatar bilar med regenpaddlar som man ska hålla på att fippla med. Speciellt de som inte kommer ihåg senaste inställning.
Nej. Det är till för folk som premierar mjuk körning och räckvidd. Du kan aldrig köra mjukare och mer naturligt med OPD
Det beror mer på hur du kan kontrollera dina fotrörelser.
Så att skapa något sämre som du måste vara mycket mer precis med foten för att som bäst få något som kanske nästan är lika bra som blended braking med frirull. Det tycker du är framsteg?

Sedan handlar det inte bara om att Bromsa utan att få en körning som är naturlig i förhållande till omgivningen. Om vi tex kommer till en utförsbacke och jag släpper gasen helt så kommer bilen frirulla och öka hastigheten på ett naturligt sätt. Det kan dy inte få med en Tesla.
"öka hastigheten på ett naturligt sätt"
Den var ju bra!
Det naturliga tycker jag är att hålla jämn hastighet oavsett vägens lutning. Sjukt irriterande att ligga bakom någon som ägnar sig åt jojo-körning.
Naturligtvis är det lättare att hålla en jämn hastighet med en pedal än med två pedaler.
Nej det är inte naturligt i alla lägen. Det är därför folk blir mycket mer åksjuka i elbilar.
Jag har aldrig åkt med någon Tesla som kan köra i närheten av lika mjukt som jag kan göra med en bil som frirullar och har blended braking. Och alla låter som ni, som att de är världsbäst på OPD
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av BigEasy »

Piggelin skrev: 29 apr 2023 12:35
Bengt skrev: 29 apr 2023 12:22
Piggelin skrev: 29 apr 2023 09:32
ReNewAble skrev: 29 apr 2023 09:10
Låg regenerering är till för de som inte har lärt sig enpedalskörning. Bra med mer val men jag har aldrig sett behovet av det. Teslas gaspedal är otroligt precis och man har full kontroll bara med den.

Hatar bilar med regenpaddlar som man ska hålla på att fippla med. Speciellt de som inte kommer ihåg senaste inställning.
Nej. Det är till för folk som premierar mjuk körning och räckvidd. Du kan aldrig köra mjukare och mer naturligt med OPD
Det beror mer på hur du kan kontrollera dina fotrörelser.
Så att skapa något sämre som du måste vara mycket mer precis med foten för att som bäst få något som kanske nästan är lika bra som blended braking med frirull. Det tycker du är framsteg?

Sedan handlar det inte bara om att Bromsa utan att få en körning som är naturlig i förhållande till omgivningen. Om vi tex kommer till en utförsbacke och jag släpper gasen helt så kommer bilen frirulla och öka hastigheten på ett naturligt sätt. Det kan dy inte få med en Tesla.

Rätt utfört blir enpedal mjukare än det gamla sättet. Trots allt måste du flytta foten från en pedal till en annan och under den tiden så tappar du kontrollen över hastigheten rent bokstavligt. Går inte att kontrollera farten när foten är i luften.

En Tesla kommer återvinna energin i nedförsbacken och hålla jämnt tempo vilket självklart är mycket bättre än jojo-körning.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av jonasl »

Piggelin har redan haft den här diskussionen med oss, han kommer inte ge sig så det rimliga är att sluta ens försöka.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar