Leveransskandal e-2008 (Finland)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

granlundii

Leveransskandal e-2008 (Finland)

Inlägg av granlundii »

Tänkte skriva kort om Peugeots mindre lyckade kampanj i Finland, som bl.a. drabbade mig. I mars 2022 hade man en försäljningskampanj där man antingen fick leasa eller köpa en e-2008 för bara 250€/mån eller 28000 € totalt. Mängder med finländare slog till så man fick avsluta kampanjen i förtid.

Leverans utlovades för min del i november 2022. Leveranserna har dock gått jättelångsamt, bara ett fåtal av de sålda bilarna har levererats. Nu i veckan fick alla som beställt men inte fått leverans meddelande om att bilarna inte överhuvudtaget kommer att levereras.

Peugeot skyller på att efterfrågan varit så stor att de inte kunnat möta den, men det verkar rätt uppenbart att de inte har velat leverera för att de råkade sälja bilarna för billigt :(

Nåja, blev första och sista gången jag har "köpt" en fransk bil. Håller mig till asiatiska framöver 8-)
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Leveransskandal e-2008 (Finland)

Inlägg av jonasl »

Visst brukar leasingkontrakt vara med fast pris i Finland? Kan det ekonomiska läget med stigande räntor osv ha påverkat?

Det är märkligt att köpare inte kan dra sig ur bilaffärer utan att betala för sig, men handlarna (som med Ioniq 5 här i Sverige) verkar kunna göra det hur som helst.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

jonasl skrev: 28 apr 2023 22:30
Visst brukar leasingkontrakt vara med fast pris i Finland? Kan det ekonomiska läget med stigande räntor osv ha påverkat?

Det är märkligt att köpare inte kan dra sig ur bilaffärer utan att betala för sig, men handlarna (som med Ioniq 5 här i Sverige) verkar kunna göra det hur som helst.
Det är väl så man får det absolut lägsta priset? Att säljaren tar minimal risk.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Låter märkligt att handlarna skulle kunna dra sig ur.

Vad kostade bilen om man köpte den istället för leasade? De har ett högt listpris i Sverige, trots att det är en budgetbil. €250 per månad känns som helt rätt pris för den.

Nåja, kunderna har inte gått miste om mycket. Jag trodde att jag skulle vänja mig vid Peugeotens egenheter men efter ett år med min så önskar jag att jag tagit en Leaf till.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

granlundii skrev: 28 apr 2023 22:03
Tänkte skriva kort om Peugeots mindre lyckade kampanj i Finland, som bl.a. drabbade mig. I mars 2022 hade man en försäljningskampanj där man antingen fick leasa eller köpa en e-2008 för bara 250€/mån eller 28000 € totalt. Mängder med finländare slog till så man fick avsluta kampanjen i förtid.

Leverans utlovades för min del i november 2022. Leveranserna har dock gått jättelångsamt, bara ett fåtal av de sålda bilarna har levererats. Nu i veckan fick alla som beställt men inte fått leverans meddelande om att bilarna inte överhuvudtaget kommer att levereras.

Peugeot skyller på att efterfrågan varit så stor att de inte kunnat möta den, men det verkar rätt uppenbart att de inte har velat leverera för att de råkade sälja bilarna för billigt :(

Nåja, blev första och sista gången jag har "köpt" en fransk bil. Håller mig till asiatiska framöver 8-)
Trist hantering!

Men det sagt så finns det ju fler Europeiska biltillverkare, och även flera amerikanska. :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar