Avaktivera enpedalskörning

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Piggelin
Inlägg: 657
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Piggelin »

BigEasy skrev: 29 apr 2023 14:50
Piggelin skrev: 29 apr 2023 12:35
Bengt skrev: 29 apr 2023 12:22
Piggelin skrev: 29 apr 2023 09:32
ReNewAble skrev: 29 apr 2023 09:10
Låg regenerering är till för de som inte har lärt sig enpedalskörning. Bra med mer val men jag har aldrig sett behovet av det. Teslas gaspedal är otroligt precis och man har full kontroll bara med den.

Hatar bilar med regenpaddlar som man ska hålla på att fippla med. Speciellt de som inte kommer ihåg senaste inställning.
Nej. Det är till för folk som premierar mjuk körning och räckvidd. Du kan aldrig köra mjukare och mer naturligt med OPD
Det beror mer på hur du kan kontrollera dina fotrörelser.
Så att skapa något sämre som du måste vara mycket mer precis med foten för att som bäst få något som kanske nästan är lika bra som blended braking med frirull. Det tycker du är framsteg?

Sedan handlar det inte bara om att Bromsa utan att få en körning som är naturlig i förhållande till omgivningen. Om vi tex kommer till en utförsbacke och jag släpper gasen helt så kommer bilen frirulla och öka hastigheten på ett naturligt sätt. Det kan dy inte få med en Tesla.

Rätt utfört blir enpedal mjukare än det gamla sättet. Trots allt måste du flytta foten från en pedal till en annan och under den tiden så tappar du kontrollen över hastigheten rent bokstavligt. Går inte att kontrollera farten när foten är i luften.

En Tesla kommer återvinna energin i nedförsbacken och hålla jämnt tempo vilket självklart är mycket bättre än jojo-körning.
Du har fel och kan inte ha kört en bil med blended braking och frirull. Om jag släpper pedalen händer inget, den håller farten sålänge det är någorlunda platt. Skulle jag accelerera och vilja bromsa direkt så blir en övergång med en kort paus med frirull i mitten mycket mer naturligt och bättre mot åksjuka än att gå direkt från acceleration till att bromsa. Jag kan också återvinna energin om jag vill. Men det är ineffektivt jämfört med att frirulla och öka farten. Jag har alternativ. Det saknar Tesla.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av BigEasy »

Piggelin skrev: 29 apr 2023 17:06
BigEasy skrev: 29 apr 2023 14:50
Piggelin skrev: 29 apr 2023 12:35
Bengt skrev: 29 apr 2023 12:22
Piggelin skrev: 29 apr 2023 09:32


Nej. Det är till för folk som premierar mjuk körning och räckvidd. Du kan aldrig köra mjukare och mer naturligt med OPD
Det beror mer på hur du kan kontrollera dina fotrörelser.
Så att skapa något sämre som du måste vara mycket mer precis med foten för att som bäst få något som kanske nästan är lika bra som blended braking med frirull. Det tycker du är framsteg?

Sedan handlar det inte bara om att Bromsa utan att få en körning som är naturlig i förhållande till omgivningen. Om vi tex kommer till en utförsbacke och jag släpper gasen helt så kommer bilen frirulla och öka hastigheten på ett naturligt sätt. Det kan dy inte få med en Tesla.

Rätt utfört blir enpedal mjukare än det gamla sättet. Trots allt måste du flytta foten från en pedal till en annan och under den tiden så tappar du kontrollen över hastigheten rent bokstavligt. Går inte att kontrollera farten när foten är i luften.

En Tesla kommer återvinna energin i nedförsbacken och hålla jämnt tempo vilket självklart är mycket bättre än jojo-körning.
Du har fel och kan inte ha kört en bil med blended braking och frirull. Om jag släpper pedalen händer inget, den håller farten sålänge det är någorlunda platt. Skulle jag accelerera och vilja bromsa direkt så blir en övergång med en kort paus med frirull i mitten mycket mer naturligt och bättre mot åksjuka än att gå direkt från acceleration till att bromsa. Jag kan också återvinna energin om jag vill. Men det är ineffektivt jämfört med att frirulla och öka farten. Jag har alternativ. Det saknar Tesla.
Nej.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av agehall »

Jag har ju blockerat tomten som trollar, men eftersom folk envisas med att citera honom så ser jag ju tokigheterna han skriver.

Jag blir seriöst åksjuk av minsta lilla om jag inte själv kör. Det hänger dock inte ihop med bilen utan med föraren. Det spelar absolut ingen roll om det är en Tesla, Porsche, Volvo, Skoda, Trabant eller en Köningsegg - kan föraren inte köra bil kommer jag bli åksjuk. För normala personer som faktiskt vet hur man på ett säkert sätt framför ett fordon är det dock inte svårt att köra i jämn fart oavsett bil.

Det enda som trollet lyckas framhäva verkar vara att han inte kan köra bil och att han inte förstår hur friktion fungerar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Dafro »

jonasl skrev: 29 apr 2023 14:54
Piggelin har redan haft den här diskussionen med oss, han kommer inte ge sig så det rimliga är att sluta ens försöka.
Jo jag fick väl en liten deja vu känsla när jag började läsa här. ;)
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 672
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av Bengt »

Piggelin skrev: 29 apr 2023 12:35
Bengt skrev: 29 apr 2023 12:22
Piggelin skrev: 29 apr 2023 09:32
ReNewAble skrev: 29 apr 2023 09:10
Låg regenerering är till för de som inte har lärt sig enpedalskörning. Bra med mer val men jag har aldrig sett behovet av det. Teslas gaspedal är otroligt precis och man har full kontroll bara med den.

Hatar bilar med regenpaddlar som man ska hålla på att fippla med. Speciellt de som inte kommer ihåg senaste inställning.
Nej. Det är till för folk som premierar mjuk körning och räckvidd. Du kan aldrig köra mjukare och mer naturligt med OPD
Det beror mer på hur du kan kontrollera dina fotrörelser.
Så att skapa något sämre som du måste vara mycket mer precis med foten för att som bäst få något som kanske nästan är lika bra som blended braking med frirull. Det tycker du är framsteg?

Sedan handlar det inte bara om att Bromsa utan att få en körning som är naturlig i förhållande till omgivningen. Om vi tex kommer till en utförsbacke och jag släpper gasen helt så kommer bilen frirulla och öka hastigheten på ett naturligt sätt. Det kan dy inte få med en Tesla.
Du kanske ska köpa en gammal SAAB med tvåtaktsmotor, de hade frihjul. :-))
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av taliz »

Några ggr har jag åkt taxi(avgasbil) med förare som inte kan hålla gaspedalen stadig.
De liksom pumpar sakta gaspedalen, så ensom accelerar de sakta, ensom decelererar de sakta. Fruktansvärt irriterande.
För dem är nog en elbil med frirull rena drömmen. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av FlyingBlue »

Går det att få bort gnorerade användares inlägg från citaten också? Jag är så fruktansvärt trött på den där tjattroboten piggelin
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 948
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av agehall »

taliz skrev: 29 apr 2023 22:54
Några ggr har jag åkt taxi(avgasbil) med förare som inte kan hålla gaspedalen stadig.
De liksom pumpar sakta gaspedalen, så ensom accelerar de sakta, ensom decelererar de sakta. Fruktansvärt irriterande.
För dem är nog en elbil med frirull rena drömmen. :lol:
Jag har åkt elbil med dessa också - det är precis samma problem då med, oavsett bilmodell. Slutsatsen är därför att det hänger mer på förare än på bilmodell.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
George_Westinghouse
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 04 mar 2023 15:23

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av George_Westinghouse »

FlyingBlue skrev: 29 apr 2023 23:23
Går det att få bort gnorerade användares inlägg från citaten också? Jag är så fruktansvärt trött på den där tjattroboten piggelin

gnorerade, den var ny. :D
My rwd
beställd 230325
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Avaktivera enpedalskörning

Inlägg av jobe83 »

Ang regen braking så är jag ganska säker på att om bilen känner av att hjulen låser sig eller abs kickar in så minskar den på regen automatiskt en stund.
Björn Nyland har en video som demonstrerar det bland annat.
Jag har själv märkt av samma beteende dock så återgår den till vanlig regen efter en stund.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Skriv svar