Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av max001 »

Står lite i valet och kvalet mellan M3 och MY. Egentligen inget behov av en större bil än M3 men den ränterabatt som erbjuds företag vid leasing (2,99%) gör ju MY till ett mer attraktivt alternativ.

Vad är det egentligen för villkor för den där ränterabatten? Gäller den för hela leasingsperioden? Står vad jag kan se inte tydligt beskrivet vad det är för villkor som gäller.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
AndIT
Teslaägare
Inlägg: 95
Blev medlem: 06 aug 2021 13:22
Ort: Linköping
Referralkod: ts.la/andreas51215

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av AndIT »

Räntan är rörlig - men rabatten är fast, Teslas std rabatt är ca 2%, det innebär just nu 4,99. Erbjudandet på 2,99% bör således innebära 4% ränterabatt. Det gäller hela perioden. Jag brukar därför alltid belåna mina bilar på full tid ned till noll.

Obs, läs villkoren/kontakta DnB!
Ovan gäller hur det varit för mig, och privat avbetalning, avvikelser kan självklart förekomma.
Tesla MS G/S -2023

Tesla MY RWD B/S -2023
Tesla MS Plaid G/V
Tesla MYP V/S -2022
Tesla MY LR AWD V/S -2021
Tesla M3 LR AWD FSD V/S -2019
Volvo XC60 D4 -2018
Volvo XC70 D4 -2015
Citroën C3 1,4 -2006
Volvo V50 1,8F -2006
Volvo V40 Classic 2.0 -2004
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av Tymrev »

Vill man ha den låga räntan måste man alltså ta leverans innan juni månad slutar. Alla Y utom den röda står att man kan få april-juni.
Vad händer om Tesla inte kan leverera den innan juni går ut? Antar att man är körd då och får ta originalräntan? Känns ju något osäkert...
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av max001 »

Fast är det en kampanj så är det väl en kampanj. Någon begränsning hör ju till.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jun 2019 20:51

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av Tymrev »

max001 skrev: 28 apr 2023 17:04
Fast är det en kampanj så är det väl en kampanj. Någon begränsning hör ju till.
Jo, fast här är det ju inte mitt fel om inte Tesla kan leverera en bil innan Juni månads slut. Det mest rättvisa vore ju att man är garanterad ränterabatten om man beställt en bil där Tesla skrivit att leverans sker senast juni, även om Tesla schabblar till det.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av max001 »

Förstår din synpunkt, men det är ju en kampanj med tydligt angivna villkor.

Tesla (eller något annat företag för den delen) strävar ju inte i första hand att det ska vara rättvist för konsumenterna...
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av Fredrik j »

max001 skrev: 28 apr 2023 19:13
Förstår din synpunkt, men det är ju en kampanj med tydligt angivna villkor.

Tesla (eller något annat företag för den delen) strävar ju inte i första hand att det ska vara rättvist för konsumenterna...
Normalt är ju kampanjer knutna till när man beställer en bil, inte när man tar leverans. Det är väl ändå helt unikt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 28 apr 2023 20:29
max001 skrev: 28 apr 2023 19:13
Förstår din synpunkt, men det är ju en kampanj med tydligt angivna villkor.

Tesla (eller något annat företag för den delen) strävar ju inte i första hand att det ska vara rättvist för konsumenterna...
Normalt är ju kampanjer knutna till när man beställer en bil, inte när man tar leverans. Det är väl ändå helt unikt?
Precis min tanke också, kunden råder ju inte över leveranstiden.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 20 jan 2021 19:11
Ort: Stockholm

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av Skyltspurtaren »

Anledningen till de här kampanjerna är oftast att dom verkligen vill få iväg bilen innan kvartalsbryt. Erfarenheten visar att Tesla kommer göra allt dom kan för att leverera. Så skulle påstå att risken finns för schabbel men sannolikt får du bilen innan sista juni.

Någon med annan erfarenhet här?

Med det sagt så följer inte mitt privata DNB-lån någon referensränta utan de kan höja/sänka baserat på ”Om räntan på den penningmarknad där Säljaren refinansierar sin verksamhet ändras, om Säljarens upplåningskostnader ändras eller om Säljarens kostnadsbild ändras...” o andra sidan kan man när som helst säga upp lånet utan extra kostnad om man skulle vilja det.
ljung1992
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 apr 2023 18:23

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av ljung1992 »

Hejsan!

Ni som beställt med finansiell leasing. Jar har lagt en beställning men när jag sedan nu går in på mitt konto på betalning så står det endast egen finansiering när jag väljer finansiell leasing?

Ska inte ex DNB stå med där för att kunna få ränterabatten eller hur går man vidare? Vågar inte trycka med risk att krångla till något som måste korrigeras senare.
Användarvisningsbild
tjompa
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 apr 2023 09:00
Ort: Stockholm

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av tjompa »

ljung1992 skrev:
Hejsan!

Ni som beställt med finansiell leasing. Jar har lagt en beställning men när jag sedan nu går in på mitt konto på betalning så står det endast egen finansiering när jag väljer finansiell leasing?

Ska inte ex DNB stå med där för att kunna få ränterabatten eller hur går man vidare? Vågar inte trycka med risk att krångla till något som måste korrigeras senare.
La en beställning igår kväll. 2.99% framgick i ett av de senare stegen när jag signade med DNB. Vad jag förstod så gick det att justera via Teslas site fram tills dess att jag hade gått igenom hela flödet med DNB.
Tesla Model Y LR 2023. Vit.
ljung1992
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 apr 2023 18:23

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av ljung1992 »

tjompa skrev: 30 apr 2023 19:54
ljung1992 skrev:
Hejsan!

Ni som beställt med finansiell leasing. Jar har lagt en beställning men när jag sedan nu går in på mitt konto på betalning så står det endast egen finansiering när jag väljer finansiell leasing?

Ska inte ex DNB stå med där för att kunna få ränterabatten eller hur går man vidare? Vågar inte trycka med risk att krångla till något som måste korrigeras senare.
La en beställning igår kväll. 2.99% framgick i ett av de senare stegen när jag signade med DNB. Vad jag förstod så gick det att justera via Teslas site fram tills dess att jag hade gått igenom hela flödet med DNB.
Hur såg ditt konto ut? För detta är det enda jag får fram så står inget om dnb när jag väljer finansiell leasing. Vet inte om problemet är att jag var tvungen att välja privat vid kontouppgifter vid beställning då mitt företag är momsbefriat så har inte momsregistreringsnummer vilket krävdes om jag valde privat.. Fanns inget alternativ för att bara ange org nummer..
IMG_3016.png
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av max001 »

Precis som Tjompa skrev såg jag också när jag la min beställning (finansiell leasing, företag). Kommer nog senare i processen.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
ljung1992
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 apr 2023 18:23

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av ljung1992 »

max001 skrev: 30 apr 2023 21:52
Precis som Tjompa skrev såg jag också när jag la min beställning (finansiell leasing, företag). Kommer nog senare i processen.
Antar dock att du vid beställningen när man skulle ange kontouppgifter kunde välja företag? Kunde själv inte göra det då man var tvunget att ha ett momsregistreringsnummer vilket jag inte har då min verksamhet är momsbefriad. Kan ju ev vara det som är problemet och att Tesla då tror att jag som privatperson ska ha bilen?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av LarsOJ »

ljung1992 skrev: 01 maj 2023 11:08
max001 skrev: 30 apr 2023 21:52
Precis som Tjompa skrev såg jag också när jag la min beställning (finansiell leasing, företag). Kommer nog senare i processen.
Antar dock att du vid beställningen när man skulle ange kontouppgifter kunde välja företag? Kunde själv inte göra det då man var tvunget att ha ett momsregistreringsnummer vilket jag inte har då min verksamhet är momsbefriad. Kan ju ev vara det som är problemet och att Tesla då tror att jag som privatperson ska ha bilen?
Prova:

”Ett svenskt VAT-nummer består av landskoden SE följt av organisationsnumret eller personumret om det är en enskild firma utan bindestreck och avslutas med 01. Alltså "SE + XXXXXXXXXX + 01" till exempel SE543210123401. Alla EU-länder har samma format på sitt VAT-nummer.”

Borde funka i detta sammanhang oavsett om du är momsregistrerad eller inte.
ljung1992
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 apr 2023 18:23

Re: Villkoren för ränterabatt (finansiell leasing)

Inlägg av ljung1992 »

LarsOJ skrev: 01 maj 2023 11:18
ljung1992 skrev: 01 maj 2023 11:08
max001 skrev: 30 apr 2023 21:52
Precis som Tjompa skrev såg jag också när jag la min beställning (finansiell leasing, företag). Kommer nog senare i processen.
Antar dock att du vid beställningen när man skulle ange kontouppgifter kunde välja företag? Kunde själv inte göra det då man var tvunget att ha ett momsregistreringsnummer vilket jag inte har då min verksamhet är momsbefriad. Kan ju ev vara det som är problemet och att Tesla då tror att jag som privatperson ska ha bilen?
Prova:

”Ett svenskt VAT-nummer består av landskoden SE följt av organisationsnumret eller personumret om det är en enskild firma utan bindestreck och avslutas med 01. Alltså "SE + XXXXXXXXXX + 01" till exempel SE543210123401. Alla EU-länder har samma format på sitt VAT-nummer.”

Borde funka i detta sammanhang oavsett om du är momsregistrerad eller inte.
Problemet är ju dock att jag inte är mom's registrerad överhuvudtaget och att ange uppgifter som ev är falska känns sådär :|

Dock är beställningen redan lagd så kan inte lägga till. Fick tag på en mail till en Sales Advisor på Tesla Malmö så mailat honom så får se om han kan lösa det.
Skriv svar