Bästa begagnade elbilen idag?
Moderator: Redaktion
Bästa begagnade elbilen idag?
Efter att ha kört fossilbil i ett år efter Zoe'n så kommer jag inom kort flytta och återigen ha möjlighet till att ladda hemma. Vilket har gjort att jag börjat kolla lite på att köpa en elbil igen.
Behöver inte massvis med utrymme då bilen kommer bli en andrabil och till 70% kommer användas av mig enbart, 25% med mig och en passagerare och 5% mer än en passagerare.
Annars ser mina krav ut som följande:
- Skapligt praktisk med bra utrymmen invändigt, gillade min Zoe på denna punkt. Har en tendens till att ibland åka runt med både mycket och lite större saker i bilen.
- Adaptiv farthållare.
- Min 15-20mil räckvidd
Hade för en tid sedan en Renault Zoe med 52kwh batteriet och bilen i sig var helt okej förutom alla franska egenheter. Däremot var min upplevelse av Renault servicesida fruktansvärd och med tanke på problemen Zoe verkar ha med elmotorerna så känns inte en sån som ett bra val.
Har också kollat lite på en E-golf då Golfarna alltid varit praktiska och räckvidden verkar ok.
Priserna har ju kommit ner en hel del så plötsligt känns det som att man får ganska mycket att välja på..
Så vilka modeller bör man kika mer på och vilka ska undvikas?
Har skaplig koll på Leafens degraderingsproblematik och Zoe'ns klena motorer.
Budgeten är flexibel och bilen behöver inte vara lämpad för långresor, men går det att få en "ordentlig" elbil för bara lite mer så är jag helt klart beredd att lägga lite till.
Behöver inte massvis med utrymme då bilen kommer bli en andrabil och till 70% kommer användas av mig enbart, 25% med mig och en passagerare och 5% mer än en passagerare.
Annars ser mina krav ut som följande:
- Skapligt praktisk med bra utrymmen invändigt, gillade min Zoe på denna punkt. Har en tendens till att ibland åka runt med både mycket och lite större saker i bilen.
- Adaptiv farthållare.
- Min 15-20mil räckvidd
Hade för en tid sedan en Renault Zoe med 52kwh batteriet och bilen i sig var helt okej förutom alla franska egenheter. Däremot var min upplevelse av Renault servicesida fruktansvärd och med tanke på problemen Zoe verkar ha med elmotorerna så känns inte en sån som ett bra val.
Har också kollat lite på en E-golf då Golfarna alltid varit praktiska och räckvidden verkar ok.
Priserna har ju kommit ner en hel del så plötsligt känns det som att man får ganska mycket att välja på..
Så vilka modeller bör man kika mer på och vilka ska undvikas?
Har skaplig koll på Leafens degraderingsproblematik och Zoe'ns klena motorer.
Budgeten är flexibel och bilen behöver inte vara lämpad för långresor, men går det att få en "ordentlig" elbil för bara lite mer så är jag helt klart beredd att lägga lite till.
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Har du kollat på Ioniq, e-Niro, Kona?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Har sneglat lite på allihop men jag tycker Ioniqen känns "dyr" då de kostar från 230k med de sökkriterier jag har och då startar en E-golf på strax under 200. Då jämför jag Ioniq med 28kwh batteri mot golfens 35,8kwh.
Likaså har jag kollat på kona och e-niro när jag köpte Zoen och Konan är tyvärr för Plastig och kollar man idag på en E-niro/Kona med stora batteriet så får man en 2019-2020 från 310k, medans du kan få en VW id3 2021 1400mil för 315k.
Id3an ska väl ha mycket bättre laddningskurva än åde Hyundaien och Kian så då kanske Id3 är vettigare?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19753
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Om du tyckte att din Zoe var skapligt praktisk och med bra utrymmen invändigt så
lär du väl bli nöjd med precis alla moderna elbilar som finns ungefär…
Då blir det mest skick och räckvidd som blir intressant typ…
Leafen är iaf den mest driftsäkra bil jag ägt men som sagt så kan ju degradering
vara jobbigt på dom, och laddningen både hemma och på snabbladdning
Appen var också snudd på oanvändbar (periodvis så var den ju på riktigt oanvändbar t.o.m.) också.
Nyare Leaf spyr man inte spontant på varje morgon man går ut till bilen (som vi ALLTID backade
in på gården för att minimera skadan på grannarna ).
Golfen verkar bra iaf, men finns såklart undantag där också.
Lite nyare finns det ganska mycket att välja på, Hondan är ju fräck tex
lär du väl bli nöjd med precis alla moderna elbilar som finns ungefär…
Då blir det mest skick och räckvidd som blir intressant typ…
Leafen är iaf den mest driftsäkra bil jag ägt men som sagt så kan ju degradering
vara jobbigt på dom, och laddningen både hemma och på snabbladdning
Appen var också snudd på oanvändbar (periodvis så var den ju på riktigt oanvändbar t.o.m.) också.
Nyare Leaf spyr man inte spontant på varje morgon man går ut till bilen (som vi ALLTID backade
in på gården för att minimera skadan på grannarna ).
Golfen verkar bra iaf, men finns såklart undantag där också.
Lite nyare finns det ganska mycket att välja på, Hondan är ju fräck tex
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Vi har testat oss runt ganska mycket de senaste åren, när man i princip kunnat köpa begagnad elbil och sälja efter något halvår med nära noll förlust. Så är det ju inte riktigt längre men det var kul så länge det varade:)
Våra favoriter har varit Bmw i3 och Tesla Model 3. Räcker utrymmet i någon av dessa så skulle jag tveklöst rekommendera dom. I3 har överraskande mkt plats när man fäller sätet, är svinkul att köra och har kommit ner en del i pris. Nackdelarna är väl den ganska långsamma laddningen(50kw) och bakdörrarna, men är du mestadels ensam i bilen är ju det inget problem. Den kan även kännas lite vindkänslig på motorväg men man vänjer sig. Vi har en i3s med 120ah batteriet och 20 mil är väl precis max vad den klarar vintertid. Vi har även en Model 3 LR som ju är bättre på långresa.
Våra favoriter har varit Bmw i3 och Tesla Model 3. Räcker utrymmet i någon av dessa så skulle jag tveklöst rekommendera dom. I3 har överraskande mkt plats när man fäller sätet, är svinkul att köra och har kommit ner en del i pris. Nackdelarna är väl den ganska långsamma laddningen(50kw) och bakdörrarna, men är du mestadels ensam i bilen är ju det inget problem. Den kan även kännas lite vindkänslig på motorväg men man vänjer sig. Vi har en i3s med 120ah batteriet och 20 mil är väl precis max vad den klarar vintertid. Vi har även en Model 3 LR som ju är bättre på långresa.
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Zoe är en av få bilar som jag fått in alla fyra vinterdäcken bak utan att fälla sätet, så den kan absolut överraska:)Bjelke skrev: ↑03 maj 2023 07:49Om du tyckte att din Zoe var skapligt praktisk och med bra utrymmen invändigt så
lär du väl bli nöjd med precis alla moderna elbilar som finns ungefär…
Då blir det mest skick och räckvidd som blir intressant typ…
Leafen är iaf den mest driftsäkra bil jag ägt men som sagt så kan ju degradering
vara jobbigt på dom, och laddningen både hemma och på snabbladdning
Appen var också snudd på oanvändbar (periodvis så var den ju på riktigt oanvändbar t.o.m.) också.
Nyare Leaf spyr man inte spontant på varje morgon man går ut till bilen (som vi ALLTID backade
in på gården för att minimera skadan på grannarna ).
Golfen verkar bra iaf, men finns såklart undantag där också.
Lite nyare finns det ganska mycket att välja på, Hondan är ju fräck tex
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Just när det gäller räckvidden så är nog e-Golf och Ioniq jämförbara. Ioniq har mindre batteri, men den är å andra sidan extremt snål, ännu snålare än e-Golf, vilket gör att de kommer ungefär lika långt. Priserna har jag inte koll på. Kan vara så som du säger.
Ioniq har bättre snabbladdning, däremot laddar den bara enfas AC. E-Golf laddar på två faser. Lite udda förvisso, men bättre än enfas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Vad skulle du säga är en realistisk räckvidd med en i3s om man får för sig att åka lite motorväg? Sommar som vinter, behöver inte ligga +10 utan det är helt okej med 100-105 på 110-väg för det var jag ändå tvungen med Zoe'n..Rasmussen skrev: ↑03 maj 2023 07:51Vi har testat oss runt ganska mycket de senaste åren, när man i princip kunnat köpa begagnad elbil och sälja efter något halvår med nära noll förlust. Så är det ju inte riktigt längre men det var kul så länge det varade:)
Våra favoriter har varit Bmw i3 och Tesla Model 3. Räcker utrymmet i någon av dessa så skulle jag tveklöst rekommendera dom. I3 har överraskande mkt plats när man fäller sätet, är svinkul att köra och har kommit ner en del i pris. Nackdelarna är väl den ganska långsamma laddningen(50kw) och bakdörrarna, men är du mestadels ensam i bilen är ju det inget problem. Den kan även kännas lite vindkänslig på motorväg men man vänjer sig. Vi har en i3s med 120ah batteriet och 20 mil är väl precis max vad den klarar vintertid. Vi har även en Model 3 LR som ju är bättre på långresa.
Har en i3s adaptiv farthållare förresten?
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Jag skulle säga 17-18 vintertid i 110 för att vara på säkra sidan. Kan gå längre men man vill ju kanske inte komma fram med 0 i batteriet. Vår bil har adaptiv farthållare(och även bra matrixlysen) men jag tror det skiljer sig lite beroende på utrustningspaket.
Kolla kvd, tror du kan få en 2019 i3s 120ah för runt 220-240. Vi betalade 390 för vår -21a i oktober förra året, det kommer nog bli en av de sämre affärerna vi gjort… nåja det jämnar väl ut sig och både jag och frun älskar den. Kunde dom bara haft 100kw laddning och dragkrok så hade det varit den perfekta bilen för oss, då hade vi nog haft varsin.
Kolla kvd, tror du kan få en 2019 i3s 120ah för runt 220-240. Vi betalade 390 för vår -21a i oktober förra året, det kommer nog bli en av de sämre affärerna vi gjort… nåja det jämnar väl ut sig och både jag och frun älskar den. Kunde dom bara haft 100kw laddning och dragkrok så hade det varit den perfekta bilen för oss, då hade vi nog haft varsin.
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Idag finns det ju elbilar i nästan alla prisklasser och jag tänker såhär.
Runt 150k - Renault Zoe 2019 41kwh
+Perfekt stadsbil
+Helt okej räckvidd med 41kwh batteriet
-Renault med tillhörande organisation, eller mer brist på sådan
-Tveksamma elmotorer
Runt 200k - E-Golf 2019 35,8kwh
+Mer utrustning jämfört med Renault
+Adaptiv farthållare.
+Bör ha mer utrymme för passagerare och ev bagage.
-VW med deras tveksamma rostskydd när bilen börjar bli lite äldre?
Runt 200k tycker jag direkt det börjar bli svårare att välja då det också finns tex Hyundai Ioniq 2018 28kwh batteri för runt 220. Hur står sig en e-golf mot en Ioniq i ägande och sett till helheten? Även om golfen har högre förbrukning så bör väl ev skillnader i räckvidd vara ganska små?
Hur är det med kvalite, utrustning och andra problem?
Är de bägge snarlika?
Sen finns ju också tex citigo Ev, mindre än golfen men större batteri och bör ha längre räckvidd.
Runt 250k - Ioniq 2020 38kwh
+ Låg förbrukning
+ Bör ha marginellt bättre räckvidd än tidigare bilar
Strax under denna finns ju också bmw i3s
Runt 300k - VW id.3 58kwh
+"Riktig" elbil
+ Bättre räckvidd
+ Bra laddhastighet
+ Bör funka även på längre resor
- ?
Här finns det ju helt klart fler bilar som tex e-niro, kona mfl. Men även om de har lite större batterier och lägre förbrukning så antar jag att den högre laddhastigheten gör en id.3 mer lämpad för långresor? För kortresor bör det inte spela någon roll vilken av dem man väljer väl?
Finns det några tydliga nackdelar med en id.3 som jag missar?
Har inte provat en id.3 så de kanske är väldigt plastiga och bullriga eller har andra stora nackdelar?
Vill man lägga ännu mer pengar så kanske man bör snegla mot en Tesla, men i dagsläget tänker jag mig nog en bil någonstans 150-300k. Så antingen en enklare och billigare bil som blir dedikerad för kortare resor eller en mer riktig som då även kan användas för längre resor.
Runt 150k - Renault Zoe 2019 41kwh
+Perfekt stadsbil
+Helt okej räckvidd med 41kwh batteriet
-Renault med tillhörande organisation, eller mer brist på sådan
-Tveksamma elmotorer
Runt 200k - E-Golf 2019 35,8kwh
+Mer utrustning jämfört med Renault
+Adaptiv farthållare.
+Bör ha mer utrymme för passagerare och ev bagage.
-VW med deras tveksamma rostskydd när bilen börjar bli lite äldre?
Runt 200k tycker jag direkt det börjar bli svårare att välja då det också finns tex Hyundai Ioniq 2018 28kwh batteri för runt 220. Hur står sig en e-golf mot en Ioniq i ägande och sett till helheten? Även om golfen har högre förbrukning så bör väl ev skillnader i räckvidd vara ganska små?
Hur är det med kvalite, utrustning och andra problem?
Är de bägge snarlika?
Sen finns ju också tex citigo Ev, mindre än golfen men större batteri och bör ha längre räckvidd.
Runt 250k - Ioniq 2020 38kwh
+ Låg förbrukning
+ Bör ha marginellt bättre räckvidd än tidigare bilar
Strax under denna finns ju också bmw i3s
Runt 300k - VW id.3 58kwh
+"Riktig" elbil
+ Bättre räckvidd
+ Bra laddhastighet
+ Bör funka även på längre resor
- ?
Här finns det ju helt klart fler bilar som tex e-niro, kona mfl. Men även om de har lite större batterier och lägre förbrukning så antar jag att den högre laddhastigheten gör en id.3 mer lämpad för långresor? För kortresor bör det inte spela någon roll vilken av dem man väljer väl?
Finns det några tydliga nackdelar med en id.3 som jag missar?
Har inte provat en id.3 så de kanske är väldigt plastiga och bullriga eller har andra stora nackdelar?
Vill man lägga ännu mer pengar så kanske man bör snegla mot en Tesla, men i dagsläget tänker jag mig nog en bil någonstans 150-300k. Så antingen en enklare och billigare bil som blir dedikerad för kortare resor eller en mer riktig som då även kan användas för längre resor.
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Jag tyckte ID3 var väldigt bullrig, klart bullrigare än e-Niro och e-Soul till exempel. Även om ID3 laddar fortare så skulle jag tro att den är rätt jobbig att åka långt i. För 300 000 kr skulle jag välja en Kia framför en ID3.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Hmm den var lite otippad. När jag köpte Zoe'n så provkörde jag en Kia e-niro som jag upplevde som fruktansvärt bullrig jämfört med Zoe'n.
Kanske huvudsakligen hänger på vilka däck som sitter på dem? Eller kan fler bekräfta att id3an är väldigt bullrig?
Är den det "by design" så går den garanterat bort.
Fanns det någon mer anledning till att du skulle välja kian före vwn?
Mina argument för Id3an är stt den är en "riktig" elbil med ordentlig laddning. Medans kian väl bara har enfasladdning om man kollar på de första årsmodellerna samt tveksam hastighet på dc laddning. Sen tycker jag kian är väldigt plastig invändigt med mycket tråkig hårdplast, men det är väl en smaksak och id3an kanske är likadan, men VAG brukar vara ganska duktiga med inredningen.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Jag har en e-Soul som jag kört ca 2000 mil, mina intryck:
- Mycket bra garantier (7 år) och fin byggkvalitet. Noll problem.
- Snål, går minst 30 mil även höst/vår
- Laddningen duger men är inte jättesnabb. Maxar 75kW. 20-80 tar runt 45 min.
- Bra utrymmen för passagerarna. Ganska litet bagage. Lättlastad och flexibel.
- koreansk mjukvara, mycket bling och pling
- Saknar vettig ruttplanering och överlag dåligt förarstöd. Visar inte SoC i % i instrumentklustret t.ex.
- Viss coldgate, laddar 55kW på vintern. Skulle behöva förvärmning av batteriet
- Funkar på långresan, ex. Östersund-Sthlm med ett laddstopp på 45 min.
- Stabil och välfungerande app
Allt ovan gäller för samtliga tre bilarna (Kona, Niro). Största skillnaden är bagage och räckvidd i hög fart (Soul går kortast pga formen)
- Mycket bra garantier (7 år) och fin byggkvalitet. Noll problem.
- Snål, går minst 30 mil även höst/vår
- Laddningen duger men är inte jättesnabb. Maxar 75kW. 20-80 tar runt 45 min.
- Bra utrymmen för passagerarna. Ganska litet bagage. Lättlastad och flexibel.
- koreansk mjukvara, mycket bling och pling
- Saknar vettig ruttplanering och överlag dåligt förarstöd. Visar inte SoC i % i instrumentklustret t.ex.
- Viss coldgate, laddar 55kW på vintern. Skulle behöva förvärmning av batteriet
- Funkar på långresan, ex. Östersund-Sthlm med ett laddstopp på 45 min.
- Stabil och välfungerande app
Allt ovan gäller för samtliga tre bilarna (Kona, Niro). Största skillnaden är bagage och räckvidd i hög fart (Soul går kortast pga formen)
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Tack för inputen!CrazyGang skrev: ↑03 maj 2023 16:11Jag har en e-Soul som jag kört ca 2000 mil, mina intryck:
- Mycket bra garantier (7 år) och fin byggkvalitet. Noll problem.
- Snål, går minst 30 mil även höst/vår
- Laddningen duger men är inte jättesnabb. Maxar 75kW. 20-80 tar runt 45 min.
- Bra utrymmen för passagerarna. Ganska litet bagage. Lättlastad och flexibel.
- koreansk mjukvara, mycket bling och pling
- Saknar vettig ruttplanering och överlag dåligt förarstöd. Visar inte SoC i % i instrumentklustret t.ex.
- Viss coldgate, laddar 55kW på vintern. Skulle behöva förvärmning av batteriet
- Funkar på långresan, ex. Östersund-Sthlm med ett laddstopp på 45 min.
- Stabil och välfungerande app
Allt ovan gäller för samtliga tre bilarna (Kona, Niro). Största skillnaden är bagage och räckvidd i hög fart (Soul går kortast pga formen)
Hur är den i lastutrymmet om man följer baksätet?
Är det fortfarande dåligt eller fälls baksätet helt och bildar ett plant lastgolv?
Går det att få ut SOC i % via skärmen i mitten då eller hur gör man det?
Kollade faktiskt lite på en sån när jag sålde Zoe'n men då hade priserna dragit iväg.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Golvet i bagaget är höjbart, blir ganska plant.
SoC finns i navigatorn, men kör man carplay så syns den inte.
Jag kan rekommendera en provtur i koreanerna. Rimligt bra bil utan större missar och med en hel del starka sidor. Lite synd att de inte lyckas få några enkla saker på plats som gjort stor skillnad för helheten.
Den jag framförallt saknar är ”elbilstänket” från Teslan, förkonditionering - ruttplanering - frunk etc. Hade gett smidigare och bättre användarupplevelse och bättre nyttjade utrymmen.
SoC finns i navigatorn, men kör man carplay så syns den inte.
Jag kan rekommendera en provtur i koreanerna. Rimligt bra bil utan större missar och med en hel del starka sidor. Lite synd att de inte lyckas få några enkla saker på plats som gjort stor skillnad för helheten.
Den jag framförallt saknar är ”elbilstänket” från Teslan, förkonditionering - ruttplanering - frunk etc. Hade gett smidigare och bättre användarupplevelse och bättre nyttjade utrymmen.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Hur menar du med förkonditionering? Att de startar värmning av batteriet eller att värmningen av kupen? Att kunna förvärma kupen via app känns som en funktion som vore trevligt att ha.CrazyGang skrev: ↑03 maj 2023 17:35Golvet i bagaget är höjbart, blir ganska plant.
SoC finns i navigatorn, men kör man carplay så syns den inte.
Jag kan rekommendera en provtur i koreanerna. Rimligt bra bil utan större missar och med en hel del starka sidor. Lite synd att de inte lyckas få några enkla saker på plats som gjort stor skillnad för helheten.
Den jag framförallt saknar är ”elbilstänket” från Teslan, förkonditionering - ruttplanering - frunk etc. Hade gett smidigare och bättre användarupplevelse och bättre nyttjade utrymmen.
Ska helt klart kolla på en e-soul, inte världens snyggaste bil men verkar vettig!
Om det nu är någon tröst så verkar de flesta tillverkarna sakna "elbilstänket" Zoe'n jag hade navigerade gladeligen långt utanför räckvidden och skulle man åka någonstans vintertid så var det flera lager som gällde då värmen var otillräcklig om man försökte köra motorvägsfart
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2330
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Begagnatpriserna verkar gå nedåt till rimliga nivåer.
Dessa två från idag nådde båda över reservationspriset.
.
Dessa två från idag nådde båda över reservationspriset.
.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Förkonditionering av batteriet inför laddning. Värmning av kupén funkar fint via appen.snowman skrev: ↑03 maj 2023 19:34Hur menar du med förkonditionering? Att de startar värmning av batteriet eller att värmningen av kupen? Att kunna förvärma kupen via app känns som en funktion som vore trevligt att ha.CrazyGang skrev: ↑03 maj 2023 17:35Golvet i bagaget är höjbart, blir ganska plant.
SoC finns i navigatorn, men kör man carplay så syns den inte.
Jag kan rekommendera en provtur i koreanerna. Rimligt bra bil utan större missar och med en hel del starka sidor. Lite synd att de inte lyckas få några enkla saker på plats som gjort stor skillnad för helheten.
Den jag framförallt saknar är ”elbilstänket” från Teslan, förkonditionering - ruttplanering - frunk etc. Hade gett smidigare och bättre användarupplevelse och bättre nyttjade utrymmen.
Ska helt klart kolla på en e-soul, inte världens snyggaste bil men verkar vettig!
Om det nu är någon tröst så verkar de flesta tillverkarna sakna "elbilstänket" Zoe'n jag hade navigerade gladeligen långt utanför räckvidden och skulle man åka någonstans vintertid så var det flera lager som gällde då värmen var otillräcklig om man försökte köra motorvägsfart
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
e-Niron är bullrig. Vägljudet transporterar sig ganska väl i bilen. Är nog bagageutrymmet som gör det; borde gå isolera med lite bitumenmatta i bagagerummet och hjulhusen, samt ljudisoleringmattor. Har tänkt göra det i två år nu. Ska snart göra det. Lovar
Dvs man vänjer sig .
Tror för övrigt att du behöver advance plus för att få adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare etc, samt en 2020+ (?) för att få det vettiga app-stödet. Appen är långsam, men funkar bra.
Min e-Niro har dragit strax under 1,5kWh per mil sommartid, och strax över 2,1kWh per mil vintertid (Umeå). 4300 mil sammantaget. Tar mig kanske 35-40 mil på sommaren, 25-30 på vintern. Känns rätt känslig för högre hastigheter så det beror på var man ska...
Bästa bil jag ägt. Kolla så stora servicen är gjord kring 4500 mil då batterivätskan ska bytas, kostar ca 5kSEK.
Dvs man vänjer sig .
Tror för övrigt att du behöver advance plus för att få adaptiv farthållare, dödavinkelvarnare etc, samt en 2020+ (?) för att få det vettiga app-stödet. Appen är långsam, men funkar bra.
Min e-Niro har dragit strax under 1,5kWh per mil sommartid, och strax över 2,1kWh per mil vintertid (Umeå). 4300 mil sammantaget. Tar mig kanske 35-40 mil på sommaren, 25-30 på vintern. Känns rätt känslig för högre hastigheter så det beror på var man ska...
Bästa bil jag ägt. Kolla så stora servicen är gjord kring 4500 mil då batterivätskan ska bytas, kostar ca 5kSEK.
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Hur kommer det sig man byter batterivätska i vissa asiater men inga andra?
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Tycker absolut inte min ID.3 är bullrig. Inte jämfört med mina tidigare fossilare, eller för den delen jämfört med min kollegas (tidiga) M3.
Jag har dock 18" på min, det gör nog sitt till. På friktionsdäck tycker jag den är anmärkningsvärt tyst.
Tycker även den är tilräckligt bekväm för längre turer, speciellt om man bara är två. Nu efter tre år kan den vara ett bra begagnatköp när barnsjukdomarna är borta.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Skoda Enyaq 80X 2023
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2457
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Model 3.snowman skrev: ↑03 maj 2023 07:15Efter att ha kört fossilbil i ett år efter Zoe'n så kommer jag inom kort flytta och återigen ha möjlighet till att ladda hemma. Vilket har gjort att jag börjat kolla lite på att köpa en elbil igen.
Behöver inte massvis med utrymme då bilen kommer bli en andrabil och till 70% kommer användas av mig enbart, 25% med mig och en passagerare och 5% mer än en passagerare.
Annars ser mina krav ut som följande:
- Skapligt praktisk med bra utrymmen invändigt, gillade min Zoe på denna punkt. Har en tendens till att ibland åka runt med både mycket och lite större saker i bilen.
- Adaptiv farthållare.
- Min 15-20mil räckvidd
Hade för en tid sedan en Renault Zoe med 52kwh batteriet och bilen i sig var helt okej förutom alla franska egenheter. Däremot var min upplevelse av Renault servicesida fruktansvärd och med tanke på problemen Zoe verkar ha med elmotorerna så känns inte en sån som ett bra val.
Har också kollat lite på en E-golf då Golfarna alltid varit praktiska och räckvidden verkar ok.
Priserna har ju kommit ner en hel del så plötsligt känns det som att man får ganska mycket att välja på..
Så vilka modeller bör man kika mer på och vilka ska undvikas?
Har skaplig koll på Leafens degraderingsproblematik och Zoe'ns klena motorer.
Budgeten är flexibel och bilen behöver inte vara lämpad för långresor, men går det att få en "ordentlig" elbil för bara lite mer så är jag helt klart beredd att lägga lite till.
MVH
-
- Inlägg: 231
- Blev medlem: 07 feb 2020 13:00
Re: Bästa begagnade elbilen idag?
Försvinner ju en massa servicepunkter med elbil så man måste väl hitta nya?
Batterivätskan ska bytas för att kunna garantera icke-ledande vätska som jag förstått det hela. Lite knepigt i ett slutet system, men men...