Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Tellus »

Hej!

Finns det någon kunnig här angående lagar om bostadsrättsföreningar, en HSB förening.

Min mor 86 år bor i en nybyggd bostadsrätt och hyr garageplats under huset.

För att göra en lång historia kort, så har nu garageplatsen sagts upp av föreningen utan att på något sätt meddela min mor varken muntligt eller skriftligt orsak. Vi fick se det av en slump att det fanns en plats ledig på hsb hemsida.

Jag har börjat grotta i detta och orsaken är att hennes bil är skriven på mig.
Mor är en pigg 86 åring som är ute och cyklar nästan dagligen. Bilen kör hon inte lika mycket längre, men jag och min bror skjutsar henne i hennes bil när hon har ärenden och bil behövs. Det sker flera gånger per vecka.

Nu är hon vräkt från den 1 juni, med enda förklaring ( efter jag ringt och frågat ) att bilen ej är skriven på henne.
Jag skrev då idag över bilen på henne men det spelar ingen roll säger dom.

Tycker det låter helt sjukt, kan dom verkligen ha rätt? Har googlat och läst kontraktet noga, står ingenting om att hennes bil måste vara skriven på henne. (Den har alltså varit skriven på mig (sonen) fram till idag. Idag ringde en avgående ordförande i föreningen och skällde på mig att det ej är hennes bil och att det stått andra bilar på platsen, vilket det gjort några timmar ett fåtal gånger, min och min brors bilar när vi besökt henne.

Däremot står det i kontraktet att endast laddbara bilar få stå på laddplatser, finns 5 st. Hennes bil är laddbar, men på flera av dom andra platserna har det stått icke laddbara bilar över ett halvår.

Ska man bara ge upp, eller finns chans att få "rätt" i detta ärende och behålla pakeringen?
Tacksam för kloka råd
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av spacecoin »

Om jag satt i styrelsen skulle jag inte tycka att det är rimligt att en person som aldrig eller sällan kör sin sons bil (varför är den skriven på dig?) har en garageplats om det är kö till den. Rent moraliskt så håller jag med BRF mao utifrån det du har berättat.

Sedan är det ju tveksamt om BRF kan vinna om ni överklaga uppsägningen till hyresnämnden, om dom inte har en tydlig regel för detta i avtalet eller i stadgarna. Att dom säger upp platsen utan att meddela det skriftligen går ju inte, då är den inte uppsagd ens.

En uppsägning skall ske skriftligen och med giltig anledning, med referens till vilka regler hon anses ha brutit emot.

Vi hade en medlem som nyttjades av hennes fd sambo bil på en av våra platser (han skjutsar henne ibland). Då han körde rattfull på vår gård och blev haffad av polisen efter vissa skador på vår fastighet så kom vi överens med medlemmen om att säga upp avtalet.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Tellus »

Ok. Föreningen säger att dom skickat ut det, men inte kommit någon post om det ännu. Allt startade i Söndags då vi fick se att platsen är ledig från 1 juni.

Den har varit skriven på mig sedan hon köpte den, hon tyckte (och jag) att det var lättare om jag skötte allt med bilen åt henne, såsom papper från transportstyrelsen, försäkringar, skötsel osv. Bror och jag har skött den men hon har åkt i den och betalat den. Men den är som sagt överskriven på henne idag.

Bilen används flera gånger per vecka, men oftast jag eller bror som skjutsar henne i den nuförtiden.

Dom har ingen tydlig regel för detta i stadgarna eller på hyresavtalet, men jag hörde på ordförande att dom håller på att ändra detta.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av spacecoin »

Om ni vill bråka med föreningen i olika grad (vilken kanske får andra sociala konsekvenser för din mor) så skulle jag be din mor förklara det du skriver för föreningen. Om det inte framgår varför uppsägningen sker så kan hon invända mot uppsägningen skriftligen. Om dom inte ändrar sig och inte tydligt kan påvisa varför platsen sägs upp och vad som är avtalsbrott kan hon överklaga uppsägningen till Hyresnämnden.

https://www.hyresgastforeningen.se/stod ... esnamnden/
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker det är konstigt att föreningen inte kontaktar din mor med frågor och ber om förtydliganden om platsen innan uppsägning sker.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Tellus »

Det är redan en "häxjakt" från speciellt en granne. Mor får ofta sarkastiska frågor i hissen om hur går det med bilen, har du varit ute idag och kört, din bil står inte i garaget idag osv.

För att förlänga historien så är nog den grannen orsaken till uppsägningen.

Han hade först vår plats, med en fossilbil. Jag kontaktade ibland föreningen för att fråga om inte elbilar borde ha förtur till laddplatserna (som det står i kontraktet). Till slut gick denna granne med på att byta plats med våran icke laddplats. Men när han fick se att vår plats var lite sämre och han kunde ej ställa sitt stora verktygsskåp där började han ångra sig. Då hade dock redan föreningen påbörjat bytet och även sagt till han att man inte får ha stora verktygsskåp på garageplatsen.

Gissar att han ångrar bytet och ilskan går ut över min mor så att säga.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 02 maj 2023 23:13
Dom har ingen tydlig regel för detta i stadgarna eller på hyresavtalet, men jag hörde på ordförande att dom håller på att ändra detta.
Har dom ingen regel för detta idag så ser jag inte hur den kommande regeln skulle kunna formuleras på ett sätt som gör att hon inte följer den om bilen är skriven på henne och hon har ett giltigt körkort. Rent legalt alltså. Tills regeln är på plats lär dom inte ha legalt stöd för uppsägningen om dom inte menar att att det egentligen är någon annans bil och det anses vara ett brott mot stadgarna.

Hur kommer det sig att din mors bil är ute och körs när hon inte är i bilen? ;)
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 02 maj 2023 23:27
Jag tycker det är konstigt att föreningen inte kontaktar din mor med frågor och ber om förtydliganden om platsen innan uppsägning sker.
Ja, dom verkar ha kokat ihop detta på lokal nivå. Förvaltaren på hsb som jag pratade med visste inget innan hon börja ringa runt.
Enligt ordförande så får inte ens en familjemedlem parkera tillfälligt vid besök, men enligt förvaltaren får man det. Så känns som kunskapen i föreningen är begränsad, såsom min. Nu är det dock en ny ordförande, som jag försökte kontakta. Men fick istället samtal från den gamla, som var arg. Klart var att dom skulle fullfölja uppsägningen och rättslig process enda lösningen enligt henne.
Men fått noll papper hittills, gissar att dom skriver dom nu :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 02 maj 2023 23:32
Det är redan en "häxjakt" från speciellt en granne. Mor får ofta sarkastiska frågor i hissen om hur går det med bilen, har du varit ute idag och kört, din bil står inte i garaget idag osv.
Trist situation. Men hur kommer det sig att din mors bil är ute och kör utan henne? FSD? ;)

Hyresnämnder hittar du här:
https://www.domstol.se/hitta-domstol/hy ... denamnder/

Hon behöver ha ett juridiskt ombud gissar jag.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 02 maj 2023 23:34
Tellus skrev: 02 maj 2023 23:13
Dom har ingen tydlig regel för detta i stadgarna eller på hyresavtalet, men jag hörde på ordförande att dom håller på att ändra detta.
Har dom ingen regel för detta idag så ser jag inte hur den kommande regeln skulle kunna formuleras på ett sätt som gör att hon inte följer den om bilen är skriven på henne och hon har ett giltigt körkort. Rent legalt alltså. Tills regeln är på plats lär dom inte ha legalt stöd för uppsägningen om dom inte menar att att det egentligen är någon annans bil och det anses vara ett brott mot stadgarna.

Hur kommer det sig att din mors bil är ute och körs när hon inte är i bilen? ;)
Ja, men känns som när nya reglerna finns i skrift så kommer dom säga att reglerna alltid varit så.
Jag borde kanske börja ta skärmdumpar, men den lokala hsb sidan är under uppbyggnad och finns inte mycket info där än. Så vi har egentligen bara hyreskontraktet att förhålla oss till.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Tellus »

Tack för hjälpen spacecoin!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Fredrik j
Inlägg: 11041
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Fredrik j »

Finns det någonting i kontraktet om andrahandsuthyrning?
När jag bodde i bostadsrätt var all form av andrahandsuthyrning förbjuden utan tillstånd från styrelsen. Garageplatser var man extra noga med.
I den föreningen fick man till och med uppge reg-nummer på bilen som skulle stå på platsen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev: 02 maj 2023 23:49
Finns det någonting i kontraktet om andrahandsuthyrning?
När jag bodde i bostadsrätt var all form av andrahandsuthyrning förbjuden utan tillstånd från styrelsen. Garageplatser var man extra noga med.
I den föreningen fick man till och med uppge reg-nummer på bilen som skulle stå på platsen.
Det brukar stå i stadgarna i nya föreningar att det är förbjudet och/eller att man behöver styrelsens tillstånd.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev: 02 maj 2023 23:43
Ja, men känns som när nya reglerna finns i skrift så kommer dom säga att reglerna alltid varit så.
Jag borde kanske börja ta skärmdumpar, men den lokala hsb sidan är under uppbyggnad och finns inte mycket info där än. Så vi har egentligen bara hyreskontraktet att förhålla oss till.
Finns de befintliga eller tidigare stadgarna inte på papper någonstans?

Annars kanske någon tekniskt kunnig kan 'gräva fram' de gamla stadgarna mha The Wayback Machine...

https://archive.org/web/

https://en.wikipedia.org/wiki/Wayback_Machine
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av spacecoin »

I våra avtal står det: "vara medlem i bostadsrättsföreningen, vara permanent boende i
föreningens hus, vara ägare till den bil som huvudsakligen ska parkeras på platsen samt vara den person som i huvudsak framför bilen."
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3640
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Tellus »

Fredrik j skrev: 02 maj 2023 23:49
Finns det någonting i kontraktet om andrahandsuthyrning?
När jag bodde i bostadsrätt var all form av andrahandsuthyrning förbjuden utan tillstånd från styrelsen. Garageplatser var man extra noga med.
I den föreningen fick man till och med uppge reg-nummer på bilen som skulle stå på platsen.
Det står " användas tilluppställningsplats för av hyresgästens nyttjande av 1 laddbar bil "
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av agehall »

spacecoin skrev: 02 maj 2023 23:56
I våra avtal står det: "vara medlem i bostadsrättsföreningen, vara permanent boende i
föreningens hus, vara ägare till den bil som huvudsakligen ska parkeras på platsen samt vara den person som i huvudsak framför bilen."
Så om man tvingas utnyttja hyrbil i sin försäkring eller får en lånebil av Tesla får man inte parkera på platsen man betalar för? Lysande. Det här påminner mig om varför jag inte bor i BRF längre.
Tellus skrev: 02 maj 2023 23:57
Det står " användas tilluppställningsplats för av hyresgästens nyttjande av 1 laddbar bil "
Klockrent - det där bör din mor vinna i 11 fall av 10. Står ju inget om att man måste äga bilen.

Dessutom så om hon nu äger bilen och det finns en ledig parkeringsplats - kan hon inte bara hyra den igen?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
krille
Inlägg: 207
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av krille »

SwedishAdvocate skrev: 02 maj 2023 23:53
Tellus skrev: 02 maj 2023 23:43
Ja, men känns som när nya reglerna finns i skrift så kommer dom säga att reglerna alltid varit så.
Jag borde kanske börja ta skärmdumpar, men den lokala hsb sidan är under uppbyggnad och finns inte mycket info där än. Så vi har egentligen bara hyreskontraktet att förhålla oss till.
Finns de befintliga eller tidigare stadgarna inte på papper någonstans?

Annars kanske någon tekniskt kunnig kan 'gräva fram' de gamla stadgarna mha The Wayback Machine...

https://archive.org/web/

https://en.wikipedia.org/wiki/Wayback_Machine
Befintliga stadgar går att köpa hos Bolagsverket för 75 kr: https://foretagsinfo.bolagsverket.se/so ... b/foretag/
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Curik »

Fast det låter ju som att din förening gjort en korrekt bedömning om din mors bil är ute och kör fast hon själv är hemma?

Det är ett stort problem i många föreningar att medlemmar hyr ut sina platser till andra fast kön är enorm. Jag gissar utifrån tidigare interaktioner med dig att du inte bryr dig om sådant men försök tänka såhär; det skulle kunna vara någon annans mamma som väntar på plats.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Bjelke »

Tellus skrev: 02 maj 2023 23:37
spacecoin skrev: 02 maj 2023 23:27
Jag tycker det är konstigt att föreningen inte kontaktar din mor med frågor och ber om förtydliganden om platsen innan uppsägning sker.
Ja, dom verkar ha kokat ihop detta på lokal nivå. Förvaltaren på hsb som jag pratade med visste inget innan hon börja ringa runt.
Enligt ordförande så får inte ens en familjemedlem parkera tillfälligt vid besök, men enligt förvaltaren får man det. Så känns som kunskapen i föreningen är begränsad, såsom min. Nu är det dock en ny ordförande, som jag försökte kontakta. Men fick istället samtal från den gamla, som var arg. Klart var att dom skulle fullfölja uppsägningen och rättslig process enda lösningen enligt henne.
Men fått noll papper hittills, gissar att dom skriver dom nu :)
Klart som fan att dom hotar med detta, dom har sagt för mycket redan och måste hota med att ”gå
vidare rättsligt ” :lol:
Som jag ser det (och läst tråden) så är dom helt körda och att ens (från deras sida) dra det ”rättsligt”
kommer bara att få dom att tappa brallorna fullständigt.
Som sagt, se till så att gällande stadgar vid tillfället finns kvar och gå vidare enligt tidigare förslag
om dom inte backar när dom (eller snarare han som blev missnöjd) nyktrat till.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Bjelke »

Curik skrev: 03 maj 2023 08:08
Fast det låter ju som att din förening gjort en korrekt bedömning om din mors bil är ute och kör fast hon själv är hemma?

Det är ett stort problem i många föreningar att medlemmar hyr ut sina platser till andra fast kön är enorm. Jag gissar utifrån tidigare interaktioner med dig att du inte bryr dig om sådant men försök tänka såhär; det skulle kunna vara någon annans mamma som väntar på plats.
Det viktigaste är väl ändå att hon faktiskt använder bilen själv, även om det inte är till 100%.
Det finns massor med situationer där hon kan behöva låta någon annan köra med den, eller bli skjutsad
i sin egen bil osv.
Att ägandeskapet har varit på sonen är kanske lite ”jobbigt” men inte direkt ovanligt heller när
man börjar bli äldre (utan att det är ”skumt”, oftast när det är ”skumt” så är det ju tvärtom, att
sonens bil står på föräldrar).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av OfarligTesla »

Bjelke skrev: 03 maj 2023 08:15
Det viktigaste är väl ändå att hon faktiskt använder bilen själv, även om det inte är till 100%.
Det finns massor med situationer där hon kan behöva låta någon annan köra med den, eller bli skjutsad
i sin egen bil osv.
Att ägandeskapet har varit på sonen är kanske lite ”jobbigt” men inte direkt ovanligt heller när
man börjar bli äldre (utan att det är ”skumt”, oftast när det är ”skumt” så är det ju tvärtom, att
sonens bil står på föräldrar).
Fast det är den huvudsakliga brukaren som måste stå som ägare, så antingen är bilen skenförsäkrad eller så är det någon annan som brukar parkeringsplatsen. De kanske bara antar att inblandade personer bara bryter mot föreningens regler och låter någon familjemedlem parkera där och inte mot lagen? Hade iaf jag också antagit.

Vad gäller garageplatser från Brf så är utgångspunkten i bostadsrättslagen att man behöver föreningens tillåtelse för att hyra ut den (eller dragit det vidare till hyresnämnden som godkänt det i förväg), detta eftersom det anses vara en del av byggnaden. Så oavsett vad avtalet säger så får man inte hyra ut platsen hur som helst när det gäller garageplats i Brf om det inte uttryckligen står som tillåtet i avtal/stadgar.

Så frågan det handlar om är alltså ifall de har bevis på att TS mor har hyrt ut garageplatsen eller inte? Med tanke på deras upplägg där det antingen kan räknas som uthyrning eller så är det skenförsäkring så är det nog lätt för föreningen att vinna det.

Det viktiga i TS fall är väl att bostadsrättslagen tvingar föreningen till att varna den som hyr ut utan tillåtelse så att de antingen kan rätta sig eller ta fallet till hyresnämnden och få tillåtelse. Så det är väl den diskussionen jag hade tagit med styrelsen, att man har den rätten innan de säger upp avtalet.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
ObscureEconomist
Inlägg: 375
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av ObscureEconomist »

Tellus skrev: 02 maj 2023 23:57
Fredrik j skrev: 02 maj 2023 23:49
Finns det någonting i kontraktet om andrahandsuthyrning?
När jag bodde i bostadsrätt var all form av andrahandsuthyrning förbjuden utan tillstånd från styrelsen. Garageplatser var man extra noga med.
I den föreningen fick man till och med uppge reg-nummer på bilen som skulle stå på platsen.
Det står " användas tilluppställningsplats för av hyresgästens nyttjande av 1 laddbar bil "
Du får gärna lägga upp en kopia på avtalet här men kombinerat med föreningens stadgar landar ni nog i att ni hyrt ut i andrahand eftersom hon ej ägt bilen och då spelar det ingen roll om ni skriver över den nu.

Sen att du äger och försäkrar den bilen är ju också egentligen inte lagligt någonstans och försäkringsbolaget hade garanterat varit mycket besvärliga vid olyckor.

Med tanke på att det ofta är kö eftersom nyare föreningar har färre platser än lägenheter av någon idiotisk anledning så förstår jag att man driver ärendet.
BMW i4 M50 -22
Fredrik j
Inlägg: 11041
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av Fredrik j »

agehall skrev: 03 maj 2023 06:23
spacecoin skrev: 02 maj 2023 23:56
I våra avtal står det: "vara medlem i bostadsrättsföreningen, vara permanent boende i
föreningens hus, vara ägare till den bil som huvudsakligen ska parkeras på platsen samt vara den person som i huvudsak framför bilen."
Så om man tvingas utnyttja hyrbil i sin försäkring eller får en lånebil av Tesla får man inte parkera på platsen man betalar för? Lysande. Det här påminner mig om varför jag inte bor i BRF längre.
Tellus skrev: 02 maj 2023 23:57
Det står " användas tilluppställningsplats för av hyresgästens nyttjande av 1 laddbar bil "
Klockrent - det där bör din mor vinna i 11 fall av 10. Står ju inget om att man måste äga bilen.

Dessutom så om hon nu äger bilen och det finns en ledig parkeringsplats - kan hon inte bara hyra den igen?
Det är ju det som vanligtvis menas med huvudsakligen/huvudsak i texten ovan.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Rättshjälp, bostadsrättförening vill vräka mamma från garageplats

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 03 maj 2023 08:44
agehall skrev: 03 maj 2023 06:23
spacecoin skrev: 02 maj 2023 23:56
I våra avtal står det: "vara medlem i bostadsrättsföreningen, vara permanent boende i
föreningens hus, vara ägare till den bil som huvudsakligen ska parkeras på platsen samt vara den person som i huvudsak framför bilen."
Så om man tvingas utnyttja hyrbil i sin försäkring eller får en lånebil av Tesla får man inte parkera på platsen man betalar för? Lysande. Det här påminner mig om varför jag inte bor i BRF längre.
Tellus skrev: 02 maj 2023 23:57
Det står " användas tilluppställningsplats för av hyresgästens nyttjande av 1 laddbar bil "
Klockrent - det där bör din mor vinna i 11 fall av 10. Står ju inget om att man måste äga bilen.

Dessutom så om hon nu äger bilen och det finns en ledig parkeringsplats - kan hon inte bara hyra den igen?
Det är ju det som vanligtvis menas med huvudsakligen/huvudsak i texten ovan.
Oavsett så är ju det Spacecoins avtal (eller stadgar). Inte Tellus mammas avtal/stadgar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar