Den nya 2024 MINI Electric

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »



EDIT: Missade underrubriken i thumbnailen när jag postade. Fattar inte varför de ställer frågan om att det här skulle vara "Game over"... :?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mati »

Ytterligare en svindyr småbil som byggs i Kina. Det sistnämnda diskvalificerar den tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

mati skrev: 03 maj 2023 06:06
Ytterligare en svindyr småbil som byggs i Kina. Det sistnämnda diskvalificerar den tyvärr.
Jag spolade bara igenom videon ovan lite snabbt innan jag postade. Visste inte att den ska byggas i Kina... Fast den kritiken går ju även t.ex. att rikta mot dagens Model 3... BMW/MINI har i alla fall inte kinesiska ägare.

EDIT: Verkar vara oklart var tvådörrarsmodellen i videon ovan ska byggas. Se nedan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av MrRun »

Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av BigEasy »

Gör de den bakhjulsdriven är jag intresserad.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av BigEasy »

SwedishAdvocate skrev: 03 maj 2023 00:11


EDIT: Missade underrubriken i thumbnailen när jag postade. Fattar inte varför de ställer frågan om att det här skulle vara "Game over"... :?
Att det är Game over för Mini om den inte lyckas?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mikebike »

BigEasy skrev: 03 maj 2023 13:49
Gör de den bakhjulsdriven är jag intresserad.
Bakhjulsdriven Mini?
Det är ju värre än en framhjulsdriven BMW.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av BigEasy »

mikebike skrev: 03 maj 2023 14:03
BigEasy skrev: 03 maj 2023 13:49
Gör de den bakhjulsdriven är jag intresserad.
Bakhjulsdriven Mini?
Det är ju värre än en framhjulsdriven BMW.
En Mini är en BMW med Mini-märke. Förstår vad du menar men i dagens läge finns ingen anledning att bygga framhjulsdrivna elbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mati »

Jag hittar inte länken nu men vad jag minns så skulle bara nya Mini Countryman byggas i Leipzig och det är också den som ska få 40 mils räckvidd. Vanliga nya Mini med bensinmotor ska byggas i UK och den eldrivna versionen i Kina. Om det visar sig vara felaktig information så är det ju bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av NiklasTesla »

Ägt Mini tidigare och är inte jätteimponerad hittills (mini skapades pga energikris (vilket gjorde behov för låg förbrukning) samt urbanisering (båda scenarion är fortfarande aktuella).

Saknar: Riktigt låg förbrukning för SE (verkar ligga kring ca 1,3kwh/mil när jag räknar lite snabbt) i kombination med bra prestanda och lång räckvidd samt lågt pris.

Designen (som är kul) verkar ligga dom i fatet så att säga. Mini är ganska fyrkantig vilket generellt är dåligt för luftmotståndet. Citroën Oli har lyckats genom smarta designlösningar (luft som leds igenom bilen) och lättviktsmaterial och det är här som Mini måste ta efter för att få en bra elbil med låg förbrukning lång räckvidd och prestanda.

Får dom till tidigare och förbrukning en bit under 1kwh per mil för prestandamodel (under 0,8kwh/mil för instegsmodell) så är dom något på spåren som jag ser det OM inköpspriset blir lågt.

Gärna stor förvaring i frunken också samt V2X (borde börja vara standard på elbilar ASAP för att hjälpa till att stabilisera elnät och få ned elpriser under peaktimmar samt höja priset något under tider med mycket låga elpriser).

MVH samt tack för bra video
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 6 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mati »

Ja, en så pass liten bil måste komma ner i vikt och förbrukning rejält. Annars är det nåt fel. Och priset får inte bli för högt heller.
Jag köper hellre kort räckvidd, 20-25 mil är okej, man behöver inte kunna köra 50 mil i sträck med en sådan bil. Men då måste den vara billigare. Jag ser ingen vits med att köpa en liten pluttbil för en massa pengar när man kan få en fullvärdig bil till i princip samma pris.
Visst är Mini cool och rolig, men räcker det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5526
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av OfarligTesla »

Hade vi haft hus och således behövt två bilar så hade frun garanterat velat ha en Cooper SE som sin bil, hon har alltid gillat Mini men vill ha elektrisk såklart. Perfekt bil för att mestadels köra kring i stan men ändå kunna ta lite längre sträckor också om det behövs, med den nya räckvidden så kanske hon till och med kan åka till Göteborg med den.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mati »

Min sambo har också fått för sig att hon ska ha en Mini, skit samma vilken drivlina. Med nuvarande version känns det däremot som ett stort steg bakåt jämfört med e-Golfen hon kör nu. Minin är sämre på typ allt, enda skillnaden är att den är coolare.
Oavsett vilket så håller hon på och tjatar att "vi" ska provköra en Mini, men jag har försökt vara tydlig med att det inte finns på tapeten. Det är ju inte så att hon tänker köpa den själv, hon förutsätter att hon får den. Det är lätt att tycka om saker när man inte betalar.
Jag tycker ju också att den är cool, men man har tyvärr inte en hög med pengar i madrassen som man kan spendera på random bilar man inte behöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

NiklasTesla skrev: 04 maj 2023 09:34
...] Citroën Oli har lyckats genom smarta designlösningar (luft som leds igenom bilen) och lättviktsmaterial och det är här som Mini måste ta efter för att få en bra elbil med låg förbrukning lång räckvidd och prestanda. [...
Citroën Oli är Vaporware som aldrig kommer sättas i produktion. Således kan den väl ha typ vilka material och förbrukningssiffror som helst...

Med den formgivningen som konceptbilen Oli har så är jag ytterst tveksam till att den – eller en skarp produktionsversion av den här konceptbilen – skulle ha annat än relativt katastrofala förbrukningssiffror...

Att Citroën skulle ha "smarta designlösningar" på konceptbilen Oli får vi nog enas om att vara 'relativt' oense om... Jag 'skulle till och med gå så långt som att hävda' att designen av Oli är den raka motsatsen till smart.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2429
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av NiklasTesla »

SwedishAdvocate skrev: 04 maj 2023 13:26
NiklasTesla skrev: 04 maj 2023 09:34
...] Citroën Oli har lyckats genom smarta designlösningar (luft som leds igenom bilen) och lättviktsmaterial och det är här som Mini måste ta efter för att få en bra elbil med låg förbrukning lång räckvidd och prestanda. [...
Citroën Oli är Vaporware som aldrig kommer sättas i produktion. Således kan den väl ha typ vilka material och förbrukningssiffror som helst...

Med den formgivningen som konceptbilen Oli har så är jag ytterst tveksam till att den – eller en skarp produktionsversion av den här konceptbilen – skulle ha annat än relativt katastrofala förbrukningssiffror...

Att Citroën skulle ha "smarta designlösningar" på konceptbilen Oli får vi nog enas om att vara 'relativt' oense om... Jag 'skulle till och med gå så långt som att hävda' att designen av Oli är den raka motsatsen till smart.
Så tänkte jag också tills jag såg nedan video:



MVH
SwedishAdvocate
Inlägg: 5629
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av SwedishAdvocate »

NiklasTesla skrev: 04 maj 2023 15:08
SwedishAdvocate skrev: 04 maj 2023 13:26
Citroën Oli är Vaporware som aldrig kommer sättas i produktion. Således kan den väl ha typ vilka material och förbrukningssiffror som helst...

Med den formgivningen som konceptbilen Oli har så är jag ytterst tveksam till att den – eller en skarp produktionsversion av den här konceptbilen – skulle ha annat än relativt katastrofala förbrukningssiffror...

Att Citroën skulle ha "smarta designlösningar" på konceptbilen Oli får vi nog enas om att vara 'relativt' oense om... Jag 'skulle till och med gå så långt som att hävda' att designen av Oli är den raka motsatsen till smart.
Så tänkte jag också tills jag såg nedan video:

[En video från Fully Charged.]

MVH
No offense, men TL;DR. Eller rättare sagt; didn't watch.

Och oavsett vad han säger så är Oli fortfarande 'endast' Vaporware som aldrig kommer sättas i produktion (dvs. en konceptbil med andra ord)...

Minns att jag spolade igenom den där videon lite snabbt när de släppte den för en dryg månad sen, och jag är 99% säker på att den inte innehöll ngt oberoende test av bilens luftmotstånd...

Och för övrigt är jag inte särskilt imponerad av Fully Charged längre... Även när de gör inslag om bilar som tillverkas av företag direktägda av den kinesiska militärdiktaturen – som t.ex host, MG, host, host – så problematiserar de inte ett smack...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Piggelin
Inlägg: 659
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av Piggelin »

mati skrev: 04 maj 2023 11:55
Min sambo har också fått för sig att hon ska ha en Mini, skit samma vilken drivlina. Med nuvarande version känns det däremot som ett stort steg bakåt jämfört med e-Golfen hon kör nu. Minin är sämre på typ allt, enda skillnaden är att den är coolare.
Oavsett vilket så håller hon på och tjatar att "vi" ska provköra en Mini, men jag har försökt vara tydlig med att det inte finns på tapeten. Det är ju inte så att hon tänker köpa den själv, hon förutsätter att hon får den. Det är lätt att tycka om saker när man inte betalar.
Jag tycker ju också att den är cool, men man har tyvärr inte en hög med pengar i madrassen som man kan spendera på random bilar man inte behöver.
Urk vad ofräscht att förvänta sig att få en bil. Säg åt henne att feminismen tagit över och kvinnor kan själv.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mati »

Piggelin skrev: 04 maj 2023 16:46
Urk vad ofräscht att förvänta sig att få en bil. Säg åt henne att feminismen tagit över och kvinnor kan själv.
Nja, det är mitt eget fel, det är jag som har skämt bort henne alldeles för mycket. Jag leasade e-Golfen via mitt företag (numera är den betald), för allt annat hade blivit orimligt dyrt, och det är ju den bilen hon använder till vardags medan jag betalar för kalaset. Då är det lätt att tro att denna lyx fortsätter i all evighet. Svårt för mig att komma ur detta också. Om du tycker att jag är dum i huvudet så har jag hört det förut. Jag vet det.
Du känner kanske till talessättet
"Kvinnan får bara 80% av mannens lön"
...
"Men hon har ju sin egen lön också"

Det finns en del sanning i detta. :? ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mikebike »

mati skrev: 04 maj 2023 17:12
Piggelin skrev: 04 maj 2023 16:46
Urk vad ofräscht att förvänta sig att få en bil. Säg åt henne att feminismen tagit över och kvinnor kan själv.
Nja, det är mitt eget fel, det är jag som har skämt bort henne alldeles för mycket. Jag leasade e-Golfen via mitt företag (numera är den betald), för allt annat hade blivit orimligt dyrt, och det är ju den bilen hon använder till vardags medan jag betalar för kalaset. Då är det lätt att tro att denna lyx fortsätter i all evighet. Svårt för mig att komma ur detta också. Om du tycker att jag är dum i huvudet så har jag hört det förut. Jag vet det.
Du känner kanske till talessättet
"Kvinnan får bara 80% av mannens lön"
...
"Men hon har ju sin egen lön också"

Det finns en del sanning i detta. :? ;)
Jag är också dum i huvudet.
Vi delar alla kostnader i hushållet, utom bilen. Jag står för 100% av bilkostnaderna eftersom jag villhöver ha bil och hon tyckte att bil var onödigt. Men djävligt praktiskt när vi skall hälsa på hennes släktingar eller veckohandla. :roll:
Å andra sidan har hon inget att säga till om när det gäller bilinköpet. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mati »

mikebike skrev: 04 maj 2023 18:55
Å andra sidan har hon inget att säga till om när det gäller bilinköpet. 8-)
Det är lite så jag resonerar också. I vårt fall är det inte bara bilarna jag står för utan jag betalar allt gemensamt. Det är bara maten som vi i viss mån delar på. Och ska jag få nånting tillbaka för min "generösitet" så är det en del av bestämmanderätten. Ytterst är det såklart ekonomin som bestämmer (eller så skyller man på den), men ska jag betala till 100% så vill jag också kunna bestämma till mer än 0%. Fair enough tycker jag.
Jag har faktiskt ökat andelen av bestämmanderätten ganska mycket de senaste åren när det gäller bilar. Annars hade jag aldrig köpt en Ioniq 5. Det blev nämligen en massa tjat och svartmåleri när jag började titta på den. Men jag fick som jag ville.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av BigEasy »

Ni som inte har gemensam ekonomi, hur löser ni allt praktiskt? Om bara en har råd att åka på semester t ex? Eller om bara en har råd med solceller?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mati »

BigEasy skrev: 04 maj 2023 20:03
Ni som inte har gemensam ekonomi, hur löser ni allt praktiskt? Om bara en har råd att åka på semester t ex? Eller om bara en har råd med solceller?
Det är ganska enkelt i vårt fall. Saker som rör huset, trädgård, renoveringar såsom solceller och dylikt, hushåll, försäkringar, el och andra fasta kostnader, bilarna osv betalar allt jag. Undantagslöst. Gemensam semester har vi inte haft på flera år, men det betalade jag också då. Nu ska sambon åka på semester själv, och den får hon såklart bekosta själv också. Det har ärligt talat aldrig diskuterats vem som betalar vad. Det har alltid varit självklart att det är jag som står för allt. Och jag har egentligen aldrig ifrågasatt det heller.
Det vi delar på är maten och foder för djuren. Det är inte direkt 50-50, men jag betalar inte varje gång om man får säga så.
Det låter kanske lite som att en av oss tjänar massor och den andra ingenting, men så är naturligtvis inte fallet. Skillnaden är väl hur mycket pengar var och en av oss kan spendera för sig själv och de egna intressen, och för min del är det väldigt nära noll om man bortser från bilen. För henne är det nog betydligt mer än noll.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av BigEasy »

mati skrev: 04 maj 2023 20:52
BigEasy skrev: 04 maj 2023 20:03
Ni som inte har gemensam ekonomi, hur löser ni allt praktiskt? Om bara en har råd att åka på semester t ex? Eller om bara en har råd med solceller?
Det är ganska enkelt i vårt fall. Saker som rör huset, trädgård, renoveringar såsom solceller och dylikt, hushåll, försäkringar, el och andra fasta kostnader, bilarna osv betalar allt jag. Undantagslöst. Gemensam semester har vi inte haft på flera år, men det betalade jag också då. Nu ska sambon åka på semester själv, och den får hon såklart bekosta själv också. Det har ärligt talat aldrig diskuterats vem som betalar vad. Det har alltid varit självklart att det är jag som står för allt. Och jag har egentligen aldrig ifrågasatt det heller.
Det vi delar på är maten och foder för djuren. Det är inte direkt 50-50, men jag betalar inte varje gång om man får säga så.
Det låter kanske lite som att en av oss tjänar massor och den andra ingenting, men så är naturligtvis inte fallet. Skillnaden är väl hur mycket pengar var och en av oss kan spendera för sig själv och de egna intressen, och för min del är det väldigt nära noll om man bortser från bilen. För henne är det nog betydligt mer än noll.

Vi har inte mitt och ditt öht. Min fru har nog lite dyrare vanor till vardags men jag tar igen det på liftkort, skidutrustning, alpresor osv.

Den absoluta lejonparten av utgifterna är dock gemensamma.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7675
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av mikebike »

BigEasy skrev: 04 maj 2023 21:05
mati skrev: 04 maj 2023 20:52
BigEasy skrev: 04 maj 2023 20:03
Ni som inte har gemensam ekonomi, hur löser ni allt praktiskt? Om bara en har råd att åka på semester t ex? Eller om bara en har råd med solceller?
Det är ganska enkelt i vårt fall. Saker som rör huset, trädgård, renoveringar såsom solceller och dylikt, hushåll, försäkringar, el och andra fasta kostnader, bilarna osv betalar allt jag. Undantagslöst. Gemensam semester har vi inte haft på flera år, men det betalade jag också då. Nu ska sambon åka på semester själv, och den får hon såklart bekosta själv också. Det har ärligt talat aldrig diskuterats vem som betalar vad. Det har alltid varit självklart att det är jag som står för allt. Och jag har egentligen aldrig ifrågasatt det heller.
Det vi delar på är maten och foder för djuren. Det är inte direkt 50-50, men jag betalar inte varje gång om man får säga så.
Det låter kanske lite som att en av oss tjänar massor och den andra ingenting, men så är naturligtvis inte fallet. Skillnaden är väl hur mycket pengar var och en av oss kan spendera för sig själv och de egna intressen, och för min del är det väldigt nära noll om man bortser från bilen. För henne är det nog betydligt mer än noll.

Vi har inte mitt och ditt öht. Min fru har nog lite dyrare vanor till vardags men jag tar igen det på liftkort, skidutrustning, alpresor osv.

Den absoluta lejonparten av utgifterna är dock gemensamma.
Vi delar lika på allt som har med mat och boende att göra, liksom semester tillsammans, presenter till släktingar mm.
Egna semesterresor, kläder och hobbies betalar vi själva.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Den nya 2024 MINI Electric

Inlägg av jonasl »

Det är bra med en fru som har högre lön än en själv (fast just nu pluggar hon iofs och har ingen lön). Alla pengar går in på mitt konto, hon har ett kort som dras från det kontot, jag ser till att pengarna räcker. Men vi har rätt lika syn på det så det har aldrig varit några problem.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar