Val av husvagn - vikt och förbrukning

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nils944
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 nov 2021 21:10

Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av Nils944 »

Går i tankar att skaffa en husvagn för att ta med när vi hälsar på släkt och vänner på deras sommarstugor.

Hur mycket påverkar husvagnens vikt bilens förbrukning? Husvagnar som jag tittar på har totalvikt mellan 1.100 och 1.400 kg. Skulle det bli en betydlig minskning i förbrukning om jag släpper runt 300 kg mindre? De tyngre är rymligare men jag kan offra utrymme om det blir färre laddstopp.

Jag kör MY och har BE körkort.
Model Y LR 2021
VW ID.3 2021
Nissan Leaf 2019
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av Dafro »

Nils944 skrev: 27 feb 2023 23:18
Går i tankar att skaffa en husvagn för att ta med när vi hälsar på släkt och vänner på deras sommarstugor.

Hur mycket påverkar husvagnens vikt bilens förbrukning? Husvagnar som jag tittar på har totalvikt mellan 1.100 och 1.400 kg. Skulle det bli en betydlig minskning i förbrukning om jag släpper runt 300 kg mindre? De tyngre är rymligare men jag kan offra utrymme om det blir färre laddstopp.

Jag kör MY och har BE körkort.
Blir ju några beror på, tex hur långt du har dit. Troligen så är luftmotståndet det som ökar förbrukningen mest. Såg ett test på youtube där dom körde med en IX60 och en större husvagn, kommer inte ihåg vikten men den drog det dubbla med husvagn ön utan. Vet tyvärr inte heller hur fort dom får köra med den där. Vill minnas att det finns någon eller några här på forumet som har husvagn och att det har diskuterats förr, pröva att göra en sökning.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av themax »

Nils944 skrev:
Går i tankar att skaffa en husvagn för att ta med när vi hälsar på släkt och vänner på deras sommarstugor.

Hur mycket påverkar husvagnens vikt bilens förbrukning? Husvagnar som jag tittar på har totalvikt mellan 1.100 och 1.400 kg. Skulle det bli en betydlig minskning i förbrukning om jag släpper runt 300 kg mindre? De tyngre är rymligare men jag kan offra utrymme om det blir färre laddstopp.

Jag kör MY och har BE körkort.
Skulle säga att frontyta är värre än vikten. Bytte husvagn i somras från en Adria till en Kabe XL. I stort sett samma vikt på båda. Inte så mycket skillnad att jag bryr mig, kommer ändå lätt mellan laddarna, men är du orolig gå på en smal vagn. Jag uppskattar utrymmet mer och har inte bråttom när jag har semester.

Räkna med dubbla förbrukningen, plus minus några procent beroende på frontyta. Min Y drog ungefär 350 wH/km med Adrian och 385 wH/km med Kabe.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av mati »

Nils944 skrev: 27 feb 2023 23:18
Går i tankar att skaffa en husvagn för att ta med när vi hälsar på släkt och vänner på deras sommarstugor.

Hur mycket påverkar husvagnens vikt bilens förbrukning? Husvagnar som jag tittar på har totalvikt mellan 1.100 och 1.400 kg. Skulle det bli en betydlig minskning i förbrukning om jag släpper runt 300 kg mindre? De tyngre är rymligare men jag kan offra utrymme om det blir färre laddstopp.

Jag kör MY och har BE körkort.
Vi har en Weinsberg Cara One. Den ligger runt 1000kg tomvikt, 1350 kg totalvikt. Jag har faktiskt inte kört med den sen jag skaffade Ioniq 5, vi hade ingen tid för semester förra sommarn, men i min e-tron fördubblades förbrukningen med husvagn. Kanske inte riktigt, men det är nog lämpligt att räkna så. Halvera räckvidden, då har du en ungefärlig uppfattning. Allt annat är bonus.
Denna husvagn har inte fullbredd, den är med andra ord lite snällare när det gäller luftmotstånd. Men det gör såklart att den inte är särskilt stor. Funkar för två personer. Men hundarna får ligga i förtältet (vilket de oftast inte vill göra, och då blir det trångt). En fullstor husvagn, kanske rentav en dubbelaxlig, skulle jag ärligt talat inte vilja dra. Då får man campa vid snabbladdarna.
Vikten påverkar säkert en del också. Oklart hur mycket. Viktigare är att den rullar lätt. Mitt vanliga bilsläp påverkar förbrukningen nästan lika mycket som husvagnen eftersom det är gammalt och hjulen rullar inte lika lätt längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av bjornnilsson »

mati skrev: 28 feb 2023 07:26
Vi har en Weinsberg Cara One. Den ligger runt 1000kg tomvikt, 1350 kg totalvikt. …
Nu när jag snart har ny bil så letar jag efter annat att skriva upp på önskelistan. Har senaste dagarna gogglat en del på just Weinsberg Cara One. Vet inte varför men det känns som att den skulle kunna vara lite snålare än andra och så hittade jag nu denna tråden. Eller om mitt undermedvetna redan planterat denna husvagn i långtidsminnet efter att jag läst denna tråden i februari..

Matti, har du någonting att tipsa om i övrigt gällande denna vagn? Ska man gå upp något i storlek eller tror du att detta kommer straffa sig i räckvidd? Något annat att tänka på gällande denna modell? Hur långt kommer man ungefär mellan laddningarna med en Plejd? Ska man skaffa sig massor med solceller och batterier när man ändå håller på och nördar ner sig? Vågar man köpa begagnat eller är det nytt som gäller?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av LarsOJ »

bjornnilsson skrev: 02 maj 2023 18:48
mati skrev: 28 feb 2023 07:26
Vi har en Weinsberg Cara One. Den ligger runt 1000kg tomvikt, 1350 kg totalvikt. …
Nu när jag snart har ny bil så letar jag efter annat att skriva upp på önskelistan. Har senaste dagarna gogglat en del på just Weinsberg Cara One. Vet inte varför men det känns som att den skulle kunna vara lite snålare än andra och så hittade jag nu denna tråden. Eller om mitt undermedvetna redan planterat denna husvagn i långtidsminnet efter att jag läst denna tråden i februari..

Matti, har du någonting att tipsa om i övrigt gällande denna vagn? Ska man gå upp något i storlek eller tror du att detta kommer straffa sig i räckvidd? Något annat att tänka på gällande denna modell? Hur långt kommer man ungefär mellan laddningarna med en Plejd? Ska man skaffa sig massor med solceller och batterier när man ändå håller på och nördar ner sig? Vågar man köpa begagnat eller är det nytt som gäller?
Kolla på Kabe eller Polar. Svensktillverkad kvalite som är överlägsna om det råkar vara kallt också. Gäller även husbilarna (Kabe).
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av mati »

bjornnilsson skrev: 02 maj 2023 18:48
mati skrev: 28 feb 2023 07:26
Vi har en Weinsberg Cara One. Den ligger runt 1000kg tomvikt, 1350 kg totalvikt. …
Nu när jag snart har ny bil så letar jag efter annat att skriva upp på önskelistan. Har senaste dagarna gogglat en del på just Weinsberg Cara One. Vet inte varför men det känns som att den skulle kunna vara lite snålare än andra och så hittade jag nu denna tråden. Eller om mitt undermedvetna redan planterat denna husvagn i långtidsminnet efter att jag läst denna tråden i februari..

Matti, har du någonting att tipsa om i övrigt gällande denna vagn? Ska man gå upp något i storlek eller tror du att detta kommer straffa sig i räckvidd? Något annat att tänka på gällande denna modell? Hur långt kommer man ungefär mellan laddningarna med en Plejd? Ska man skaffa sig massor med solceller och batterier när man ändå håller på och nördar ner sig? Vågar man köpa begagnat eller är det nytt som gäller?
Vi skaffade vagnen mest för att den var relativt prisvärd och dessutom ganska lätt, under 1000kg tomvikt. Lagom för en elbil. Men den är inte stor, det får man vara medveten om. Den funkar för två vuxna, men madrassen i sängen är kass. Vi skaffade en specialtillverkad bäddmadrass så man kan sova utan att få liggsår.
Vi har i ärlighetens namn inte använt den så ofta som jag trodde att vi skulle göra. Förra året använde vi den inte alls. Det har ingenting med själva husvagnen att göra, den är fin, utan det beror snarare på att vi aldrig har tid (eller lust) att åka iväg. Jag skulle gärna vilja sälja den igen, men sambon vill inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kaffekoko
Inlägg: 209
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av kaffekoko »

LarsOJ skrev: 02 maj 2023 19:31


Kolla på Kabe eller Polar. Svensktillverkad kvalite som är överlägsna om det råkar vara kallt också. Gäller även husbilarna (Kabe).
Nu snackar vi ! :D Tredubbel förbrukning sommartid .. vad händer om man vill köra när det är kallt också? Sexdubbel förbrukning?
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av themax »

kaffekoko skrev:

Nu snackar vi ! :D Tredubbel förbrukning sommartid .. vad händer om man vill köra när det är kallt också? Sexdubbel förbrukning?
Du behöver inte gissa utan se en bit upp i tråden vad en Model Y drar med en Kabe Ametist XL. 385 wH/km, alltså dubbelt. Frontyta drar mer än vikt och min vagn är riktigt bred.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av BigEasy »

Finns det inga aerodynamiska husvagnar? Alla ser ju ut som skolådor.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av SwedishAdvocate »

BigEasy skrev: 03 maj 2023 12:13
Finns det inga aerodynamiska husvagnar? Alla ser ju ut som skolådor.
bowlus.png

https://bowlus.com/blog/tips/why-bowlus ... motorhome/


Bild

https://safaricondo.com/en/caravanes-al ... RCE=RVLIFE
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av bjornnilsson »

Fasiken. Ser framför mig hur jag skaffar ett gammal husvagnsobjekt, slänger karosseriet, byter lagren till nya och sedan klär på den med en uppochnedvänd båt byggd av kolfiber och solpaneler, sprutisolerar och sedan inkluderar all lyx som man vill ha. Allt som behövs är ett halvårs tjänstledigt. Så. Ta-bort-tanken. Ta-bort-tanken.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av BigEasy »

SwedishAdvocate skrev: 03 maj 2023 12:26
BigEasy skrev: 03 maj 2023 12:13
Finns det inga aerodynamiska husvagnar? Alla ser ju ut som skolådor.
https://bowlus.com/blog/tips/why-bowlus ... motorhome/

https://safaricondo.com/en/caravanes-al ... RCE=RVLIFE
Ja det där är mycket viktigare för räckvidden än vikten.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av SwedishAdvocate »

bjornnilsson skrev: 03 maj 2023 13:23
Fasiken. Ser framför mig hur jag skaffar ett gammal husvagnsobjekt, slänger karosseriet, byter lagren till nya och sedan klär på den med en uppochnedvänd båt byggd av kolfiber och solpaneler, sprutisolerar och sedan inkluderar all lyx som man vill ha. Allt som behövs är ett halvårs tjänstledigt. Så. Ta-bort-tanken. Ta-bort-tanken.
;)

https://silodrome.com/polydrop-teardrop-camper/

Bild

EDIT: Fast borde ju vara runt istället för kantigt vid hjulen. Samt ha aerofälgar. Eller helt täckta hjul... 8-)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 11052
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av Fredrik j »

BigEasy skrev: 03 maj 2023 12:13
Finns det inga aerodynamiska husvagnar? Alla ser ju ut som skolådor.
Hänger ihop med att man vill kunna stå på på hela golvytan inne i dom. Takhöjden.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av BigEasy »

Fredrik j skrev: 03 maj 2023 13:49
BigEasy skrev: 03 maj 2023 12:13
Finns det inga aerodynamiska husvagnar? Alla ser ju ut som skolådor.
Hänger ihop med att man vill kunna stå på på hela golvytan inne i dom. Takhöjden.
Det behöver man väl inte? Du kan ha sängar eller förvaring längst in t ex.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hittade den här i en tidigare tråd:

viewtopic.php?p=437730#p437730

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av Jerker »

SwedishAdvocate skrev: 03 maj 2023 13:58
Hittade den här i en tidigare tråd:
Japp, en gammal SMV eller UPO skulle man ha! :D
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av HenrikC »

bjornnilsson skrev: 03 maj 2023 13:23
Fasiken. Ser framför mig hur jag skaffar ett gammal husvagnsobjekt, slänger karosseriet, byter lagren till nya och sedan klär på den med en uppochnedvänd båt byggd av kolfiber och solpaneler, sprutisolerar och sedan inkluderar all lyx som man vill ha. Allt som behövs är ett halvårs tjänstledigt. Så. Ta-bort-tanken. Ta-bort-tanken.
Du vet att du vill...😁
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av SwedishAdvocate »

BigEasy skrev: 03 maj 2023 12:13
Finns det inga aerodynamiska husvagnar? Alla ser ju ut som skolådor.
Två till:

BildBild

https://www.airstream.com/travel-traile ... l-edition/


Bild

https://nucamprv.com/tab-camper/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5665
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av FStaake »

Klarar man sig storleksmässigt är T@B, som de stavas från Tabbert ett bra val.
Coola är dom också!
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av Richardk »

Jag skulle tro att det inte drar speciellt mycket mer med husvagn om det är kallt ute. Mycket av överskottsvärmen kommer gå in i kupén så det kanske drar samma en kall dag som en varm sommardag.(?)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Val av husvagn - vikt och förbrukning

Inlägg av mati »

Richardk skrev: 05 maj 2023 12:52
Jag skulle tro att det inte drar speciellt mycket mer med husvagn om det är kallt ute. Mycket av överskottsvärmen kommer gå in i kupén så det kanske drar samma en kall dag som en varm sommardag.(?)
Som kallast har det varit 4 grader när jag körde med husvagn. Man kan säga såhär, merförbrukningen som kylan alltid orsakar blir nog inte större av att man drar husvagnen, men den blir inte mindre heller. Eller man kan uttrycka det såhär, det kostar x-antal kilowattimmar extra att dra husvagn. Det spelar inte så stor roll om det är varmt eller kallt ute så länge vägarna är torra. Luftmotståndet ökar förvisso i kyla, men det är troligen ganska försumbart i sammanhanget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar