Läsa av exakt laddstatistik i model 3?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Läsa av exakt laddstatistik i model 3?

Inlägg av Jerker »

Jag har ju svart bälte i att nörda ner mig i nya saker. Sen jag skaffade solceller försöker jag få grepp om allt rörande detta och nu har jag börjat granska och särskilja bilarnas laddning från husets elanvändning. I antalet kWh har jag hittat sätt:

Vi har en no-name laddbox som vi kör appen Monta emot och där får man ut exakt antal kWh och när laddningen slutfördes. Den används till att ladda e-Golfen med.

Teslan laddas med en lös 3-fasladdare. I Teslaappen finns visserligen statistik, men endast rapporterad som ett stapeldiagram. Om man trycker på en stapel får man fram en siffra för det datumet, men dels visar den bara hela kWh och dessutom visar den bara summan för en dag, så den redovisar inte i siffror hur mycket som laddades hemma respektive ute på nån offentlig laddare. Stapeln är delad, men bara grafiskt, inte i siffror.

1. Jag undrar om det går att få ut mer exakt laddhistorik på nåt sätt? Jag har inte brytt mig om att skaffa nåt av de verktyg som finns för att läsa av datorn i en Tesla, så jag vet inte hur det funkar med nåt sånt?

2. Sen, om man tar det till nästa nivå av nörderi: Jag skulle vilja se hur många kWh som laddats vilka timmar. Detta för att kunna se exakt vad min hemmaladdning kostar, eftersom jag har timdebitering och alltså olika kWh-pris olika timmar.

3. Om man ser in i framtiden, när jag flyttar och ska installera solceller på ett nytt hus och köpa och installera laddboxar. Vad ska jag tänka på då för att få bästa möjligheter att nörda? Och vilket elbolag för förbrukningen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Läsa av exakt laddstatistik i model 3?

Inlägg av AAKEE »

Bäst data får du med scan my tesla och tjänsten teslalogger. Då får du Bms-data skickade direkt hem (via teslaloggers server).

Det finns andra tjänster som kör på Teslas API OTA. Oftast är det inte exakt alkt man får och dessutom verkar flera av dem leverera killgissningar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar