Billån med restvärde
Moderator: Redaktion
Billån med restvärde
I väntan på Model 3 funderar vi på att byta bil nu i år, och för att hålla nere månadskostnaden så går det ju att låna med restvärde. Jag har otroligt dålig koll, ska googla runt lite också, men det kan vara intressant att höra lite röster från er på forumet. Är det en bra grej? Om jag har förstått det rätt så ska jag egentligen kunna lösa lånet helt och hållet när tiden har gått ut med hjälp av bilen?
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Billån med restvärde
Du lämnar tillbaka bilen utan att det kostar ytterligare om du amorterat till restvärdet. I praktiken har du hyrt en bil i tex tre år. Vill du sedan ha kvar bilen kan du köpa den till restvärdet eller låna o amortera en ny period.Indigo skrev:I väntan på Model 3 funderar vi på att byta bil nu i år, och för att hålla nere månadskostnaden så går det ju att låna med restvärde. Jag har otroligt dålig koll, ska googla runt lite också, men det kan vara intressant att höra lite röster från er på forumet. Är det en bra grej? Om jag har förstått det rätt så ska jag egentligen kunna lösa lånet helt och hållet när tiden har gått ut med hjälp av bilen?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag visste inte att det fungerade så, d.v.s. att man kan lämna tillbaka bilen, det måste vara fler faktorer som avgör. Hur bilen är skött och så. Hursomhelst så lånet på min bil ett sånt lån med restvärde. Nu gick jag in med mer än 20% kontant för att just få ner månadskostnaden och kunna betala mindre de månader jag vill göra det. Annars betalar jag i regel mer vilket blir extra amortering. Jag har 12 betalningar kvar. Jag ska behålla bilen efter det, för jag ska också byta till model 3 och tänkte ha denna tills dess. Och på tal om det så blev jag informerad av en Teslarepresentant, då jag bokade en provkörning, att de tar in fossilbilar i inbyte.Gustafsson skrev:Du lämnar tillbaka bilen utan att det kostar ytterligare om du amorterat till restvärdet. I praktiken har du hyrt en bil i tex tre år. Vill du sedan ha kvar bilen kan du köpa den till restvärdet eller låna o amortera en ny period.Indigo skrev:I väntan på Model 3 funderar vi på att byta bil nu i år, och för att hålla nere månadskostnaden så går det ju att låna med restvärde. Jag har otroligt dålig koll, ska googla runt lite också, men det kan vara intressant att höra lite röster från er på forumet. Är det en bra grej? Om jag har förstått det rätt så ska jag egentligen kunna lösa lånet helt och hållet när tiden har gått ut med hjälp av bilen?
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Med största sannolikhet gör du en bättre affär om du säljer bilen via KVD eller liknande dock. Tesla agerar nog bara som mellanhand för de som vill ha den servicen. De säljer knappast några begagnade fossilbilar själva.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Absolut. Jag ska sälja bilen själv, det är tanken.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Nej, det där stämmer inte.Gustafsson skrev:Du lämnar tillbaka bilen utan att det kostar ytterligare om du amorterat till restvärdet. I praktiken har du hyrt en bil i tex tre år. Vill du sedan ha kvar bilen kan du köpa den till restvärdet eller låna o amortera en ny period.Indigo skrev:I väntan på Model 3 funderar vi på att byta bil nu i år, och för att hålla nere månadskostnaden så går det ju att låna med restvärde. Jag har otroligt dålig koll, ska googla runt lite också, men det kan vara intressant att höra lite röster från er på forumet. Är det en bra grej? Om jag har förstått det rätt så ska jag egentligen kunna lösa lånet helt och hållet när tiden har gått ut med hjälp av bilen?
Ett billån med restvärde är ett lån för att du ska köpa en bil. Köper du en bil för 100k med 40% restvärde så står det "Att betala: 40.000" på sista avi'n.
Vid privatleasing så räknar dom fram en månadskostnad baserad på beräknad körsträcka och restvärde efter periodens slut. Då kan man bara lämna tillbaka bilen utan att bry sig.
Om du siktar på en Model 3 så borde du kika efter privatleasing i 24 månader, om din körsträcka är under 1500mil/året. Annars blir privatleasing ganska dyrt.
edit: för att förtydliga: leasing = hyra
- Gustafsson
- Teslaägare
Läste frågan lite dåligt ser jag nu, ett vanligt lån är just det, bara ett lån förstås. Jag tänkte på leasing. Glömde skriva att ett restvärde inte behöver vara garanterat. I Teslas fall garanterar de halva värdet efter tre år och då kan de köpa tillbaka bilen för det beloppet om du vill. Vill du behålla bilen kan du köpa för restvärdet eller fortsätta leasa bilen. Det finns dock villkor för det. Kör du långt får du betala mer.
Vid annan leasing eller lån kan bilens värde vara högre eller lägre än restvärdet. Är bilens restvärde högre än marknadsvärdet får du räkna med att lägga in ytterligare pengar för "att bli av" med bilen. I annat fall kan du göra en en lite vinst om du säljer bilen. Om du leasar via ett bilföretag brukar de försöka sätta restvärdet nära uppskattat marknadsvärde, vilket dock är svårt. Jag har alltid fått bilen värderad till restvärdet vid byte till ny bil efter leasingens utgång, men sist erbjöd man ett "skambud" då jag bytte till Tesla, varför jag behöll den leasade bilen också.
Vid annan leasing eller lån kan bilens värde vara högre eller lägre än restvärdet. Är bilens restvärde högre än marknadsvärdet får du räkna med att lägga in ytterligare pengar för "att bli av" med bilen. I annat fall kan du göra en en lite vinst om du säljer bilen. Om du leasar via ett bilföretag brukar de försöka sätta restvärdet nära uppskattat marknadsvärde, vilket dock är svårt. Jag har alltid fått bilen värderad till restvärdet vid byte till ny bil efter leasingens utgång, men sist erbjöd man ett "skambud" då jag bytte till Tesla, varför jag behöll den leasade bilen också.
Senast redigerad av Gustafsson, redigerad totalt 1 gånger.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Ett restvärde sätts i % när leasingen påbörjas. Det är dock bara vid finansiell leasing som restvärdet är intressant.
Vid operationell leasing spelar det ingen roll, eftersom bilen ändå lämnas tillbaka efter "hyrestiden".
Problemet Tesla hade var att finansbolagen inte kunde bedöma andrahandsvärdet på en Model S och satte restvärdet på 30% vilket ledde till galet höga månadskostnader. Därför klev Tesla in själva och garanterade restvärdet mot finansbolagen på 50% för att vi slutkunder skulle få lägre månadskostnader.
Vid operationell leasing spelar det ingen roll, eftersom bilen ändå lämnas tillbaka efter "hyrestiden".
Problemet Tesla hade var att finansbolagen inte kunde bedöma andrahandsvärdet på en Model S och satte restvärdet på 30% vilket ledde till galet höga månadskostnader. Därför klev Tesla in själva och garanterade restvärdet mot finansbolagen på 50% för att vi slutkunder skulle få lägre månadskostnader.
Ja, vi har kollat lite på privatleasing också, men eftersom att vi vill ha en lite större bil, typ SUV eller lite större kombi, och vi dessutom ligger på 2-2500 mil om året så har jag inte fått känslan att det är en bra lösning.dstr skrev:Nej, det där stämmer inte.Gustafsson skrev:Du lämnar tillbaka bilen utan att det kostar ytterligare om du amorterat till restvärdet. I praktiken har du hyrt en bil i tex tre år. Vill du sedan ha kvar bilen kan du köpa den till restvärdet eller låna o amortera en ny period.Indigo skrev:I väntan på Model 3 funderar vi på att byta bil nu i år, och för att hålla nere månadskostnaden så går det ju att låna med restvärde. Jag har otroligt dålig koll, ska googla runt lite också, men det kan vara intressant att höra lite röster från er på forumet. Är det en bra grej? Om jag har förstått det rätt så ska jag egentligen kunna lösa lånet helt och hållet när tiden har gått ut med hjälp av bilen?
Ett billån med restvärde är ett lån för att du ska köpa en bil. Köper du en bil för 100k med 40% restvärde så står det "Att betala: 40.000" på sista avi'n.
Vid privatleasing så räknar dom fram en månadskostnad baserad på beräknad körsträcka och restvärde efter periodens slut. Då kan man bara lämna tillbaka bilen utan att bry sig.
Om du siktar på en Model 3 så borde du kika efter privatleasing i 24 månader, om din körsträcka är under 1500mil/året. Annars blir privatleasing ganska dyrt.
edit: för att förtydliga: leasing = hyra
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
I slutänden handlar det egentligen bara om en sak:
Du får betala vad bilen kostar i värdeminskning och ränta på kapitalskulden.
Om man sen väljer att göra det genom att betala hela bilen kontant när man köper den och sen sälja den och få tillbaks det den då är värd, genom att låna pengarna och betala ränta och amortering och sen (förhoppningsvis) slippa betala en restskuld när man säljer bilen, eller låta ett finansbolag ställa upp en leasingkalkyl där du är garanterad att "bara" behöva betala en viss kostnad varje månad och sen kan "lämna tillbaka" bilen efter en viss tid ändrar inte på det. Sen kan det förvisso skilja lite i nettokostnad beroende på risk, ränteläge, om du kan ta bilen som tjänstebil och betala en del med bruttopengar samtidigt som du kör mycket i tjänsten mm. Men i slutänden är det alltså ändå du som betalar, och det som betalas är FRÄMST värdeminskningen, som det ser ut idag är räntan en mindre del även om den förstås finns där.
Det kan också skilja en del i månadsutgift mellan de olika alternativen - men kostnaden är det ändå du som till slut betalar. Eller som det heter - hur man än vänder sig har man ändå arslet bak...
Du får betala vad bilen kostar i värdeminskning och ränta på kapitalskulden.
Om man sen väljer att göra det genom att betala hela bilen kontant när man köper den och sen sälja den och få tillbaks det den då är värd, genom att låna pengarna och betala ränta och amortering och sen (förhoppningsvis) slippa betala en restskuld när man säljer bilen, eller låta ett finansbolag ställa upp en leasingkalkyl där du är garanterad att "bara" behöva betala en viss kostnad varje månad och sen kan "lämna tillbaka" bilen efter en viss tid ändrar inte på det. Sen kan det förvisso skilja lite i nettokostnad beroende på risk, ränteläge, om du kan ta bilen som tjänstebil och betala en del med bruttopengar samtidigt som du kör mycket i tjänsten mm. Men i slutänden är det alltså ändå du som betalar, och det som betalas är FRÄMST värdeminskningen, som det ser ut idag är räntan en mindre del även om den förstås finns där.
Det kan också skilja en del i månadsutgift mellan de olika alternativen - men kostnaden är det ändå du som till slut betalar. Eller som det heter - hur man än vänder sig har man ändå arslet bak...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
...och bilaffärer är ytterst sällan en bra affär.StefL skrev:Det kan också skilja en del i månadsutgift mellan de olika alternativen - men kostnaden är det ändå du som till slut betalar. Eller som det heter - hur man än vänder sig har man ändå arslet bak...

Nej, det krävs att man balanserar en stor del av kostnaden mot "nöjeskontot" för att kalkylen ska gå ihopdstr skrev:...och bilaffärer är ytterst sällan en bra affär.

DN hade en artikel för några år sen när det ställdes upp ett antal alternativ för bilanvändande där man jämförde egen bil, medlemskap i bilpool, hyrbil och taxi. I inget av alternativen bar det sig att äga sin egen bil. Visserligen var ett av alternativen så pass extremt att det om jag minns rätt handlade om att åka och storhandla någon gång i månaden (då var det billigast att ta taxi) men sen handlade det om ett stegvis ökande användande med helgresor och till slut även någon eller ett par längre resor under året då det blev billigast med hyrbil eller bilpool.
Men som sagt - nöjeskontot ska inte föraktas, sen var det inte heller någon i de fallen som använde bilen för pendling eller att t.ex. skjutsa barn kors och tvärs - och att spontant kunna sätta sig i bilen vid behov och uträtta vad man nu behöver göra skänker onekligen ett visst mått av frihet som också får anses ha ett värde.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Lite oseriöst att inte ta med oss som måste ha bil för att ta oss till affärer, jobb, sjukhus och fritidsaktiviteter?StefL skrev:Nej, det krävs att man balanserar en stor del av kostnaden mot "nöjeskontot" för att kalkylen ska gå ihopdstr skrev:...och bilaffärer är ytterst sällan en bra affär.![]()
DN hade en artikel för några år sen när det ställdes upp ett antal alternativ för bilanvändande där man jämförde egen bil, medlemskap i bilpool, hyrbil och taxi. I inget av alternativen bar det sig att äga sin egen bil. Visserligen var ett av alternativen så pass extremt att det om jag minns rätt handlade om att åka och storhandla någon gång i månaden (då var det billigast att ta taxi) men sen handlade det om ett stegvis ökande användande med helgresor och till slut även någon eller ett par längre resor under året då det blev billigast med hyrbil eller bilpool.
Men som sagt - nöjeskontot ska inte föraktas, sen var det inte heller någon i de fallen som använde bilen för pendling eller att t.ex. skjutsa barn kors och tvärs - och att spontant kunna sätta sig i bilen vid behov och uträtta vad man nu behöver göra skänker onekligen ett visst mått av frihet som också får anses ha ett värde.
Visst kan man tycka det, och jag tänkte väl nåt liknande när jag läste artikeln. Nu minns jag inte heller riktigt vilket perspektiv man hade, om det i första hand gällde boende i storstad t.ex. Bor man som jag i Stockholmsområdet finns oftast ett alternativ i form av kollektivtrafik, så där blir det i någon mening ett val att ha bil - även om det förutom ekonomin vanligen också inkluderar en tidsaspekt. Själv klarade jag mig dock utan egen bil de första tio åren jag bodde här, och då hyrde jag till vissa resor och åkte kollektivt eller cyklade annars. I princip skulle jag kunna klara mig utan egen bil idag också men med två personer i hushållet och tillräckligt många resor för att "motivera" bilen är det ett val vi gör att ha en även om ingen av oss är tvungen att ha den för t.ex. jobbpendling.LarsL skrev:Lite oseriöst att inte ta med oss som måste ha bil för att ta oss till affärer, jobb, sjukhus och fritidsaktiviteter?StefL skrev:DN hade en artikel för några år sen när det ställdes upp ett antal alternativ för bilanvändande där man jämförde egen bil, medlemskap i bilpool, hyrbil och taxi. I inget av alternativen bar det sig att äga sin egen bil. Visserligen var ett av alternativen så pass extremt att det om jag minns rätt handlade om att åka och storhandla någon gång i månaden (då var det billigast att ta taxi) men sen handlade det om ett stegvis ökande användande med helgresor och till slut även någon eller ett par längre resor under året då det blev billigast med hyrbil eller bilpool.
Skulle priset för en bil i Leaf klassen gå ner under 150kkr så skulle bilen bli billigare än kollektivtrafiken, i Västra Götaland. Nu är det ju så klart en bit kvar till den nivån men inte orealistiskt. Det faktum att vi slutar köpa och bränna olja har en enorm effekt på våra transporter, särskilt på landsbygden med lite, lite längre avstånd.