VW-ägaren i artikeln har en ID4 med förhoppningen att kunna köra Mullsjö till Stockholm utan att ladda och är nu missnöjd. Kanske borde alla potentiella elbilsägare få en kurs i ABRP . Testade lite olika bilar i ABRP på sträckan och det är inte många som klarar det på en laddning. Model S Plaid och MB EQS gör det dock, kanske också Model 3 LR.
Förlåt men trodde han på riktigt att han skulle kunna åka 36 mil på vintern med en ID4 , kanske hade varit rimligt att man hade någon certifiering på bilar typ att de klarar 35 mil oavsett väder m.m.
Om man försöker se på det objektivt borde det väl ändå framstå som mycket märkligt hur en uppgiven räckvidd kan stämma så dåligt med verkligheten. Konsumenter förväntas få korrekt produktinformation så jag tycker att det är vilseledande med dessa räckviddssiffror som bara gäller för påhittade idealförutsättningar som är väldigt långt ifrån hur bilarna körs i verkliga förhållanden.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
WLTP är ju hyfsat korrekt givet dess förutsättningar, problemet är att ingen känner till dessa förutsättningar, och att många av någon anledning antar att detta är räckvidd man kan förvänta sig oavsett hastighet, vägförhållanden etc.
Det är ju egentligen inte konstigare än angiven förbrukning för fossilbilar, men där är ju alla mycket mer medvetna om att det är glädjesiffror.
Det vore ju bra om branschen kom överens om ytterligare mått, t.ex. räckvidd motorväg vinter respektive sommar i 110km/h, som komplement till WLTP.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det är inte biltillverkarnas fel att EU tvingar dem ange WLTP siffror.
Däremot borde Trafikverket eller någon förklara att WLTP har inget med verklig räckvidd att göra. Det är enbart ett jämförelsemått mellan elbilar.
Eller om vi vinklar det som så att WLTP räckvidd visar hur långt du kommer med 46 km/h hastighet. Kör du snabbare än så minskar räckvidden.
Ändå tycker jag att även folk vana vid enbart bensinbilar borde fatta att förbrukning kan variera. Ofta verkar det som att folk tror att en elbil med 50 mils räckvidd alltid kommer köra exakt 500 000 meter och sedan tvärnita med tomma batterier. Inte ens bensinbilar drar så lite som deras WLTP förbrukning.
Jag vet inte, jag kanske är extremt nördig och faktasökande men jag hade då inga problem 2020-2021 när jag skulle köpa elbil att hitta information om vad man kan förvänta sig under vinter osv. Han säger att det tillkommit ny information senaste 3-4 månaderna?
Ang WLTP så har jag för mig att jag läst att de kanske ska lägga till tester i minusgrader också?
Problemet är väl att Svensson inte läser på - de ser en bil som en bil och köper vad de trillar över och läser på siffrorna som säljaren visar. Vi som hänger här är ju inte direkt representativa i sammanhanget…
Håller dock med om att SVT skulle ha kunnat ha lite bättre vinkling på det hela. Det är ju inte rimligt att köra den sträckan utan att ladda i en ID4. Med min M3LR kommer jag nog precis den sträckan men inte mycket mer. När jag kör söder ut brukar jag ladda i Jönköping för att inte köra på allt för små marginaler.
Tror gemene man inte är så nördiga som vi som hänger här är.
Sen kan man ju undra varför det ska skilja så mycket mellan olika bilar mot wltp, tex min IX har nog wltp på 55 mil och jag kommer över 50 mil 100-120 hastighet vid 4 grader så jag kan inte klaga men visst i kyla så blir det väl knappt 40. Håller med om att man borde göra ett mätvärde vid 20 grader och 110 och -5 i 90 tex. Som man bättre kan relatera till men visst det finns ju ingen fossilbil som jag kört på specat värde men det finns ju inte många som öndå kommer 40-50 mil på vintern.
Ja precis, som det anges på https://ev-database.org
Sen har ju flera elbilstester visat att vissa bilmärken får större avvikelser mot WLTP än andra vid parallella tester men det kanske beror på att WLTP utförs med avstängd klimatanläggning i 23-graders värme.
Håller med om att WLTP är för oprecis för riktiga människor.
Sedan kanske WLTP är bra för tillverkaren, ungefär som med utsläppskraven för ICE bilarna och lastbilar.
Kanske en siffra som är ett snitt på ditt förslag? Det hade varit bra! Eller helt enkelt bara dragit av 30% på vanliga WLTP räckvidden så hade man fått ett bra värde.
Kanske en siffra som är ett snitt på ditt förslag? Det hade varit bra! Eller helt enkelt bara dragit av 30% på vanliga WLTP räckvidden så hade man fått ett bra värde.
Ungefär 50% av WLTP för Motorväg på vintern i södra Sverige, om man håller sig i högerfilen.
...] Däremot borde Trafikverket eller någon förklara att WLTP har inget med verklig räckvidd att göra. Det är enbart ett jämförelsemått mellan elbilar.
Eller om vi vinklar det som så att WLTP räckvidd visar hur långt du kommer med 46 km/h hastighet. Kör du snabbare än så minskar räckvidden. [...
Det är tydligen 53,5 km/h i timmen ifall man räknar bort tiden då bilen står stilla under testcykeln...
Jag vet inte, jag kanske är extremt nördig och faktasökande men jag hade då inga problem 2020-2021 när jag skulle köpa elbil att hitta information om vad man kan förvänta sig under vinter osv. Han säger att det tillkommit ny information senaste 3-4 månaderna? [Min understrykn.] [...
Det understrykta är ju ingenting som har någon som helst förankring i verkligheten. Och jag kan ju bara tala för mig själv, men jag blev ju inte direkt jätteförvånad...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.