Du har säkert helt rätt. Perfekt fönster. Problemet jag har är att släppa det jag gillar, vilket ofta slutar med att jag har minst ett par av det mesta…Legato skrev: ↑09 maj 2023 19:57Perfekt läge att uppgradera nu dock... Du lär väl kunna få runt 350k för din idag? Lägg till 100k och du har en 2018 S100D med runt 8000 mil. Lägg till 200k och du har en Raven Long Range!+46 skrev: ↑09 maj 2023 19:37Rätt eller fel så bestämde jag mig redan från början att inte sälja bilen efter ett par tre år, förutsatt att den inte skulle vara ett måndagsexemplar. Nu, åtta år senare och drygt tiotusen mil på mätarn så kan jag bara konstatera att det var ett ytterst klokt beslut. Har aldrig tidigare ägt en så härlig och pålitlig bil. Ok, den var dyr i inköp men desto billigare att äga jämfört med mina tidigare bilar.
Mycket av det som jag då uppskattade och fortfarande uppskattar finns inte till dom nya bilarna (skinnklädsel, plåttak, mm). Det som alltid fungerat klockrent i min bil (ljusautomatik, vindrutetorkare, mm) verkar ha blivit till det sämre med åren.
Tittar man bara på vad man får för pengarna så är en ny MS klart mer prisvärd än vad jag betalade för min, trots att jag beställde min när dollarkursen var löjligt låg jämfört med idag.
Det man får stå ut med om man behåller en Pre-Facelift är att man alltid möts av ett glatt leende och en vinkning![]()
Ny Model S eller behålla befintlig?
Moderator: Redaktion
Re: Ny Model S eller behålla befintlig?
Installerat 13,2 kWp solceller
Candelan verkar superfin! Hade hängt på jag också om jag var hemma.+46 skrev: ↑09 maj 2023 20:31Du har säkert helt rätt. Perfekt fönster. Problemet jag har är att släppa det jag gillar, vilket ofta slutar med att jag har minst ett par av det mesta…Legato skrev: ↑09 maj 2023 19:57Perfekt läge att uppgradera nu dock... Du lär väl kunna få runt 350k för din idag? Lägg till 100k och du har en 2018 S100D med runt 8000 mil. Lägg till 200k och du har en Raven Long Range!+46 skrev: ↑09 maj 2023 19:37Rätt eller fel så bestämde jag mig redan från början att inte sälja bilen efter ett par tre år, förutsatt att den inte skulle vara ett måndagsexemplar. Nu, åtta år senare och drygt tiotusen mil på mätarn så kan jag bara konstatera att det var ett ytterst klokt beslut. Har aldrig tidigare ägt en så härlig och pålitlig bil. Ok, den var dyr i inköp men desto billigare att äga jämfört med mina tidigare bilar.
Mycket av det som jag då uppskattade och fortfarande uppskattar finns inte till dom nya bilarna (skinnklädsel, plåttak, mm). Det som alltid fungerat klockrent i min bil (ljusautomatik, vindrutetorkare, mm) verkar ha blivit till det sämre med åren.
Tittar man bara på vad man får för pengarna så är en ny MS klart mer prisvärd än vad jag betalade för min, trots att jag beställde min när dollarkursen var löjligt låg jämfört med idag.
Det man får stå ut med om man behåller en Pre-Facelift är att man alltid möts av ett glatt leende och en vinkning![]()
och imorgon blir det en ny frestelse (provtur med Candela C-8)
Jag håller med i grunden, kanske lite extra med just Tesla... Har man fått tag på ett riktigt bra exemplar så är det lockande att behålla. Tycker dock personligen att prisbilden just nu är väldigt skev. Nya S/X är alldeles för dyra. Nästan nya S/X är alldeles för billiga. Gamla S/X är alldeles för dyra. Personligen hade jag passat på att utnyttja en prisbild som jag är övertygad om är övergående.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Tycker det känns som att Raven gått upp lite i pris sista månaden?Legato skrev: ↑09 maj 2023 20:50Candelan verkar superfin! Hade hängt på jag också om jag var hemma.+46 skrev: ↑09 maj 2023 20:31Du har säkert helt rätt. Perfekt fönster. Problemet jag har är att släppa det jag gillar, vilket ofta slutar med att jag har minst ett par av det mesta…Legato skrev: ↑09 maj 2023 19:57Perfekt läge att uppgradera nu dock... Du lär väl kunna få runt 350k för din idag? Lägg till 100k och du har en 2018 S100D med runt 8000 mil. Lägg till 200k och du har en Raven Long Range!+46 skrev: ↑09 maj 2023 19:37Rätt eller fel så bestämde jag mig redan från början att inte sälja bilen efter ett par tre år, förutsatt att den inte skulle vara ett måndagsexemplar. Nu, åtta år senare och drygt tiotusen mil på mätarn så kan jag bara konstatera att det var ett ytterst klokt beslut. Har aldrig tidigare ägt en så härlig och pålitlig bil. Ok, den var dyr i inköp men desto billigare att äga jämfört med mina tidigare bilar.
Jag håller med i grunden, kanske lite extra med just Tesla... Har man fått tag på ett riktigt bra exemplar så är det lockande att behålla. Tycker dock personligen att prisbilden just nu är väldigt skev. Nya S/X är alldeles för dyra. Nästan nya S/X är alldeles för billiga. Gamla S/X är alldeles för dyra. Personligen hade jag passat på att utnyttja en prisbild som jag är övertygad om är övergående.
Legato skrev: ↑09 maj 2023 20:50Candelan verkar superfin! Hade hängt på jag också om jag var hemma.+46 skrev: ↑09 maj 2023 20:31Du har säkert helt rätt. Perfekt fönster. Problemet jag har är att släppa det jag gillar, vilket ofta slutar med att jag har minst ett par av det mesta…Legato skrev: ↑09 maj 2023 19:57Perfekt läge att uppgradera nu dock... Du lär väl kunna få runt 350k för din idag? Lägg till 100k och du har en 2018 S100D med runt 8000 mil. Lägg till 200k och du har en Raven Long Range!+46 skrev: ↑09 maj 2023 19:37Rätt eller fel så bestämde jag mig redan från början att inte sälja bilen efter ett par tre år, förutsatt att den inte skulle vara ett måndagsexemplar. Nu, åtta år senare och drygt tiotusen mil på mätarn så kan jag bara konstatera att det var ett ytterst klokt beslut. Har aldrig tidigare ägt en så härlig och pålitlig bil. Ok, den var dyr i inköp men desto billigare att äga jämfört med mina tidigare bilar.
Tycker också en 2020-2021 model S är väldigt prisvärd just nu…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- Gustafsson
- Teslaägare
Tycker att man måste betona vikten av provning av de äldre bilarna lite mer innan man köper. Hade för rätt många år sedan en 75D som lånebil. Den kändes påtagligt sliten, mycket klonk, sittytorna var tråkigt säckiga och hela upplevelsen lite sunkigt begagnad. Andra lika gamla kändes som nya. En välskött S 85 med fri SuC för 250-300 kan vara ett klipp, medan en försummad hårt körd kan vara ordentligt dyr för samma peng.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16