Model Y vs Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av taliz »

Piggelin skrev: 24 jan 2023 06:13
taliz skrev: 24 jan 2023 03:17
Är väl inte så stor skillnad i förbrukning?
Batteriet i LR är betydligt större, så det bör ge påtaglig skillnad i räckvidd i praktiken. Större skillnad än Teslas siffror indikerar, åtminstone procentuellt.

Tycker förövrigt RWD forfarande är för dyr. Borde kosta under 500 med så litet batteri.
Enligt Teslabjörn så är skillnaden i effektivitet och förbrukning stor. I hans tester så kom han 49 mil med en Y LR och 44 mil med en RWD. Under väldigt lika förutsättningar.
Uhm va? Det ena testet var väl i Norge, det andra i Thailand..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Piggelin
Inlägg: 689
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av Piggelin »

taliz skrev: 24 jan 2023 17:52
Piggelin skrev: 24 jan 2023 06:13
taliz skrev: 24 jan 2023 03:17
Är väl inte så stor skillnad i förbrukning?
Batteriet i LR är betydligt större, så det bör ge påtaglig skillnad i räckvidd i praktiken. Större skillnad än Teslas siffror indikerar, åtminstone procentuellt.

Tycker förövrigt RWD forfarande är för dyr. Borde kosta under 500 med så litet batteri.
Enligt Teslabjörn så är skillnaden i effektivitet och förbrukning stor. I hans tester så kom han 49 mil med en Y LR och 44 mil med en RWD. Under väldigt lika förutsättningar.
Uhm va? Det ena testet var väl i Norge, det andra i Thailand..
So? Det var liknande temperatur, ca 20 grader...

Han sa att det var likvärdigt testat.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av Arn »

Återupptar tråden igen

Tror ni man klarar en fjällresa med 2 bilbarnstolar och allt bagage det innebär exklusiva skidor?

Är det svagare batteri och/eller svagare motor på modell Y jfm modell 3 Long Range? Förklaras hela den tämligen väsentliga skillnaden i både räckvidd a 10 mil och acceleration på 0,6s av större och tyngre bil eller är det även svagare komponenter?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av LarsL »

Arn skrev: 04 mar 2023 09:30
Återupptar tråden igen

Tror ni man klarar en fjällresa med 2 bilbarnstolar och allt bagage det innebär exklusiva skidor?

Är det svagare batteri och/eller svagare motor på modell Y jfm modell 3 Long Range? Förklaras hela den tämligen väsentliga skillnaden i både räckvidd a 10 mil och acceleration på 0,6s av större och tyngre bil eller är det även svagare komponenter?
Klart du klarar resan! Tesla har ju ett väl utbyggt laddarnätverk så det är ju bara att ladda om det skulle behövas.

Skillnaden mellan Model 3 och Y är att Model Y är en större bil. En större bil har en större front yta som ger mer luftmotstånd och drar därmed mer energi. Därför ska man också undvika takbox eller annat som sitter på taket.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av Arn »

Ok tack

Funderar även på hur pass mycket större bagageutrymmet är i modell Y
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av NEO »

Arn skrev: 04 mar 2023 11:22
Ok tack

Funderar även på hur pass mycket större bagageutrymmet är i modell Y
Typ 2.5ggr större. Yn baklucka vs 3 gör att den sväljer en torktumlare medans 3 max en incheckningsbar väska i tjocklek.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

NEO skrev: 04 mar 2023 11:25
Arn skrev: 04 mar 2023 11:22
Ok tack

Funderar även på hur pass mycket större bagageutrymmet är i modell Y
Typ 2.5ggr större. Yn baklucka vs 3 gör att den sväljer en torktumlare medans 3 max en incheckningsbar väska i tjocklek.
Det där var väl inte riktigt rättvisande. Det går ju in riktigt mycket i en Model 3. Men visst... Bagagerumsöppningen är ju väsentligt mindre. Men om ni inte ska ha med er några skidor i kupén tror jag inte det blir några problem med en Model 3. Är ni osäkra får ni väl åka och kika på utrymmet i en Model 3. Och glöm inte den avsevärda 'baljan' under bagagerumsgolvet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2023 15:11
NEO skrev: 04 mar 2023 11:25
Arn skrev: 04 mar 2023 11:22
Ok tack

Funderar även på hur pass mycket större bagageutrymmet är i modell Y
Typ 2.5ggr större. Yn baklucka vs 3 gör att den sväljer en torktumlare medans 3 max en incheckningsbar väska i tjocklek.
Det där var väl inte riktigt rättvisande. Det går ju in riktigt mycket i en Model 3. Men visst... Bagagerumsöppningen är ju väsentligt mindre. Men om ni inte ska ha med er några skidor i kupén tror jag inte det blir några problem med en Model 3. Är ni osäkra får ni väl åka och kika på utrymmet i en Model 3. Och glöm inte den avsevärda 'baljan' under bagagerumsgolvet.
Problemet med skidor i en Model 3 är att baksätet inte är tredelat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev: 04 mar 2023 17:23
SwedishAdvocate skrev: 04 mar 2023 15:11
NEO skrev: 04 mar 2023 11:25
Arn skrev: 04 mar 2023 11:22
Ok tack

Funderar även på hur pass mycket större bagageutrymmet är i modell Y
Typ 2.5ggr större. Yn baklucka vs 3 gör att den sväljer en torktumlare medans 3 max en incheckningsbar väska i tjocklek.
Det där var väl inte riktigt rättvisande. Det går ju in riktigt mycket i en Model 3. Men visst... Bagagerumsöppningen är ju väsentligt mindre. Men om ni inte ska ha med er några skidor i kupén tror jag inte det blir några problem med en Model 3. Är ni osäkra får ni väl åka och kika på utrymmet i en Model 3. Och glöm inte den avsevärda 'baljan' under bagagerumsgolvet.
Problemet med skidor i en Model 3 är att baksätet inte är tredelat.
Som jag tolkar Arn så ska hen inte ha med sig några skidor...
Arn skrev: 04 mar 2023 09:30
Återupptar tråden igen

Tror ni man klarar en fjällresa med 2 bilbarnstolar och allt bagage det innebär exklusiva skidor? [Min understrykn.]

Är det svagare batteri och/eller svagare motor på modell Y jfm modell 3 Long Range? Förklaras hela den tämligen väsentliga skillnaden i både räckvidd a 10 mil och acceleration på 0,6s av större och tyngre bil eller är det även svagare komponenter?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av Arn »

Hej! Fick inte till provkörningen förra helgen eftersom Tesla ställde in den 1/5. Hur skiljer sig Performance från Long Range? Är den mer körglad vid aktiv körning som en M3?
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av Arn »

Läste idag igenom hela denna tråd uppifrån och ner, ni skriver en del om lägre energiförbrukning i SR + jfm LR. Hur mycket skiljer det?

Läste någonstans att Performance som har lägre chassi drar mindre en long range på motorväg
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arn skrev: 06 maj 2023 15:45
Läste idag igenom hela denna tråd uppifrån och ner, ni skriver en del om lägre energiförbrukning i SR + jfm LR. Hur mycket skiljer det?

Läste någonstans att Performance som har lägre chassi drar mindre en long range på motorväg [Min understrykn.]
Gissar att det även kan bero på vilka fälgar bilarna har. Har t.ex. för mig att Teslas egna 18" Aero-fälgar inte passar till M3P. Så en LR med Aero-fälgar blir nog rätt jämnt med en M3P ifall den som exempel har ett par inte så aerodynamiskt effektiva 19" eller 20", även om M3P har lite lägre markfrigång...

EDIT: M3P är tydligen inte lägre för närvarande. Osäker på om den var det tidigare. Se AAKEEs inlägg nedan.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arn skrev: 06 maj 2023 15:45
Läste idag igenom hela denna tråd uppifrån och ner, ni skriver en del om lägre energiförbrukning i SR + jfm LR. Hur mycket skiljer det? [...
Tror du kan få ett rätt bra hum om du kikar i Björn Nylands excel-ark. Där framgår det dock 'bara' vilken dimension fälgarna har. Det framgår inte vilken fälg det är. För att se det så måste du leta upp videon med testet på hans Youtube-kanal. Men det är ju å andra sidan tämligen enkelt med hjälp av Youtube's sökfunktion...

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... =735351678
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

forts.

Fast å andra sidan så verkar val av fälgar 'endast' påverka ca. 3%...

https://driveteslacanada.ca/model-3/tes ... ent-tests/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3976
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av AAKEE »

Arn skrev: 06 maj 2023 15:45
Läste idag igenom hela denna tråd uppifrån och ner, ni skriver en del om lägre energiförbrukning i SR + jfm LR. Hur mycket skiljer det?

Läste någonstans att Performance som har lägre chassi drar mindre en long range på motorväg
Jag har mätt höjden från marken till skärmkanten på några LR och några P.

2019, 2021 och 2022.

Jag har inte lyckats mäta någon skillnad mellan LR och P. Tesla tog bort texten om “sänkt fjädring” som de hade på Performance uppgraderingslista.
Min är 4cm lägre än en LR, men det har jag fixat själv.

En P med original 20” drar mer än en LR med 18” original men skillnaden ligger i just hjulen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 879
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av Lerumsexpressen »

Arn skrev: 04 mar 2023 09:30
Återupptar tråden igen

Tror ni man klarar en fjällresa med 2 bilbarnstolar och allt bagage det innebär exklusiva skidor?

Är det svagare batteri och/eller svagare motor på modell Y jfm modell 3 Long Range? Förklaras hela den tämligen väsentliga skillnaden i både räckvidd a 10 mil och acceleration på 0,6s av större och tyngre bil eller är det även svagare komponenter?
Köp MY om du har familj.
M3 är en bil för ”ungdomar”, snikgubbar och snikgummor.
Prisvärdheten och nyttan på en MY är så mycket högre.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 06 maj 2023 18:30
Köp MY om du har familj.
M3 är en bil för ”ungdomar”, snikgubbar och snikgummor.
Prisvärdheten och nyttan på en MY är så mycket högre.
Det är ju en personlig åsikt...

Själv är jag av den rakt motsatta åsikten när det gäller 'den demografiska aspekten' på det här. Om det är något som 'signalerar' 'gubbe'/'gumma'-percentilen när det gäller demografi, så är det ju SUVar och Crossovers. IMO of course. ;)

Sen är det ju omöjligt att förneka att en halvkombibaklucka som Model Y har är väldigt mkt mer praktisk än Model 3's sedanbaklucka. Jag tycker det är riktigt synd att Tesla inte släppt en version av Model 3 med halvkombilucka.

Men å andra sidan så går det åt mer naturresurser vid tillverkningen av en SUV/Crossover som en Model Y jämfört med en Model 3. En bredare, högre och tyngre bil som en Model Y som vidare även har högre markfrigång än en Model 3 kommer även förbruka mer energi oavsett hastighet under hela sin livscykel. En Y har även större däck än en 3 vilket ytterligare kommer öka förbrukningen av naturresurser under bilens hela livscykel. Och slutligen så blir det mer däckslitage från en tyngre bil som en Y. Minst hälften av de totala svenska utsläppen av mikroplast bedöms komma från slitage av däck.
(https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/)

@Arn: Trist att Tesla ställde in provkörningen 1/5. Men om du skapar en ny tråd och frågar ifall ngn medlem skulle kunna tänka sig att låta dig provköra deras bil är jag 99% säker på det finns någon som ställer upp. Tror inte jag sett någon som inte fått ett positivt svar på en sån fråga gällande Model 3 eller Y...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av Arn »

Tack för bra diskussion. Jag imponeras över att många Tesla ägare är så generösa att de erbjuder provkörning av egna bilar men själv känner jag mig lite obekväm med att testa andras privata bilar, dock kan det ju vara en intressant grej om man kan använda en referral code från personen i fråga när man beställer. Använder man egen kod så får man ju ändå inte dubbla bonus utan enbart på nya bilen så då är det väl bättre att använda någon annans kod.
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Kör Tesla fortfarande med referral codes?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 07 maj 2023 10:32
Kör Tesla fortfarande med referral codes?
Ja, igen, sedan några veckor tillbaks.
Behöver du en länk? :mrgreen:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2437
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av NiklasTesla »

Fredrik j skrev: 07 maj 2023 10:32
Kör Tesla fortfarande med referral codes?
Dom har börjat igen.

Klicka på valfri medlem här på Tesla Club så hittar du länk där när du skall göra beställning och sedan kan du efter leverans handla tillbehör eller få gratisladdning hos Teslas SuC-nätverk.

MVH :)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5755
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Arn skrev: 06 maj 2023 21:33
Tack för bra diskussion. Jag imponeras över att många Tesla ägare är så generösa att de erbjuder provkörning av egna bilar men själv känner jag mig lite obekväm med att testa andras privata bilar, dock kan det ju vara en intressant grej om man kan använda en referral code från personen i fråga när man beställer. Använder man egen kod så får man ju ändå inte dubbla bonus utan enbart på nya bilen så då är det väl bättre att använda någon annans kod.
När Tesla ställde in provkörningen 1/5, erbjöd de då en provkörning vid något annat datum?

I en annan tråd (se nedan) skriver en medlem att han nyligen annonserat ut sin beg. 2022 MYP. Enligt honom fick han nästan 50 svar på den annonsen... Så det verkar ju som det finns ett visst tryck efter MY just nu... Tesla kanske inte kan låta bli att sälja sina demoex...

viewtopic.php?p=719276#p719276
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Spykel
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 19 jan 2023 13:10
Referralkod: ts.la/henric242202

Re: Model Y vs Model 3

Inlägg av Spykel »

Arn skrev: 06 maj 2023 21:33
Tack för bra diskussion. Jag imponeras över att många Tesla ägare är så generösa att de erbjuder provkörning av egna bilar men själv känner jag mig lite obekväm med att testa andras privata bilar, dock kan det ju vara en intressant grej om man kan använda en referral code från personen i fråga när man beställer. Använder man egen kod så får man ju ändå inte dubbla bonus utan enbart på nya bilen så då är det väl bättre att använda någon annans kod.
Har en 2 månaders gammal M3LR i Jönköping och en 1 dags gammal MYRWD i Värnamo om du vill testa och bor i närheten :) Bara kul om man kan underlätta för någon att ta rätt beslut.
Skriv svar