Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

ml42
Inlägg: 94
Blev medlem: 10 nov 2018 18:54

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av ml42 »

Om du menat mig så eldar jag med ved för värme och varmvatten. Ladda bilen är min enda stora förbrukare. Sen har jag solpanelerna vertikalt för att dom ska ladda optimalt på vintern när behovet är som högst. Jag har även bifacial paneler i öst-västlig riktning på gång men dom ger ändå inget den här tiden på året så jag väntar med montaget tills det blir lite mildare ute.
S85D -15
Solpaneler -16
Vedex3300 -07
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

Avsåg mickeisol men tack för att du delade dina erfarenheter också! :)

Jag tycker elhandeln hos Jämtkraft än så länge levererat.

Vi laddade elbil för 278kWh och resterande 1200kWh är hushållsel och uppvärmning. BVP är gammal och ”dum” utan styrning så svårt att få till så stora skillnader i intradagsförbrukning för oss. Jobbar hemma och då är det smidigt att tvätta/diska osv dagtid vilket speglas i förbrukningen.

Solsäkert har inte gett så många kronor, mest beroende på att vår egenanvändning ligger runt 60%. Däremot har priset jag fått innan november legat över priset jag betalat. Allt väl så långt. November var första månaden de inte lyckades sälja till högre än vad det köpte och det är ju lite skumt - bättre då använda solsäkerelen i egna portföljen först?

Får se om det håller i sig eller går tillbaka som det var innan.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av mickeisol »

Tja,

kör elpatron i acctankar vid spotpris mindre än 10 öre (för att spara ved), samt laddar elbil på tre billigaste timmar mellan 1000-0600
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

Nu kom decemberfakturan.

108,65öre/kWh för elhandel och 231,20öre/kWh för såld el.

Revansch, minst sagt.

Rörligt elpris med Jämtkraft i SE2 var 279,94öre/kWh.
81052DD9-B962-4F13-9281-0A302D8515E3.jpeg
7CA0A5FD-70B1-493A-AB6F-BDF7C220A67F.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

Dags för januarifakturan.

Jämtkraft rörligt pris SE2 för januari var 108,11 öre/kWh.

Vårt lokalpris med rabatten gick upp till 117,40 öre/kWh.

Solsäker gav dåligt betalt men baserat på väldigt små volymer.

Fortsatt bra leverans får man ändå säga. December låg ju långt under rörligt och rak spot och nu är det bara 9 öre dyrare.
F2D52567-7914-467C-8F0B-CC355C91227D.jpeg
05B93D3C-7006-4F34-A64E-FF69B9EBC92B.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

Ny faktura för februari.

Elhandel landade på 100,4 öre/kWh. Jämtkrafts rörliga månadspris låg på 85,09 öre/kWh som jämförelse.

Nästan ingen produktion. När jag tänker på det så tror jag vinterproduktionen nov-mars är ren spot, dvs. ingen förvaltning.
166F677B-17BF-4CBA-82DE-AB584D507006.jpeg
48E118ED-7B50-49B8-8BF9-464A35BD12EC.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

Ny månad, ny faktura.

Förvaltningen har fortsatt släpa efter i den sjunkande prisbilden. Jag förstår att det är svårt att gissa hur marknaden ska utvecklas men senaste månaderna har jämtpriset snarare varit högt jämt än ett mervärde. Rörligt med Jämtkraft låg på 91,46öre/kWh för månaden.

De får en sista chans nästa månad, annars går jag tillbaka till rent timprisavtal igen.

Utöver priset finns det ett antal saker jag inte gillar med Jämtkraft:
- appen är bedrövlig, ger noll hjälp till användaren och väldigt dålig presentation av informationen. Integration av tjänster, t.ex. smartladdning och solceller är riktigt kass
- fakturorna dröjer 10-12 dagar efter månadsslut
- det är en jobbig känsla att inte vet vad det faktiskt kostar nu när förvaltningen underpresterat sedan december
- transparensen är dålig, jag skulle vilja se vad den förvaltade respektive timmätta delen kostat. Det skulle möjliggöra uppföljning på verkooga grunder och inte bara gissningar

Sammantaget är min känsla att nattladdning gott och väl kompenserar mervärdet en förvaltad del lyckas skapa. Särskilt om man som hos Tibber laddar till halva priset.
IMG_4552.jpeg
IMG_4551.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av mickeisol »

Hejsan!

Jo jag kan hjälpa dig med att få fram ditt "råa" spotprisgenomsnitt. jag har gjort ett litet script som skapar excelfiler med månadssnitt
ifall jag får din fil från jämtkraft som heter "Fordjupadeelnatsuppgifter_999999999999.xlsx"
jag har alla timpriser från se2.
Kunde vara kul att se ifall du har blivit blåst ;)

Kollade min faktura från jämtkraft för mars.
Dom uppvisar en viss inkompetens, dom har slarvat bort 130 kwh på min försålda el.
Nu ska vi nog ta och ställa till rabalder igen :D
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

Haha - tack för erbjudandet!

Magkänslan talar sitt tydliga språk, vet inte om jag är redo för den brutala sanningen. ;)

Min gissning är att jämtpris ligger på ungefär samma totalkostnad det här året men trenden är klart negativ, det är några enskilda månaders bra resultat som räddar dem och jag är tveksam till om det är uthålligt över tid…
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av jonasl »

Vi har förvaltat avtal i Brf och det jämnar ju ut svängningar, vårt uppåt och neråt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

Absolut.

I mitt fall så är alternativet timpris där jag ligger under månadsmedelpriset. De ligger just nu över med förvaltningen.

Tror att de kommer ha svårt att komma ikapp om det hänger på enskilda bra månader och inte en kontinuerlig överprestation.

Dessutom kan smartladdning till halva priset ge ytterligare sänkning.

Solsäker har inte heller gett det värde jag hoppats på efter sommaren. Vi har utökat anläggningen med paneler i öster och Fronius har släppt uppdatering så batteriet kan nattladdas. Bättre rustade för höga priser på morgontimmarna alltså.

Sammantaget alltmer som talar för att lämna det här och gå tillbaka till Tibber igen.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av jonasl »

Lite dålig timing för dig kanske. Vi låg bra i pris hela 2022, men nu blir det sjunker lite har det inte riktigt hängt med ner.

Privat har jag timpris, tjänar egentligen inget på det men förlorar inte heller och jag gillar att kunna se min kostnad löpande.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av mickeisol »

CrazyGang skrev: 12 apr 2023 15:45
Ny månad, ny faktura.

Förvaltningen har fortsatt släpa efter i den sjunkande prisbilden. Jag förstår att det är svårt att gissa hur marknaden ska utvecklas men senaste månaderna har jämtpriset snarare varit högt jämt än ett mervärde. Rörligt med Jämtkraft låg på 91,46öre/kWh för månaden.

De får en sista chans nästa månad, annars går jag tillbaka till rent timprisavtal igen.

Utöver priset finns det ett antal saker jag inte gillar med Jämtkraft:
- appen är bedrövlig, ger noll hjälp till användaren och väldigt dålig presentation av informationen. Integration av tjänster, t.ex. smartladdning och solceller är riktigt kass
- fakturorna dröjer 10-12 dagar efter månadsslut
- det är en jobbig känsla att inte vet vad det faktiskt kostar nu när förvaltningen underpresterat sedan december
- transparensen är dålig, jag skulle vilja se vad den förvaltade respektive timmätta delen kostat. Det skulle möjliggöra uppföljning på verkooga grunder och inte bara gissningar

Sammantaget är min känsla att nattladdning gott och väl kompenserar mervärdet en förvaltad del lyckas skapa. Särskilt om man som hos Tibber laddar till halva priset.
ja du är nog lite lurad, här min timfaktura för köpt el ink den extra 10öringen (rena spotsnittpriset var 43,9 öre)
bild.jpg
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 339
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av Henkens »

Jag har tibber och detta är mitt pris för mars.
Skärmbild 2023-04-13 074642.png
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

mickeisol skrev: 13 apr 2023 07:35
CrazyGang skrev: 12 apr 2023 15:45
Ny månad, ny faktura.

Förvaltningen har fortsatt släpa efter i den sjunkande prisbilden. Jag förstår att det är svårt att gissa hur marknaden ska utvecklas men senaste månaderna har jämtpriset snarare varit högt jämt än ett mervärde. Rörligt med Jämtkraft låg på 91,46öre/kWh för månaden.

De får en sista chans nästa månad, annars går jag tillbaka till rent timprisavtal igen.

Utöver priset finns det ett antal saker jag inte gillar med Jämtkraft:
- appen är bedrövlig, ger noll hjälp till användaren och väldigt dålig presentation av informationen. Integration av tjänster, t.ex. smartladdning och solceller är riktigt kass
- fakturorna dröjer 10-12 dagar efter månadsslut
- det är en jobbig känsla att inte vet vad det faktiskt kostar nu när förvaltningen underpresterat sedan december
- transparensen är dålig, jag skulle vilja se vad den förvaltade respektive timmätta delen kostat. Det skulle möjliggöra uppföljning på verkooga grunder och inte bara gissningar

Sammantaget är min känsla att nattladdning gott och väl kompenserar mervärdet en förvaltad del lyckas skapa. Särskilt om man som hos Tibber laddar till halva priset.
ja du är nog lite lurad, här min timfaktura för köpt el ink den extra 10öringen (rena spotsnittpriset var 43,9 öre)

bild.jpg
Jag känner mig inte lurad, däremot har de inte klarat av att leverera ett speciellt bra resultat i sin tjänst och bara genom att nattladda med timpris hade jag nog kunnat få ett lägre snittpris.

Däremot har Jämtpris faktsikt fått mig att bry mig mindre om elpriser, vilket var huvudsyftet med bytet. :D
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

Ny faktura för april.

82,04öre/kWh för elhandel och 60,65 öre kWh för såld el.

Jag har beslutat att gå tillbaka till ren timmätning och även byta elhandelsbolag till Tibber som jag körde tidigare. Fortsätter redovisa de sista fakturorna innan bytet i augusti.

När jag tittar tillbaka på året med Jämtkraft och förvaltat avtal kan jag konstatera att det förvisso varit något mindre slagit i prisbilden men den förväntan jag hade var att de skulle lyckas bättre med förvaltningen.

Sett över året så har den delen som går på timmätning när det gäller elhandel konstant överpresterat förvaltningen.

Solsäker har haft en viss utjämnande effekt men det känns lite surt att elhandelkostnaden legat över produktionsersättningen sedan i höstas.

Till det så känns Jämtkraft som leverantör inte helt up-to-date vad gäller appen, webben och kundgränssnittet om man är van vid ett modernt bolag som Tibber.
IMG_4644.jpeg
IMG_4645.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av jonasl »

Samma gäller vår BRFs förvaltade elavtal med Tälje Energi. Visst slapp vi de värsta pristopparna när det var som dyrast, det ska jag inte sticka under stol med. Men de verkar ha köpt på sig dyr el för det har varit rejält mycket dyrare än vårt privata timmätta abonnemang därefter.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av mickeisol »

Ja jämtkraft är nog inte optimalt som elhandels företag.

Notera att du har avdrag för myndighetsavgifter för din sålda solel, det har exvis inte skelleftekraft (som jag också har erfarenhet av).
visar bild från min faktura ang solel.
Och denna sk myndighetsavgift är ju väldigt spännande!!!!


Nu kommer jag att vara kvar som kund hos jämtkraft, för att kunna visa dom solcellskunder som rådfrågar mig vilka elhandels företag jag rekommenderar.
Men det förvaltade elpriset är inte bra jämfört med timme för timme. (har kört elstatistik åt några kunder som har det)
bildjk.png
Senast redigerad av mickeisol, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 639
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av CrazyGang »

mickeisol skrev: 10 maj 2023 18:26
Ja jämtkraft är nog inte optimalt som elhandels företag.

Notera att du har avdrag för myndighetsavgifter för din sålda solel, det har exvis inte skelleftekraft (som jag också har erfarenhet av).
visar bild från min faktura ang solel.

Nu kommer jag att vara kvar som kund hos jämtkraft, för att kunna visa dom solcellskunder som rådfrågar mig vilka elhandels företag jag rekommenderar.
Men det förvaltade elpriset är inte bra jämfört med timme för timme. (har kört elstatistik åt några kunder som har det)
Är du säker på att myndighetsavgifter inte debiteras av Ske-kraft? Inte bara att de låter bli att särredovisa?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Jämtkraft förvaltat elhandelsavtal/produktionsavtal

Inlägg av mickeisol »

Nej dom har tydligen inte det, har dom som kollat upp mot dom.
Dom har även kört med öppna kort direkt från kundtjänst.

Sen intressant att JK lägger på moms på avdraget från solelen, men dom lägger ju inte på moms på köpet så avdraget på solelen blir ju
väldigt stor om man är jämtkraft kund.

Hade skekraft ifjol, och där stämde snitt priset på försåld el på öret (loggar och kör egen statistik med spotpriser)
Skriv svar