Vad gäller teknik tycker jag man kan mäta det på två sätt. Tesla är före på vissa saker men efter på andra. Räckvidd vet jag inte om de är särskilt överlägsna på heller längre.
Jag håller helt med. Inga adaptive headlight, sämre torkarautomatik, sämre adaptiv farthållare, sämre sensorsvit i allmänhet inkl icke-USS och färre kameror. Standard AP är bra, men inte nödvändigtvis bättre än Ford, Mercedes, BMW.
Jag tycker att Teslas UI och laddupplevelse + app är fortfarande långt bättre än de allra flesta.
Ibland funkar det ju faktiskt att höja för att få fart på försäljningen men är många LR i lager , gissar på rea vid slutet av kvartalet på dem, vet man om det är HW4 på 2023 bilarna ??
På tal om panelgaps och liknande som man upptäcker efter leverans, vet någon om Tesla åtgärdar detta på garantin eller får man leva med det?
Det är 100% upp till Tesla huruvida dom fixar estetiska fel eller ej. Lackskador tar dom ju alltid, men panelgap eller fula sömmar brukar man få leva med. Det fick jag lära mig i alla fall.
På tal om panelgaps och liknande som man upptäcker efter leverans, vet någon om Tesla åtgärdar detta på garantin eller får man leva med det?
Det är 100% upp till Tesla huruvida dom fixar estetiska fel eller ej. Lackskador tar dom ju alltid, men panelgap eller fula sömmar brukar man få leva med. Det fick jag lära mig i alla fall.
De säger att de skall åtgärda min bil i alla fall. Den ser iofs ut som montören är utbildad på Trabant i Östtyskland år 1972. Men det man inte lyckas med i produktionen är inte helt enkelt att åtgärda i efterhand. Bilen måste då till karossverkstad för åtgärd. Dit har den inte kommit än. Men pinsamt att man inte lyckas bättre med slutmonteringen än vad man gör på de amerikanskt tillverkade bilarna. Berlin bilarna är möjligtvis mycket bättre. Jag tror också att det finns toleranser som utgör gränsvärden för åtgärd.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
På tal om panelgaps och liknande som man upptäcker efter leverans, vet någon om Tesla åtgärdar detta på garantin eller får man leva med det?
Det är 100% upp till Tesla huruvida dom fixar estetiska fel eller ej. Lackskador tar dom ju alltid, men panelgap eller fula sömmar brukar man få leva med. Det fick jag lära mig i alla fall.
Beror det inte på hur stora panelgapsen är och hur fula sömmarna är? Har för mig att jag läst om folk som fått båda sakerna åtgärdade i vissa fall... Å andra sidan kan jag nog inte minnas att jag läst om några skräckexempel gällande detta på de här nya uppdaterade S och X. Förutom en röd S plejd då tror jag det var, som det spekulerades om att ursprungskunden nekat leverans på (eller ifall ngn visste att så var fallet). Tror det hade hänt ngt med den bilen men minns inte vad. Och den fanns väl också länge kvar som osåld hos Tesla vill jag minnas...
EDIT: Medan jag skrev det här postade Rennwagen ovan...
På tal om panelgaps och liknande som man upptäcker efter leverans, vet någon om Tesla åtgärdar detta på garantin eller får man leva med det?
Det är 100% upp till Tesla huruvida dom fixar estetiska fel eller ej. Lackskador tar dom ju alltid, men panelgap eller fula sömmar brukar man få leva med. Det fick jag lära mig i alla fall.
De säger att de skall åtgärda min bil i alla fall. Den ser iofs ut som montören är utbildad på Trabant i Östtyskland år 1972. Men det man inte lyckas med i produktionen är inte helt enkelt att åtgärda i efterhand. Bilen måste då till karossverkstad för åtgärd. Dit har den inte kommit än. Men pinsamt att man inte lyckas bättre med slutmonteringen än vad man gör på de amerikanskt tillverkade bilarna. Berlin bilarna är möjligtvis mycket bättre. Jag tror också att det finns toleranser som utgör gränsvärden för åtgärd.
Det är klart dom åtgärdar vissa saker. Min erfarenhet är att det är Tesla som bestämmer vad de gör oavsett hur fult eller fel kunden anser att det är på sin 1MSEK+ bil. Det var det jag skrev.
Min MS LR (VIN ....5046xx) blev förregistrerad 27/4, kom till Nederländerna 30/3. Nu har jag sen 10 dagar ungefär dagligen fått leveransfönstret uppskjutet med en dag åt gången. Just nu är det 11-25/5. Är det flera som ser samma sak? Någon som vet varför?
När jag fick min M3 i 2019 var det bara några dagar mellan förregistrering och upphämtning. Fast då var det slutet av juni, så kanske de blev pressade att leverera snabbt då.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Min MS LR (VIN ....5046xx) blev förregistrerad 27/4, kom till Nederländerna 30/3. Nu har jag sen 10 dagar ungefär dagligen fått leveransfönstret uppskjutet med en dag åt gången. Just nu är det 11-25/5. Är det flera som ser samma sak? Någon som vet varför?
När jag fick min M3 i 2019 var det bara några dagar mellan förregistrering och upphämtning. Fast då var det slutet av juni, så kanske de blev pressade att leverera snabbt då.
Min gjorde samma, med samma datum i Rotterdam
Nu ska jag hämta den 16e
Min MS LR (VIN ....5046xx) blev förregistrerad 27/4, kom till Nederländerna 30/3. Nu har jag sen 10 dagar ungefär dagligen fått leveransfönstret uppskjutet med en dag åt gången. Just nu är det 11-25/5. Är det flera som ser samma sak? Någon som vet varför?
När jag fick min M3 i 2019 var det bara några dagar mellan förregistrering och upphämtning. Fast då var det slutet av juni, så kanske de blev pressade att leverera snabbt då.
Min gjorde samma, med samma datum i Rotterdam
Nu ska jag hämta den 16e
SA sa att den var i hamnen och väntade på lastbil
Hur fick du en Sales Assistant? Jag tror inte jag har en.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Jag har varit i kontakt med SA och de sa att bilen måste genomgå teknisk undersökning. Kom till Rotterdam 30/3. Leveransdatum flyttas fram med en dag för varje dag som går (just nu är den på 11-25/5).
Samma sak händer mig - en dags framflytt av ett 2-veckorsintervall för varje dag som går. Jag vet inte hur man får tag i en SA så jag antar att jag bara får vänta tills någon hör av sig. Man vet liksom inte om det handlar om 2 eller 8 veckor känns det som…
Samma sak händer mig - en dags framflytt av ett 2-veckorsintervall för varje dag som går. Jag vet inte hur man får tag i en SA så jag antar att jag bara får vänta tills någon hör av sig. Man vet liksom inte om det handlar om 2 eller 8 veckor känns det som…
Troligen max 7 veckor för sedan nytt kvartal, men förstår vad du menar.
Samma sak händer mig - en dags framflytt av ett 2-veckorsintervall för varje dag som går. Jag vet inte hur man får tag i en SA så jag antar att jag bara får vänta tills någon hör av sig. Man vet liksom inte om det handlar om 2 eller 8 veckor känns det som…
Troligen max 7 veckor för sedan nytt kvartal, men förstår vad du menar.
Sant! Kanske räddas av kvartalshetsen. Det sura är att jag sålde min 3:a för att tajma det första leveransestimatet som var fram till sista april, så nu är jag Teslalös vilket är bedrövligt.
Min MS LR (VIN ....5046xx) blev förregistrerad 27/4, kom till Nederländerna 30/3. Nu har jag sen 10 dagar ungefär dagligen fått leveransfönstret uppskjutet med en dag åt gången. Just nu är det 11-25/5. Är det flera som ser samma sak? Någon som vet varför?
När jag fick min M3 i 2019 var det bara några dagar mellan förregistrering och upphämtning. Fast då var det slutet av juni, så kanske de blev pressade att leverera snabbt då.
Min gjorde samma, med samma datum i Rotterdam
Nu ska jag hämta den 16e
SA sa att den var i hamnen och väntade på lastbil
Hur fick du en Sales Assistant? Jag tror inte jag har en.
Efter jag fick slutfakturan och sedan ställde en fråga på chatten så skrev hon vilken SA jag hade.
Så du kan ju testa att fråga i chatten vilken kontakt du har!