Nedstängd bil i morse...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Nedstängd bil i morse...

Inlägg av Jocce »

I morse när jag skulle ha kontakt med bilen för att förvärma fick den inte kontakt.
Trots att jag har den på always connected och det fungerat bra förut så sa den "waking car" men fick ingen kontakt.

När jag kommer ner i (den kalla) bilen så är skärmarna släckta och tänds upp när jag sätter mig och säger något i stil med "Powering up" och det tar några sekunder innan jag kan köra.

Märker då också att den ej har mobilkontakt, avvaktar en stund men startar sedan om med scrollhjulen och då verkar mobiltäckningen komma igång igen.

Någon som har koll på vad som kan ha hänt?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Nedstängd bil i morse...

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
I morse när jag skulle ha kontakt med bilen för att förvärma fick den inte kontakt.
Trots att jag har den på always connected och det fungerat bra förut så sa den "waking car" men fick ingen kontakt.

När jag kommer ner i (den kalla) bilen så är skärmarna släckta och tänds upp när jag sätter mig och säger något i stil med "Powering up" och det tar några sekunder innan jag kan köra.

Märker då också att den ej har mobilkontakt, avvaktar en stund men startar sedan om med scrollhjulen och då verkar mobiltäckningen komma igång igen.

Någon som har koll på vad som kan ha hänt?

/Jocce
Hänt mig några gånger, värst när bilen överhuvudtaget inte vaknade alls när jag kom ut och dessutom hade lite brådis hem, fick ringa service och vi trixade en del innan bilen startade upp :(
Självklart säger dom att inget är fel och dom har ingen aning om vad som hänt, det enda förslaget vore om det gick att ordna 4G istället för 3G, vilket dom sa inte var möjligt...
Nu vet jag inte om det har med täckningen att göra alls då bilen inte borde gå ner i Törnrosa-sömn bara för det...?
Men visst, välkommen i klubben med bilar som totalsomnar, säg till när den är heldöd när du kommer ut och det tar typ 5-10 minuter innan du kommer iväg...
Självklart hävdar TM att jag är den enda någonsin som haft detta fel (igen), och dom kommer säkert säga samma till dig ett tag :D
En gång hände ungefär samma sak när jag stod i biltvättskö, gissa hur kul det var... (jo en borstlös kan man iaf köra där)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:

Hänt mig några gånger, värst när bilen överhuvudtaget inte vaknade alls när jag kom ut och dessutom hade lite brådis hem, fick ringa service och vi trixade en del innan bilen startade upp :(
Självklart säger dom att inget är fel och dom har ingen aning om vad som hänt, det enda förslaget vore om det gick att ordna 4G istället för 3G, vilket dom sa inte var möjligt...
Nu vet jag inte om det har med täckningen att göra alls då bilen inte borde gå ner i Törnrosa-sömn bara för det...?
Men visst, välkommen i klubben med bilar som totalsomnar, säg till när den är heldöd när du kommer ut och det tar typ 5-10 minuter innan du kommer iväg...
Självklart hävdar TM att jag är den enda någonsin som haft detta fel (igen), och dom kommer säkert säga samma till dig ett tag :D
En gång hände ungefär samma sak när jag stod i biltvättskö, gissa hur kul det var... (jo en borstlös kan man iaf köra där)

Jag har iallafall 4G/LTE, så där borde vara lugnt ;) Nä, men den stod hemma, där den alltid stått och dessutom alltid har haft mottagning...

Men ja, har sedan innan jag beställde förstått att det är lite mer som att köpa en ny mobiltelefon än en bil det här med Tesla, speciellt med tanke på att så mycket av sakerna ligger i mjukvaran / uppkopplingen!

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Läste för länge sedan om nån som resettade bilen typ varje dag för att slippa en del mjukvaruproblem, kanske ingen dum idé egentligen...
Det blir ju lite som en bärbar dator som står på jämt, ingen större fara numera men förr fick dom problem iaf.
Minnet får iaf en städning om man gör så (och en del annat antar jag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare

Inlägg av REDNEB »

Man får trösta sig med att den oftast "självläker"

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Designer
Teslaägare

Inlägg av Designer »

Ngt liknande har hänt mig, intalar mig om att den har lite egen vilja och att jag måste ta hänsyn till det :shock:
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Drabbas ibland av att appen inte får kontakt med bilen. Resettar å sen funkar det ett par månader igen :-).
Har inte hittat nåt systematiskt i detta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar