Missnöje med räckvidd

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av tesla newbie »

Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Dafro »

tesla newbie skrev: 09 maj 2023 22:47
Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
Stämmer id4 i abrp då, är säkert marginal i de siffrorna. Fast id4 är väl inte kända för att ladda enligt spec men 10 min är inte farligt, men han är kanske som mig som är uppvuxen i Mullsjö, tycker inte om att behöva stanna och ladda.
27,8 kWp solceller
krille
Inlägg: 208
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av krille »

Dafro skrev: 10 maj 2023 05:03
tesla newbie skrev: 09 maj 2023 22:47
Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
Stämmer id4 i abrp då, är säkert marginal i de siffrorna. Fast id4 är väl inte kända för att ladda enligt spec men 10 min är inte farligt, men han är kanske som mig som är uppvuxen i Mullsjö, tycker inte om att behöva stanna och ladda.
Jag får en kvart laddstopp med min Id3 som jag tränat upp i ABRP med OBD-dongel... lite mindre batteri och lite lägre laddhastighet, så 10-15 minuter (med varmt batteri!) verkar rimligt för Id4.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Tellus »

WLTP stämmer verkligen inte, vi borde återgå till NewEuropeanDrivingCycle (NEDC) som ger en mer rättvis bild :)

Kört en 4 år gammal e-golf sista dagarna, mest stadstrafik.
WLTP är 241km och NEDC 300km

Nu har jag 4 km räckvidd kvar på en laddning (14 km innan omstart)
IMG_7972.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av jimhalpert »

Jag har gärna sett något i stil med förbrukningen under 100 km/h för:
  • +20 grader
  • 0 grader
  • -20 grader
Det blir lika enkelt som att skriva ut gamla hederliga ICE-förbrukningen för stadstrafik, blandat och landsväg (tex 0.6, 0.55, 0.49).

Antar att föbrukningen minskar och ökar ungefär lika mycket i den takt man sänker och höjer hastigheten. Det har väl ett någorlunda linjärt samband och borde ge hyfsad bild på bilens förbrukning.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av slugger75 »

Ja det verkar vara många som är besvikna på räckvidden. De förstår nog inte WLTP-standarden och hur den är konstruerad. De ser den specade räckvidden för bilen och tror att de med deras eget körmönster ska komma i närheten av den räckvidden. Jag kan ha förståelse för att vissa blir besvikna då, när deras eget körmönster är att ligga i 110-120 km/tim på E4 timme efter timme.

De jag inte förstår att folk som tycker att WLTP-räckvidden är felaktig/falsk. WLTP-räckvidden är ju den räckvidd du faktiskt får med din bil, om du kör exakt enligt WLTP-standarden. Enkelt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Arctic Drifter »

dstr skrev: 09 maj 2023 16:38
Min Ferrari klarade bara 8 mil (runt Mantorp) på en tank.

Usel räckvidd.
Uselt, vad var specificerad förbrukning för den bilen?

Mitt personbästa till grannbyn (9 mil bort) tog jag när jag var sen till en besiktning där, jag hann i tid men bilen drog 1,8 l/mil, trots att den var specad som 0,93 l/mil vid landsvägskörning.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av mikebike »

Arctic Drifter skrev: 10 maj 2023 14:45
dstr skrev: 09 maj 2023 16:38
Min Ferrari klarade bara 8 mil (runt Mantorp) på en tank.

Usel räckvidd.
Uselt, vad var specificerad förbrukning för den bilen?

Mitt personbästa till grannbyn (9 mil bort) tog jag när jag var sen till en besiktning där, jag hann i tid men bilen drog 1,8 l/mil, trots att den var specad som 0,93 l/mil vid landsvägskörning.
Min Volvo drog 3,5 liter per mil när vi åkte och veckohandlade på vintern.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Aida
Inlägg: 965
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Aida »

Jag är lite tudelad faktiskt…

Iofs tycker jag också att wltp är liiite för verklighetsfrämmande. Förr i tiden redovisades alltid blandad körning, stadskörning och landsvägskörning där en typisk 80-talsjapanare låg på typ 0,85 för blandad, 0,75 för landsväg och 1,03 för stadskörning. Sen kom EU… kanske skulle ha liknande uppdelningar för wltp och elbilar?

Sen kan jag tycka att personen i artikeln får skärpa sig. Lite får man väl sätta sig in i något! Vadå trodde han att räckvidden som redovisades var i bilens toppfart eller? Är ju under rätt optimala förhållanden…

Så om man köper en Ferrari som ska göra 0-100 enl faktabladet på 3 sek så vill man gråta ut att man är lurad när den gör det på 6 sek i regn och 13 sek på snö?!
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av tesla newbie »

Aida skrev: 10 maj 2023 15:24
Jag är lite tudelad faktiskt…

Iofs tycker jag också att wltp är liiite för verklighetsfrämmande. Förr i tiden redovisades alltid blandad körning, stadskörning och landsvägskörning där en typisk 80-talsjapanare låg på typ 0,85 för blandad, 0,75 för landsväg och 1,03 för stadskörning. Sen kom EU… kanske skulle ha liknande uppdelningar för wltp och elbilar?

Sen kan jag tycka att personen i artikeln får skärpa sig. Lite får man väl sätta sig in i något! Vadå trodde han att räckvidden som redovisades var i bilens toppfart eller? Är ju under rätt optimala förhållanden…

Så om man köper en Ferrari som ska göra 0-100 enl faktabladet på 3 sek så vill man gråta ut att man är lurad när den gör det på 6 sek i regn och 13 sek på snö?!
Ja, jag tycker det är lite märkligt. När man fortfarande körde med NEDC-cykeln så var det ju allmänt känt att man aldrig kom ned till förbrukningssiffrorna som tillverkaren angav. Min förra BMW X3:a skulle enligt körcykeln dra 0,56 i stadstrafik och jag fick den sällan under 0,8. Kan det vara att ruttplaneraren i VW:ns navigator är mer pessimistisk än ABRP och därför kräver laddstopp i 30 min? Sedan kan man ju tycka att SVT borde upplysa herrn i filmen att man inte bör sträckköra i tre och en halv timme utan paus.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Viper »

tesla newbie skrev: 09 maj 2023 22:47
Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
"Pendlar var tredje vecka" ... lite oklart för mig exakt vad det innebär. Åker han fram o tillbaka samma dag (en dag) var tredje vecka? Eller åker han till stockholm o bor där i en vecka (var tredje) o sen åker hem? Eller nåt annat? Hur som helst ... han åker inte dagligen så då har jag svårt att förstå problemet med att ta en paus på väg dit eller hem på en så lång resa.

Hade förstått om det här reportaget hade gjorts 2017 eller så ... men nu (eller ens 2021 när han beställde)?? Han är uppenbarligen noll intresserad eller insatt alls.

Sen håller jag med om att WLTP suger ... det är en utopisiffra som typ ingen uppnår i verkligheten.
Model S 75D 2016 Midnight silver
MrRun
elbilist
Inlägg: 807
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av MrRun »

WLTP borde presenteras som det det egentligen är, dvs ett jämförelsetal utan enhet.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Tellus »

Viper skrev: 11 maj 2023 10:05
tesla newbie skrev: 09 maj 2023 22:47
Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
"Pendlar var tredje vecka" ... lite oklart för mig exakt vad det innebär. Åker han fram o tillbaka samma dag (en dag) var tredje vecka? Eller åker han till stockholm o bor där i en vecka (var tredje) o sen åker hem? Eller nåt annat? Hur som helst ... han åker inte dagligen så då har jag svårt att förstå problemet med att ta en paus på väg dit eller hem på en så lång resa.

Hade förstått om det här reportaget hade gjorts 2017 eller så ... men nu (eller ens 2021 när han beställde)?? Han är uppenbarligen noll intresserad eller insatt alls.

Sen håller jag med om att WLTP suger ... det är en utopisiffra som typ ingen uppnår i verkligheten.
Sommartid tycker jag det är relativt lätt att uppnå WLTP vid normal körning, går att köra mycket längre än WLTP i lägre farter med lite eco driving
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Sofie »

TiborBlomhall skrev: 09 maj 2023 15:13
Det är inte biltillverkarnas fel att EU tvingar dem ange WLTP siffror.

Däremot borde Trafikverket eller någon förklara att WLTP har inget med verklig räckvidd att göra. Det är enbart ett jämförelsemått mellan elbilar.

Eller om vi vinklar det som så att WLTP räckvidd visar hur långt du kommer med 46 km/h hastighet. Kör du snabbare än så minskar räckvidden.

Ändå tycker jag att även folk vana vid enbart bensinbilar borde fatta att förbrukning kan variera. Ofta verkar det som att folk tror att en elbil med 50 mils räckvidd alltid kommer köra exakt 500 000 meter och sedan tvärnita med tomma batterier. Inte ens bensinbilar drar så lite som deras WLTP förbrukning.
Tycker gott att biltillverkarna även skulle kunna kosta på sug att även ange EPA räckvidden, så kan folk se att man förmodligen med största sannolikhet inte kommer att nå WLTP siffrorna.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Bengt-re »

Tellus skrev: 10 maj 2023 13:27
WLTP stämmer verkligen inte, vi borde återgå till NewEuropeanDrivingCycle (NEDC) som ger en mer rättvis bild :)

Kört en 4 år gammal e-golf sista dagarna, mest stadstrafik.
WLTP är 241km och NEDC 300km

Nu har jag 4 km räckvidd kvar på en laddning (14 km innan omstart)
Snittar man sub moppefart så är det kanske bättre med en moppe?!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av SwedishAdvocate »

Bengt-re skrev: 11 maj 2023 18:18
Tellus skrev: 10 maj 2023 13:27
WLTP stämmer verkligen inte, vi borde återgå till NewEuropeanDrivingCycle (NEDC) som ger en mer rättvis bild :)

Kört en 4 år gammal e-golf sista dagarna, mest stadstrafik.
WLTP är 241km och NEDC 300km

Nu har jag 4 km räckvidd kvar på en laddning (14 km innan omstart)
Snittar man sub moppefart så är det kanske bättre med en moppe?!
En bil är väl ganska mycket säkrare än en moppe. Är inte moppar fullkomligt livsfarliga? :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Richardk »

Prova M5 V10 så ska ni få se på hög förbrukning. Så 5-6 liter milen är inget konstigt om man ska ha roligt :)
Tankvolym 70 liter. Så det blir 10-15 mils räckvidd.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Tellus »

Bengt-re skrev: 11 maj 2023 18:18
Tellus skrev: 10 maj 2023 13:27
WLTP stämmer verkligen inte, vi borde återgå till NewEuropeanDrivingCycle (NEDC) som ger en mer rättvis bild :)

Kört en 4 år gammal e-golf sista dagarna, mest stadstrafik.
WLTP är 241km och NEDC 300km

Nu har jag 4 km räckvidd kvar på en laddning (14 km innan omstart)
Snittar man sub moppefart så är det kanske bättre med en moppe?!
Det var normal stadstrafik, 50-60km/t som fartgräns, men olika stopp och rödljus sänkte snittet, kanske drogs snittet ner också när jag stod stilla och kollade igenom menyerna i bilen.

I 90km/t på motorväg drog den 123Wh på en tripp på 24 mil, oklart om jag hade medvind.
Sjukt snål är den, påminner om model 3 sr+ som gick ungefär lika snålt på landsväg iallafall.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av apkungen »

Honkan skrev: 09 maj 2023 14:43
Förlåt men trodde han på riktigt att han skulle kunna åka 36 mil på vintern med en ID4 , kanske hade varit rimligt att man hade någon certifiering på bilar typ att de klarar 35 mil oavsett väder m.m.
Id4 klarar 36 mil hela sommarhalvåret och även vintertid vid mild vinter och något under hastighetsbegränsningen. Så jättelångt ifrån är den inte.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av mati »

Jag fattar inte. Det första folk frågar när det kommer till elbilar är "hur långt kommer man?". Går man in på VWs hemsida så har de en räckviddskalkylator. Jag vet inte hur exakt den är, men den verkar inte ligga helt fel i alla fall. Andra tillverkare har nåt liknande. Det är ganska enkelt, även för en icke-nörd, att ta reda på fakta.
Hur man kan köpa en elbil för >600k utan att ens kolla upp så basala saker som räckvidd överstiger mitt förstånd. Det är ungefär som att köpa en villa i Stockholm och sedan gnälla att det är för långt till västkusten, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7708
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av mikebike »

mati skrev: 12 maj 2023 07:36
Jag fattar inte. Det första folk frågar när det kommer till elbilar är "hur långt kommer man?". Går man in på VWs hemsida så har de en räckviddskalkylator. Jag vet inte hur exakt den är, men den verkar inte ligga helt fel i alla fall. Andra tillverkare har nåt liknande. Det är ganska enkelt, även för en icke-nörd, att ta reda på fakta.
Hur man kan köpa en elbil för >600k utan att ens kolla upp så basala saker som räckvidd överstiger mitt förstånd. Det är ungefär som att köpa en villa i Stockholm och sedan gnälla att det är för långt till västkusten, typ.
Det finns individer som köper elbil och sedan klagar över att det inte finns några laddstolpar i närområdet också.
Jag ägnade en månad åt att "utreda" hur en elbil skulle fungera med mina förutsättningar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av mati »

mikebike skrev: 12 maj 2023 08:29
Det finns individer som köper elbil och sedan klagar över att det inte finns några laddstolpar i närområdet också.
Jag ägnade en månad åt att "utreda" hur en elbil skulle fungera med mina förutsättningar.
Antingen det eller så får man helt enkelt leva med konsekvenserna. Jag köpte elbil lite på chansning utan att riktigt veta vad jag ger min in på. Jag var medveten om att det kan bli jobbigt. Det var förvisso för 7 år sedan, då var det ingen som visste nånting utanför det här forumet.
Det är okej att chansa, men då får man ju inte komma och klaga när det inte fungerar som man tänkt sig. Framförallt så får man då inte kontakta media och och gnälla och påstå att elbilar är skit. Det känns lite som att personen i fråga har helt andra problem än för kort räckvidd på bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Camper63
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 jan 2017 09:57
Ort: Vänersborg

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Camper63 »

Det finns gott om mindre begåvade människor på denna planeten när det gäller att tänka om från fossildrift till eldrift för personbilar. För det första har luftmotståndet det en mycket större påverkan på räckvidden än hos en fossilbil. En fossilbil sörplar i sej ungefär lika mycket bränsle i 80 km/h som i 120km/h. För en elbil är det en dramatisk skillnad. Min MYLR drar knappt inget i 30-80 km/h 120-130 wh/km något högre vintertid men inte mycket; i 120 km/h då drar det över 200 wh/km. Lite motvind, slask, blöt vägbana etc då är det 220 wh/km eller mer.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av Nilp »

MrRun skrev: 09 maj 2023 15:20
Jag vet inte, jag kanske är extremt nördig och faktasökande men jag hade då inga problem 2020-2021 när jag skulle köpa elbil att hitta information om vad man kan förvänta sig under vinter osv. Han säger att det tillkommit ny information senaste 3-4 månaderna?

Ang WLTP så har jag för mig att jag läst att de kanske ska lägga till tester i minusgrader också?

EDIT: Det var det här jag tänkte på: https://alltomelbil.se/vintertest-av-ra ... till-2025/
Jag håller helt med. det är inte 1985, det tar typ 2,5 min att googla upp lite räckviddsinformation eller något youtube test för att förstå vad som är en rimlig förväntan.
Det är inte nördigt det är grundläggande informationsinhämtning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Missnöje med räckvidd

Inlägg av mati »

Nilp skrev: 12 maj 2023 11:23
Det är inte nördigt det är grundläggande informationsinhämtning.
Precis. Jag tycker faktiskt att det är i högsta grad ignorant att enbart lita på WLTP-siffror. Har man någonsin kört bil så vet man ju att det är fantasisiffror till och med för fossilbilar.
Man måste nästan avsiktligt ställa sig dum om man man tror att det är realistiskt, till och med bilsäljarna brukar ju vara hyfsat ärliga med räckvidden, bara man ställer frågan. Och i det här konkreta fallet är det ju ingen ny bilmodell heller. Det finns ju räckviddssiffror till den. Det är en helt annan sak som till exempel när jag köpte min e-tron. Då visste ingen exakt hur långt den kommer i verkligheten.
Men det är klart, vill man inte veta så får man inte rätt information heller. Men då får man verkligen skylla sig själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar