Missnöje med räckvidd
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Missnöje med räckvidd
Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
Re: Missnöje med räckvidd
Stämmer id4 i abrp då, är säkert marginal i de siffrorna. Fast id4 är väl inte kända för att ladda enligt spec men 10 min är inte farligt, men han är kanske som mig som är uppvuxen i Mullsjö, tycker inte om att behöva stanna och ladda.tesla newbie skrev: ↑09 maj 2023 22:47Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
27,8 kWp solceller
Re: Missnöje med räckvidd
Jag får en kvart laddstopp med min Id3 som jag tränat upp i ABRP med OBD-dongel... lite mindre batteri och lite lägre laddhastighet, så 10-15 minuter (med varmt batteri!) verkar rimligt för Id4.Dafro skrev: ↑10 maj 2023 05:03Stämmer id4 i abrp då, är säkert marginal i de siffrorna. Fast id4 är väl inte kända för att ladda enligt spec men 10 min är inte farligt, men han är kanske som mig som är uppvuxen i Mullsjö, tycker inte om att behöva stanna och ladda.tesla newbie skrev: ↑09 maj 2023 22:47Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Missnöje med räckvidd
WLTP stämmer verkligen inte, vi borde återgå till NewEuropeanDrivingCycle (NEDC) som ger en mer rättvis bild
Kört en 4 år gammal e-golf sista dagarna, mest stadstrafik.
WLTP är 241km och NEDC 300km
Nu har jag 4 km räckvidd kvar på en laddning (14 km innan omstart)
Kört en 4 år gammal e-golf sista dagarna, mest stadstrafik.
WLTP är 241km och NEDC 300km
Nu har jag 4 km räckvidd kvar på en laddning (14 km innan omstart)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 71
- Blev medlem: 01 nov 2022 21:07
Re: Missnöje med räckvidd
Jag har gärna sett något i stil med förbrukningen under 100 km/h för:
Antar att föbrukningen minskar och ökar ungefär lika mycket i den takt man sänker och höjer hastigheten. Det har väl ett någorlunda linjärt samband och borde ge hyfsad bild på bilens förbrukning.
- +20 grader
- 0 grader
- -20 grader
Antar att föbrukningen minskar och ökar ungefär lika mycket i den takt man sänker och höjer hastigheten. Det har väl ett någorlunda linjärt samband och borde ge hyfsad bild på bilens förbrukning.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Missnöje med räckvidd
Ja det verkar vara många som är besvikna på räckvidden. De förstår nog inte WLTP-standarden och hur den är konstruerad. De ser den specade räckvidden för bilen och tror att de med deras eget körmönster ska komma i närheten av den räckvidden. Jag kan ha förståelse för att vissa blir besvikna då, när deras eget körmönster är att ligga i 110-120 km/tim på E4 timme efter timme.
De jag inte förstår att folk som tycker att WLTP-räckvidden är felaktig/falsk. WLTP-räckvidden är ju den räckvidd du faktiskt får med din bil, om du kör exakt enligt WLTP-standarden. Enkelt.
De jag inte förstår att folk som tycker att WLTP-räckvidden är felaktig/falsk. WLTP-räckvidden är ju den räckvidd du faktiskt får med din bil, om du kör exakt enligt WLTP-standarden. Enkelt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
-
- Teslaägare
- Inlägg: 926
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Missnöje med räckvidd
Uselt, vad var specificerad förbrukning för den bilen?
Mitt personbästa till grannbyn (9 mil bort) tog jag när jag var sen till en besiktning där, jag hann i tid men bilen drog 1,8 l/mil, trots att den var specad som 0,93 l/mil vid landsvägskörning.
Tesla Model Y Performance
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Missnöje med räckvidd
Min Volvo drog 3,5 liter per mil när vi åkte och veckohandlade på vintern.Arctic Drifter skrev: ↑10 maj 2023 14:45Uselt, vad var specificerad förbrukning för den bilen?
Mitt personbästa till grannbyn (9 mil bort) tog jag när jag var sen till en besiktning där, jag hann i tid men bilen drog 1,8 l/mil, trots att den var specad som 0,93 l/mil vid landsvägskörning.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Missnöje med räckvidd
Jag är lite tudelad faktiskt…
Iofs tycker jag också att wltp är liiite för verklighetsfrämmande. Förr i tiden redovisades alltid blandad körning, stadskörning och landsvägskörning där en typisk 80-talsjapanare låg på typ 0,85 för blandad, 0,75 för landsväg och 1,03 för stadskörning. Sen kom EU… kanske skulle ha liknande uppdelningar för wltp och elbilar?
Sen kan jag tycka att personen i artikeln får skärpa sig. Lite får man väl sätta sig in i något! Vadå trodde han att räckvidden som redovisades var i bilens toppfart eller? Är ju under rätt optimala förhållanden…
Så om man köper en Ferrari som ska göra 0-100 enl faktabladet på 3 sek så vill man gråta ut att man är lurad när den gör det på 6 sek i regn och 13 sek på snö?!
Iofs tycker jag också att wltp är liiite för verklighetsfrämmande. Förr i tiden redovisades alltid blandad körning, stadskörning och landsvägskörning där en typisk 80-talsjapanare låg på typ 0,85 för blandad, 0,75 för landsväg och 1,03 för stadskörning. Sen kom EU… kanske skulle ha liknande uppdelningar för wltp och elbilar?
Sen kan jag tycka att personen i artikeln får skärpa sig. Lite får man väl sätta sig in i något! Vadå trodde han att räckvidden som redovisades var i bilens toppfart eller? Är ju under rätt optimala förhållanden…
Så om man köper en Ferrari som ska göra 0-100 enl faktabladet på 3 sek så vill man gråta ut att man är lurad när den gör det på 6 sek i regn och 13 sek på snö?!
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Missnöje med räckvidd
Ja, jag tycker det är lite märkligt. När man fortfarande körde med NEDC-cykeln så var det ju allmänt känt att man aldrig kom ned till förbrukningssiffrorna som tillverkaren angav. Min förra BMW X3:a skulle enligt körcykeln dra 0,56 i stadstrafik och jag fick den sällan under 0,8. Kan det vara att ruttplaneraren i VW:ns navigator är mer pessimistisk än ABRP och därför kräver laddstopp i 30 min? Sedan kan man ju tycka att SVT borde upplysa herrn i filmen att man inte bör sträckköra i tre och en halv timme utan paus.Aida skrev: ↑10 maj 2023 15:24Jag är lite tudelad faktiskt…
Iofs tycker jag också att wltp är liiite för verklighetsfrämmande. Förr i tiden redovisades alltid blandad körning, stadskörning och landsvägskörning där en typisk 80-talsjapanare låg på typ 0,85 för blandad, 0,75 för landsväg och 1,03 för stadskörning. Sen kom EU… kanske skulle ha liknande uppdelningar för wltp och elbilar?
Sen kan jag tycka att personen i artikeln får skärpa sig. Lite får man väl sätta sig in i något! Vadå trodde han att räckvidden som redovisades var i bilens toppfart eller? Är ju under rätt optimala förhållanden…
Så om man köper en Ferrari som ska göra 0-100 enl faktabladet på 3 sek så vill man gråta ut att man är lurad när den gör det på 6 sek i regn och 13 sek på snö?!
Re: Missnöje med räckvidd
"Pendlar var tredje vecka" ... lite oklart för mig exakt vad det innebär. Åker han fram o tillbaka samma dag (en dag) var tredje vecka? Eller åker han till stockholm o bor där i en vecka (var tredje) o sen åker hem? Eller nåt annat? Hur som helst ... han åker inte dagligen så då har jag svårt att förstå problemet med att ta en paus på väg dit eller hem på en så lång resa.tesla newbie skrev: ↑09 maj 2023 22:47Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
Hade förstått om det här reportaget hade gjorts 2017 eller så ... men nu (eller ens 2021 när han beställde)?? Han är uppenbarligen noll intresserad eller insatt alls.
Sen håller jag med om att WLTP suger ... det är en utopisiffra som typ ingen uppnår i verkligheten.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Missnöje med räckvidd
WLTP borde presenteras som det det egentligen är, dvs ett jämförelsetal utan enhet.
Ioniq 5 FE AWD
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Missnöje med räckvidd
Sommartid tycker jag det är relativt lätt att uppnå WLTP vid normal körning, går att köra mycket längre än WLTP i lägre farter med lite eco drivingViper skrev: ↑11 maj 2023 10:05"Pendlar var tredje vecka" ... lite oklart för mig exakt vad det innebär. Åker han fram o tillbaka samma dag (en dag) var tredje vecka? Eller åker han till stockholm o bor där i en vecka (var tredje) o sen åker hem? Eller nåt annat? Hur som helst ... han åker inte dagligen så då har jag svårt att förstå problemet med att ta en paus på väg dit eller hem på en så lång resa.tesla newbie skrev: ↑09 maj 2023 22:47Kollade lite på ABRP och en ID4 borde inte behöva ladda mer än 6 minuter från Mullsjö till Stockholm, om man startar med fullt batteri. I reportaget lät det som han veckopendlar. Låter lite märkligt att man inte kan stanna i 6 minuter och ladda på en tre och en halv timmes biltur.
Hade förstått om det här reportaget hade gjorts 2017 eller så ... men nu (eller ens 2021 när han beställde)?? Han är uppenbarligen noll intresserad eller insatt alls.
Sen håller jag med om att WLTP suger ... det är en utopisiffra som typ ingen uppnår i verkligheten.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Missnöje med räckvidd
Tycker gott att biltillverkarna även skulle kunna kosta på sug att även ange EPA räckvidden, så kan folk se att man förmodligen med största sannolikhet inte kommer att nå WLTP siffrorna.TiborBlomhall skrev: ↑09 maj 2023 15:13Det är inte biltillverkarnas fel att EU tvingar dem ange WLTP siffror.
Däremot borde Trafikverket eller någon förklara att WLTP har inget med verklig räckvidd att göra. Det är enbart ett jämförelsemått mellan elbilar.
Eller om vi vinklar det som så att WLTP räckvidd visar hur långt du kommer med 46 km/h hastighet. Kör du snabbare än så minskar räckvidden.
Ändå tycker jag att även folk vana vid enbart bensinbilar borde fatta att förbrukning kan variera. Ofta verkar det som att folk tror att en elbil med 50 mils räckvidd alltid kommer köra exakt 500 000 meter och sedan tvärnita med tomma batterier. Inte ens bensinbilar drar så lite som deras WLTP förbrukning.
-
- Inlägg: 5674
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Missnöje med räckvidd
En bil är väl ganska mycket säkrare än en moppe. Är inte moppar fullkomligt livsfarliga?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Missnöje med räckvidd
Prova M5 V10 så ska ni få se på hög förbrukning. Så 5-6 liter milen är inget konstigt om man ska ha roligt
Tankvolym 70 liter. Så det blir 10-15 mils räckvidd.
Tankvolym 70 liter. Så det blir 10-15 mils räckvidd.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3643
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Missnöje med räckvidd
Det var normal stadstrafik, 50-60km/t som fartgräns, men olika stopp och rödljus sänkte snittet, kanske drogs snittet ner också när jag stod stilla och kollade igenom menyerna i bilen.
I 90km/t på motorväg drog den 123Wh på en tripp på 24 mil, oklart om jag hade medvind.
Sjukt snål är den, påminner om model 3 sr+ som gick ungefär lika snålt på landsväg iallafall.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Missnöje med räckvidd
Id4 klarar 36 mil hela sommarhalvåret och även vintertid vid mild vinter och något under hastighetsbegränsningen. Så jättelångt ifrån är den inte.
Re: Missnöje med räckvidd
Jag fattar inte. Det första folk frågar när det kommer till elbilar är "hur långt kommer man?". Går man in på VWs hemsida så har de en räckviddskalkylator. Jag vet inte hur exakt den är, men den verkar inte ligga helt fel i alla fall. Andra tillverkare har nåt liknande. Det är ganska enkelt, även för en icke-nörd, att ta reda på fakta.
Hur man kan köpa en elbil för >600k utan att ens kolla upp så basala saker som räckvidd överstiger mitt förstånd. Det är ungefär som att köpa en villa i Stockholm och sedan gnälla att det är för långt till västkusten, typ.
Hur man kan köpa en elbil för >600k utan att ens kolla upp så basala saker som räckvidd överstiger mitt förstånd. Det är ungefär som att köpa en villa i Stockholm och sedan gnälla att det är för långt till västkusten, typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7708
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Missnöje med räckvidd
Det finns individer som köper elbil och sedan klagar över att det inte finns några laddstolpar i närområdet också.mati skrev: ↑12 maj 2023 07:36Jag fattar inte. Det första folk frågar när det kommer till elbilar är "hur långt kommer man?". Går man in på VWs hemsida så har de en räckviddskalkylator. Jag vet inte hur exakt den är, men den verkar inte ligga helt fel i alla fall. Andra tillverkare har nåt liknande. Det är ganska enkelt, även för en icke-nörd, att ta reda på fakta.
Hur man kan köpa en elbil för >600k utan att ens kolla upp så basala saker som räckvidd överstiger mitt förstånd. Det är ungefär som att köpa en villa i Stockholm och sedan gnälla att det är för långt till västkusten, typ.
Jag ägnade en månad åt att "utreda" hur en elbil skulle fungera med mina förutsättningar.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Missnöje med räckvidd
Antingen det eller så får man helt enkelt leva med konsekvenserna. Jag köpte elbil lite på chansning utan att riktigt veta vad jag ger min in på. Jag var medveten om att det kan bli jobbigt. Det var förvisso för 7 år sedan, då var det ingen som visste nånting utanför det här forumet.
Det är okej att chansa, men då får man ju inte komma och klaga när det inte fungerar som man tänkt sig. Framförallt så får man då inte kontakta media och och gnälla och påstå att elbilar är skit. Det känns lite som att personen i fråga har helt andra problem än för kort räckvidd på bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Missnöje med räckvidd
Det finns gott om mindre begåvade människor på denna planeten när det gäller att tänka om från fossildrift till eldrift för personbilar. För det första har luftmotståndet det en mycket större påverkan på räckvidden än hos en fossilbil. En fossilbil sörplar i sej ungefär lika mycket bränsle i 80 km/h som i 120km/h. För en elbil är det en dramatisk skillnad. Min MYLR drar knappt inget i 30-80 km/h 120-130 wh/km något högre vintertid men inte mycket; i 120 km/h då drar det över 200 wh/km. Lite motvind, slask, blöt vägbana etc då är det 220 wh/km eller mer.
Model Y LR -21
Mini electric -22
S90D -17 såld
Mini electric -22
S90D -17 såld
Re: Missnöje med räckvidd
Jag håller helt med. det är inte 1985, det tar typ 2,5 min att googla upp lite räckviddsinformation eller något youtube test för att förstå vad som är en rimlig förväntan.MrRun skrev: ↑09 maj 2023 15:20Jag vet inte, jag kanske är extremt nördig och faktasökande men jag hade då inga problem 2020-2021 när jag skulle köpa elbil att hitta information om vad man kan förvänta sig under vinter osv. Han säger att det tillkommit ny information senaste 3-4 månaderna?
Ang WLTP så har jag för mig att jag läst att de kanske ska lägga till tester i minusgrader också?
EDIT: Det var det här jag tänkte på: https://alltomelbil.se/vintertest-av-ra ... till-2025/
Det är inte nördigt det är grundläggande informationsinhämtning.
Re: Missnöje med räckvidd
Precis. Jag tycker faktiskt att det är i högsta grad ignorant att enbart lita på WLTP-siffror. Har man någonsin kört bil så vet man ju att det är fantasisiffror till och med för fossilbilar.
Man måste nästan avsiktligt ställa sig dum om man man tror att det är realistiskt, till och med bilsäljarna brukar ju vara hyfsat ärliga med räckvidden, bara man ställer frågan. Och i det här konkreta fallet är det ju ingen ny bilmodell heller. Det finns ju räckviddssiffror till den. Det är en helt annan sak som till exempel när jag köpte min e-tron. Då visste ingen exakt hur långt den kommer i verkligheten.
Men det är klart, vill man inte veta så får man inte rätt information heller. Men då får man verkligen skylla sig själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14