Dagens spotpriser
Moderator: Redaktion
Re: Dagens spotpriser
Det verkar vara en rätt stor dipp i elpriset typ vid 14-16. Är solinstrålningen som bäst då eller beror det på något annat?
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
TM 3 LR 2021-2024
I övrigt analog vedeldare.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Dagens spotpriser
El lagras idag inte i större omfattning (vi går dock mot förändring) och blir då som vilken vara somhelst som inte kan lagras (ex flyg, hotellrum mm)niklas12 skrev: ↑10 maj 2023 15:14Absolut känner till hur det funkar, dock är inte el en vara som alla andra.NiklasTesla skrev: ↑10 maj 2023 14:09Det är precis det man gör. Vissa tider/datum är flygbiljetten mm billigare än annan tid/datum (som nämnts tidigare i kärnkraftstråden och för att matcha tillgång och efterfrågan).niklas12 skrev: ↑10 maj 2023 08:29Kan man inte applicera detta på fler ställen?Teslaspolen skrev: ↑09 maj 2023 19:55Det är ju precis typexemplet på vad en häslosam marknad är. Tillgång och efterfrågan. Det får till att folk flyttar flexibla laster till olika passande timmar. Så som elbilsladdning och varmvatten istället för att alla ska dra på allt samtidigt och sedan ska kraftnätet groteskt överdimensioneras för att sedan stå på mindre än halva nyttjandegraden större delen av dygnet, snacka om resursslöseri.
Eller passar inte det in i idén om att det är ett visst sorts inflexibelt kraftslag som gäller, och bara det och absolut inget annat?
Jag tänker att åka tunnelbana vid 6-10 och 16-18 skulle kosta 5ggr mer för en biljett, och SL kort gäller inte dessa tider.
Då hade man fått bort all trängsel och bättre kunnat nyttjat spåren över dygnet.
Gillar man inte det så får man helt enkelt åka på andra tider.
Eller om man vill ha nytt pass så kostar det ett par tusen om det är högt tryck och är det lågt tryck så ger vi bort pass gratis istället hade fixat köerna på nolltid.
Kallas dynamisk prissättning samt MVH
Det stora problemet med stora fluktuationer av elpriset är att konsumenterna oftast vill veta priset i förväg och den som säljer en tjänst/vara är skyldig att redovisa ett pris för denna varan.
Och för att inte förlora pengar på denna vara behöver man således ta höjd för ev prisfluktuationer och priset till konsumenten kommer därmed sättas baserat på det högsta priset på Elen.
Vilket är en stor förklaring till varför priset på t.ex. SUC nu ligger på över 8kr/kWh.
Detta gäller för samtliga varor/tjänster där slutpriset på varan påverkas av elpriset, detta byggs även på i alla led och driver på inflationen.
Det bästa för en välfungerande marknad är ett stabilt och förutsägbart pris på el.
Citerar från SCB angående elprisets påverkan nedan.
På grund av den volatila prisutvecklingen får dessa produktgrupper ett stort genomslag på aggregerade prisindex trots låga viktandelar.
https://www.scb.se/hitta-statistik/tema ... erkar-kpi/
Konsumenterna vet priset innan. Kollar dagligen i huset (där vi har rörligt elpris) SPOT-priserna kommande dag på Nordpool då vi har timpris och om elen är dyr så låter jag bli att ladda bilen i sommarhuset samt vintertid drar ned på värmen i LFV-pumpen, stänger av Spabad mm (fler gör som jag och så balanseras efterfrågan mot tillgång).
Olja,kol, naturgas och uran är ändliga energikällor som ligger kring peak utvinning så el från alla dessa kommer bli dyrare över tid (gen4 kan möjligtvis förlänga men till vilket pris??? (Det kan vi ta i kärnkraftstråden)).
Elen kommer på sikt bli billigare och billigare (inflationsjusterat) desto mer förnyelsebar el från olika källor som kommer ut på nätet i kombination med lagring och utbyggda nät.
Ja dyrare elpriser påverkar inflationsstatistik men årtionden av slapp valutapolitik (med nya lån ökar penningmängden varpå priserna sedan stiger) har kanske mest att göra med dom dyrare priserna vi nu ser på nästan allt (åter till SPOT-priserna).
MVH
Re: Dagens spotpriser
Återigen el är ingen vara som alla andra, flygstolar och hotellrum är dåliga exempel för jämförelse.NiklasTesla skrev: ↑11 maj 2023 09:57Nja. Dynamisk prissättning använder man främst på sådant som inte går att lagra. Flygstolar, hotellrum, el (då vi inte ännu har tillräckligt med lagringskapacitet) mm.chaffis75 skrev: ↑10 maj 2023 14:58Skillnaden är att man där anpassar flygtrafiken till efterfrågan, dvs man flyger med mer flygplan när de är högre efterfrågan och färre när efterfrågan är låg. Med el baserad på sol och vind så är de vädergudarna som berättar att nu ska du förbruka el,NiklasTesla skrev: ↑10 maj 2023 14:09Det är precis det man gör. Vissa tider/datum är flygbiljetten mm billigare än annan tid/datum (som nämnts tidigare i kärnkraftstråden och för att matcha tillgång och efterfrågan).niklas12 skrev: ↑10 maj 2023 08:29Kan man inte applicera detta på fler ställen?Teslaspolen skrev: ↑09 maj 2023 19:55
Det är ju precis typexemplet på vad en häslosam marknad är. Tillgång och efterfrågan. Det får till att folk flyttar flexibla laster till olika passande timmar. Så som elbilsladdning och varmvatten istället för att alla ska dra på allt samtidigt och sedan ska kraftnätet groteskt överdimensioneras för att sedan stå på mindre än halva nyttjandegraden större delen av dygnet, snacka om resursslöseri.
Eller passar inte det in i idén om att det är ett visst sorts inflexibelt kraftslag som gäller, och bara det och absolut inget annat?
Jag tänker att åka tunnelbana vid 6-10 och 16-18 skulle kosta 5ggr mer för en biljett, och SL kort gäller inte dessa tider.
Då hade man fått bort all trängsel och bättre kunnat nyttjat spåren över dygnet.
Gillar man inte det så får man helt enkelt åka på andra tider.
Eller om man vill ha nytt pass så kostar det ett par tusen om det är högt tryck och är det lågt tryck så ger vi bort pass gratis istället hade fixat köerna på nolltid.
Kallas dynamisk prissättning samt MVH
För att använda analogin fly så är de som att du måste flyga kl 3 på natten till London även om du inte vill vara framme förren på kvällen dagen efter. Men så gör inte flygbolagen för ingen är intresserad av de..
Flygbolagen upphandlar tillstånd i förhand för att få nyttja en flygplats (när dom tror att det finns marknad mellan punkt A till B). Flyget kommer gå och det är bästa att försöka intäktsoptimera genom att laborera med pris (totala intäkter = volym * pris).
Jo det finns många som går upp tidigt på morgonen och flyger samt betalar för byte och tom att vänta länge på en annan flygplats vilket gör att resan tar ex 12timmar även fast det kanske finns ett direktflyg som gör att resan tar 5timmar.
Prissättning för att balansera tillgång (god tillgång=billigt) och efterfrågan (hög efterfrågan=dyrare). Spelar ingen roll om det är hotellrum, flygstolar eller el, principen är den samma.
MVH
Det finns några varor som driver inflationen pga sin aggregerande effekt på konsumentpriset tex energi och bränsle.
Energi är den mest inflationsdrivande utav dessa och alla vinner på ett stabilt och förutsägbart elpris.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Dagens spotpriser
Ioniq 5 FE AWD
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Dagens spotpriser
Se tidigare samt MVHniklas12 skrev: ↑11 maj 2023 10:34Återigen el är ingen vara som alla andra, flygstolar och hotellrum är dåliga exempel för jämförelse.NiklasTesla skrev: ↑11 maj 2023 09:57Nja. Dynamisk prissättning använder man främst på sådant som inte går att lagra. Flygstolar, hotellrum, el (då vi inte ännu har tillräckligt med lagringskapacitet) mm.chaffis75 skrev: ↑10 maj 2023 14:58Skillnaden är att man där anpassar flygtrafiken till efterfrågan, dvs man flyger med mer flygplan när de är högre efterfrågan och färre när efterfrågan är låg. Med el baserad på sol och vind så är de vädergudarna som berättar att nu ska du förbruka el,NiklasTesla skrev: ↑10 maj 2023 14:09Det är precis det man gör. Vissa tider/datum är flygbiljetten mm billigare än annan tid/datum (som nämnts tidigare i kärnkraftstråden och för att matcha tillgång och efterfrågan).niklas12 skrev: ↑10 maj 2023 08:29
Kan man inte applicera detta på fler ställen?
Jag tänker att åka tunnelbana vid 6-10 och 16-18 skulle kosta 5ggr mer för en biljett, och SL kort gäller inte dessa tider.
Då hade man fått bort all trängsel och bättre kunnat nyttjat spåren över dygnet.
Gillar man inte det så får man helt enkelt åka på andra tider.
Eller om man vill ha nytt pass så kostar det ett par tusen om det är högt tryck och är det lågt tryck så ger vi bort pass gratis istället hade fixat köerna på nolltid.
Kallas dynamisk prissättning samt MVH
För att använda analogin fly så är de som att du måste flyga kl 3 på natten till London även om du inte vill vara framme förren på kvällen dagen efter. Men så gör inte flygbolagen för ingen är intresserad av de..
Flygbolagen upphandlar tillstånd i förhand för att få nyttja en flygplats (när dom tror att det finns marknad mellan punkt A till B). Flyget kommer gå och det är bästa att försöka intäktsoptimera genom att laborera med pris (totala intäkter = volym * pris).
Jo det finns många som går upp tidigt på morgonen och flyger samt betalar för byte och tom att vänta länge på en annan flygplats vilket gör att resan tar ex 12timmar även fast det kanske finns ett direktflyg som gör att resan tar 5timmar.
Prissättning för att balansera tillgång (god tillgång=billigt) och efterfrågan (hög efterfrågan=dyrare). Spelar ingen roll om det är hotellrum, flygstolar eller el, principen är den samma.
MVH
Det finns några varor som driver inflationen pga sin aggregerande effekt på konsumentpriset tex energi och bränsle.
Energi är den mest inflationsdrivande utav dessa och alla vinner på ett stabilt och förutsägbart elpris.
209E10CE-C7CE-46F0-B95C-D58C21A47124.jpeg
Re: Dagens spotpriser
Åter igen.. el är inte vilken vara som helst. El är en bas för vårt samhälle ska fungera. Både hotell och flyg går egentligen inte att jämföra..NiklasTesla skrev: ↑11 maj 2023 09:57Nja. Dynamisk prissättning använder man främst på sådant som inte går att lagra. Flygstolar, hotellrum, el (då vi inte ännu har tillräckligt med lagringskapacitet) mm.chaffis75 skrev: ↑10 maj 2023 14:58Skillnaden är att man där anpassar flygtrafiken till efterfrågan, dvs man flyger med mer flygplan när de är högre efterfrågan och färre när efterfrågan är låg. Med el baserad på sol och vind så är de vädergudarna som berättar att nu ska du förbruka el,NiklasTesla skrev: ↑10 maj 2023 14:09Det är precis det man gör. Vissa tider/datum är flygbiljetten mm billigare än annan tid/datum (som nämnts tidigare i kärnkraftstråden och för att matcha tillgång och efterfrågan).niklas12 skrev: ↑10 maj 2023 08:29Kan man inte applicera detta på fler ställen?Teslaspolen skrev: ↑09 maj 2023 19:55
Det är ju precis typexemplet på vad en häslosam marknad är. Tillgång och efterfrågan. Det får till att folk flyttar flexibla laster till olika passande timmar. Så som elbilsladdning och varmvatten istället för att alla ska dra på allt samtidigt och sedan ska kraftnätet groteskt överdimensioneras för att sedan stå på mindre än halva nyttjandegraden större delen av dygnet, snacka om resursslöseri.
Eller passar inte det in i idén om att det är ett visst sorts inflexibelt kraftslag som gäller, och bara det och absolut inget annat?
Jag tänker att åka tunnelbana vid 6-10 och 16-18 skulle kosta 5ggr mer för en biljett, och SL kort gäller inte dessa tider.
Då hade man fått bort all trängsel och bättre kunnat nyttjat spåren över dygnet.
Gillar man inte det så får man helt enkelt åka på andra tider.
Eller om man vill ha nytt pass så kostar det ett par tusen om det är högt tryck och är det lågt tryck så ger vi bort pass gratis istället hade fixat köerna på nolltid.
Kallas dynamisk prissättning samt MVH
För att använda analogin fly så är de som att du måste flyga kl 3 på natten till London även om du inte vill vara framme förren på kvällen dagen efter. Men så gör inte flygbolagen för ingen är intresserad av de..
Flygbolagen upphandlar tillstånd i förhand för att få nyttja en flygplats (när dom tror att det finns marknad mellan punkt A till B). Flyget kommer gå och det är bästa att försöka intäktsoptimera genom att laborera med pris (totala intäkter = volym * pris).
Jo det finns många som går upp tidigt på morgonen och flyger samt betalar för byte och tom att vänta länge på en annan flygplats vilket gör att resan tar ex 12timmar även fast det kanske finns ett direktflyg som gör att resan tar 5timmar.
Prissättning för att balansera tillgång (god tillgång=billigt) och efterfrågan (hög efterfrågan=dyrare). Spelar ingen roll om det är hotellrum, flygstolar eller el, principen är den samma.
MVH
Och nej fortfarande så flyger inte flygbolagen till vilket pris som och kunden betalar inte vad som för ett flyg, med el är men mer eller mindre tvingad till de..
Och tillstånden delas garanterat ut så de finns kapacitet nog.. och jag sa kl 3 på natten inte tidig morgon..
Man ja de kvittar nog vad jag säger för du kommer aldrig se en annan sida av myntet. Marknaden har alltid rätt anser du antar jag.. jag håller ej med vad de gäller el även om marknaden ofta är bra..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Dagens spotpriser
Hur ska Volvo t ex göra som idag har skiftarbete där tillverkningen går dygnet runt? Ska de öka fabrikerna trefaldigt och sen endast producera i genomsnitt 8 timmar om dagen då elpriset är lågt och sen de andra 16 timmarna ska fabrikerna stå stilla och endast kosta pengar? Känns som att elpriset ska gå upp väldigt mycket för att det ska vara en lönsam idé.
Tesla måste bygga väldigt många fler fabriker om de ska fortsätta öka produktionen men endast producera när elpriset är lågt.
Så ja, en del privatpersoner som du NiklasTesla har möjlighet att styra elproduktionen till de billiga timmarna men många företag har betydligt svårare med detta.
Tesla måste bygga väldigt många fler fabriker om de ska fortsätta öka produktionen men endast producera när elpriset är lågt.
Så ja, en del privatpersoner som du NiklasTesla har möjlighet att styra elproduktionen till de billiga timmarna men många företag har betydligt svårare med detta.
Re: Dagens spotpriser
Vad Volvo då tyvärr gör är att de flyttar sin produktion till ett annat land där mer ser lite mer nyktert på energi priser. Ja åtminstone stor risk för de.. och nej de blir nog inte Tyskland utan Kina om man får göra en kvalificerad gissning .vigge50 skrev: ↑11 maj 2023 19:32Hur ska Volvo t ex göra som idag har skiftarbete där tillverkningen går dygnet runt? Ska de öka fabrikerna trefaldigt och sen endast producera i genomsnitt 8 timmar om dagen då elpriset är lågt och sen de andra 16 timmarna ska fabrikerna stå stilla och endast kosta pengar? Känns som att elpriset ska gå upp väldigt mycket för att det ska vara en lönsam idé.
Tesla måste bygga väldigt många fler fabriker om de ska fortsätta öka produktionen men endast producera när elpriset är lågt.
Så ja, en del privatpersoner som du NiklasTesla har möjlighet att styra elproduktionen till de billiga timmarna men många företag har betydligt svårare med detta.
Nej låt Sverige och Europa få lite ordning på sina el produktion så företagen kan vara verksamma i Europa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 853
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Dagens spotpriser
Volvo får göra som alla vi andra. Energieffektivisera, kostnadssäkra sin el med sin elhandlare, som de gör med valutan.vigge50 skrev: ↑11 maj 2023 19:32Hur ska Volvo t ex göra som idag har skiftarbete där tillverkningen går dygnet runt? Ska de öka fabrikerna trefaldigt och sen endast producera i genomsnitt 8 timmar om dagen då elpriset är lågt och sen de andra 16 timmarna ska fabrikerna stå stilla och endast kosta pengar? Känns som att elpriset ska gå upp väldigt mycket för att det ska vara en lönsam idé.
Tesla måste bygga väldigt många fler fabriker om de ska fortsätta öka produktionen men endast producera när elpriset är lågt.
Så ja, en del privatpersoner som du NiklasTesla har möjlighet att styra elproduktionen till de billiga timmarna men många företag har betydligt svårare med detta.
Sverige har förhållandevis billig el jämfört med Centraleuropa.
Lite positiva nyheter, pratade med ett stort bostadsbolag idag. De hade budgeterat stora kostnadsökningar på elen. Men de låg på samma nivåer som året innan, 9% lägre förbrukning pga effektiviseringar och att kunderna sparat på elen.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Re: Dagens spotpriser
Men varför skulle Volvo överväga central europa?Lerumsexpressen skrev: ↑11 maj 2023 21:48Volvo får göra som alla vi andra. Energieffektivisera, kostnadssäkra sin el med sin elhandlare, som de gör med valutan.vigge50 skrev: ↑11 maj 2023 19:32Hur ska Volvo t ex göra som idag har skiftarbete där tillverkningen går dygnet runt? Ska de öka fabrikerna trefaldigt och sen endast producera i genomsnitt 8 timmar om dagen då elpriset är lågt och sen de andra 16 timmarna ska fabrikerna stå stilla och endast kosta pengar? Känns som att elpriset ska gå upp väldigt mycket för att det ska vara en lönsam idé.
Tesla måste bygga väldigt många fler fabriker om de ska fortsätta öka produktionen men endast producera när elpriset är lågt.
Så ja, en del privatpersoner som du NiklasTesla har möjlighet att styra elproduktionen till de billiga timmarna men många företag har betydligt svårare med detta.
Sverige har förhållandevis billig el jämfört med Centraleuropa.
Lite positiva nyheter, pratade med ett stort bostadsbolag idag. De hade budgeterat stora kostnadsökningar på elen. Men de låg på samma nivåer som året innan, 9% lägre förbrukning pga effektiviseringar och att kunderna sparat på elen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Dagens spotpriser
Hela argumentet i denna diskussionen har ju varit att det är bra med stora variationer på elpriset så att man ska anpassa efterfrågan efter tillgång. Vi har även sätt senaste tiden att många elbolag helt har slutat erbjuda fastprisavtal då de inte vågar sätta ett fast pris när elpriset kan gå upp så mycket.Lerumsexpressen skrev: ↑11 maj 2023 21:48Volvo får göra som alla vi andra. Energieffektivisera, kostnadssäkra sin el med sin elhandlare, som de gör med valutan.vigge50 skrev: ↑11 maj 2023 19:32Hur ska Volvo t ex göra som idag har skiftarbete där tillverkningen går dygnet runt? Ska de öka fabrikerna trefaldigt och sen endast producera i genomsnitt 8 timmar om dagen då elpriset är lågt och sen de andra 16 timmarna ska fabrikerna stå stilla och endast kosta pengar? Känns som att elpriset ska gå upp väldigt mycket för att det ska vara en lönsam idé.
Tesla måste bygga väldigt många fler fabriker om de ska fortsätta öka produktionen men endast producera när elpriset är lågt.
Så ja, en del privatpersoner som du NiklasTesla har möjlighet att styra elproduktionen till de billiga timmarna men många företag har betydligt svårare med detta.
Sverige har förhållandevis billig el jämfört med Centraleuropa.
Lite positiva nyheter, pratade med ett stort bostadsbolag idag. De hade budgeterat stora kostnadsökningar på elen. Men de låg på samma nivåer som året innan, 9% lägre förbrukning pga effektiviseringar och att kunderna sparat på elen.
Om både Fabriker och privatpersoner skulle fixa fastprisavtal så kommer väldigt få bry sig om att anpassa elanvändningen efter den aktuella tillgången och då kan det enkelt bli problem om vi har en stor variation i tillgång från dag till dag.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3706
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Dagens spotpriser
Det normala om man har en verksamhet som är beroende av massor av el är att handla med terminer och prissäkra. Precis som med valutor. De vill ha lite förutsägbarhet.
Model Y LR AWD 2022
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Dagens spotpriser
Nej marknaden har inte alltid rätt och det är där det finns cash att göra på olika sätt (ex arbitragehandel mm). Regleringar behövs även göras för att komma tillrätta med orättvisor. För stora klyftor i samhällen (ofta pga för slapp valutapolitik) brukar leda till att dom tillslut går under (ex Franska revolutionen mfl). Vi har i årtionden haft slapp valutapolitik (även resursöverutnyttjande) vilket är stor anledning till dom höga maxpriserna på el vi ser stundvis sedan år 2021 (åter till SPOT-priserna) mm.chaffis75 skrev: ↑11 maj 2023 16:26Åter igen.. el är inte vilken vara som helst. El är en bas för vårt samhälle ska fungera. Både hotell och flyg går egentligen inte att jämföra..NiklasTesla skrev: ↑11 maj 2023 09:57Nja. Dynamisk prissättning använder man främst på sådant som inte går att lagra. Flygstolar, hotellrum, el (då vi inte ännu har tillräckligt med lagringskapacitet) mm.chaffis75 skrev: ↑10 maj 2023 14:58Skillnaden är att man där anpassar flygtrafiken till efterfrågan, dvs man flyger med mer flygplan när de är högre efterfrågan och färre när efterfrågan är låg. Med el baserad på sol och vind så är de vädergudarna som berättar att nu ska du förbruka el,NiklasTesla skrev: ↑10 maj 2023 14:09Det är precis det man gör. Vissa tider/datum är flygbiljetten mm billigare än annan tid/datum (som nämnts tidigare i kärnkraftstråden och för att matcha tillgång och efterfrågan).niklas12 skrev: ↑10 maj 2023 08:29
Kan man inte applicera detta på fler ställen?
Jag tänker att åka tunnelbana vid 6-10 och 16-18 skulle kosta 5ggr mer för en biljett, och SL kort gäller inte dessa tider.
Då hade man fått bort all trängsel och bättre kunnat nyttjat spåren över dygnet.
Gillar man inte det så får man helt enkelt åka på andra tider.
Eller om man vill ha nytt pass så kostar det ett par tusen om det är högt tryck och är det lågt tryck så ger vi bort pass gratis istället hade fixat köerna på nolltid.
Kallas dynamisk prissättning samt MVH
För att använda analogin fly så är de som att du måste flyga kl 3 på natten till London även om du inte vill vara framme förren på kvällen dagen efter. Men så gör inte flygbolagen för ingen är intresserad av de..
Flygbolagen upphandlar tillstånd i förhand för att få nyttja en flygplats (när dom tror att det finns marknad mellan punkt A till B). Flyget kommer gå och det är bästa att försöka intäktsoptimera genom att laborera med pris (totala intäkter = volym * pris).
Jo det finns många som går upp tidigt på morgonen och flyger samt betalar för byte och tom att vänta länge på en annan flygplats vilket gör att resan tar ex 12timmar även fast det kanske finns ett direktflyg som gör att resan tar 5timmar.
Prissättning för att balansera tillgång (god tillgång=billigt) och efterfrågan (hög efterfrågan=dyrare). Spelar ingen roll om det är hotellrum, flygstolar eller el, principen är den samma.
MVH
Och nej fortfarande så flyger inte flygbolagen till vilket pris som och kunden betalar inte vad som för ett flyg, med el är men mer eller mindre tvingad till de..
Och tillstånden delas garanterat ut så de finns kapacitet nog.. och jag sa kl 3 på natten inte tidig morgon..
Man ja de kvittar nog vad jag säger för du kommer aldrig se en annan sida av myntet. Marknaden har alltid rätt anser du antar jag.. jag håller ej med vad de gäller el även om marknaden ofta är bra..
Ja el är viktigare än flygstolar men i övrigt se tidigare.
MVH
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 5 gång.
Re: Dagens spotpriser
Precis, en stor del av Sveriges industri vill ha en stabil och säker eltillförsel varje dag, året om, ändå ses det som något jättebra att vi framöver får stora fluktuationer i både eltillgång och elpris där vi alla ska anpassa vår användning efter tillgången…
Re: Dagens spotpriser
Hallå, helt ärligt, tror du på fullaste allvar att svensk elintensiv industri köper sin el till spotpris?vigge50 skrev: ↑11 maj 2023 19:32Hur ska Volvo t ex göra som idag har skiftarbete där tillverkningen går dygnet runt? Ska de öka fabrikerna trefaldigt och sen endast producera i genomsnitt 8 timmar om dagen då elpriset är lågt och sen de andra 16 timmarna ska fabrikerna stå stilla och endast kosta pengar? Känns som att elpriset ska gå upp väldigt mycket för att det ska vara en lönsam idé.
Tesla måste bygga väldigt många fler fabriker om de ska fortsätta öka produktionen men endast producera när elpriset är lågt.
Så ja, en del privatpersoner som du NiklasTesla har möjlighet att styra elproduktionen till de billiga timmarna men många företag har betydligt svårare med detta.
För att lugna dig och andra elfobiker så har Volvo ett mycket bra elavtal med Vattenfall.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Dagens spotpriser
En bransch som är djupt beroende av ett förutsägbart pris på el är gjuterier och smältverk
Dessa prisfluktuationer har gjort att flera gjuterier undersöker eller redan gått tillbaks till fossila bränslen för smältning av metall.
https://www.di.se/ledare/norrlands-guld ... nerbar-el/
Eller om man ska tro förespråkarna av väderberoende kraft så får nu gjuteriarbetarna en fantastisk möjlighet att jobba nätter och helger istället
https://da.se/2022/11/nattskift-for-att-radda-jobben/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Dagens spotpriser
I ena stunden varnar du för ryska och kinesiska intressen i Sverige. I nästa stund så ska vi tycka synd om en rysk oligark…niklas12 skrev: ↑12 maj 2023 10:32En bransch som är djupt beroende av ett förutsägbart pris på el är gjuterier och smältverk
Dessa prisfluktuationer har gjort att flera gjuterier undersöker eller redan gått tillbaks till fossila bränslen för smältning av metall.
https://www.di.se/ledare/norrlands-guld ... nerbar-el/
Eller om man ska tro förespråkarna av väderberoende kraft så får nu gjuteriarbetarna en fantastisk möjlighet att jobba nätter och helger istället
https://da.se/2022/11/nattskift-for-att-radda-jobben/
Att det finns andra företag i enskilda branscher som kan drabbas av höga marknadspriser på el beror främst på timing och vilken riskexponering man är villig att ta. Tror att det var ytterst få som band sina lån samma dag som Riksbanken höjde styrräntan till 500 procent…
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Dagens spotpriser
Men det blir lite märkligt om man i ena inlägget pratar om hur vi med ett flexibelt pris ska anpassa våran elförbrukning efter produktionen. I nästa inlägg så skriver man att de som använder mycket el självklart har fast elpris och inte behöver bry sig om ett fluktuerande elpris.
Tänk vad bra det hade varit om typ alla i Sverige snart skaffar fast elpris, ingen behöver bry sig om det blir en ordentlig köldknäpp samtidigt som det blåser dåligt. Det ända som händer är att elbolagen blöder pengar och karlshamnsverket bränner olja för fullt.
Eller är det som i så många andra fall, företag ska självklart kunna få bra elavtal och behöver inte bry sig om fluktuationerna men vi privatpersoner ska däremot se till att endast ladda elbilen när elen är billig, anpassa våra värmepumpar efter elpriset och inte använda något elintensivt när elpriset är högt…
Tänk vad bra det hade varit om typ alla i Sverige snart skaffar fast elpris, ingen behöver bry sig om det blir en ordentlig köldknäpp samtidigt som det blåser dåligt. Det ända som händer är att elbolagen blöder pengar och karlshamnsverket bränner olja för fullt.
Eller är det som i så många andra fall, företag ska självklart kunna få bra elavtal och behöver inte bry sig om fluktuationerna men vi privatpersoner ska däremot se till att endast ladda elbilen när elen är billig, anpassa våra värmepumpar efter elpriset och inte använda något elintensivt när elpriset är högt…
Re: Dagens spotpriser
Kyla dvs AC är mycket ovanligt i Tyskland. Jag skulle vilja påstå att det är mycket vanligare i Sverige faktiskt.
Som exempel kan jag nämna en bekant som har jobbat hos VW i Wolfsburg. De hade ingen AC, hon tvingades jobba i 40 graders värme. Sånt skulle ju vara tämligen otänkbart i Sverige.
Och hemma hos folk är det ännu ovanligare. Vi i Sverige har ju haft luftvärmepumpar i decennier, och de går ju att köra för kyla också. Men tyskarna har bara precis börjat upptäcka den tekniken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dagens spotpriser
Jag utgår ifrån att du menar elhandelsbolagen när du skriver elbolagen. Om inte så förstår jag inte vad du menar.vigge50 skrev: ↑12 maj 2023 11:53Men det blir lite märkligt om man i ena inlägget pratar om hur vi med ett flexibelt pris ska anpassa våran elförbrukning efter produktionen. I nästa inlägg så skriver man att de som använder mycket el självklart har fast elpris och inte behöver bry sig om ett fluktuerande elpris.
Tänk vad bra det hade varit om typ alla i Sverige snart skaffar fast elpris, ingen behöver bry sig om det blir en ordentlig köldknäpp samtidigt som det blåser dåligt. Det ända som händer är att elbolagen blöder pengar och karlshamnsverket bränner olja för fullt.
Eller är det som i så många andra fall, företag ska självklart kunna få bra elavtal och behöver inte bry sig om fluktuationerna men vi privatpersoner ska däremot se till att endast ladda elbilen när elen är billig, anpassa våra värmepumpar efter elpriset och inte använda något elintensivt när elpriset är högt…
Att prissäkra sin konsumtion är inget nytt eller konstigt. Det nya är att alla ska ha laglig möjlighet att påverka priset genom sitt beteende och förutsättningar. Därför är nätägarna numera skyldiga att byta ut alla gamla elmätare till nya som mäter förbrukningen i realtid. Vilket elavtal som passar dig bäst vet bara du och ditt elhandelsbolag.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Dagens spotpriser
Ok ber om ursäkt hade en naiv inställning att man faktiskt skulle kunna se den negativa påverkan och risken för nedläggning/utflyttning för somliga branscher P.g.a.ett fluktuerande och oförutsägbart elpris utan att det hänger ihop med ett specifikt företag eller att man skulle hylla ryska oligarker.+46 skrev: ↑12 maj 2023 11:24I ena stunden varnar du för ryska och kinesiska intressen i Sverige. I nästa stund så ska vi tycka synd om en rysk oligark…niklas12 skrev: ↑12 maj 2023 10:32En bransch som är djupt beroende av ett förutsägbart pris på el är gjuterier och smältverk
Dessa prisfluktuationer har gjort att flera gjuterier undersöker eller redan gått tillbaks till fossila bränslen för smältning av metall.
https://www.di.se/ledare/norrlands-guld ... nerbar-el/
Eller om man ska tro förespråkarna av väderberoende kraft så får nu gjuteriarbetarna en fantastisk möjlighet att jobba nätter och helger istället
https://da.se/2022/11/nattskift-for-att-radda-jobben/
Att det finns andra företag i enskilda branscher som kan drabbas av höga marknadspriser på el beror främst på timing och vilken riskexponering man är villig att ta. Tror att det var ytterst få som band sina lån samma dag som Riksbanken höjde styrräntan till 500 procent…
Men det var visst för mycket begärt
Här kommer ett förtydligande nej jag gillar inte Ryssland eller några andra diktaturer generellt.
Däremot så tycker jag t.ex. att Kinas strävan att bygga upp sin kärnkraft för att avveckla kolkraft som sunt.
Istället för att göra det omvända som Tyskland och lägga ner kärnkraften och istället satsa på kolkraftverk
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Dagens spotpriser
Som man bäddar får man ligga…
Trots kriget i Ukraina och Rysslands uteblivna gasleveranser så har Sverige haft Europas lägsta elpriser och samtidigt varit Europas största nettoexportör av el. Jag tycker att vi ska vara stolta istället för att måla allt i svart. Inte minst med tanke på att vi samtidigt har haft stora problem ned vår kärnkraft.
Du har i hundratals inlägg varnat för kineser som vill investera i svensk förnybar energiomvandling men samtidigt hyllat deras satsning på kärnkraft utan att veta hur de ska hantera alla atomsopor. Det är lite som med plast…
Det jag tycker man borde diskutera är hur vi ska kunna skapa konkurrensfördelar för svensk industri på en integrerad elmarknad inom EU. Idag är det bristen på överföringskapacitet som håller nere elpriserna i Sverige. Men vad händer när elen kan flöda helt fritt?
Trots kriget i Ukraina och Rysslands uteblivna gasleveranser så har Sverige haft Europas lägsta elpriser och samtidigt varit Europas största nettoexportör av el. Jag tycker att vi ska vara stolta istället för att måla allt i svart. Inte minst med tanke på att vi samtidigt har haft stora problem ned vår kärnkraft.
Du har i hundratals inlägg varnat för kineser som vill investera i svensk förnybar energiomvandling men samtidigt hyllat deras satsning på kärnkraft utan att veta hur de ska hantera alla atomsopor. Det är lite som med plast…
Det jag tycker man borde diskutera är hur vi ska kunna skapa konkurrensfördelar för svensk industri på en integrerad elmarknad inom EU. Idag är det bristen på överföringskapacitet som håller nere elpriserna i Sverige. Men vad händer när elen kan flöda helt fritt?
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Dagens spotpriser
Det har varit en dipp den tiden de senaste dagarna så jag tror faktiskt det har med solceller att göra. Visst, priset brukar vara som högst på morgonen och kvällen för att vara lite lägre på dagen men att priset är lägre mellan 14-16 än på natten det har jag inte sätt mycket av förrän senaste veckan.
Re: Dagens spotpriser
Idag var priset högre trots soligt väder. Tror vinden påverkar mer än solenvigge50 skrev: ↑12 maj 2023 18:43Det har varit en dipp den tiden de senaste dagarna så jag tror faktiskt det har med solceller att göra. Visst, priset brukar vara som högst på morgonen och kvällen för att vara lite lägre på dagen men att priset är lägre mellan 14-16 än på natten det har jag inte sätt mycket av förrän senaste veckan.
Re: Dagens spotpriser
Men ändå en tydlig dipp även om de inte är 0kr .BigEasy skrev: ↑12 maj 2023 19:16Idag var priset högre trots soligt väder. Tror vinden påverkar mer än solenvigge50 skrev: ↑12 maj 2023 18:43Det har varit en dipp den tiden de senaste dagarna så jag tror faktiskt det har med solceller att göra. Visst, priset brukar vara som högst på morgonen och kvällen för att vara lite lägre på dagen men att priset är lägre mellan 14-16 än på natten det har jag inte sätt mycket av förrän senaste veckan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19