Kondensor fläktar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare

Kondensor fläktar

Inlägg av El-Anders »

Har fyllt upp min Tesla med kylmedel hos Segerlöfs Göteborg. (De visste att använda POE olja, vilket jag fick veta efter att ha varit hos dem). Nu blåser kondensor fläktarna fram med full speed så fort A/C är igång. Jobbigt... andra bilar jag haft gick på reducerad speed förutom i 35-40 graders värme.
Jag har troligen aldrig haft fullt tryck förut? Har ju bara ägt bilen 8-9 månader. Den kylde när jag köpte den, men kanske inte så effektivt.
Normalt?..... fel på fläktarna hastighets reglering?
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare

Re: Kondensor fläktar

Inlägg av El-Anders »

Ingen som har samma problem ? Hur upplever ni att era kondensor fläktar blåser i typ 19-22 graders värme ute och inner temp i bilen mellan 20-22 grader?
Min fru tycker att det låter som ett jet plan går ner för landning när jag kommer 😀
Användarvisningsbild
El-Anders
Teslaägare

Re: Kondensor fläktar

Inlägg av El-Anders »

Update:
Någon gång har Tesla använt lågtrycks sensor och högtrycks sensor för A/C systemet. Det finns bilder på var lågtrycks sensorn sitter.
Jag har ingen lågtrycks sensor på min bil S 2015.
Trodde eller hoppades att det bara var sensorn som var felaktig. Köpte en från Autodoc för 500:-. Var en lågtryck.
Försökte senare köpa en HÖG trycks sensor från Ebay. Var också en lågtryck, fast det stod högtryck.
Så samtidigt som jag fick mina kondensorer bytta så byttes sensorn igen.
Nu läckte inte systemet inte, men fläktarna gick på 100% igen.
Lite efterforskning senare så kom jag på att kaos råder mellan hög och låg trycks sensorer. Man kan få vilken som helst om man inte köper från Tesla.
Men....en sak verkar helt säker. Svart plast på sensorn= Högtrycks sensor. Ljusbrun plast på sensorn= Lågtryck.
Bytte idag tillbaka till min gamla sensor (svart plast). Allt fungerar. Kompressorn går och kyler och fläktarna är inte hörbara i 20 grader + ute.
Lite förvirrande skrivet men orkar inte ändra....🙂
Skriv svar