NMC, lite säkrare uppgift än den MB:n.
Tillverkas av CATL eller EVE.
Moderator: Redaktion
NMC, lite säkrare uppgift än den MB:n.
Japp, de flesta NMC är ok till 60% (62% eg), men iom buffer osv så är 50% bra om räckvidden räcker med marginal för allmän ångest.
Än en gång tack, jo med 50% så kommer jag lätt 20 mil motorväg så kan ta en sväng till släkt i Jönköping som i morgon utan att fundera på att behöva ladda mer.AAKEE skrev: ↑14 maj 2023 18:18Japp, de flesta NMC är ok till 60% (62% eg), men iom buffer osv så är 50% bra om räckvidden räcker med marginal för allmän ångest.
För att veta exakt vilken displayad soc som motsvarar 60% äkta SOC på batteriet måste man gräva lite.
50% funkar garanterat. Vad är min inställning?
Vilken är den lägsta laddningsnivån du kan ställa in?
20%, skulle nog lätt klara mig på 30% dagligdags men ör det värt något är frågan.
Helt klart intressant fråga, behöver backa in för att ladda och det vore skönt att slippa varje dag.pejvic skrev: ↑17 maj 2023 09:49@aake
Hur mkt ökar man degraderingen om man som jag har 50% som gräns men inte orkar plugga i varje dag?
jag brukar plugga i när bilen kommit ner till 10 el 20% tex. (har förstått att det är bättre med små cykler)
Det brukar bli kanske var 4-5 dag cirka eftersom jag ofta inte åker mer än ett par mil per dag.
Jag tycker bara det är så jobbigt att sätta i sladden, främst eftersom jag ofta åker korta turer och då är det skönt att bilen står utan sladd i. Blir mkt smidigare så
Det är bättre med små cykler men oavsett är cykliska degraderingen så liten (0.5-1%/år) och calendar aging såpass mycket högre minst de fem första åren så man kommer minska degraderingen om man kör 50-20 och kanske får ett snitt på 35% under de dagarna.pejvic skrev: ↑17 maj 2023 09:49@aake
Hur mkt ökar man degraderingen om man som jag har 50% som gräns men inte orkar plugga i varje dag?
jag brukar plugga i när bilen kommit ner till 10 el 20% tex. (har förstått att det är bättre med små cykler)
Det brukar bli kanske var 4-5 dag cirka eftersom jag ofta inte åker mer än ett par mil per dag.
Slog det i min degraderingsformel. Den är ioffsg gjord för att räkna på ladda varje dag som den är just nu. Helt klart en öppning för att kunna lägga i längre tidsperspektiv än 24h. Iom det så överdriver den sannolikt calendar aging lite då den räknar med laddnivån på SOC varje dag. Det blev en liten, liten teoretisk nackdel att ladda mer sällan, iaff för NCA som formlerna räknar på. Skulle nog säga att jag trodde att det lägre snittet skulle vinna (med liten marginal) på ladda sällan, men i vart fall med de data jag har stoppat in så är det i praktiken ingen skillnad.pejvic skrev: ↑17 maj 2023 09:49@aake
Hur mkt ökar man degraderingen om man som jag har 50% som gräns men inte orkar plugga i varje dag?
jag brukar plugga i när bilen kommit ner till 10 el 20% tex. (har förstått att det är bättre med små cykler)
Det brukar bli kanske var 4-5 dag cirka eftersom jag ofta inte åker mer än ett par mil per dag.
Jag tycker bara det är så jobbigt att sätta i sladden, främst eftersom jag ofta åker korta turer och då är det skönt att bilen står utan sladd i. Blir mkt smidigare så