Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av Dr Mabuse »

Fråga till bilstereo-entusiasterna på forumet...

Hur bra är egentligen Premium-sound anläggningen som sitter i Model 3 LR (facelift årsmodell 21 och senare)?

Min nuvarande BMW är uppgraderad med Gladen One högtalare och Mosconi Pico 8to12 förstärkare med DSP.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av Niklas Z »

Jag hade byggt om min BMW med högtalare och slutsteg (med DSP) från Ground Zero och Match, som jag hade innan Teslan. Det blev riktigt bra. Riktigt så bra är det inte i min Tesla (2020 Model 3 LR), men det är tillräckligt bra för att jag inte ska orka uppgradera.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av LordRanta »

-19 LR Bra bas, rent ljud.
-21 LR Sämre bas, nått fattas i ljudet.
-22 LR Bästa ljudet hittills, går att höja på duktigt bra.

Senaste Bmwn jag hade var med HK ljud men tycker Teslan från -22 spelar på bättre.
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av Dr Mabuse »

LordRanta skrev: 20 maj 2023 23:58
-21 LR Sämre bas, nått fattas i ljudet.
När du skriver "sämre bas" spelar den inte lika djupt, eller bullrigare, eller fluffigare (odefinierat)?

I min Volvo som hade två st 10" DLS Reference som drevs med Klass-D-förstärkare kunde den spela både högt och djupt, men den var inte tillräckligt snabb, det kändes som om basen låg ett tiondels taktslag efter, speciellt på vissa låtar med SAGA. Men Gladen 10" i sluten låde med Mosconi Pico 1 är rapp, snabb och väldefinierad. Både SAGA och Chicago är en dröm att lyssna på.

Nu har jag fått reda på att Ljudbyggaren har ett Gladen/Mosconi-paket speciellt framtaget för Model 3. Inklusive anpassning till nya el-systemet i nyaste M3.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1874
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av bjelkeman »

Aha. Saga, In Transit. Måste lägga på spellistan i bilen. Tack.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av OfarligTesla »

Tycker själv att det största problemet med ljudet i Model 3an är att det låter väldigt bra när man står stilla men när man kör så läcker det in så mycket ljud från däck och vind att delar av registret blir grötigt. Tycker ljudsystemet i min i4a är klart sämre när jag står still men när man kör på motorvägen är det markant bättre, till och med frun som var helt ointresserad av att testa sådant när vi provkörde utbrast att ”nu hör man ju hela låten som om vi satt hemma i vardagsrummet” när vi väl köpt bilen.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av Trevlig »

OfarligTesla skrev: 21 maj 2023 19:05
Tycker själv att det största problemet med ljudet i Model 3an är att det låter väldigt bra när man står stilla men när man kör så läcker det in så mycket ljud från däck och vind att delar av registret blir grötigt. Tycker ljudsystemet i min i4a är klart sämre när jag står still men när man kör på motorvägen är det markant bättre, till och med frun som var helt ointresserad av att testa sådant när vi provkörde utbrast att ”nu hör man ju hela låten som om vi satt hemma i vardagsrummet” när vi väl köpt bilen.
Själv tycker jag bilen låter som att den ska ramla isär när basen är på max och volymen på typ 80%

Lite surt...
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 964
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av R_Edvinsson »

Dr Mabuse skrev: 21 maj 2023 13:59
LordRanta skrev: 20 maj 2023 23:58
-21 LR Sämre bas, nått fattas i ljudet.
När du skriver "sämre bas" spelar den inte lika djupt, eller bullrigare, eller fluffigare (odefinierat)?

I min Volvo som hade två st 10" DLS Reference som drevs med Klass-D-förstärkare kunde den spela både högt och djupt, men den var inte tillräckligt snabb, det kändes som om basen låg ett tiondels taktslag efter, speciellt på vissa låtar med SAGA. Men Gladen 10" i sluten låde med Mosconi Pico 1 är rapp, snabb och väldefinierad. Både SAGA och Chicago är en dröm att lyssna på.

Nu har jag fått reda på att Ljudbyggaren har ett Gladen/Mosconi-paket speciellt framtaget för Model 3. Inklusive anpassning till nya el-systemet i nyaste M3.
Bara lyssnat på M3 -19 och kan inte påstå att det var något att skriva hem om.
Helt klart ok för en OEM stereo men skall man ”lyssna” på musik så är nog alla system på marknaden ganska usla. :mrgreen:

Och med de referenser du har så låter det som att du är i trygga händer hos Nonne. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10508
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av Legato »

Tycker det är riktigt bra ljud i Model 3 LR. Har dock bara haft 2019 års modell (ggr två).

Bättre än alla fossilbilar jag haft, inklusive BMW med "Individual HiFi" och en massa andra "name brands".

Bättre än Model S alla generationer utom Plaid.

Bättre än Model X alla generationer utom Plaid.

Plaid är dock i en klass för sig. Dock är nog halva vinsten där att kupén är så mycket tystare. Kombinationen brutalt bra ljud och tyst kupé är verkligen magiskt!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av infelicitas »

Dr Mabuse skrev: 20 maj 2023 12:37
Fråga till bilstereo-entusiasterna på forumet...

Hur bra är egentligen Premium-sound anläggningen som sitter i Model 3 LR (facelift årsmodell 21 och senare)?

Min nuvarande BMW är uppgraderad med Gladen One högtalare och Mosconi Pico 8to12 förstärkare med DSP.
LordRanta skrev: 20 maj 2023 23:58
-19 LR Bra bas, rent ljud.
-21 LR Sämre bas, nått fattas i ljudet.
-22 LR Bästa ljudet hittills, går att höja på duktigt bra.

Senaste Bmwn jag hade var med HK ljud men tycker Teslan från -22 spelar på bättre.
Jag har bara haft modell S 2018 och har nu modell 3 2021.
S:en hade bättre ljud än 3:an.

3:an är mer "modern" med sitt ljudsystem. Mycket fokus på bas och diskant, och inget emellan. Dåliga högtalarelemt och dåligt fokus på akustik. Man fokuserar på att lösa problemen med DSP istället för att göra ett bra jobb.

Absolut största problemet med modell 3 (och Y gissningsvis, eftersom det är samma bil) är bristen på ljudisolering.

Jag har inget egentligen att jämföra med på fossilbilssidan, men har du ett modifierat ljudsystem så låter det antagligen bättre.
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Bilstereo-entusiaster, fråga till er

Inlägg av Dr Mabuse »

R_Edvinsson skrev: 21 maj 2023 22:16
Och med de referenser du har så låter det som att du är i trygga händer hos Nonne. :mrgreen:
Det var efter besöket hos Nonne med BMWn som jag bestämde mig för att tejpa över Harman-Kardon-loggan så man slipper skämmas om man åker på träffar...

Och när jag lyssnar på SAGA är det oftast samlingsplattan och "Security of Illusion"; speciellt Mind Over Matter verkar vara ett tufft jobb för subbar/basar. Tunga slag som gärna vill släpa efter och gör att låten känns seg. Är basen tillräckligt rapp så kommer ståpälsen och takt-stampandet.
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Skriv svar