Traditionellt har Tesla varit försiktiga med laddhastighet när de introducerar nya batterier, men denna gång verkar de gå all out direkt.
The Model Y with the new BYD cell has a similar top charge rate as the older Model Y with CATL LFP cells built at Giga Berlin.
However, the new cells appear to be able to maintain that charge rate – and overall a higher charge rate – through a higher state of charge. This should translate into a shorter overall charging session.
Traditionellt har Tesla varit försiktiga med laddhastighet när de introducerar nya batterier, men denna gång verkar de gå all out direkt.
The Model Y with the new BYD cell has a similar top charge rate as the older Model Y with CATL LFP cells built at Giga Berlin.
However, the new cells appear to be able to maintain that charge rate – and overall a higher charge rate – through a higher state of charge. This should translate into a shorter overall charging session.
Jag upplever vår med CATL som fullt tillräckligt snabb och då kommer jag ändå från 2020 LR med Panasonic. Tror vi grejjar 10-80% på under 30 minuter. Ska logga i morgon.
Den där laddkurvan kommer ju göra LR överflödig för de flesta som inte måste ha AWD eller måste kunna köra 40+ mil utan paus.
Jag upplever vår med CATL som fullt tillräckligt snabb och då kommer jag ändå från 2020 LR med Panasonic. Tror vi grejjar 10-80% på under 30 minuter. Ska logga i morgon.
Den där laddkurvan kommer ju göra LR överflödig för de flesta som inte måste ha AWD eller måste kunna köra 40+ mil utan paus.
Ja precis. Det förändrar spelplanen lite!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag upplever vår med CATL som fullt tillräckligt snabb och då kommer jag ändå från 2020 LR med Panasonic. Tror vi grejjar 10-80% på under 30 minuter. Ska logga i morgon.
Den där laddkurvan kommer ju göra LR överflödig för de flesta som inte måste ha AWD eller måste kunna köra 40+ mil utan paus.
Hur långt kommer man då i motorvägsfart? Man kan ju vilja ha en paus men ha annat utbud än det som bjuds vid tesla laddare och alltså slippa behöva ladda.
Jag upplever vår med CATL som fullt tillräckligt snabb och då kommer jag ändå från 2020 LR med Panasonic. Tror vi grejjar 10-80% på under 30 minuter. Ska logga i morgon.
Den där laddkurvan kommer ju göra LR överflödig för de flesta som inte måste ha AWD eller måste kunna köra 40+ mil utan paus.
Hur långt kommer man då i motorvägsfart? Man kan ju vilja ha en paus men ha annat utbud än det som bjuds vid tesla laddare och alltså slippa behöva ladda.
Men visst den laddar väl så snabbt så man ändå inte hinner äta, men inte på v2.
Jag upplever vår med CATL som fullt tillräckligt snabb och då kommer jag ändå från 2020 LR med Panasonic. Tror vi grejjar 10-80% på under 30 minuter. Ska logga i morgon.
Den där laddkurvan kommer ju göra LR överflödig för de flesta som inte måste ha AWD eller måste kunna köra 40+ mil utan paus.
Hur långt kommer man då i motorvägsfart? Man kan ju vilja ha en paus men ha annat utbud än det som bjuds vid tesla laddare och alltså slippa behöva ladda.
30 mil är fullt rimligt vår-sommar-höst i 120 km/h. Har för mig att förbrukningen ligger runt 185 wh/km i 120.
Körde Ösd-Sthlm tor i helgen, 135 mil totalt ink lite körning nere i storstan. Snittförbrukningen stannade på 155wh/km och då låg jag fartgränserna och +10 på motorvägen. RWD är imponerande snål!