Elbilar bra eller dåligt?
Moderator: Redaktion
Elbilar bra eller dåligt?
Denna videon såg jag av en slump idag. Hur går era tankar angående vad han försöker framföra. Har han en poäng eller det bara ogrundat svammel?
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Har nu sett första videon. Och jag är bara lekman på det här, så andra kommer kunna göra det här mycket bättre än mig...
Enligt mig här det här värre än ogrundat svammel. Det är istället i själva verket ännu mera av vilseledande propaganda från det fossilindustriella komplexet.
Mark Mills som gör ett framträdande i videon jobbar på Manhattan Institute for Policy Research. Läs om dem på Wikipedia under Policy positions and initiatives > Energy and environment så framgår det tydligt att han jobbar för vad som i praktiken bl.a. är en så kallad 'lobbyorganisation' för det fossilindustriella komplexet. Här är en direktlänk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Manhattan ... nvironment
Så med andra ord är första videon ovan bara ännu mer av vad som beskrivs i den här boken:
https://en.wikipedia.org/wiki/Merchants_of_Doubt
Men med det sagt så är det så klart skillnad mellan elbilar och elbilar... Jag skulle t.ex. vilja påstå att t.ex. en Model 3 är ett rätt mycket bättre val än någon av de allra största och tyngsta eldrivna SUVarna eller 'Crossovers-arna'...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Och här har vi lite om 'programledaren' John Stossel från Wikipedia:
Political positions
Stossel purports to debunk myths in his journalism. [...] Another report [from Stossel (My edit.)] put forward the argument that opposition to DDT is misplaced and that the ban on DDT has resulted in the deaths of millions of children,[31] mostly in poor nations.[32] [...]
Science
In 2001, the progressive media watchdog organization FAIR criticized Stossel's reportage of global warming in his documentary, Tampering with Nature, for using "highly selective...information" that placed undue emphasis on three dissenters from among the 2,000 members of the UN's Intergovernmental Panel on Climate Change, which had recently released a report stating that global temperatures were rising almost twice as fast as previously thought.[59]
In December 2014, Stossel stated that "There is no good data showing secondhand smoke kills people." The fact-checker website Politifact rated this statement "False", citing considerable levels of scientific research showing that secondhand smoke has caused deaths.[60] [Mina understrykningar.] [...
https://en.wikipedia.org/wiki/John_Stos ... _positions
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Och för övrigt så tycker åtminstone jag att det framgår ganska tydligt av Wikipedia-artikeln om den här Stossel, samt hans övriga Youtube-videor, att han befinner sig 'rätt långt ut' åt höger på den amerikanska politiska skalan...
(Innan jag såg den här tråden hade jag inte hört talas om honom.)
(Innan jag såg den här tråden hade jag inte hört talas om honom.)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Det är väl deras Swebbtv eller vad det heter. Inget att bry sig om.SwedishAdvocate skrev: ↑24 maj 2023 09:05Och för övrigt så tycker åtminstone jag att det framgår ganska tydligt av Wikipedia-artikeln om den här Stossel – samt hans övriga Youtube-videor – att han befinner sig 'rätt långt ut' åt höger på den amerikanska politiska skalan...
(Innan jag såg den här tråden hade jag inte hört talas om honom.)
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Verkar som vi kommer få enas om att vara 'diametralt' oense på den punkten.BigEasy skrev: ↑24 maj 2023 09:29Det är väl deras Swebbtv eller vad det heter. Inget att bry sig om. [Min understrykn.]SwedishAdvocate skrev: ↑24 maj 2023 09:05Och för övrigt så tycker åtminstone jag att det framgår ganska tydligt av Wikipedia-artikeln om den här Stossel – samt hans övriga Youtube-videor – att han befinner sig 'rätt långt ut' åt höger på den amerikanska politiska skalan...
(Innan jag såg den här tråden hade jag inte hört talas om honom.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Lite från Union of Concerned Scientists:
https://blog.ucsusa.org/dave-reichmuth/ ... heres-why/
https://www.ucsusa.org/resources/drivin ... NS4wLjAuMA..
https://blog.ucsusa.org/dave-reichmuth/ ... heres-why/
https://www.ucsusa.org/resources/drivin ... NS4wLjAuMA..
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Drygt två år gammalt från Fully Charged:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
En ca 1,5 år gammal artikel:
Lying Liars & The Lies They Tell About Electric Cars
Researchers at Yale refute claims that supply chain emissions cancel out the environmental benefits of driving electric cars.
https://cleantechnica.com/2021/12/24/ly ... tric-cars/
Direktlänk till rapporten som den här artikeln refererar till:
https://www.nature.com/articles/s41467-021-27247-y
Och här en länk till en äldre tråd här på forumet som följde efter artikeln i CleanTechnica:
viewtopic.php?p=591297#p591297
Lying Liars & The Lies They Tell About Electric Cars
Researchers at Yale refute claims that supply chain emissions cancel out the environmental benefits of driving electric cars.
https://cleantechnica.com/2021/12/24/ly ... tric-cars/
Direktlänk till rapporten som den här artikeln refererar till:
https://www.nature.com/articles/s41467-021-27247-y
Och här en länk till en äldre tråd här på forumet som följde efter artikeln i CleanTechnica:
viewtopic.php?p=591297#p591297
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Som lekman så är det svårt för mig att bedöma.
Oavsett så har vi fortfarande Union of Concerned Scientists och forskarna på Yale kvar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Tänker bara på den gången han spred vidare myten att det gick åt väldigt mycket el vid raffinering av bensin. I övrigt har jag inga åsikter.
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Vid 04:00 i den första video så pratar de om någon slags partsinlaga från Volkswagen. VW ska ha gjort ngn slags livscykelanalys där de jämfört en av sina egna elbilar med ngt motsvarande fossilbrännande.
Här är webb-sidan som dyker upp ngn sekund i bakgrunden i den där videon när de pratar om den här livscykelanalysen från VW:
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... wheel.html
Det verkar således som den livscykelanalysen nu är 4 år gammal(!)... Och det sägs det så klart inte ett smack om i videon... Det står dessutom på den här webb-sidan att man använt sig av data från 2017 när det gäller "powermix". Alltså mer än 5 år gamla siffror(!)... Och det sägs det naturligtvis inte heller ett smack om i videon...
I övrigt har jag inte kollat på vad det där nu är från VW...
Men jag skummade lite snabbt något motsvarande som gjordes av Volvo Cars för ca 2,5 år sen. I Volvo Cars livscykelanalys hade de räknat på att både fossilbrännaren och elbilen skrotades efter 20.000 mil(!)... Hmm... Undrar vilken av bilarna som gynnas av det... Och vem skrotar en bil efter 20.000 mil?...
Här är länken till en äldre tråd på forumet om den livscykelanalysen från Volvo Cars:
viewtopic.php?t=27277
Och här är tråden om en ännu äldre livscykelanalys från Polestar:
viewtopic.php?f=57&t=22836
Här är webb-sidan som dyker upp ngn sekund i bakgrunden i den där videon när de pratar om den här livscykelanalysen från VW:
https://www.volkswagenag.com/en/news/st ... wheel.html
Det verkar således som den livscykelanalysen nu är 4 år gammal(!)... Och det sägs det så klart inte ett smack om i videon... Det står dessutom på den här webb-sidan att man använt sig av data från 2017 när det gäller "powermix". Alltså mer än 5 år gamla siffror(!)... Och det sägs det naturligtvis inte heller ett smack om i videon...
I övrigt har jag inte kollat på vad det där nu är från VW...
Men jag skummade lite snabbt något motsvarande som gjordes av Volvo Cars för ca 2,5 år sen. I Volvo Cars livscykelanalys hade de räknat på att både fossilbrännaren och elbilen skrotades efter 20.000 mil(!)... Hmm... Undrar vilken av bilarna som gynnas av det... Och vem skrotar en bil efter 20.000 mil?...

Här är länken till en äldre tråd på forumet om den livscykelanalysen från Volvo Cars:
viewtopic.php?t=27277
Och här är tråden om en ännu äldre livscykelanalys från Polestar:
viewtopic.php?f=57&t=22836
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elbilar bra eller dåligt?
De jämför här e-Golf med en diesel-Golf, av den enkla anledningen att det vid den tiden inte fanns andra elbilar från VW. Som du säger, en meningslös jämförelse.
Men till och med e-Golf, som i motsats till ID-bilarna inte har tillverkats med lågt klimatavtryck i åtanke, och trots att de förmodligen antar nån slags europeisk energimix, blir bättre än en diesel efter ungefär halva sin livslängd.
Det hade varit mer rättvisande att jämföra med en ID3, som ju tillverkas (säger de) klimatneutralt med förnyelsebar el.
Men till och med e-Golf, som i motsats till ID-bilarna inte har tillverkats med lågt klimatavtryck i åtanke, och trots att de förmodligen antar nån slags europeisk energimix, blir bättre än en diesel efter ungefär halva sin livslängd.
Det hade varit mer rättvisande att jämföra med en ID3, som ju tillverkas (säger de) klimatneutralt med förnyelsebar el.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslabilen2023
- Teslaägare
- Inlägg: 190
- Blev medlem: 06 mar 2023 11:35
- Referralkod: ts.la/mikael269954
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Om man kollar på CO2
https://www.transportenvironment.org/di ... tric-cars/
Visar sig att det skiljer mycket mellan tex Polen, Tyskland som har hög CO2 i elproduktion/elkonsumtion och Sverige, Frankrike som har låg.
Men i alla fall när jag kollar bli lifetime på CO2 väsentligt lägre för elbil.
https://www.transportenvironment.org/di ... tric-cars/
Visar sig att det skiljer mycket mellan tex Polen, Tyskland som har hög CO2 i elproduktion/elkonsumtion och Sverige, Frankrike som har låg.
Men i alla fall när jag kollar bli lifetime på CO2 väsentligt lägre för elbil.
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Steget är taget och diskussionen för sen. Det viktiga nu är kontroll av bilproduktionen, där finns mycket att hämta. En diesel-Golf som drar 0,4L hvo är svårslaget men framtiden för den i EU finns inte, den kommer förbjudas i stadskärnor. Bästa miljövalet är möjligen en "cirkulär" biogas-A4 med nödtank, men den förknippas med naturgas i EU (död). Det enda vettiga blir elbil helt enkelt. Helt ok nu och bättre blir det med framtidens däck, bromsar och batterier.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4456
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Gasbilar kommer försvinna och skrotas ut i rask takt nu när bilprovningen vill kunna inspektera tankarna.
https://www.vibilagare.se/reportage/bes ... r-8-000-kr
(Det sjuka i det här fallet är att bilen i fråga har en gastank i komposit som knappast rostar..)
https://www.vibilagare.se/reportage/bes ... r-8-000-kr
(Det sjuka i det här fallet är att bilen i fråga har en gastank i komposit som knappast rostar..)
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Bilprovningen kräver inte alls att kunna inspektera tankarna. Det räcker fortfarande alldeles utmärkt med intyg från en auktoriserad(?) verkstad. Och det framgår ju t.o.m av det lilla som går att läsa av den där betalväggsartikeln(!)...jonasl skrev: ↑25 maj 2023 08:53Gasbilar kommer försvinna och skrotas ut i rask takt nu när bilprovningen vill kunna inspektera tankarna.
https://www.vibilagare.se/reportage/bes ... r-8-000-kr
(Det sjuka i det här fallet är att bilen i fråga har en gastank i komposit som knappast rostar..)
En sån inspektion kostade (som jag minns det) ca 900 SEK för en ~2016 gasdriven VW Golf Kombi för ca ett år sen i samband med inpektion av gassystemet (en regelbundet återkommande servicepunkt på en biogasbil). Vet dock inte vad en Audi-verkstad tar för motsvarande jobb på en Audi...
Det där verkar vara en fullkomlig tidningsanka, och är ju som sagt bakom betalvägg, så går ju inte att läsa, men misstänker starkt att det var ytterligare arbetsmoment på den där fakturan... Och så lite Audi-priser på det...

Smakar det så kostar det...

Han kanske skulle ha skaffat gasversionen av Skoda Octavia istället...

EDIT: Här har jag tydligen fel om den här inspektionskostnaden för just gasdrivna A4. Se längre ner i tråden för mer info.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
1. Är 99% säker på följande: En biogas-A4 har ingen "nödtank". Tanken är precis lika stor som i en bensindriven A4. Det samma gäller sannolikt även alla biogas-Golf, biogas-Skoda och biogas-Seat... Dock inte den gasdrivna versionen av förra generationens biogas-Passat. Den med den rätt kassa automatlådan och plåttankarna. Den biogas-Passaten hade en mindre bensintank.Yessla skrev: ↑25 maj 2023 08:35Steget är taget och diskussionen för sen. Det viktiga nu är kontroll av bilproduktionen, där finns mycket att hämta. En diesel-Golf som drar 0,4L hvo är svårslaget men framtiden för den i EU finns inte, den kommer förbjudas i stadskärnor. Bästa miljövalet är möjligen en "cirkulär" biogas-A4 med nödtank, men den förknippas med naturgas i EU (död). Det enda vettiga blir elbil helt enkelt. Helt ok nu och bättre blir det med framtidens däck, bromsar och batterier.
2. Är bara lekman på det här, men tror du har fel i övrigt också gällande biogas. En biogas-Audi är fortfarande lika ineffektiv som alla andra bilar med förbränningsmotor. Om man ska elda upp den här gasen, är det då inte smartare att göra det i ett kraftvärk så att man även kan ta tillvara energin i värmen?...
Och ovanpå det så har vi dessutom det här:
Länk till mitt eget citerade inlägg ovan:SwedishAdvocate skrev:.../ En grej som dock inte verkar vara särskilt välkänt i Sverige och som således inte alla känner ang. metangasdrivna fordon är tyvärr följande:Det här kände t.ex. inte jag till när jag köpte en beg. gasdriven Passat kombi ~2014 eller när jag köpte min nuvarande beg. gasdrivna Golf kombi ~2018...1. CNG vehicles produce a large number of particles. Particle pollution is linked to a number of serious diseases including cancer , Alzheimer’s and cardiovascular and respiratory /.../ illnesses . CNG cars and vans, unlike their diesel and petrol counterparts, are not subject to /.../ a particle number emission limit. This is despite Euro 6 CNG cars and vans having been shown to emit a large number of particles; for one van model tested particle number emissions were 50% higher than permitted for diesel or petrol vans . Heavy duty CNG /.../ vehicles are not subject to an on-road particle number limit until 2023 but have been /.../ shown to emit up to 3000 billion (3x10 /.../) particles per km which is far from negligible and /.../ buses also emit a large number of particles. The highest particle number emissions from CNG vehicles are usually measured during urban driving (i.e. low speeds, cold starts) which is particularly concerning for air quality in cities and urban areas.
2. CNG vehicles emit especially large numbers of ultrafine particles as small as 2.5 nm. /.../ These particles could potentially be the most harmful to human health as they have been shown to penetrate deep into the body and have been linked to an increased risk of brain cancer. If particles as small as 2.5nm are taken into account, the total amount of particles /.../ emitted by CNG cars and vans increases by between 100-500 times. For heavy duty CNG /.../ vehicles, extending the measurement range down to 10 nm has been shown to increase the total amount of particles by 100% and this is likely to increase if 2.5nm particles are /.../ considered. [Min fetstil.]
Källa: Sidorna 1 och 2 i det här PDF-dokumentet:
https://www.transportenvironment.org/si ... report.pdf
Och det blir ju inte bättre av att avgasröret slutar i höjd med förarstolen på min gasbil (eftersom det finns gastankar som hindrar att man kan dra det hela vägen till bakänden på bilen)...
Således sitter jag nu för tiden och stänger av AC'n vid samtliga rödljus eller när bilen står stilla av andra anledningar. På vägen hem för ett drygt år sedan vid elvatiden på förmiddagen hamnade jag i en kö på motorvägen. Ute var det ~30 C varmt och gassande solsken. Att sitta i den kön med AC'n och motorn avstängd var lagom kul kan jag ju säga...
viewtopic.php?p=660908#p660908
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 6 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Forts.
Hittade även den här tråden som förefaller att bl.a. handla om utsläpp av nanopartiklar från förbränningsmotorer:...
Fossila bränslen dödligare än väntat!
viewtopic.php?f=28&t=24143
...och det är ju giltigt för allt som eldas upp i förbränningsmotor även om det inte är fossilt – som biogas i det här fallet...
Hittade även den här tråden som förefaller att bl.a. handla om utsläpp av nanopartiklar från förbränningsmotorer:...
Fossila bränslen dödligare än väntat!
viewtopic.php?f=28&t=24143
...och det är ju giltigt för allt som eldas upp i förbränningsmotor även om det inte är fossilt – som biogas i det här fallet...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Inlägg: 138
- Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
- Ort: Degerfors
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Jag har haft LCA diskussion med ledningen på företaget där jag jobbar. I den diskussionen tog jag hjälp av Chalmers avdelning: Environmental Systems Analysis och fick tips om en artikel i Nature Sustainability. Tyvärr var filen för stor för att bifoga så nedan är länk.
https://www.researchgate.net/publicatio ... _over_time
Den har några år på nacken (2020) men är vetenskaplig (till skillnad från mycket annat som refereras till).
Sidan 5
“Accordingly, we find that current models of EVs and HPs have lower life-cycle emission intensities than current new petrol cars and fossil boilers in 53 of 59 world regions, accounting for 95% of the global road transport demand and 96% of the global heat
demand in 2015 (Supplementary Fig. 1). Relative differences range from EVs being around 70% less emission intensive per vehiclekilometre (in largely renewable- and nuclear-powered Iceland,
Switzerland and Sweden) to being 40% more emission intensive (in oil-shale-dependent Estonia) (Supplementary Table 6).”
Det finns mer intressant i artikeln än det jag hänvisar till. Läs och begrunda.
Eller va fan, det visste vi väl redan, att det är betydligt bättre att elektrifiera än att bränna fossila bränslen.
https://www.researchgate.net/publicatio ... _over_time
Den har några år på nacken (2020) men är vetenskaplig (till skillnad från mycket annat som refereras till).
Sidan 5
“Accordingly, we find that current models of EVs and HPs have lower life-cycle emission intensities than current new petrol cars and fossil boilers in 53 of 59 world regions, accounting for 95% of the global road transport demand and 96% of the global heat
demand in 2015 (Supplementary Fig. 1). Relative differences range from EVs being around 70% less emission intensive per vehiclekilometre (in largely renewable- and nuclear-powered Iceland,
Switzerland and Sweden) to being 40% more emission intensive (in oil-shale-dependent Estonia) (Supplementary Table 6).”
Det finns mer intressant i artikeln än det jag hänvisar till. Läs och begrunda.
Eller va fan, det visste vi väl redan, att det är betydligt bättre att elektrifiera än att bränna fossila bränslen.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Ja, vi har vetat det sedan länge. Men det finns uppenbarligen fortfarande en massa människor som inte vet det, och sen finns även folk som gärna plockar länder som Polen eller andra kolintensiva länder som exempel för att "bevisa" att elbilar är sämre.Skyvandrare skrev: ↑25 maj 2023 10:14Eller va fan, det visste vi väl redan, att det är betydligt bättre att elektrifiera än att bränna fossila bränslen.
Jag hade så sent som igår ett samtal med en granne som förklarade för mig att Honda precis har lanserat en diesel som är helt fantastisk och som går knäpptyst. Jajamän. Och BMW håller på och utvecklar nya dieslar, sa han. Så dieseln kommer alltid att finnas, menade han på. Det hade bilhandlaren här i byn sagt. Blablabla
Vad bra, sa jag. Bara att de inte längre får sälja sina dieslar om några år.
Jag orkar inte med sånt längre. Det leder ingenstans ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Nej, jag har också slutat att diskutera frågan. Vi vet ju att försäljning av fossilbilar kommer att förbjudas och att biltillverkarna jobbar för fullt för att kunna erbjuda allt fler och bättre elbilar. Det är bara en tidsfråga, iaf i EU.mati skrev: ↑25 maj 2023 10:42Ja, vi har vetat det sedan länge. Men det finns uppenbarligen fortfarande en massa människor som inte vet det, och sen finns även folk som gärna plockar länder som Polen eller andra kolintensiva länder som exempel för att "bevisa" att elbilar är sämre.Skyvandrare skrev: ↑25 maj 2023 10:14Eller va fan, det visste vi väl redan, att det är betydligt bättre att elektrifiera än att bränna fossila bränslen.
Jag hade så sent som igår ett samtal med en granne som förklarade för mig att Honda precis har lanserat en diesel som är helt fantastisk och som går knäpptyst. Jajamän. Och BMW håller på och utvecklar nya dieslar, sa han. Så dieseln kommer alltid att finnas, menade han på. Det hade bilhandlaren här i byn sagt. Blablabla
Vad bra, sa jag. Bara att de inte längre får sälja sina dieslar om några år.
Jag orkar inte med sånt längre. Det leder ingenstans ändå.
-
- Inlägg: 7486
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elbilar bra eller dåligt?
Det var tyvärr länge sen jag hade en sån här diskussion med en granne el. liknande (pga av orsaker). Det var vanligare för drygt ett år sen. Men då det begav sig tyckte jag att det gick rätt bra. Man får liksom bara lungt, sansat, civiliserat och respektfullt upprepa de allra tyngsta argumenten och referenserna om och om och om igen. Och orkar man inte eller inte har tid så får man helt enkelt återigen lungt, sansat, civiliserat och respektfullt dra streck genom att säga ngt i stil med:mati skrev: ↑25 maj 2023 10:42...] Jag hade så sent som igår ett samtal med en granne som förklarade för mig att Honda precis har lanserat en diesel som är helt fantastisk och som går knäpptyst. Jajamän. Och BMW håller på och utvecklar nya dieslar, sa han. Så dieseln kommer alltid att finnas, menade han på. Det hade bilhandlaren här i byn sagt. Blablabla
Vad bra, sa jag. Bara att de inte längre får sälja sina dieslar om några år.
Jag orkar inte med sånt längre. Det leder ingenstans ändå. [Min understrykn.]
'...] Då får vi helt enkelt enas om att vara diametralt oense om det här' samtidigt som man med en stadig blick och ett vänligt leende säger hej då, ha det bra och på återseende...

Jag lyckade faktiskt sälja in en elbil till en mellanchef i 'socialarbetarsvängen'. Det visade sig att hen hade en nära släkting som jobbade på en Fårrd-handlare. Och den här släktingen kunde fixa ett riktigt bra leasingerbjudande på en Mustang Mach-E (mellanchefen fick dock 'bara' en timmes betänketid, därefter hade erbudandet 'vandrat vidare'...). Pratade lite med hen för ett drygt år sen. Hen var mkt nöjd och hade sparat rejält med kosing på det valet...
Sålde antagligen in en Hyundai Kona till en fd. kollega i i 'socialarbetarsvängen'. Hen var också mkt nöjd för drygt ett år sen och hade också sparat rejält med kosing.
En annan mellanchef – också i 'socialarbetarsvängen' – köpte en begagnad gasdriven VW Golf Kombi. Inte lika bra som en elbil, men iallafall bättre än ytterligare en gigantisk fossilbrännande SUV...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting