På bilden ser man även en del asfalts prickar.
Någon mer som råkat ut för det? Det är en Plaid från December.

Moderator: Redaktion
Gissar på otur. Alternativt att du ofta ligger nära framförvarande bil. Jag har kört mycket motorväg mellan Malmö/Lund och Åstorp här nere i Skåune. De här milen har avverkats i de 'låga' gasdrivna ~2012 Passat kombi samt ~2016 Golf kombi. Eller helt vanliga bilar med andra ord... Från erfarenhet så ökar risken/sannolikheten för stenskott betydligt ifall jag inte håller tillräckligt avstånd till framförvarande bil. Och med tillräckligt avstånd så menar jag typ tre-sekundersregeln. I rusningstrafik tycker jag det här blir enklast i vänsterfilen. Jag försöker också hålla så stort avstånd som möjligt i sidled.farvidsson skrev: ↑19 maj 2023 19:24Relaterat. Jag har aldrig någonsin haft en bil som så lätt får stenskott i vindrutan. Har efter 6 månade minst tre ordentliga 'stjärnor' i rutan. Vad beror detta på? Är det för att fronten är så låg?
Är det därför det är så många left land huggers som Nyland säger.SwedishAdvocate skrev: ↑19 maj 2023 19:46Gissar på otur. Alternativt att du ofta ligger nära framförvarande bil. Jag har kört mycket motorväg mellan Malmö/Lund och Åstorp här nere i Skåune. De här milen har avverkats i de 'låga' gasdrivna ~2012 Passat kombi samt ~2016 Golf kombi. Eller helt vanliga bilar med andra ord... Från erfarenhet så ökar risken/sannolikheten för stenskott betydligt ifall jag inte håller tillräckligt avstånd till framförvarande bil. Och med tillräckligt avstånd så menar jag typ tre-sekundersregeln. I rusningstrafik tycker jag det här blir enklast i vänsterfilen. Jag försöker också hålla så stort avstånd som möjligt i sidled.farvidsson skrev: ↑19 maj 2023 19:24Relaterat. Jag har aldrig någonsin haft en bil som så lätt får stenskott i vindrutan. Har efter 6 månade minst tre ordentliga 'stjärnor' i rutan. Vad beror detta på? Är det för att fronten är så låg?
Jag har dock inte kört så mkt motortrafikled. Där är det kanske svårare med avstånd i sidled när det blir tvåfiligt i den egna körriktningen... Har i princip heller inte kört runt Gbg/Sthlm. Trafiken där kanske utgör ytterligare en svårighetsgrad för att möjliggöra tillräckligt avstånd till bilen framför...
Jag följer ju så klart trafikrytmen. Och i rusningtrafik på den här sträckan är det nästan alltid proppfullt även i vänsterfilen.Dafro skrev: ↑19 maj 2023 20:28Är det därför det är så många left land huggers som Nyland säger.SwedishAdvocate skrev: ↑19 maj 2023 19:46Gissar på otur. Alternativt att du ofta ligger nära framförvarande bil. Jag har kört mycket motorväg mellan Malmö/Lund och Åstorp här nere i Skåune. De här milen har avverkats i de 'låga' gasdrivna ~2012 Passat kombi samt ~2016 Golf kombi. Eller helt vanliga bilar med andra ord... Från erfarenhet så ökar risken/sannolikheten för stenskott betydligt ifall jag inte håller tillräckligt avstånd till framförvarande bil. Och med tillräckligt avstånd så menar jag typ tre-sekundersregeln. I rusningstrafik tycker jag det här blir enklast i vänsterfilen. Jag försöker också hålla så stort avstånd som möjligt i sidled.farvidsson skrev: ↑19 maj 2023 19:24Relaterat. Jag har aldrig någonsin haft en bil som så lätt får stenskott i vindrutan. Har efter 6 månade minst tre ordentliga 'stjärnor' i rutan. Vad beror detta på? Är det för att fronten är så låg?
Jag har dock inte kört så mkt motortrafikled. Där är det kanske svårare med avstånd i sidled när det blir tvåfiligt i den egna körriktningen... Har i princip heller inte kört runt Gbg/Sthlm. Trafiken där kanske utgör ytterligare en svårighetsgrad för att möjliggöra tillräckligt avstånd till bilen framför...
Vet inte var du bor, men i Stockholmstrakten är det nog så man får räkna med. Senaste 5 åren så har det i genomsnitt gått 1 ruta/år. Det spelar ingen roll att ha avstånd till framförvarande bil när det ofta är fullt i alla fält och småsten bara far från alla möjliga håll. 3 på ett år låter dock som extrem otur...Elix747 skrev: ↑20 maj 2023 00:01Har bytt vindruta 2ggr senaste 12 månader. Nu är den sprucken igen. 3 sprickor på 1 år. Senaste spruckna vindrutan var 2004, 2003,2002 på min Volvo s60. Inte en spricka på ca 35000 mil. Och 12000 sprickfria mil med Tesla. Nu 3 på ett år. Min känsla är att det är mycket grus på vägarna. Det flyger småsten från alla möjliga fordon, mötande och framförvarande. Det sandas överallt nuförtiden. Stenskott är konsekvensen.
Bara en tanke, ingen kritik till dig.SwedishAdvocate skrev: ↑19 maj 2023 20:48Jag följer ju så klart trafikrytmen. Och i rusningtrafik på den här sträckan är det nästan alltid proppfullt även i vänsterfilen.Dafro skrev: ↑19 maj 2023 20:28Är det därför det är så många left land huggers som Nyland säger.SwedishAdvocate skrev: ↑19 maj 2023 19:46Gissar på otur. Alternativt att du ofta ligger nära framförvarande bil. Jag har kört mycket motorväg mellan Malmö/Lund och Åstorp här nere i Skåune. De här milen har avverkats i de 'låga' gasdrivna ~2012 Passat kombi samt ~2016 Golf kombi. Eller helt vanliga bilar med andra ord... Från erfarenhet så ökar risken/sannolikheten för stenskott betydligt ifall jag inte håller tillräckligt avstånd till framförvarande bil. Och med tillräckligt avstånd så menar jag typ tre-sekundersregeln. I rusningstrafik tycker jag det här blir enklast i vänsterfilen. Jag försöker också hålla så stort avstånd som möjligt i sidled.farvidsson skrev: ↑19 maj 2023 19:24Relaterat. Jag har aldrig någonsin haft en bil som så lätt får stenskott i vindrutan. Har efter 6 månade minst tre ordentliga 'stjärnor' i rutan. Vad beror detta på? Är det för att fronten är så låg?
Jag har dock inte kört så mkt motortrafikled. Där är det kanske svårare med avstånd i sidled när det blir tvåfiligt i den egna körriktningen... Har i princip heller inte kört runt Gbg/Sthlm. Trafiken där kanske utgör ytterligare en svårighetsgrad för att möjliggöra tillräckligt avstånd till bilen framför...![]()
Detta är anledningen (sen om just Tesla pga design utsätts extra mycket är en annan diskussion). Tyvärr använder ”vi” bergkross som grus, vilket ger otroligt vassa stenar som slår sönder lack/rutor extra lätt. Att man dessutom vräker ut mängder grus gör inte saken bättre, salt är ju livsfarligt eller hur (annat än på Stockholms cykelbanor)?
Tycker man bara ser asfaltsfläckar?
Ok. Tack för info.farvidsson skrev:Hej
Jag hämtade min i december med. Och ja, jag har liknande lackskador. Nu är min bil grå, så det syns inte lika tydligt såklart. Men båda sidor precis där du har dina skador så har jag med MÅNGA stenskott. Retade på det i början men har liksom accepterat det. Blir väl omlack någon gång framtiden...
Relaterat. Jag har aldrig någonsin haft en bil som så lätt får stenskott i vindrutan. Har efter 6 månade minst tre ordentliga 'stjärnor' i rutan. Vad beror detta på? Är det för att fronten är så låg?
Vasst bergkross har en tendens att fastna i däckens gummiblandning också. Gör ont i hjärtat när det rasslar i hjulhusenOvePaHornet skrev: ↑20 maj 2023 08:26Detta är anledningen (sen om just Tesla pga design utsätts extra mycket är en annan diskussion). Tyvärr använder ”vi” bergkross som grus, vilket ger otroligt vassa stenar som slår sönder lack/rutor extra lätt. Att man dessutom vräker ut mängder grus gör inte saken bättre, salt är ju livsfarligt eller hur (annat än på Stockholms cykelbanor)?
Håller med! Har talat med flertalet herrar som kör skottning/grusning både här där jag bor (Dalarna) och hemma hos föräldrarna (Gävleborg). ALLA säger samma sak, att det har östs ut kopiösa mängder grus i år. Frågan är hur det kommer sig, varför det bestäms ”uppifrån” att det ska grusas som det gjort… (Kanske blev lite O.T)DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 10:54Vasst bergkross har en tendens att fastna i däckens gummiblandning också. Gör ont i hjärtat när det rasslar i hjulhusenOvePaHornet skrev: ↑20 maj 2023 08:26Detta är anledningen (sen om just Tesla pga design utsätts extra mycket är en annan diskussion). Tyvärr använder ”vi” bergkross som grus, vilket ger otroligt vassa stenar som slår sönder lack/rutor extra lätt. Att man dessutom vräker ut mängder grus gör inte saken bättre, salt är ju livsfarligt eller hur (annat än på Stockholms cykelbanor)?. Argumentet att bergkross inte kräver lika många ”sandningar” verkar inte stämma här där jag bor i vart fall, det var sjuka mängder grus på vägarna nu i våras när snön smält bort..!
Jag minns också ett stenskott jag fick av en mötande lastbil på en 80-väg. Fanns nog ingenting jag hade kunnat göra för att undvika det. Men jag minns även fyra stenskott som alla inträffade när jag slarvade med att hålla avstånd till framförvarande trafik... Ett nyligen på 80-väg, samt tre stycken på motorvägen mellan Malmö/Lund och Åstorp...
Bergkross är bättre mot halka och håller mycket längre än vanlig grus.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 10:54Vasst bergkross har en tendens att fastna i däckens gummiblandning också. Gör ont i hjärtat när det rasslar i hjulhusenOvePaHornet skrev: ↑20 maj 2023 08:26Detta är anledningen (sen om just Tesla pga design utsätts extra mycket är en annan diskussion). Tyvärr använder ”vi” bergkross som grus, vilket ger otroligt vassa stenar som slår sönder lack/rutor extra lätt. Att man dessutom vräker ut mängder grus gör inte saken bättre, salt är ju livsfarligt eller hur (annat än på Stockholms cykelbanor)?. Argumentet att bergkross inte kräver lika många ”sandningar” verkar inte stämma här där jag bor i vart fall, det var sjuka mängder grus på vägarna nu i våras när snön smält bort..!
Fast då lär man behöva sopa gatorna mera och dessutom kan det inte vara så miljövänligt att behöva byta rutor varje år på bilar eller lacka om efter ett par år? Vi har lite mer än 20 bilar på min firma och alla får sprickor varje år. Vi har en bil som levererades i oktober förra året och den ser ut som den överlevt en militärövning.Xeik skrev:Bergkross är bättre mot halka och håller mycket längre än vanlig grus.DanielR82 skrev: ↑20 maj 2023 10:54Vasst bergkross har en tendens att fastna i däckens gummiblandning också. Gör ont i hjärtat när det rasslar i hjulhusenOvePaHornet skrev: ↑20 maj 2023 08:26Detta är anledningen (sen om just Tesla pga design utsätts extra mycket är en annan diskussion). Tyvärr använder ”vi” bergkross som grus, vilket ger otroligt vassa stenar som slår sönder lack/rutor extra lätt. Att man dessutom vräker ut mängder grus gör inte saken bättre, salt är ju livsfarligt eller hur (annat än på Stockholms cykelbanor)?. Argumentet att bergkross inte kräver lika många ”sandningar” verkar inte stämma här där jag bor i vart fall, det var sjuka mängder grus på vägarna nu i våras när snön smält bort..!
Jag extrakör sopmaskin under vårsopningen, och på de ställen där det är grusat med "vanlig" grus så är det ofta bara damm kvar... Det smulas sönder väldigt fort.
Sen försvarar jag inte bergkrossen mer än att det är bättre just halkmässigt...
Och eftersom det håller bättre så borde det inte krävas så många grusningar. Men antalet körningar hänger inte alltid ihop med vad som behövs i verkligheten...
farvidsson skrev: ↑19 maj 2023 19:24Hej
Jag hämtade min i december med. Och ja, jag har liknande lackskador. Nu är min bil grå, så det syns inte lika tydligt såklart. Men båda sidor precis där du har dina skador så har jag med MÅNGA stenskott. Retade på det i början men har liksom accepterat det. Blir väl omlack någon gång framtiden...
Relaterat. Jag har aldrig någonsin haft en bil som så lätt får stenskott i vindrutan. Har efter 6 månade minst tre ordentliga 'stjärnor' i rutan. Vad beror detta på? Är det för att fronten är så låg?
Man ska passa sig vid/på motorvägspåfarter då det kör på bilar som kanske nyligen kört grusväg eller samlat på sig några kilo halkbekämpning som de snart blir av med när hastigheten ökar.DanielR82 skrev: ↑21 maj 2023 09:20Upplever att stenskott vanligast förekommer vid:
• Omkörning med möte av större fordon i motsatt riktning.
• Om någon annan kör om i hög hastighet.
• För kort avstånd till framförvarande.
Försöker i största mån att undvika detta, men går såklart inte att påverka andras beteenden.
Har alltid haft väldigt lite stenskott på mina bilar utan PPF, har även varit noggrann med stänkskydd för att skydda utsatta områden.
Jag har ppf skydd men inte hela bilen utan vanligaste ytorna men ändå har jag fått skadorvampyren skrev:Ni köper en bil för över 1mille , så varför folierar ni inte bilen?
Jag ska sätta på min dag 1 när jag tar emot.
Istället för onödig lackskydd (DTEC och liknande), sätt på PPF skydd.
Kan rekommendera dessa i Malmö. Använde de sist och resultatet var fantastiskt. De gör arbete på Ferrari och många märkesbilar så de kan sin grej![]()
https://autofolia.se/tj%C3%A4nster
Där du har ppf eller de andra ställen? om det var på ppf hur fick du skadorna (mest nyfiken)PhR34k skrev: ↑24 maj 2023 14:29Jag har ppf skydd men inte hela bilen utan vanligaste ytorna men ändå har jag fått skadorvampyren skrev:Ni köper en bil för över 1mille , så varför folierar ni inte bilen?
Jag ska sätta på min dag 1 när jag tar emot.
Istället för onödig lackskydd (DTEC och liknande), sätt på PPF skydd.
Kan rekommendera dessa i Malmö. Använde de sist och resultatet var fantastiskt. De gör arbete på Ferrari och många märkesbilar så de kan sin grej![]()
https://autofolia.se/tj%C3%A4nster