Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Moderator: Redaktion
- broedlimpan
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 17 mar 2021 21:48
Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Hej alla,
Jag funderar på att uppgradera min nuvarande Tesla, en 2016 85D utrustad med Autopilot 1.0, till en 2019 årsmodell 100D med Autopilot 2.5. När jag tittar på marknaden märker jag att prisbilden för en Model S från åren 2018-2019 börjar bli allt mer lockande.
Jag skulle därför uppskatta om ni som har erfarenhet med årsmodell 2019 kan dela med er av er insikt. Finns det några särskilda svagheter eller problemområden som jag bör vara medveten om med denna specifika årgång?
Dessutom är jag nyfiken på om jag kommer att märka några betydande skillnader i Autopilotens prestanda och funktionalitet. Jag är medveten om att Tesla har övergivit radarbaserade system och nu fokuserar mer på kamera-baserade lösningar.
Jag är mycket tacksam för alla synpunkter och svar. Tack på förhand!
Jag funderar på att uppgradera min nuvarande Tesla, en 2016 85D utrustad med Autopilot 1.0, till en 2019 årsmodell 100D med Autopilot 2.5. När jag tittar på marknaden märker jag att prisbilden för en Model S från åren 2018-2019 börjar bli allt mer lockande.
Jag skulle därför uppskatta om ni som har erfarenhet med årsmodell 2019 kan dela med er av er insikt. Finns det några särskilda svagheter eller problemområden som jag bör vara medveten om med denna specifika årgång?
Dessutom är jag nyfiken på om jag kommer att märka några betydande skillnader i Autopilotens prestanda och funktionalitet. Jag är medveten om att Tesla har övergivit radarbaserade system och nu fokuserar mer på kamera-baserade lösningar.
Jag är mycket tacksam för alla synpunkter och svar. Tack på förhand!
MS100D2019
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Om det är Autopilot 2.5, dvs inte FSD datorn, så använder den fortfarande radarn då Tesla Vision inte stöds på 2.5 datorn.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Att tänka på med 2019 är att bilarna efter April har den nya adaptiva Raven-stötdämpningen. Drivlinan är även något effektivare (har för mig att en av motorerna är från Model 3).
De här bilarna är de som heter ”Long Range” eller ”Standard Range”.
Innan Raven hette motsvarande 100D och 75D. Raven är en slant dyrare.
När det gäller autopilot, så har ju AP1 automatiskt filbyte, självparkering och summon. För att få motsvarande funktioner i AP2.5 och uppåt, så behöver du slanta upp runt 40’ för Enhanced Autopilot, alternativt runt det dubbla för Full Self Drive.
Som standard håller den fil och avstånd. Beroende på hur du använder AP idag kan det ju vara ett problem, eller så inte.
Tycker att AP1 fortfarande är bra, men den nya är vid det här laget bättre. Är det dag och natt? Nej - inte för motorväg. Den nya är bättre på att klara dåliga linjer osv och den känns mer stabil. Spökbromsningar var ett stort problem tidigare, men jag tycker att det händer väldigt sällan nuförtiden
De här bilarna är de som heter ”Long Range” eller ”Standard Range”.
Innan Raven hette motsvarande 100D och 75D. Raven är en slant dyrare.
När det gäller autopilot, så har ju AP1 automatiskt filbyte, självparkering och summon. För att få motsvarande funktioner i AP2.5 och uppåt, så behöver du slanta upp runt 40’ för Enhanced Autopilot, alternativt runt det dubbla för Full Self Drive.
Som standard håller den fil och avstånd. Beroende på hur du använder AP idag kan det ju vara ett problem, eller så inte.
Tycker att AP1 fortfarande är bra, men den nya är vid det här laget bättre. Är det dag och natt? Nej - inte för motorväg. Den nya är bättre på att klara dåliga linjer osv och den känns mer stabil. Spökbromsningar var ett stort problem tidigare, men jag tycker att det händer väldigt sällan nuförtiden
Model S Standard Range Raven
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Med 100D får du snabbare laddning och längre range, skönare stolar och tystare bil. Men inte fri SuC!
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
- broedlimpan
- Teslaägare
- Inlägg: 15
- Blev medlem: 17 mar 2021 21:48
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Tack för era svar. Fri SuC är en bra känsla. Med tre längre road trips till Tyskland så sparar jag ca. 4tsd SEK på det per år. Annars är det smart laddning under låglasttimmarna hemma som gäller. Ska fundera.
MS100D2019
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Varför inte uppdatera till en Raven LR från sent 2019 när du ändå är igång?
Marginell prisskillnad, men en avsevärt bättre bil.
Marginell prisskillnad, men en avsevärt bättre bil.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Lite snålare och bättre fjädring? Hur mycket skiljer det egentligen? En sak att det skiljer på papperet men i verkligheten?
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Betydligt snålare och mycket bättre fjädring, ja. Det skiljer enligt min erfarenhet ganska exakt lika mycket i teori som i praktik.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5896
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Jag har ju haft tre S. 2015 70D, 2018 100D, och 2023 LR.
Jag är väldigt nöjd med 100D, det är en mycket bra bil. Avsevärt tystare än 70D ( som har samma chassi som 85 modellerna). Med Good Year däck är den väldigt tyst! Mycket bättre prestanda, laddar betydligt fortare och betydligt bättre räckvidd än 85. Raven tillför lite räckvidd, men för övrigt kan jag inte se att den är så mycket bättre. Mer avancerad luftfjädring kan vara ett plus, på 100D kan det låta lite på mycket ojämn väg, min har knakat lite sedan den var ny. Stor skillnad igen till 2023 S, ”allt” är bättre -nästan.
Jag tycker att 100 D idag kan vara mycket prisvärd. Står i valet och kvalet vilken jag ska sälja, min 100D eller LR-23. Försäkringspremien på min 2018 är av någon anledning högre än 2023. Svårt att förstå varför. Skiljer många tusen…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Nä nån -23 tänker jag inte köpa. Kanske en Raven Long Range Plus med 652 km WLTP. Dvs en från december 2020 precis innan de la ner gamla S.Gustafsson skrev: ↑24 maj 2023 21:37Jag har ju haft tre S. 2015 70D, 2018 100D, och 2023 LR.
Jag är väldigt nöjd med 100D, det är en mycket bra bil. Avsevärt tystare än 70D ( som har samma chassi som 85 modellerna). Med Good Year däck är den väldigt tyst! Mycket bättre prestanda, laddar betydligt fortare och betydligt bättre räckvidd än 85. Raven tillför lite räckvidd, men för övrigt kan jag inte se att den är så mycket bättre. Mer avancerad luftfjädring kan vara ett plus, på 100D kan det låta lite på mycket ojämn väg, min har knakat lite sedan den var ny. Stor skillnad igen till 2023 S, ”allt” är bättre -nästan.
Jag tycker att 100 D idag kan vara mycket prisvärd. Står i valet och kvalet vilken jag ska sälja, min 100D eller LR-23. Försäkringspremien på min 2018 är av någon anledning högre än 2023. Svårt att förstå varför. Skiljer många tusen…
Dock väldigt svårt att sälja den jag har. Säljer helst till handlare.
Tar dock emot att betala 250-300 tkr i mellan för att få en lite drygt 2 år och 8 tusen mil nyare bil. Tjänar 12-15 mil extra räckvidd och får en bekvämare fjädring men förlorar radar och fri SuC samt känslan av att ha haft bilen sen ny.
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
S100D är absolut en bra bil och vida överlägsen äldre S, det håller jag med om.Gustafsson skrev: ↑24 maj 2023 21:37Jag har ju haft tre S. 2015 70D, 2018 100D, och 2023 LR.
Jag är väldigt nöjd med 100D, det är en mycket bra bil. Avsevärt tystare än 70D ( som har samma chassi som 85 modellerna). Med Good Year däck är den väldigt tyst! Mycket bättre prestanda, laddar betydligt fortare och betydligt bättre räckvidd än 85. Raven tillför lite räckvidd, men för övrigt kan jag inte se att den är så mycket bättre. Mer avancerad luftfjädring kan vara ett plus, på 100D kan det låta lite på mycket ojämn väg, min har knakat lite sedan den var ny. Stor skillnad igen till 2023 S, ”allt” är bättre -nästan.
Jag tycker att 100 D idag kan vara mycket prisvärd. Står i valet och kvalet vilken jag ska sälja, min 100D eller LR-23. Försäkringspremien på min 2018 är av någon anledning högre än 2023. Svårt att förstå varför. Skiljer många tusen…
Vidhåller att äldre S är extremt överprissatta jämfört med "nästan nya".
Jag tycker S100D och Raven är de prisvärdaste just nu, men personligen tycker jag skillnaden dem emellan också är för liten sett till pris, så Raven blir imo bästa köp.
Tycker inte dryga fem mil (ännu mer med en plus) är "lite räckvidd", jag tycker det är en ganska markant skillnad. Men framförallt så är fjädringen som natt och dag. Inte bara sett till funktion och inställningar, utan även i praktiken. Vibrationerna minskar markant vilket det också gjorts mätningar på. Raven är därför lika bekväm som nya generationen LR/Plaid (dock inte riktigt lika tyst).
LR/Plaid är sen såklart i sin tur dramatiskt bättre bilar än Raven, men där blir ju också hoppet i pris väldigt stort! Så även om det är fantastiska bilar så måste jag ändå tillstå att Raven är mer prisvärda nu efter prisraset.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Du kan ju också fundera på om du behöver mer räckvidd än du har i din nuvarande bil. En 75D eller Raven Standard Range har motsvarande (lite längre) räckvidd som 85D:n. Även lilla packet laddar snabbare än 85-packet efter strypningen, så behöver du inte den extra räckvidden kan ju det vara ett alternativ till att få en nyare bil till samma pengar.
Model S Standard Range Raven
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Enig. Standard Range Raven är ett extremt trevligt och prisvärt alternativ!jeppe_sthlm skrev: ↑25 maj 2023 10:52Du kan ju också fundera på om du behöver mer räckvidd än du har i din nuvarande bil. En 75D eller Raven Standard Range har motsvarande (lite längre) räckvidd som 85D:n. Även lilla packet laddar snabbare än 85-packet efter strypningen, så behöver du inte den extra räckvidden kan ju det vara ett alternativ till att få en nyare bil till samma pengar.
Lite körgladare också pga lägre vikt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5896
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Skillnaden i räckvidd har förstås ett värde liksom fjädringen och visst ska en 100D vara en hel del billigare än en Raven. Måste också påpekas att det efter fem år typ är stora skillnader i upplevelse mellan olika beg bilar av samma typ, så prova innan köp är mitt råd. Kör över ojämnheter och lyssna efter "klonk" typ. Bilen ska kännas rätt ny trots många mil.Legato skrev: ↑25 maj 2023 07:55S100D är absolut en bra bil och vida överlägsen äldre S, det håller jag med om.Gustafsson skrev: ↑24 maj 2023 21:37Jag har ju haft tre S. 2015 70D, 2018 100D, och 2023 LR.
Jag är väldigt nöjd med 100D, det är en mycket bra bil. Avsevärt tystare än 70D ( som har samma chassi som 85 modellerna). Med Good Year däck är den väldigt tyst! Mycket bättre prestanda, laddar betydligt fortare och betydligt bättre räckvidd än 85. Raven tillför lite räckvidd, men för övrigt kan jag inte se att den är så mycket bättre. Mer avancerad luftfjädring kan vara ett plus, på 100D kan det låta lite på mycket ojämn väg, min har knakat lite sedan den var ny. Stor skillnad igen till 2023 S, ”allt” är bättre -nästan.
Jag tycker att 100 D idag kan vara mycket prisvärd. Står i valet och kvalet vilken jag ska sälja, min 100D eller LR-23. Försäkringspremien på min 2018 är av någon anledning högre än 2023. Svårt att förstå varför. Skiljer många tusen…
Vidhåller att äldre S är extremt överprissatta jämfört med "nästan nya".
Jag tycker S100D och Raven är de prisvärdaste just nu, men personligen tycker jag skillnaden dem emellan också är för liten sett till pris, så Raven blir imo bästa köp.
Tycker inte dryga fem mil (ännu mer med en plus) är "lite räckvidd", jag tycker det är en ganska markant skillnad. Men framförallt så är fjädringen som natt och dag. Inte bara sett till funktion och inställningar, utan även i praktiken. Vibrationerna minskar markant vilket det också gjorts mätningar på. Raven är därför lika bekväm som nya generationen LR/Plaid (dock inte riktigt lika tyst).
LR/Plaid är sen såklart i sin tur dramatiskt bättre bilar än Raven, men där blir ju också hoppet i pris väldigt stort! Så även om det är fantastiska bilar så måste jag ändå tillstå att Raven är mer prisvärda nu efter prisraset.
Måste säga att jag inte kan skilja fjädringskomforten åt mellan 100D och min nuvarande LR, men jag kör å andra sidan mest på fina vägar. på 100 D är den inte ljudlös vilket är lite störande, vilka mätningar referera du till ?
Min nya LR har nog 15 mil längre räckvidd ser det ut som och i praktiken kommer jag nog att utnyttja den till att ladda bara till ca 65% på resande fot- Då går laddningen extremt snabbt samtidigt som man har 42 mil range, jag brukar köra ca 35 och sedan pausa/fika.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Mmm mycket av den extra räckvidden i nya S/X fick man ju redan i Raven med nya motorerna. Vintertid är nog fördelen för nya S/X stor dock pga värmepumpen.Gustafsson skrev: ↑25 maj 2023 12:07Skillnaden i räckvidd har förstås ett värde liksom fjädringen och visst ska en 100D vara en hel del billigare än en Raven. Måste också påpekas att det efter fem år typ är stora skillnader i upplevelse mellan olika beg bilar av samma typ, så prova innan köp är mitt råd. Kör över ojämnheter och lyssna efter "klonk" typ. Bilen ska kännas rätt ny trots många mil.Legato skrev: ↑25 maj 2023 07:55S100D är absolut en bra bil och vida överlägsen äldre S, det håller jag med om.Gustafsson skrev: ↑24 maj 2023 21:37Jag har ju haft tre S. 2015 70D, 2018 100D, och 2023 LR.
Jag är väldigt nöjd med 100D, det är en mycket bra bil. Avsevärt tystare än 70D ( som har samma chassi som 85 modellerna). Med Good Year däck är den väldigt tyst! Mycket bättre prestanda, laddar betydligt fortare och betydligt bättre räckvidd än 85. Raven tillför lite räckvidd, men för övrigt kan jag inte se att den är så mycket bättre. Mer avancerad luftfjädring kan vara ett plus, på 100D kan det låta lite på mycket ojämn väg, min har knakat lite sedan den var ny. Stor skillnad igen till 2023 S, ”allt” är bättre -nästan.
Jag tycker att 100 D idag kan vara mycket prisvärd. Står i valet och kvalet vilken jag ska sälja, min 100D eller LR-23. Försäkringspremien på min 2018 är av någon anledning högre än 2023. Svårt att förstå varför. Skiljer många tusen…
Vidhåller att äldre S är extremt överprissatta jämfört med "nästan nya".
Jag tycker S100D och Raven är de prisvärdaste just nu, men personligen tycker jag skillnaden dem emellan också är för liten sett till pris, så Raven blir imo bästa köp.
Tycker inte dryga fem mil (ännu mer med en plus) är "lite räckvidd", jag tycker det är en ganska markant skillnad. Men framförallt så är fjädringen som natt och dag. Inte bara sett till funktion och inställningar, utan även i praktiken. Vibrationerna minskar markant vilket det också gjorts mätningar på. Raven är därför lika bekväm som nya generationen LR/Plaid (dock inte riktigt lika tyst).
LR/Plaid är sen såklart i sin tur dramatiskt bättre bilar än Raven, men där blir ju också hoppet i pris väldigt stort! Så även om det är fantastiska bilar så måste jag ändå tillstå att Raven är mer prisvärda nu efter prisraset.
Måste säga att jag inte kan skilja fjädringskomforten åt mellan 100D och min nuvarande LR, men jag kör å andra sidan mest på fina vägar. på 100 D är den inte ljudlös vilket är lite störande, vilka mätningar referera du till ?
Min nya LR har nog 15 mil längre räckvidd ser det ut som och i praktiken kommer jag nog att utnyttja den till att ladda bara till ca 65% på resande fot- Då går laddningen extremt snabbt samtidigt som man har 42 mil range, jag brukar köra ca 35 och sedan pausa/fika.
Gällande mätning av fjädringen:
https://electrek.co/2019/05/27/tesla-ra ... uspension/
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Bytte precis från en Model 3 LR med 75kWh batteriet till en Raven Standard Range och det diffar väldigt lite på räckvidden mellan dem. Självklart laddar 3:an snabbare, men då hinner man iallafall äta upp matenLegato skrev: ↑25 maj 2023 11:13Enig. Standard Range Raven är ett extremt trevligt och prisvärt alternativ!jeppe_sthlm skrev: ↑25 maj 2023 10:52Du kan ju också fundera på om du behöver mer räckvidd än du har i din nuvarande bil. En 75D eller Raven Standard Range har motsvarande (lite längre) räckvidd som 85D:n. Även lilla packet laddar snabbare än 85-packet efter strypningen, så behöver du inte den extra räckvidden kan ju det vara ett alternativ till att få en nyare bil till samma pengar.
Lite körgladare också pga lägre vikt.

Model S Standard Range Raven
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Palladium Long Range har 634 km WLTP och Raven Long Range Plus har 652 km WLTP så det är faktiskt så att -21:orna har den allra längsta räckvidden av alla Teslor.Legato skrev: ↑25 maj 2023 14:10
Mmm mycket av den extra räckvidden i nya S/X fick man ju redan i Raven med nya motorerna. Vintertid är nog fördelen för nya S/X stor dock pga värmepumpen.
Gällande mätning av fjädringen:
https://electrek.co/2019/05/27/tesla-ra ... uspension/
Värmepumpen kan göra skillnad, det kan den. Hur mycket gör den på Model 3 med och utan? Det är väl inte himmelsvid skillnad?
Re: Uppgradering från 2016 85D till 2019 100D - synpunkter och råd önskas
Tja... Jag kollar knappt på 21 eftersom det är så extremt få sådana på marknaden, är ju nästan enbart 2019 och 2020 som sålts. Kollar dessutom alltid EPA då jag tycker den överensstämmer bäst och där "leder" nya LR räckviddsmässigt marginellt (405 vs 402 miles).BigEasy skrev: ↑25 maj 2023 14:17Palladium Long Range har 634 km WLTP och Raven Long Range Plus har 652 km WLTP så det är faktiskt så att -21:orna har den allra längsta räckvidden av alla Teslor.Legato skrev: ↑25 maj 2023 14:10
Mmm mycket av den extra räckvidden i nya S/X fick man ju redan i Raven med nya motorerna. Vintertid är nog fördelen för nya S/X stor dock pga värmepumpen.
Gällande mätning av fjädringen:
https://electrek.co/2019/05/27/tesla-ra ... uspension/
Värmepumpen kan göra skillnad, det kan den. Hur mycket gör den på Model 3 med och utan? Det är väl inte himmelsvid skillnad?
Men visst, en LR+ har säkerligen motsvarande räckvidd som Palladium sommartid!
Jag har ägt Raven LR X (20) och Raven Performance X (20) "bredvid" min Plaid X och vintertid är det stor skillnad. Äger nu en Raven Performance S. Skillnaden i förbrukning mellan vinter och sommar i Plaiden är förvånansvärt liten, medan den i Raven är rejäl. Jag trodde främst Plaiden skulle ha en stor fördel kring nollgradigt, men visade sig att den även är mycket snålare när det är riktigt kallt ute (trodde inte värmepumpen gjorde så stor skillnad när det är riktigt kallt, men tydligen funkar moderna pumpar bra även i -10-20.)
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021