Betald MX LR som inte levereras

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

HelterSkelter
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 maj 2023 16:16

Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av HelterSkelter »

Hej, undrar om fler är i samma situation som jag, och har betalat en ny Tesla men leveranstiden skjuts fram i princip dagligen.

I februari 2021 beställde jag min MX. Sedan dess har ju produktionen pausats i omgångar, men i mars i år fick jag besked om att bilen var redo för leverans och därmed behövde betalas. Sedan betalningen gjordes har leveranstiden skjutits upp i omgångar, och dessutom har upphämtningsstället flyttats till Norrköping (bor i Stockholm). Förstår att andra som bor i samma stad numer kan hämta sina nya bilar i Södertälje, men Tesla menar att man inte kan byta utlänmningsplats nu. Vidare väntar de in komponenter som saknas på min bil varför leveranstiden senarelagts ytterligare.

Min fråga: är detta normalt? Har förståelse för att leveranstiden senareläggs innan betalning, men att en och halv månad efter betalningen skett inte kunna ange definitivt leveransdatum är inte okej. Dessutom fick jag reklam häromdagen där nya köpare av MX erbjuds fri SC i tre år om man beställer och hämtar sin bil före utgången av juni. :shock:

Någon annan som är i samma situation?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av taliz »

Låter som det var något fel på den bil du tilldelats och att de arbetar på att fixa den. Oflyt men sånt som händer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Yatzy+
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 feb 2023 19:59

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av Yatzy+ »

Tråkigt! Tyvärr är det där Tesla har hamnat, dvs urusel dialog med kunden. Det du beskriver är oacceptabelt. Hämta bilen i Norrköping när du bor i Stockholm…hade det varit jag så hade jag sagt att då kan de behålla bilen och skicka tillbaka pengarna. Det är ju en direkt förolämpning. Och inte kunna ge ett leveransdatum på en bil (betald dessutom), eller iallafall tydlig information om vad som pågår, riktigt risigt. De måste tänka att de ändå har så många kunder att det spelar ingen roll hur de hanterar kommunikationen med dem…och så kanske det är. Men fan tro’t.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av Bjelke »

Yatzy+ skrev: 17 maj 2023 18:14
Tråkigt! Tyvärr är det där Tesla har hamnat, dvs urusel dialog med kunden. Det du beskriver är oacceptabelt. Hämta bilen i Norrköping när du bor i Stockholm…hade det varit jag så hade jag sagt att då kan de behålla bilen och skicka tillbaka pengarna. Det är ju en direkt förolämpning. Och inte kunna ge ett leveransdatum på en bil (betald dessutom), eller iallafall tydlig information om vad som pågår, riktigt risigt. De måste tänka att de ändå har så många kunder att det spelar ingen roll hur de hanterar kommunikationen med dem…och så kanske det är. Men fan tro’t.
Jag är ganska stupsäker på att det är precis så det ligger till, tyvärr…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jbli
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 jan 2023 15:22

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av jbli »

Hej, även jag har betalt min MX LR, beställd feb 2021. Mitt leveransintervall, efter tilldelat VIN-nummer, har justerats sex gånger nu. Servicecenter har inga mer svar än vad som står på Tesla-kontot. Oerhört dåligt bemötande och kundupplevelsen motsvarar inte en leverans av en bil i dryga miljonklassen.
Model Y LR AWD -22
Model 3 -22
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3884
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 18 maj 2023 08:18
Yatzy+ skrev: 17 maj 2023 18:14
Tråkigt! Tyvärr är det där Tesla har hamnat, dvs urusel dialog med kunden. Det du beskriver är oacceptabelt. Hämta bilen i Norrköping när du bor i Stockholm…hade det varit jag så hade jag sagt att då kan de behålla bilen och skicka tillbaka pengarna. Det är ju en direkt förolämpning. Och inte kunna ge ett leveransdatum på en bil (betald dessutom), eller iallafall tydlig information om vad som pågår, riktigt risigt. De måste tänka att de ändå har så många kunder att det spelar ingen roll hur de hanterar kommunikationen med dem…och så kanske det är. Men fan tro’t.
Jag är ganska stupsäker på att det är precis så det ligger till, tyvärr…
Det känns så. Det lutar mer och mer åt att Tesla ser det som att köparna/kunderna bara är en bricka i maskineriet.


Med lite tur kommer världsläget få det att knorra lite hos Tesla med, så de får ner fötterna på jorden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
HelterSkelter
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 maj 2023 16:16

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av HelterSkelter »

Tack för svar, men trist att fler är i samma situation. Frågade handläggaren på Tesla om möjligheten att återbetala pengarna för att sedan begära ny betalning när bilen är redo för leverans men fick svaret att det skulle ta flera veckor, kanske månader. Ser fram emot bilen fortsatt, men denna upplevelse tangerar parodi. Tesla-handläggaren visste heller inte varför förseningen uppstått. Just nu känns det som att det lika gärna kan bli leverans i oktober.
HelterSkelter
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 maj 2023 16:16

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av HelterSkelter »

Fick leveransdag spikad senare i veckan nu.
Användarvisningsbild
jbli
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 jan 2023 15:22

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av jbli »

Grattis till bekräftad leverans.
Min sköts upp för sjunde gången i ordningen idag…

Var förbi Tesla SC i Segeltorp idag. De bekräftade att flera bilar omfattas av en återkallningsauktion som inte möjliggör leverans av bilen innan det åtgärdats.
Känns som flera av oss här berörs vara bilar finns i Södertälje hamn men inte kan levereras.
Men återigen som flera redan konstaterat. Helt otrolig hantering av kunderna..
Model Y LR AWD -22
Model 3 -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av Bjelke »

AAKEE skrev: 22 maj 2023 13:20
Bjelke skrev: 18 maj 2023 08:18
Yatzy+ skrev: 17 maj 2023 18:14
Tråkigt! Tyvärr är det där Tesla har hamnat, dvs urusel dialog med kunden. Det du beskriver är oacceptabelt. Hämta bilen i Norrköping när du bor i Stockholm…hade det varit jag så hade jag sagt att då kan de behålla bilen och skicka tillbaka pengarna. Det är ju en direkt förolämpning. Och inte kunna ge ett leveransdatum på en bil (betald dessutom), eller iallafall tydlig information om vad som pågår, riktigt risigt. De måste tänka att de ändå har så många kunder att det spelar ingen roll hur de hanterar kommunikationen med dem…och så kanske det är. Men fan tro’t.
Jag är ganska stupsäker på att det är precis så det ligger till, tyvärr…
Det känns så. Det lutar mer och mer åt att Tesla ser det som att köparna/kunderna bara är en bricka i maskineriet.


Med lite tur kommer världsläget få det att knorra lite hos Tesla med, så de får ner fötterna på jorden.
Ja det borde kunna bli så, att sänka priserna hela tiden tycker iaf är sämre än att höja servicen mm…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av Gustafsson »

När det gäller att ta betalt är det väldigt bråttom. När det gäller att återbetala om leveransen uteblir är det inte alls särskilt bråttom. Jag fick inte leverans i december, bilen betald redan i november. Ville inte ligga ute med så mycket pengar och bad om återbetalning. Det tog 4 månader! Då missade jag en duktig börsuppgång i början av året, eller åtminstone ränta på ett stort belopp. Nu har ju bilen äntligen levererats, men man får ju inte direkt goda relationer med företaget. Dessutom skulle man få ett antal fria mil på SuC om man hämtade bilen före årsskiftet- de försvann ju när de inte kunde leverera. Nu är man åter generös med fria SuC, men vi som beställde redan 2020 omfattas förstås inte av det. Upphämtningen är lika trist. "Jag har inte tid att hjälpa till, jag har många leveranser nu". Vet fortfarande inte om min bil har radar t.ex. Fanns inga nyckelkort med i bilen - visste inte ens att det fanns sådana. Dessa hämtades dock när jag läst på lite och fått igång telefonen.
Det hade kunnat vara mycket roligare att köpa bil om någon från Tesla hade sagt någonting öht. Hade ju Toyota och Lexus tidigare och där var kontakten som man förväntar sig och hjälpsamheten stor.
Nu verkar bilen (S LR) vara en riktigt bra bil, vilket gör det lite lättare att glömma dåliga (obefintliga) kontakter med företaget.
Men de skulle behöva en uppgradering i kundbemötandet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
lizell
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 jan 2021 18:13
Ort: Enskede

Re: Betald MX LR som inte levereras

Inlägg av lizell »

Är i exakt samma situation.

Beställde en X strax innan årskiftet 2020/2021 och har väntat sedan dess. I slutet av april nu i år började de skicka påminnelser om att det var hög tid att betala så att de kunde leverera. Hade leveransdatum 2:a maj.

Jag har får regnr och VIN, men ingen bil. Nu flyttas det fram dagligen och Teslarepresentanten letar andra bilar runt om i Sverige som liknar den jag beställt. Som jag då själv ska åka och hämta. ”Vi står så klart för tåg/flyg till Malmö”. Helt orimligt om man bor i Stockholm exempelvis.

Först väntade jag på en dekal till dörren och nu en återkallelse pga något med ACn (hittar dock ingen återkallelse om jag söker på mitt VIN på Teslas sidor för återkallelse).

Om bilen hade återkallats efter den levererats till mig, hade jag ju fått lånebil. Nu - inget. Känns oerhört snålt när man betalt bilen sedan veckor, men fortfarande inte kommit nära den.
XLR White 2023-
3LR Midnight Silver 2022-2023
X100D Midnight Silver 2018-2022
Skriv svar