100 mil/år, annars får arbetsgivaren inte dra halva momsen. I min värld är förmånsbil och personalbil exakt samma sak. Den anställde betalar förmånsskatt samt löneavdrag motsvarande leasingkostnaden så att bilen blir kostnadsneutral för arbetsgivaren. Det är som jag ser det den vanligaste formen av det folk kallar i vardagsspråk för "tjänstebil". Jag råkar ha två sådana. En av få fördelar med att vara egenföretagare.max001 skrev: ↑27 maj 2023 16:49Det är väl vanligt?mati skrev: ↑27 maj 2023 16:35Precis, det blir jättekonstigt. Men jag tror att han menar förmånsbil egentligen. Fast hur vanligt är det att arbetsgivaren betalar för leasingen av en förmånsbil utan att det blir någon form av löneavdrag för den anställde? Om man nu bortser från förmånsbeskattningen. Förekommer det ens?OfarligTesla skrev: ↑27 maj 2023 16:28Han jämför tjänstebil med privatleasing, dvs tar han inte upp någon kostnad för själva bilen i fallet företagsleasing utan bara förmånsbeskattning. Blir markant skillnad om man jämför mot förmånsbil istället.Maw skrev: ↑27 maj 2023 16:04Här är en jämförelse mellan privat och förmånsbil för MY
https://carup.se/orattvisan-elbil-som- ... re-per-ar/
Aldrig tidigare har orättvisan varit större mellan den som äger sin bil privat och den som har tjänstebil. En exakt likadan Tesla Model Y blir 8 500 kronor dyrare per månad för den som brukar bilen via privatleasing. Staten subventionerar tjänstebilar med miljarder – medan privatpersoner som vill köpa elbil får betala 101 000 kronor mer varje år.
Tjänstebil/Förmånsbil = Bilen används huvudsakligen i tjänsten. Överstiger det privata bruket en viss nivå, blir det förmånsbeskattning för den anställde som har tjänstebil/förmånsbil.
Personalbil = Betalas med löneavdrag, dvs. den anställdes utrymme för skatter/avgifter. Måste om jag minns rätt nå en viss mininivå av antal körda mil i tjänsten.
En riktig tjänstebil däremot är en bil som arbetsgivaren tillhandahåller för de anställda att använda i tjänsten. Typ en resande säljare eller annan typ av tjänst som behöver en bil i jobbet.
Kör den anställde mer än 100 mil/år med den privat så utgår förmånsskatt. Men detta är ju en bil som arbetsgivaren hade köpt oavsett, eftersom den anställde inte hade kunnat göra sitt jobb annars.
Jag tror faktiskt inte att det är denna typen av "tjänstebil" som skribenten i artikeln stör sig på. Det är nog vanliga förmånsbilar som sticker i ögonen. Och jag förstår det, även om jag som sagt själv har stor nytta av denna ägandeform.