Skall bli spännande att se vad som skiljer på denna och Euro modellen.
Och vilka av övriga ID bilar som får samma uppdatering av batteri och mjukvara redan i höst.
Är ju det som visas i videoklippen.
Samma drivlina/batteri som ID7. Tror det lär dröja minst ett år innan det letar sig vidare till befintliga modeller. Tveksamt om batteriet överhuvudtaget får plats i dem.
Skoda har precis presenterat Enyaq 85 med uppdaterad drivlina och mjukvara.
Och det finns indikationer att ID4/5 redan v35 börjar produceras med högre räckvidd och effekt, dvs med ID7 motorn mm.
Men vad jag menade var vad som kommer skilja mellan denna US lång modellen av Buzz och den Euorpeiska, där den senare inte presenterades nu.
Skoda har precis presenterat Enyaq 85 med uppdaterad drivlina och mjukvara.
Och det finns indikationer att ID4/5 redan v35 börjar produceras med högre räckvidd och effekt, dvs med ID7 motorn mm.
En VW-säljare hintade om precis samma till mig, och han hoppades att försäljningen skulle dra igång vecka 23. Man kan alltid hoppas!
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
"En elbil som var på laddning exploderade i en parkeringsanläggning i centrala Lahtis på lördagen. Orsaken till explosioinen är oklar, men räddningsverket fick snabbt situationen under kontroll." https://svenska.yle.fi/a/7-10035601
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
"En elbil som var på laddning exploderade i en parkeringsanläggning i centrala Lahtis på lördagen. Orsaken till explosioinen är oklar, men räddningsverket fick snabbt situationen under kontroll." https://svenska.yle.fi/a/7-10035601
Läste detta i morse. Undrar vad som orsakade detta.
Högspänningsbatteriet va det inte tydligen.
Kan laddaren ha orsakat detta?
Underligt måste jag säga.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
"En elbil som var på laddning exploderade i en parkeringsanläggning i centrala Lahtis på lördagen. Orsaken till explosioinen är oklar, men räddningsverket fick snabbt situationen under kontroll." https://svenska.yle.fi/a/7-10035601
Läste detta i morse. Undrar vad som orsakade detta.
Högspänningsbatteriet va det inte tydligen.
Kan laddaren ha orsakat detta?
Underligt måste jag säga.
Kanske något som stått i kupén helt orelaterat till biltypen och att den laddade?
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
"En elbil som var på laddning exploderade i en parkeringsanläggning i centrala Lahtis på lördagen. Orsaken till explosioinen är oklar, men räddningsverket fick snabbt situationen under kontroll." https://svenska.yle.fi/a/7-10035601
Läste detta i morse. Undrar vad som orsakade detta.
Högspänningsbatteriet va det inte tydligen.
Kan laddaren ha orsakat detta?
Underligt måste jag säga.
Kanske något som stått i kupén helt orelaterat till biltypen och att den laddade?
Skulle faktiskt gissa det då man kan tex ha något kopplat konstant till 12v uttaget i bagaget.
Bilen ser tillräckligt intakt ut för att kunna göra en teknisk undersökning
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt. Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron.
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt. Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron...
Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt. Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron...
Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
Det är ju Cw värdet som ör intressant, så man får med arean. Var visst 0.29 på buzz och 0.28 på E-tron så inte stor skillnad ändå. Buzz behöver det större batterit för att få vettig räckvidd.
FAT e-tron är ju dock knappast en god förebil gällande effektiv drivlina och låg förbrukning.
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt. Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron...
Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
Det är ju Cw värdet som ör intressant, så man får med arean. Var visst 0.29 på buzz och 0.28 på E-tron så inte stor skillnad ändå. Buzz behöver det större batterit för att få vettig räckvidd.
Arean är inte med i Cw.
Cw är samma sak som Cd (och Cx). Det är olika förkortningar på samma enhetslösa konstant.
För övrigt kan drivlinan påverka effektiviteten en hel del. Polestar 2 ökar ju t ex sin räckvidd rejält på PS2 främst genom att göra om drivlinan.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det verkar ju vara en hel del här som tror att FAT e-trons förbrukning skulle bero på drivlinan. Själv tror jag istället att det handlar om fysisk storlek och form vilka tillsammans ger bilens luftmotstånd. Samt såklart även vikten. Och samma variabler påverkar även Buzz förbrukning... Med en bil av de här dimensionerna som Buzz har så kommer det ju bli en relativt påtaglig förbrukning i högre hastigheter oavsett hur man bär sig åt.
Nja, möjligen både och, jag som har ägt en E-tron behöver inte tro lika mycket, tycker jag. Har nu en IX50 som ichförsig inte kört vinter än men med dess 106 kWh batteri så uppger bilen en räckvidd på drygt 28 mil med 50% laddning och med E-tron så fick jag drygt 30 mil med 100% och 86 kWh batteri. IX är dessutom ganska exakt vad gäller räckvidd mot E-tron som var mer optimistisk och mycket känsligare om man kör något fortare på motorvägen vilket ör något som IX inte påverkas lika mycket av, ör min uppfattning, har inte gjort något direkt test. Och det är väl ingen som påstår att IX är något som är super aerodynamiskt. Men ID buzz är ju ännu mer av en ladugårdsvägg än E-tron. [Min understrykn.]
En skapligt designad "ladugårdsvägg" behöver ju tydligen inte vara sådär jättemycket värre än en FAT e-tron...
Buzz har ju ett Cd på 0,29. e-tron har väl istället 0,27-0,28...
Det är ju Cw värdet som ör intressant, så man får med arean. Var visst 0.29 på buzz och 0.28 på E-tron så inte stor skillnad ändå. Buzz behöver det större batterit för att få vettig räckvidd.
Arean är inte med i Cw.
Cw är samma sak som Cd (och Cx). Det är olika förkortningar på samma enhetslösa konstant.
För övrigt kan drivlinan påverka effektiviteten en hel del. Polestar 2 ökar ju t ex sin räckvidd rejält på PS2 främst genom att göra om drivlinan.
Gick lite fort. CdA eller vad man nu skriver. Men absolut kan drivlinan göra en hel del, var det jag skrev tidigare. Id7 och Skoda iv85 som bygger på samma drivlina får ju längre räckvidd med samma batteristorlek.
För PS2 LRDM blir det 592 km, en ökning med 105 km eller knappt 22%
Batteriet ökar dock med 4 kWh från 78 kWh till 82 kWh och jag misstänker att luftmotståndet också minskar något med nya fronten, men drivlinan bör stå för merparten av förbättringen.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
För PS2 LRDM blir det 592 km, en ökning med 105 km eller knappt 22%
Batteriet ökar dock med 4 kWh från 78 kWh till 82 kWh och jag misstänker att luftmotståndet också minskar något med nya fronten, men drivlinan bör stå för merparten av förbättringen.
Jo det låter så faktiskt, då kanske det kan komma någon bil med vettig räckvidd inom 3 år, uppåt 600 km wltp är vad jag vill ha för att slippa snabbladda.
Nu kommer det uppgifter i tyska medier att campingvarianten av ID Buzz har lagts ner. Anledningen ska vara att tjänstevikten skulle hamna över 3 000 kg vilket gör att kunder skulle få en väldigt begränsad lastkapacitet för att köra den på ett vanligt körkort.
Istället kommer nästa California variant baseras på T7 och komma som laddhybrid...
Lånade hem en Buzz från jobbet häromdagen. Jag blev INTE imponerad (tyvärr). Högt vind/vägljud (20”), ”uråldrigt” infotainmentsystem, törstig (jämfört med min EV6a) och segare än segast.
Positiva saker var att den gick riktigt mjukt och fint över håligheter samt att man verkligen blir glad när man ser bilen
Förhoppningsvis blir en del saker bättre iom uppdateringen som kommer framöver (starkare/effektivare motor och bättre infotainmentsystem). Tror tyvärr att ljudnivån blir svår att komma ifrån, mycket tack vare bilens utformning… Nu sätter jag mina förhoppningar till ID7an
Jag tycker min Buzz Cargo är tystare än min förra Model 3. Konstigt att det kan vara så olika. Men UI:n är så sjukt jobbig att jag inte använder den om jag inte måste.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Jag tycker min Buzz Cargo är tystare än min förra Model 3. Konstigt att det kan vara så olika. Men UI:n är så sjukt jobbig att jag inte använder den om jag inte måste.
Ja, den är väldigt dålig.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Jag tycker min Buzz Cargo är tystare än min förra Model 3. Konstigt att det kan vara så olika. Men UI:n är så sjukt jobbig att jag inte använder den om jag inte måste.
Cargon har ju avsevärt mindre kupé (om vi jämför med Buzzen alltså) Så den har säkerligen bättre ljudnivå kontra Buzz
Jag tycker min Buzz Cargo är tystare än min förra Model 3. Konstigt att det kan vara så olika. Men UI:n är så sjukt jobbig att jag inte använder den om jag inte måste.
Lite trist ju hade du bott närmare så hade jag skämtat om att du kan ju ställa den hos mig då