Extremt driftsäker, jag har knappt hört talas om fel på motorer numera, det var lite strulmax001 skrev: ↑01 jun 2023 18:04Hur är det förresten med elmotorn på Tesla? Har haft två tidigare elbilar (Hyundai Ioniq och Kia Niro EV). På båda bilarna dog elmotorn efter 2-3 år. Ioniqen dog på motorvägen medan Niron signalerade med traktorljud efter nästan 3 år. Allt gick på garantin men det verkar vara en svaghet på Hyundai/Kias elbilar.SeikaNoItten skrev: ↑01 jun 2023 17:48Hej!
Vet inte om jag håller med i alla avseenden.
När min Tesla 3 närmade sig 3 år fick jag ett ebjudande från TH om helförsäkring för ca 21 tkr/år.
Jag fick ett alternativ hos IF, ca 15 tkr/år. Motor försäkrade då inte Tesla. Valde IF.
Sedan ca 4 månader har jag nu försäkringen hos Motor/Gensidige till en årspremie på ca 9 tkr.
Tycker att det är ganska rimligt med tanke på bilen värde.
på dom tidiga model S där dom bytte någon liten detalj på ganska många bilar samt
några som fick larm från övervakningen av högspänningen (jag hann med båda felen på
min första 2014-bil).
Det där vanliga felet gjorde så att motorn fick ett skrikande missljud men gick ändå
bra att köra så inga stillestånd pga det heller.

(Ifall det nu förhåller sig på det här viset dvs...)
 (Ifall det nu förhåller sig på det här viset dvs...)