Att tänka på vid beställning av en Tesla
Moderator: Redaktion
Att tänka på vid beställning av en Tesla
Gör inte om mitt misstag. Köpte min Model S85D i mitten av 2015 och valde då till 21" hjulen för ett pristillägg på 46.000Kr, trodde i min enfald (eller helt ärligt "dum i huvet") att 19" hjulen som är orginal skulle medfölja bilen. Icke sa Nicke.
Jag kan inte annat än att känna mig lurad och så borde nog alla göra (utan att bli kallade dumma i huvet) som beställt bilen med 21" hjulen som tillval. Vill jag nu ha 19" hjulen blir det att punga ut med närmare 30.000Kr. Hade jag valt att köpa 21" hjulen i efterhand hade dessa kostat 50.000Kr, dvs. 4.000Kr mer än de kostade som tillval att komma monterade på bilen vid leverans.
Om rätt skulle vara rätt (och detta är enbart min egen uppfattning) borde vi som gjort detta misstag få köpa till 19" hjulen för mellanskillnaden mellan förbeställda 21" hjul 46.000Kr och efterbeställda 21" hjul 50.000Kr (där vi isf oxo fått 19" hjulen utan kostnad) = 4.000Kr. Som det ser ut blåser Tesla sina kunder på en större summa pengar i de fall man gör misstaget som jag och säkert tusentals andra kunder runt om i världen gjort.
Man kanske skulle publicera denna information som en global varning till folk som funderar på ett Tesla köp. Det finns nog fler personer som liksom jag inte tänkt riktigt klart i denna fråga.
Jag kan inte annat än att känna mig lurad och så borde nog alla göra (utan att bli kallade dumma i huvet) som beställt bilen med 21" hjulen som tillval. Vill jag nu ha 19" hjulen blir det att punga ut med närmare 30.000Kr. Hade jag valt att köpa 21" hjulen i efterhand hade dessa kostat 50.000Kr, dvs. 4.000Kr mer än de kostade som tillval att komma monterade på bilen vid leverans.
Om rätt skulle vara rätt (och detta är enbart min egen uppfattning) borde vi som gjort detta misstag få köpa till 19" hjulen för mellanskillnaden mellan förbeställda 21" hjul 46.000Kr och efterbeställda 21" hjul 50.000Kr (där vi isf oxo fått 19" hjulen utan kostnad) = 4.000Kr. Som det ser ut blåser Tesla sina kunder på en större summa pengar i de fall man gör misstaget som jag och säkert tusentals andra kunder runt om i världen gjort.
Man kanske skulle publicera denna information som en global varning till folk som funderar på ett Tesla köp. Det finns nog fler personer som liksom jag inte tänkt riktigt klart i denna fråga.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Att tänka på vid beställning av en Tesla
Jag förstår din tanke och håller med dig. Det har inte varit rimliga proportioner mellan uppgradering vid köp och efterbeställning.
Men nu är det för sent med en varning. Tesla har ju höjt priset på 21" till 71000:- vid efterköp. Och de kostar 49000:- extra vid bilköp. Så numera är prisskillnaden 22000:- vilket är ganska rimligt, med tanke på att de vill ha 30000:- för en uppsättning original 19".
Men nu är det för sent med en varning. Tesla har ju höjt priset på 21" till 71000:- vid efterköp. Och de kostar 49000:- extra vid bilköp. Så numera är prisskillnaden 22000:- vilket är ganska rimligt, med tanke på att de vill ha 30000:- för en uppsättning original 19".
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det jag reagerade på vid min beställning (skippade 21") var att hos andra bilmärken betalar man för skillnaden mellan hjulstorleken. Hos Tesla tog man helt sonika fullt betalt.... Därför många som beställde med 19" och köpte 21" separat. Vinterfälgar på köpet! Därav många 19" sommardäck till salu. Prishöjningar till 71' för 21" är riktigt saftig i mitt tycke!
- lator
- Teslaägare
Numera kostar uppgraderingen till 21" 48.800kr
Om man beställer vinterhjul 21" kostar dessa 71.000 kr.
Vet inte om man kan köpa lösa 21" fälgar och isåfall vad de kostar...
Om man beställer vinterhjul 21" kostar dessa 71.000 kr.
Vet inte om man kan köpa lösa 21" fälgar och isåfall vad de kostar...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Som en ny Skoda Octavia ungefär. Styck.lator skrev:Vet inte om man kan köpa lösa 21" fälgar och isåfall vad de kostar...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
stefan007 skrev:Det jag reagerade på vid min beställning (skippade 21") var att hos andra bilmärken betalar man för skillnaden mellan hjulstorleken. Hos Tesla tog man helt sonika fullt betalt.... Därför många som beställde med 19" och köpte 21" separat. Vinterfälgar på köpet! Därav många 19" sommardäck till salu. Prishöjningar till 71' för 21" är riktigt saftig i mitt tycke!
Tycker nog att det mesta är överpriser när det kommer till Tesla. Ta t.ex. servicekostnad 6.500Kr för att nysa i däcken, kasta ett getöga på torkarbladen och kanske fylla på en skvätt spolarvätska. Ett skämt. Sedan att dom måste fixa och justera en massa annat samtidigt som blivit fel från fabrik är nog igentligen det man betalar för fastän det faller inom garanti. Varför heter det föresten Goodwill när det specas för lånebil, dom skryter ju med att dom alltid ställer upp med en lånebil och att man gärna får köpa denna. Man kanske skulle lägga ett mellanprisbud på audin dom lånar ut i Väsby

Jag kan hålla med om att mycket är ganska dyrt och priset för en service 6500:- kan jag nog hålla med om men en Tesla är ju dyr bil, bit ihop...
Men i mitt fall har jag tänkt att ta en service minst 1 gång/år och kan rekommendera (som i mitt fall) ta en service vid 6-7000 mil då får ni förhoppningsvis på köpet en del garantifel upptäckta och isåfall åtgärdade innan garantin går ut vid 8000 mil.
Någon som passerat 8000 mil och har erfarenheter på välviljan att lösa problem?
Men i mitt fall har jag tänkt att ta en service minst 1 gång/år och kan rekommendera (som i mitt fall) ta en service vid 6-7000 mil då får ni förhoppningsvis på köpet en del garantifel upptäckta och isåfall åtgärdade innan garantin går ut vid 8000 mil.
Någon som passerat 8000 mil och har erfarenheter på välviljan att lösa problem?
Men seriöst...
Nämn en bil i milion klass där servicen är billigare
Köper du premium bil får du räkna med att allt runtomkring kostar premium
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Min GL kostade runt 8 att serva. Då ingår en massa oljor och grejjer. Skulle gissa att hälften är material.e5m1r skrev:Men seriöst...
458an kostar 9000 för årsservicen. Förutom Teslans kupefilter så får jag även luftfilter, 10l olja och tändstift.
Nu frågar jag inte hur många liter olja går åt utan vad det faktiskt kostar
Nu byter man inte bromsar och skivor ofta på en tesla men dessa ingår också i servicen
Kolla upp vad detta kostar på en gl och porche
Så titta på helheten
De går genom hela bilen och byter ut slit delar om det behövs ( ej däck) du får gratis låne bil
Det hela tar några timmar
Så de tjänar inte sina pengar på service...
Även andra tillverkare volvo bland annat gör massor med bilen som inte omfattas av service fixar återkallelser uppdaterar mjukvara mm
Nån fri lånebil tror jag inte man får
Sen är det ingen som tvingar er till att serva bilen ni behåller alla garantier ändå vilket annat bilmärke går med på det ?
Nu byter man inte bromsar och skivor ofta på en tesla men dessa ingår också i servicen
Kolla upp vad detta kostar på en gl och porche
Så titta på helheten
De går genom hela bilen och byter ut slit delar om det behövs ( ej däck) du får gratis låne bil
Det hela tar några timmar
Så de tjänar inte sina pengar på service...
Även andra tillverkare volvo bland annat gör massor med bilen som inte omfattas av service fixar återkallelser uppdaterar mjukvara mm
Nån fri lånebil tror jag inte man får
Sen är det ingen som tvingar er till att serva bilen ni behåller alla garantier ändå vilket annat bilmärke går med på det ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Många tillverkare erbjuder fri lånebil, Hyundai tex. För Santa Fe kostade de första service tillfällena ca 4000kr och då byter de olja som kostar en hel del, typ 1500kr+ och det är fri lånebil. Faktiskt så bytte de bromsskivor på barntimmar också en gång.
Att ta med att de fixar iordning sådan som de borde gjort på fabriken ska väl inte ägaren drabbas av?
Det hade varit väldigt klädsamt om Tesla hade haft så billig service som de påstår att elbilar ska ha. Att sparka på alla fyra hjulen och fylla på spolarvätska kan de väl ta 500kr för eller något sånt, ungefär som en besiktning som jag faktiskt tror är grundligare.
Att ta med att de fixar iordning sådan som de borde gjort på fabriken ska väl inte ägaren drabbas av?
Det hade varit väldigt klädsamt om Tesla hade haft så billig service som de påstår att elbilar ska ha. Att sparka på alla fyra hjulen och fylla på spolarvätska kan de väl ta 500kr för eller något sånt, ungefär som en besiktning som jag faktiskt tror är grundligare.
Visst, håller med om att andra bilar (då premiumtyper) kostar en del att serva. Dock har jag erfarenhet av att flera av dessa genomför någon eller ett par servicar utan kostnad under ett antal av de första milen. Har själv en MB S500 (2014) och två större Audi bilar (2014 o. 2015) och visst kostar det men inte alltid. Hade min MB inne för ett par veckor sedan för ett mystiskt oljeläckage, två dagar med gratis lånebil, gratis B service på goodwill samt dom skickar en städpatrull som tvättar stenläggningen för oljefläckar gratis utanför min villa. Skulle tesla sträcka sig så långt tro?
@e5m1r: Jodå visst tvingas man serva teslan, var 2000 mil om man vill behålla restvärdesgarantin efter 3 år. Min skulle passerat 2000 när den kom in på första service, detta pga lång väntetid hos SC, var tvungen att skaffa skriftligt på att restvärdesgarantin skulle gälla.
@e5m1r: Jodå visst tvingas man serva teslan, var 2000 mil om man vill behålla restvärdesgarantin efter 3 år. Min skulle passerat 2000 när den kom in på första service, detta pga lång väntetid hos SC, var tvungen att skaffa skriftligt på att restvärdesgarantin skulle gälla.
Hur många andra bilmärken ger restvärdesgaranti på 50%? Ingår bromsbelägg, spolarvätska, torkarblad m.m. i de andra bilförsäkringarna? Min egna erfarenhet är att min Toyota RAV4 aldrig kostade under 6000:- i service och oftast mellan 8000-9000:- när allt inkluderades. Bromsbeläggen behövde bytas varje gång och skivorna varannan gång. Spolarvätskan kostade 50 kr litern om man glömt att hälla vatten där...provoman skrev:
@e5m1r: Jodå visst tvingas man serva teslan, var 2000 mil om man vill behålla restvärdesgarantin efter 3 år. min skulle passerat 2000 när den kom in på första service detta pga lång väntetid hos tid hos SC, var tvungen att skaffa skriftligt på att restvärdesgarantin skulle gälla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
@Provoman,
du har blandat ihop siffror eller också så har du fått betala fel pris.
Du har också helt fel ang garantin, den är inte beroende av att service görs. (enligt hemsidan) https://www.teslamotors.com/sv_SE/support/service-plans
Då framgår också att 1:a service kostar 4300 kr ska göras efter 2000 mil.
Följande ingår:
Flerpunktsinspektion - Model S från stötfångare till stötfångare, från golv till tak. Hjulen tas av och däcken roteras. Om man bedömer att hjulinställningen behöver justeras, kan detta utföras mot en extra avgift. Fordonsloggen gås igenom och samtliga system funktionsprovas. Alla delar av drivlinan inspekteras och temperaturregleringssystemet kontrolleras
Däckrotation och kontroll av hjulinställning
Byte av kupéluftfilter
Byte av torkarblad
Batteribyte i nyckelbricka (sats)
Du har också helt fel ang garantin, den är inte beroende av att service görs. (enligt hemsidan) https://www.teslamotors.com/sv_SE/support/service-plans
Följande ingår:
Flerpunktsinspektion - Model S från stötfångare till stötfångare, från golv till tak. Hjulen tas av och däcken roteras. Om man bedömer att hjulinställningen behöver justeras, kan detta utföras mot en extra avgift. Fordonsloggen gås igenom och samtliga system funktionsprovas. Alla delar av drivlinan inspekteras och temperaturregleringssystemet kontrolleras
Byte av kupéluftfilter
Byte av torkarblad
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Ni pratar om olika sakermjwahl skrev:@Provoman,
Följande ingår:
Byte av kupéluftfilter
Byte av torkarblad
Restvärdesgarantin kräver att service görs.
Nybilsgarantin gör det inte.
Från sidan du länkade till:
Vi rekommenderar starkt att du låter serva din Model S en gång om året eller med 20 000 km intervall. Din begränsade nybilsgaranti påverkas inte om du inte följer denna rekommendation. Om du finansierat köpet av din Model S genom Tesla-finansiering gäller andrahandsvärdesgarantin endast om din Model S servats enligt det ovan rekommenderade schemat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ni pratar om olika saker
Tack Bylund,
Mea culpa, Provoman.
Tack Bylund,
Mea culpa, Provoman.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
5200Kr + moms = 6500Kr kostade servicen.
I denna service ingick:
Byte 2 st torkarblad
Byte av 1 st batteri i nyckel
På garanti utfördes:
Justering av torkararmar samt koll i loggar för att finna varför "Driver ass. features" larmade, inga fel funna.
Övrigt:
Koll av säkerhetsbälten.
I denna service ingick:
Byte 2 st torkarblad
Byte av 1 st batteri i nyckel
På garanti utfördes:
Justering av torkararmar samt koll i loggar för att finna varför "Driver ass. features" larmade, inga fel funna.
Övrigt:
Koll av säkerhetsbälten.
Kan förstå din frustration.provoman skrev:Gör inte om mitt misstag. Köpte min Model S85D i mitten av 2015 och valde då till 21" hjulen för ett pristillägg på 46.000Kr, trodde i min enfald (eller helt ärligt "dum i huvet") att 19" hjulen som är orginal skulle medfölja bilen. Icke sa Nicke.
Min säljare föreslog mig att ta 19" och sedan använda dessa fälgar till vinterdäck och köpa 21" vid sidan av. Trist att din missade denna rekommendation.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Eb nadare (persiska)mjwahl skrev:Mea culpa, Provoman.

Min säljperson missade MYCKET och kom med en hel del felaktig information. Har försökt få rättelse genom kontakter på tesla men dom slår ifrån sig, personal ljuger (säkert för att skydda sitt jobb) och kommer med konstiga bortförklaringar. Mycket oprofessionell hantering. Ett amerikanskt företag som beter sig som om dom struntar i en kund som betalat en bit över miljonen för sin bil, dessutom stor aktieägare i bolaget sedan innan jag beställde bilen. Inväntar aktiehype (eller hausse skulle jag kanske kalla det, för mycket java i huvet nu) efter model 3 släppet sedan får man se om man lämnar.ekenman skrev:Kan förstå din frustration.provoman skrev:Gör inte om mitt misstag. Köpte min Model S85D i mitten av 2015 och valde då till 21" hjulen för ett pristillägg på 46.000Kr, trodde i min enfald (eller helt ärligt "dum i huvet") att 19" hjulen som är orginal skulle medfölja bilen. Icke sa Nicke.
Min säljare föreslog mig att ta 19" och sedan använda dessa fälgar till vinterdäck och köpa 21" vid sidan av. Trist att din missade denna rekommendation.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Varifrån har du fått uppgifterna att bromsar ingår.e5m1r skrev:Nu byter man inte bromsar och skivor ofta på en tesla men dessa ingår också i servicen
De går genom hela bilen och byter ut slit delar om det behövs ( ej däck)
Tesla skriver:
Och de där slitdelarna som byts ut verkar bara bestå av torkarblad.Bromsarna inspekteras. Om bromsbeläggen är utanför rekommenderade data kan de bytas mot en extra avgift. Normala slitdelar, som torkarblad, byts ut vid behov.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Lite rörigt det där. Bromsar och liknande slitdelar ingår om du förköpt en serviceplan, men inte om du köper service gång för gång.Nicke Nyfiken skrev:Varifrån har du fått uppgifterna att bromsar ingår.e5m1r skrev:Nu byter man inte bromsar och skivor ofta på en tesla men dessa ingår också i servicen
Tesla skriver:Och de där slitdelarna som byts ut verkar bara bestå av torkarblad.Bromsarna inspekteras. Om bromsbeläggen är utanför rekommenderade data kan de bytas mot en extra avgift. Normala slitdelar, som torkarblad, byts ut vid behov.
Kom på det men om det är så att man räknar med att göra service varje år för att behålla restvärdesgarantin så är det väl självklart att man också förköper servicen och då blir också kostnaden per service lägre.danni skrev:Lite rörigt det där. Bromsar och liknande slitdelar ingår om du förköpt en serviceplan, men inte om du köper service gång för gång.Nicke Nyfiken skrev:Varifrån har du fått uppgifterna att bromsar ingår.e5m1r skrev:Nu byter man inte bromsar och skivor ofta på en tesla men dessa ingår också i servicen
Tesla skriver:Och de där slitdelarna som byts ut verkar bara bestå av torkarblad.Bromsarna inspekteras. Om bromsbeläggen är utanför rekommenderade data kan de bytas mot en extra avgift. Normala slitdelar, som torkarblad, byts ut vid behov.
Om man räknar på leasing på 3 år så kostar servicen 4767:- per år och byte av bromsbelägg vid behov ingår.
Vill man vara självspäkare så kan man förstås betala 6500:- per år och inte få några bromsbelägg vid behov...
Själv så funderar jag på 4 eller 8 års förbetald service vilket visserligen är lite dyrare per service men då ingår även byte av batterikylvätska för det fjärde året. Har man leasing på 3 år kanske det inte är lika intressant dock.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/suppo ... edirect=no
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag köpte faktiskt inte till servicen. Men när jag köpte fanns ju bara fyraårig service och jag har treårigt leasingavtal (och restvärdesgarantin är på tre år). Hade den treåriga planen funnits då så hade jag köpt den.Svenssons skrev:Kom på det men om det är så att man räknar med att göra service varje år för att behålla restvärdesgarantin så är det väl självklart att man också förköper servicen och då blir också kostnaden per service lägre.
Om man räknar på leasing på 3 år så kostar servicen 4767:- per år och byte av bromsbelägg vid behov ingår.
Vill man vara självspäkare så kan man förstås betala 6500:- per år och inte få några bromsbelägg vid behov...
Själv så funderar jag på 4 eller 8 års förbetald service vilket visserligen är lite dyrare per service men då ingår även byte av batterikylvätska för det fjärde året. Har man leasing på 3 år kanske det inte är lika intressant dock.
https://www.teslamotors.com/sv_SE/suppo ... edirect=no
Frågade säljpersonen om just serviceplan eller inte innan jag beställde och fick svaret att eftersom jag skulle köpa bilen som privatperson var rådet att inte ta serviceplanen, ingen information framgick som kunde få mig att misstänka att det skulle vara någon skillnad i servicens omfattning gällande förbetald serviceplan eller inte. Och jag frågar mig varför det i herrans namn skulle vara någon sådan skillnad. tesla får in kostnaden för tre års service på ett bräde vid förbetald serviceplan om man väljer denna, borde inte detta räcka utan att dom sedan ska skörta upp sina kunder på ytterligare kostnader (t.ex. byte av bromsbelägg) för de som inte väljer förbetald serviceplan?
Visst borde man kanske lusläst service texten innan man gnäller ( typ undersökningsplikt ) men borde det ändå inte ligga i teslas intresse att anställd personal informerar om detta?
Visst borde man kanske lusläst service texten innan man gnäller ( typ undersökningsplikt ) men borde det ändå inte ligga i teslas intresse att anställd personal informerar om detta?