Varning för Tässla

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Varning för Tässla

Inlägg av Alfa »

Vi har köpt ett takräcke från Tässla. Det monterades enligt anvisningarna på en Model Y med momentnyckel. Vid första användandet lastade vi drygt 30 kg last på takräcket. Det ska klara 75 kg.

Obehagligt nog lossnade lasten och hela takräcket från taket då fästena som ska hålla det på plats är för klena och böjts. Det är ganska lätt för vem som helst som ser bilder på fästena att bedöma vad som gått fel. Lyckligtvis skadades ingen.

Vi kontaktade omedelbart Tässla för att uppmana dem att dra tillbaka takräcket innan personskador inträffar och uppgradera redan sålda produkter.

Tässla i sin tur kontaktade en expert för att få ett objektivt utlåtande. Experten svarade Tässla och oss och gör samma bedömning av felorsaken som vi. Därmed tänkte vi att saken borde lösa sig.

Till vår förvåning fick vi idag besked att Tässla inte anser att det är något fel på produkten.

Vi kommer gå vidare och stämma Tässla i tingsrätten för de skador som deras produkt orsakat. Jag har lyckligtvis ett antal jurister på mitt företag som kan driva ärendet utan att det kostar mig särskilt mycket.

Min starka rekommendation är att ingen ska handla från ett företag som inte tar ansvar för sina defekta produkter. Undvik Tässla.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Varning för Tässla

Inlägg av mikebike »

Alfa skrev: 08 jun 2023 17:10
Vi har köpt ett takräcke från Tässla. Det monterades enligt anvisningarna på en Model Y med momentnyckel. Vid första användandet lastade vi drygt 30 kg last på takräcket. Det ska klara 75 kg.

Obehagligt nog lossnade lasten och hela takräcket från taket då fästena som ska hålla det på plats är för klena och böjts. Det är ganska lätt för vem som helst som ser bilder på fästena att bedöma vad som gått fel. Lyckligtvis skadades ingen.

Vi kontaktade omedelbart Tässla för att uppmana dem att dra tillbaka takräcket innan personskador inträffar och uppgradera redan sålda produkter.

Tässla i sin tur kontaktade en expert för att få ett objektivt utlåtande. Experten svarade Tässla och oss och gör samma bedömning av felorsaken som vi. Därmed tänkte vi att saken borde lösa sig.

Till vår förvåning fick vi idag besked att Tässla inte anser att det är något fel på produkten.

Vi kommer gå vidare och stämma Tässla i tingsrätten för de skador som deras produkt orsakat. Jag har lyckligtvis ett antal jurister på mitt företag som kan driva ärendet utan att det kostar mig särskilt mycket.

Min starka rekommendation är att ingen ska handla från ett företag som inte tar ansvar för sina defekta produkter. Undvik Tässla.
Det har cirkulerat bilder på tredjepartsfästen med tveksam svetsning, men i detta fall har alltså den vinklade plåtbiten rätats ut?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

mikebike skrev: 08 jun 2023 19:11
Alfa skrev: 08 jun 2023 17:10

Det har cirkulerat bilder på tredjepartsfästen med tveksam svetsning, men i detta fall har alltså den vinklade plåtbiten rätats ut?
Ja precis. Plåten har rätats ut. Och Tässla menar att det inte är ett konstruktionsfel…
Användarvisningsbild
MP3
Teslaägare

Inlägg av MP3 »

Bilder?
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

MP3 skrev: 08 jun 2023 19:34
Bilder?
Javisst
IMG_3141.jpeg
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare

Inlägg av max001 »

Alfa skrev: 08 jun 2023 21:48
Bilder?
Javisst
Förstår inte att Tässla tjafsar om detta.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

max001 skrev: 08 jun 2023 21:57
Alfa skrev: 08 jun 2023 21:48
Bilder?
Javisst
Förstår inte att Tässla tjafsar om detta.
Nej, verkligen inte. Typiskt materialfel.

Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Allmänna reklamationsnämnden?
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Transportstyrelsen, produktsäkerhet?
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... tsakerhet/
Transportstyrelsen tar emot anmälningar som gäller fel och brister som har med trafiksäkerheten hos fordon att göra. Anmälningarna är viktiga bland annat för att fel som är genomgående hos någon produkt ska kunna identifieras
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Utan att vara sån men jobbat mycket med material och montage.
Att en plåtbit ska räta ut sig = dvs deformeras krävs att man överskrider sträckgränsen. Att överskrida det krävs ett viss kraft dvs moment
Den kraften kan beräknas då ni har en typ av stål och godstjocklek.
Och är momentet i instruktionen lägre än sträckgränsen för materialet, då har man alltså överskridit sträckgränsen för materialet om plåten är deformerad efter montaget.
Kan uträtningen även vara en konsekvens av att räcket lossnade?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Lerumsexpressen skrev: 09 jun 2023 11:06
Utan att vara sån men jobbat mycket med material och montage.
Att en plåtbit ska räta ut sig = dvs deformeras krävs att man överskrider sträckgränsen. Att överskrida det krävs ett viss kraft dvs moment
Den kraften kan beräknas då ni har en typ av stål och godstjocklek.
Och är momentet i instruktionen lägre än sträckgränsen för materialet, då har man alltså överskridit sträckgränsen för materialet om plåten är deformerad efter montaget.
Kan uträtningen även vara en konsekvens av att räcket lossnade?
Fast nu vet vi ju inte stålkvalitet, och det är troligen där skon klämmer.
Värst belastning blir det inte vid vanlig vertikal belastning. Jag kör mycket med cyklar på taket och vid sidvind blir det rätt rejäl belastning (moment) på hållarna. Jag är glad att jag har original lasthållare på min bil.

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Det är troligen någon kines på landsbygden som gör fästena till dessa. De har noll koll på vad det är för material.
Det är samma sak med vad än du köper från kina.

Vänder du bort huvudet i 5 min så har de köpt 235 kvalitet till bron.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Holve skrev: 10 jun 2023 21:29
Det är troligen någon kines på landsbygden som gör fästena till dessa. De har noll koll på vad det är för material.

Då det ser ut att vara ”rostfritt” så kan man testa dom med en handhållen PMI analysator. Och då får du fram materialkvaliteten.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Lerumsexpressen skrev: 10 jun 2023 23:12

Då det ser ut att vara ”rostfritt” så kan man testa dom med en handhållen PMI analysator. Och då får du fram materialkvaliteten.
Jag tror inte det är rostfritt, snarare galvat stål. Detta är original Tesla:
20230611_103855.jpg

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Inlägg av Holve »

Man får inte fram någon användbar data med en PMI.
Du vill veta sträckgräns och kolhalt.
Det fixar inte en PMI.

Oavsett så vet vi ju inte vad det skall vara.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

Ärendet ligger nu hos Transportstyrelsen. Viktigt är att redan sålda produkter dras in innan någon blir allvarligt skadad. Att dö av att få en lastad takbox in i framrutan är ungefär lika spännande som att flyga av en åkattraktion på Gröna Lund...

Gällande den ekonomiska förlusten så håller vi på och snickrar på en stämningsansökan. Det här riskerar att bli dyrt för Tässla. Den mediala skadan kommer sannolikt bli ännu mer kostsam för Tässla än den direkta ekonomiska skadan. Gröna Lunds VD skötte åtminstone krishanteringen bra. Tässla har hittills agerat rent uselt.
Användarvisningsbild
Teslalive
Teslaägare

Inlägg av Teslalive »

Hej! Har det hänt något nytt i detta ärendet sen det hamna hos Transportstyrelsen?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Mycket oroväckande reaktion från Tässla... Uppenbart att de måste rätta till det.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Alfa skrev: 26 jun 2023 22:03
Ärendet ligger nu hos Transportstyrelsen. Viktigt är att redan sålda produkter dras in innan någon blir allvarligt skadad. Att dö av att få en lastad takbox in i framrutan är ungefär lika spännande som att flyga av en åkattraktion på Gröna Lund...

Gällande den ekonomiska förlusten så håller vi på och snickrar på en stämningsansökan. Det här riskerar att bli dyrt för Tässla. Den mediala skadan kommer sannolikt bli ännu mer kostsam för Tässla än den direkta ekonomiska skadan. Gröna Lunds VD skötte åtminstone krishanteringen bra. Tässla har hittills agerat rent uselt.
Finns det någon uppdatering i ärendet som du kan delge?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
carlf

Inlägg av carlf »

Alfa skrev: 26 jun 2023 22:03

Är det ett sånt här takräcke? Som tässla fortfarande säljer?

https://www.xn--tssla-gra.se/model-y/modely-takracke
Model 3 2024
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Holve skrev: 11 jun 2023 10:45

Man får inte fram någon användbar data med en PMI.
Du vill veta sträckgräns och kolhalt.
Det fixar inte en PMI.

Oavsett så vet vi ju inte vad det skall vara.
Så jag fattat det så kan de nyare och bättre PMI apparaterna kan bestämma andra legeringar än bara kolstål.
Det finns även olika system/teknik för "PMI" provningen.

De äldre och billigare apparaterna kan ofta inte ge något bra svar.

https://hha.hitachi-hightech.com/en/blo ... y-to-test/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar