Trådlös laddning hemma
Moderator: Redaktion
- Elbilisten
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Trådlös laddning hemma
Kanske inte så tokigt i kombination med summon? Det skulle vara intressant att testa i en taxikö t ex vid en järnvägsstation. Taxichauffören kan efterhand som bilarna framför får körningar enkelt glida fram till nästa plats. Mycket enklare än att hoppa ut och in många gånger för att flytta sladden till nästa stolpe varje gång kön rör sig. Eller varför inte trådlös laddning medan man står och väntar nästa färja?
http://insideevs.com/plugless-accepting ... a-model-s/
https://www.pluglesspower.com/shop/rese ... a-model-s/
http://insideevs.com/plugless-accepting ... a-model-s/
https://www.pluglesspower.com/shop/rese ... a-model-s/
Re: Trådlös laddning hemma
Så jag antar att man koppla in något mellan laddkontakten och laddaren på Teslan? Jag undrar lite hur de lurar bilen att den är inkopplad och börjar ladda.Plugless skrev:Vehicle Interface
J1772 EVSE emulation
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Trådlös laddning hemma
Man ser att det inte är särskilt effektivt. Utrustningen kräver 50A 240V dvs 12kW för att kunna ge motsvarande 7,2 kW Type 2 kabel vilken har förlust på kanske ca 10% och alltså ger bilen ca 6,5 kW. Nästan 50% i förslust för trådlöst laddning alltså.
Undra också vad Tesla säger om garantin när de verkar vara tveksamma på folie och inkoppling av 12V-uttag...
Antagligen så är det inte enbart DC-kontakterna som kopplas in utan även kommunikation så att den kan simulera Type 2-kontakt. Finns dock fortfarande risk att man måste lura bilen på fler sätt.bylund skrev:Så jag antar att man koppla in något mellan laddkontakten och laddaren på Teslan? Jag undrar lite hur de lurar bilen att den är inkopplad och börjar ladda.
Undra också vad Tesla säger om garantin när de verkar vara tveksamma på folie och inkoppling av 12V-uttag...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Trådlös laddning hemma
Sen är inte själva systemet klart för sverige än heller: ( http://www.wich.se/ )
" Vad gäller Plugless-utrustningen så är den inte godkänd för användning i Europa och vi har fått specifik dispens från Transportstyrelsen för just de 20 bilarna vi kör i projektet. Efter projektets slut kommer utrustningarna att monteras ur och skickas tillbaka till USA. När en ev. godkänd utrustning för Europa kommer har inte leverantören sagt till oss men de är ett litet företag som i första hand fokuserar sin hemmamarknad. Många fordonstillverkare har annonserat att de kommer med trådlös laddning runt 2017 - återstår att se om det stämmer. "
" Vad gäller Plugless-utrustningen så är den inte godkänd för användning i Europa och vi har fått specifik dispens från Transportstyrelsen för just de 20 bilarna vi kör i projektet. Efter projektets slut kommer utrustningarna att monteras ur och skickas tillbaka till USA. När en ev. godkänd utrustning för Europa kommer har inte leverantören sagt till oss men de är ett litet företag som i första hand fokuserar sin hemmamarknad. Många fordonstillverkare har annonserat att de kommer med trådlös laddning runt 2017 - återstår att se om det stämmer. "
MYLR-24
Re: Trådlös laddning hemma
Är inte trådlös laddning slöseri med energi ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Trådlös laddning hemma
Jo. Bekvämlighet kostar.e5m1r skrev:Är inte trådlös laddning slöseri med energi ?
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Trådlös laddning hemma
Det verkar gå att få väldigt låga förluster...e5m1r skrev:Är inte trådlös laddning slöseri med energi ?
Sommaren 2013 gick det att fixa 22kW 13cm med 97,4% verkningsgrad (prototyp)
https://www.ise.fraunhofer.de/en/press- ... ger-needed
Någon gång över 90% börjar det väl bli bra för de flesta. Det hade ju ändå varit ganska smidigt att bara köra upp på uppfarten och gå ur bilen utan att behöva bry sig mer. Sedan får vi inte glömma en massa skeptiker inklusive ett gäng mindre pålästa journalister vilka antar att laddning är jättejobbigt och det behövs trådlös laddning för att elbilen skall slå

Driver sajten Car.info
Re: Trådlös laddning hemma
Trådlös laddning vet jag inte men självstängande lucka saknas 

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Trådlös laddning hemma
95-97,4% som står i artikeln är ju i klass med eller bättre än med kabel. Står dock inte att detta var effektiviteten vid 22 kW. Bara att effektiviteten var upp till detta och att laddningen kunde gå upp till 22 kW, inte att bägge dessa uppnåddes samtidigt.
Ser man på följande lite nyare artikel också från Fraunhofer så är effektiviteten 93-95% mellan 0,4 kW till 3,6 kW.
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... icles.html
Det är dock helt klart mycket bra utveckling och 3,6 kW kan komma till nytta på många långtidsparkeringar (t.ex. hemma, jobbet, flygplats, pendelparkering) där man står kanske 8 timmar eller längre. Känns dock som att det fortfarande är på laboratoriestadiet dock.
Ser man på följande lite nyare artikel också från Fraunhofer så är effektiviteten 93-95% mellan 0,4 kW till 3,6 kW.
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... icles.html
Det är dock helt klart mycket bra utveckling och 3,6 kW kan komma till nytta på många långtidsparkeringar (t.ex. hemma, jobbet, flygplats, pendelparkering) där man står kanske 8 timmar eller längre. Känns dock som att det fortfarande är på laboratoriestadiet dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Trådlös laddning hemma
Om man tänker sig att höger körbana på motorvägen skulle vara försedd med en kabel för induktiv laddning, så skulle lastbilar kunna ladda där under körning. Dessutom skulle man kunna producera elbilar med mycket små batterier som uppfyller alla tänkbara behov av långkörning.
Om kabeln skulle vara placerad precis i mitten av körbanan, så skulle den dessutom fungera fint som guide till ett autopilotsystem, även om vägen är täckt av snö eller apokalyptisk aska.
Om kabeln skulle vara placerad precis i mitten av körbanan, så skulle den dessutom fungera fint som guide till ett autopilotsystem, även om vägen är täckt av snö eller apokalyptisk aska.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Trådlös laddning hemma
Jag räknade ut att resistiva förlusterna i en 25m lång kabel 1fas 10A var ca 60W. Dvs 2watt per meter, där går detta kyla bort, utrullad. Rullar man ihop kabeln blir dessa 60W ofta för mycket. Drygt 500W i en punkt låter som man behöver aktiv kylning för att inget skall börja brinna.Svenssons skrev:95-97,4% som står i artikeln är ju i klass med eller bättre än med kabel. Står dock inte att detta var effektiviteten vid 22 kW. Bara att effektiviteten var upp till detta och att laddningen kunde gå upp till 22 kW, inte att bägge dessa uppnåddes samtidigt.
Ser man på följande lite nyare artikel också från Fraunhofer så är effektiviteten 93-95% mellan 0,4 kW till 3,6 kW.
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... icles.html
Det är dock helt klart mycket bra utveckling och 3,6 kW kan komma till nytta på många långtidsparkeringar (t.ex. hemma, jobbet, flygplats, pendelparkering) där man står kanske 8 timmar eller längre. Känns dock som att det fortfarande är på laboratoriestadiet dock.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Trådlös laddning hemma
Fick lite mail ifrån Plugless om någon är intresserad.
https://www.pluglesspower.com/shop/rese ... a-model-s/
Vad det gäller garantier (i USA i varje fall antar jag att detta gäller)
https://www.pluglesspower.com/shop/rese ... a-model-s/
Vad det gäller garantier (i USA i varje fall antar jag att detta gäller)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1816
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Trådlös laddning hemma
jonas skrev:Jag räknade ut att resistiva förlusterna i en 25m lång kabel 1fas 10A var ca 60W. Dvs 2watt per meter, där går detta kyla bort, utrullad. Rullar man ihop kabeln blir dessa 60W ofta för mycket. Drygt 500W i en punkt låter som man behöver aktiv kylning för att inget skall börja brinna.Svenssons skrev:95-97,4% som står i artikeln är ju i klass med eller bättre än med kabel. Står dock inte att detta var effektiviteten vid 22 kW. Bara att effektiviteten var upp till detta och att laddningen kunde gå upp till 22 kW, inte att bägge dessa uppnåddes samtidigt.
Ser man på följande lite nyare artikel också från Fraunhofer så är effektiviteten 93-95% mellan 0,4 kW till 3,6 kW.
https://www.fraunhofer.de/en/press/rese ... icles.html
Det är dock helt klart mycket bra utveckling och 3,6 kW kan komma till nytta på många långtidsparkeringar (t.ex. hemma, jobbet, flygplats, pendelparkering) där man står kanske 8 timmar eller längre. Känns dock som att det fortfarande är på laboratoriestadiet dock.

Det ser ju att röra sig om ett lite större utrymme än bara en punkt. 500W är väl annars vad en lite äldre 50" plasma-TV kan dra. Där har man i regel minst en fläkt med.
Driver sajten Car.info
Re: Trådlös laddning hemma
Själv är jag glad om luckan åtminstone kan öppnas.e5m1r skrev:Trådlös laddning vet jag inte men självstängande lucka saknas
3 ggr i rad när jag ska ladda nu står jag utanför som en idiot och försöker få upp luckan. Klickar på "open charge port" i bilen, inget händer, trycker samma sak i mobilen, inget händer, trycker på knappen på fastchargern, inget händer.
Slutar med att jag får stå och knacka (läs banka) på luckan och försöka öppna via mobilappen om vartannat och till slut fälls den ut.
SJUKT IRRITERANDE!
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Re: Trådlös laddning hemma
Mmm känner igen detta, jag för statistik nu, den har öppnats en gång av 6 senaste 4 dagarana. Man hör bara ett ljud från spärren till laddkabeln men luckan öppnas inte. Verkar som att när man hör spärrsignalen så går magneten på igen för då är det omöjligt att få upp luckan. Spelar ingen roll varifrån jag styr öppningen av luckan. Nu är det inte ens minusgrader här. Magneten verkar inte släppa tillräckligt eller är fjädern för svag. För att jag skall få upp luckan får jag håll/trycka i bakkant samtidigt som jag långtrycker på FOB:en.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Trådlös laddning hemma
jonas skrev:Mmm känner igen detta, jag för statistik nu, den har öppnats en gång av 6 senaste 4 dagarana. Man hör bara ett ljud från spärren till laddkabeln men luckan öppnas inte. Verkar som att när man hör spärrsignalen så går magneten på igen för då är det omöjligt att få upp luckan. Spelar ingen roll varifrån jag styr öppningen av luckan. Nu är det inte ens minusgrader här. Magneten verkar inte släppa tillräckligt eller är fjädern för svag. För att jag skall få upp luckan får jag håll/trycka i bakkant samtidigt som jag långtrycker på FOB:en.
Ska testa ditt tillvägagångssätt nästa gång jag laddar. Tackar för tipset

S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Re: Trådlös laddning hemma
Teslas robot arm kommer väl med ett kreditkort så att den kan bända upp luckan? Att stänga den är ju ännu lättare med armen, bara att putta till.
Funderar på om man kan byta ut fjädern till en lite starkare? Hur ser det ut kommer man åt fjädern? (Börjar fundera på moddar för begagnad Tesla
)
Funderar på om man kan byta ut fjädern till en lite starkare? Hur ser det ut kommer man åt fjädern? (Börjar fundera på moddar för begagnad Tesla

- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Trådlös laddning hemma
Att luckan inte öppnas varje gång är en justeringsgrej som de fixar på SC om man säger till. De justerar in magnetens position. Men vill man vara kreativ så går det säkert att göra egna modifieringar med fjäderbyte osv.LarsL skrev:Teslas robot arm kommer väl med ett kreditkort så att den kan bända upp luckan? Att stänga den är ju ännu lättare med armen, bara att putta till.
Funderar på om man kan byta ut fjädern till en lite starkare? Hur ser det ut kommer man åt fjädern? (Börjar fundera på moddar för begagnad Tesla)

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Trådlös laddning hemma
Konstigt att de inte lyckats på 1,5 år då?Nicke Nyfiken skrev:Att luckan inte öppnas varje gång är en justeringsgrej som de fixar på SC om man säger till. De justerar in magnetens position. Men vill man vara kreativ så går det säkert att göra egna modifieringar med fjäderbyte osv.LarsL skrev:Teslas robot arm kommer väl med ett kreditkort så att den kan bända upp luckan? Att stänga den är ju ännu lättare med armen, bara att putta till.
Funderar på om man kan byta ut fjädern till en lite starkare? Hur ser det ut kommer man åt fjädern? (Börjar fundera på moddar för begagnad Tesla)
- Elbilisten
- Inlägg: 465
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Trådlös laddning hemma
Fick just via Elbilsföreningen reklamerbjudande om trådlös laddning från Celor passande MS och Nissan Leaf. Enligt mailet är de först i Sverige med sladdlös laddning. Deras hemsida http://www.ladduttag.se är under konstruktion.
Re: Trådlös laddning hemma
Är det en spinnoff till Rolec eller vad är kopplingen till Rolec förutom namnet? Själv kommer jag aldrig köra trådlös laddning.Elbilisten skrev:Fick just via Elbilsföreningen reklamerbjudande om trådlös laddning från Celor passande MS och Nissan Leaf. Enligt mailet är de först i Sverige med sladdlös laddning. Deras hemsida http://www.ladduttag.se är under konstruktion.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.