120 Miljarder
Moderator: Redaktion
120 Miljarder
skulle det kosta enligt vti/svd att elektrifiera sveriges alla större statliga vägar, huga
om en SuC kostar 3 Miljoner? skulle det kunna ge 40000 SuC eller motsvarande, dvs 13-14x antalet fossilvätske säljställen, det är tätt, och alla dessa SuC's ger ett lokalt kundunderlag till lite allt möjligt,
för många år sedan tjatade vägverket? om att man skulle ta en paus varannan timme man körde,
om en SuC kostar 3 Miljoner? skulle det kunna ge 40000 SuC eller motsvarande, dvs 13-14x antalet fossilvätske säljställen, det är tätt, och alla dessa SuC's ger ett lokalt kundunderlag till lite allt möjligt,
för många år sedan tjatade vägverket? om att man skulle ta en paus varannan timme man körde,
ms 76132 "Eleamore"
Re: 120 Miljarder
Detta måste vara beräknat på dagens city-elbilar och inte riktiga elbilar alternativt bygga induktionsladdning i vägen. Tar sig elbilen bara 5 mil så krävs naturligtvis fler laddstationer men beräkningen skall göras på bilar som tar sig 20+ riktiga mil. Induktionsladdning i vägarna är inget jag förespråkar.
EDIT: Hittade sidan nu som ligger bakom paywall och det verkar handlar om elskenor i vägen. Det är som om man tror att elbilar inte kan ta sig någonstans för att batteriet inte räcker. Fel antagande alltså och skattepengar som har slösats alltså.
EDIT: Hittade sidan nu som ligger bakom paywall och det verkar handlar om elskenor i vägen. Det är som om man tror att elbilar inte kan ta sig någonstans för att batteriet inte räcker. Fel antagande alltså och skattepengar som har slösats alltså.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 120 Miljarder
De tänker nog att folk kommer ladda på samma sätt som folk tankar. Eftersom det går snabbare att tanka så måste man ha många fler snabbladdningsstationer. D tänker inte på att folk superladdar kortare tid än vad de tidigare tankade.
10 miljarder kan jag gå med på däremot.
10 miljarder kan jag gå med på däremot.
Re: 120 Miljarder
visst suc'ar man kortare tid totalt men varje tillfälle är längre, man slipper slabba med korven i bilen, alternativt är en adresserbar kund under de 20-30 min man laddar
120 miljarder var för någon form av el från vägen
120 miljarder var för någon form av el från vägen
ms 76132 "Eleamore"
Re: 120 Miljarder
För tung trafik finns det fortfarande inte någon bättre lösning än någon sorts laddning under körning på motorväg.
Om man ändå bygger möjlighet för tung trafik att ladda induktivt från vägbanan så skulle det ju också lösa laddningen för personbilar vid längre resor.
Jag har tidigare läst att det Sydkoreanska bolaget OLEV har kommersiell teknik för induktiv laddning via vägbanan, med deras teknik skulle det kosta 20 miljarder SEK att elektrifiera alla de svenska motorvägarna. Det är 8 miljarder mindre än de 28 extra miljarder som Migrationsverket vill ha för att klara sitt uppdrag i år.
Förhållandevis lite pengar i sammanhanget alltså.
Om man ändå bygger möjlighet för tung trafik att ladda induktivt från vägbanan så skulle det ju också lösa laddningen för personbilar vid längre resor.
Jag har tidigare läst att det Sydkoreanska bolaget OLEV har kommersiell teknik för induktiv laddning via vägbanan, med deras teknik skulle det kosta 20 miljarder SEK att elektrifiera alla de svenska motorvägarna. Det är 8 miljarder mindre än de 28 extra miljarder som Migrationsverket vill ha för att klara sitt uppdrag i år.
Förhållandevis lite pengar i sammanhanget alltså.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 120 Miljarder
Självklart ska vi sätta upp laddare istället för att försöka ladda medan vi kör. Idag finns ca 3000 bensinstationer och var Chademo eller SuC lika vanliga skulle jag inte behöva planera mina resor med en Leaf 30kWh ens. 3000 stationer i SuC klass skulle alltså gå på ungefär 9 miljarder.
De som vill åka 150 mil i ett sträck, vilket alla bil-gubbar på jobbet påstår att de gör hela tiden
så får man väl köpa ett stort batteri. Och ja då kommer bilen kosta en bit över miljonen, det gör den. Fast vi skattebetalare slipper pynta in, vi kanske tom kan ha en batteri skatt

De som vill åka 150 mil i ett sträck, vilket alla bil-gubbar på jobbet påstår att de gör hela tiden



Re: 120 Miljarder
För den tunga trafiken kan man rentav ha kontaktledning, och två järnskenor som håller dem på vägen. Man kan även ha ett starkt dragfordon som man kopplar väldigt många vagnar till.Herr X skrev:För tung trafik finns det fortfarande inte någon bättre lösning än någon sorts laddning under körning på motorväg.
Om man ändå bygger möjlighet för tung trafik att ladda induktivt från vägbanan så skulle det ju också lösa laddningen för personbilar vid längre resor.
Jag har tidigare läst att det Sydkoreanska bolaget OLEV har kommersiell teknik för induktiv laddning via vägbanan, med deras teknik skulle det kosta 20 miljarder SEK att elektrifiera alla de svenska motorvägarna. Det är 8 miljarder mindre än de 28 extra miljarder som Migrationsverket vill ha för att klara sitt uppdrag i år.
Förhållandevis lite pengar i sammanhanget alltså.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: 120 Miljarder
Enligt Trafikverket kostar kontaktledningar över motorvägens ytterfil 10 miljoner kr/km.
Alternativet är att ha stationer där batterier kan bytas eller med MegaChargers.
Att ha långa vägtåg motverkar lite syftet med lastbilen men kan funka på vissa sträckor. Det är lite som med bussar funkar bra ibland där många ska till samma ställe men ska transporterna ske kors och tvärs så är de inte helt effektiva.
Alternativet är att ha stationer där batterier kan bytas eller med MegaChargers.
Att ha långa vägtåg motverkar lite syftet med lastbilen men kan funka på vissa sträckor. Det är lite som med bussar funkar bra ibland där många ska till samma ställe men ska transporterna ske kors och tvärs så är de inte helt effektiva.
Re: 120 Miljarder
Eftersom jag jobbar som lokförare måste jag väl klarlägga att denna lösning redan existerar... Järnväg heter den...bylund skrev:För den tunga trafiken kan man rentav ha kontaktledning, och två järnskenor som håller dem på vägen. Man kan även ha ett starkt dragfordon som man kopplar väldigt många vagnar till.Herr X skrev:För tung trafik finns det fortfarande inte någon bättre lösning än någon sorts laddning under körning på motorväg.
Om man ändå bygger möjlighet för tung trafik att ladda induktivt från vägbanan så skulle det ju också lösa laddningen för personbilar vid längre resor.
Jag har tidigare läst att det Sydkoreanska bolaget OLEV har kommersiell teknik för induktiv laddning via vägbanan, med deras teknik skulle det kosta 20 miljarder SEK att elektrifiera alla de svenska motorvägarna. Det är 8 miljarder mindre än de 28 extra miljarder som Migrationsverket vill ha för att klara sitt uppdrag i år.
Förhållandevis lite pengar i sammanhanget alltså.



Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: 120 Miljarder
Det finns ett STORT problem med att frakta varor med tåg i Svergie och det är att på hösten så planeras all järnvägstrafik in för nästkommande år. Så om du idag vet att i slutet av september 2017 så behöver ditt företag frakta en del varor från Stockholm till Malmö så kan det vara bra att skicka in den informationen nu, för tro inte att du kan komma några veckor, månader innan. Detta är en stor anledning till att vi ser mycket transporter på vägarna just för att det är få företag som kan planera transporter så långt i förväg.bylund skrev:För den tunga trafiken kan man rentav ha kontaktledning, och två järnskenor som håller dem på vägen. Man kan även ha ett starkt dragfordon som man kopplar väldigt många vagnar till.Herr X skrev:För tung trafik finns det fortfarande inte någon bättre lösning än någon sorts laddning under körning på motorväg.
Om man ändå bygger möjlighet för tung trafik att ladda induktivt från vägbanan så skulle det ju också lösa laddningen för personbilar vid längre resor.
Jag har tidigare läst att det Sydkoreanska bolaget OLEV har kommersiell teknik för induktiv laddning via vägbanan, med deras teknik skulle det kosta 20 miljarder SEK att elektrifiera alla de svenska motorvägarna. Det är 8 miljarder mindre än de 28 extra miljarder som Migrationsverket vill ha för att klara sitt uppdrag i år.
Förhållandevis lite pengar i sammanhanget alltså.
Re: 120 Miljarder
[sarc]det finns 2 stora problem med att köra gods på järnväg i sverige, volvo och scania[/sarc]
ms 76132 "Eleamore"
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: 120 Miljarder
Tung trafik går ju lösa på andra sätt. Batteribyten t.ex. Eller att man använder sig av lösa släp för all last. Och så kör man helt enkelt lasten till nästa laddställe, där ett fulladdat fordon tar över lasten och kör vidare, medan det första fordonet laddar och sen tar ny last. Funkar nog extra bra med autonoma fordon.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: 120 Miljarder
Problemet med tåg är att det kräver enorma investeringar som sällan är samhällsekonomiska. Ett annat är att tåget bara går dit Järnvägen är dragen, till skillnad mot en lastbil och motorväg. Ytterligare ett problem är att det bara går attköra ett tåg i taget, lastbilar och bilar kan köra om varandra nästan helt fritt. Men kanske främst, investeringar i bilar och lastbilar kan göras av enskilda personer och företag efter deras behov och ekonomi det gör att saker sker fortare där än på järnvägen.
Re: 120 Miljarder
Och eftersom vi nu står inför autonoma fordon så blir det ju inga problem att lastbilarna bara går när det är mindre trafik på vägarna, så får dom ställa sig och ladda när det börjar bli mer bilar ute. Det är hög tid att börja tänka utanför den där lilla lådan där varje fordon behöver en baconätare.LarsL skrev:Problemet med tåg är att det kräver enorma investeringar som sällan är samhällsekonomiska. Ett annat är att tåget bara går dit Järnvägen är dragen, till skillnad mot en lastbil och motorväg. Ytterligare ett problem är att det bara går attköra ett tåg i taget, lastbilar och bilar kan köra om varandra nästan helt fritt. Men kanske främst, investeringar i bilar och lastbilar kan göras av enskilda personer och företag efter deras behov och ekonomi det gör att saker sker fortare där än på järnvägen.
Och apropå 120 Miljarder, är inte det ungefär vad vi (sverige) köper olja för VARJE ÅR? Allt eldar vi såklart inte upp i våra fordon men det ställer det i lite perspektiv ändå eftersom vi kan göra våran egen el.
Re: 120 Miljarder
Varför är induktiv laddning från vägbanan så otänkbar? Om kostnaden är låg för att gräva ner en kabel i höger vägbana på motorvägarna, så kommer ju fortfarande vägunderhåll vara enkelt och alla typer av fordon kan ladda vid behov.
Jag ser få negativa aspekter med detta, bortsett från kostnaden (och 10% lägre verkningsgrad som jag tycker att man kan leva med).
Jag ser få negativa aspekter med detta, bortsett från kostnaden (och 10% lägre verkningsgrad som jag tycker att man kan leva med).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: 120 Miljarder
Ända är det betydligt lättare att ha autonoma tåg, fast det har vi ändå inte. Svaret tror jag är att det inte är värt det, helt enkelt. Det blir ganska lite lön per ton gods ändå. Men det är klart för "små" lastbilar blir läget annorlunda, fast svårare/dyrare att genomföra.Daoops skrev:Och eftersom vi nu står inför autonoma fordon så blir det ju inga problem att lastbilarna bara går när det är mindre trafik på vägarna, så får dom ställa sig och ladda när det börjar bli mer bilar ute. Det är hög tid att börja tänka utanför den där lilla lådan där varje fordon behöver en baconätare.
Re: 120 Miljarder
problemet med lastbilar är att de låter andra betala för sin behövliga investeringar
vem skapar de 2 parallella rodelbanor som finns på de större vägarna
vem skapar slitaget på broar
12 ton är 8x mer än standardbil
från skatteverket
Vägavgiftstabell tunga lastbilar (12ton+) 2015
Antal axlar Avgasklass Vägavgift kr/år
högst tre Euro 0 8 729
högst tre Euro 1 7 729
högst tre Euro 2 eller renare 6 819
fyra eller fler Euro 0 14 094
fyra eller fler Euro 1 12 730
fyra eller fler Euro 2 eller renare 11 366
likadant för trängselskatt, lika för lastbil, och broskatter 2x för lastbil
vem skapar de 2 parallella rodelbanor som finns på de större vägarna
vem skapar slitaget på broar
12 ton är 8x mer än standardbil
från skatteverket
Vägavgiftstabell tunga lastbilar (12ton+) 2015
Antal axlar Avgasklass Vägavgift kr/år
högst tre Euro 0 8 729
högst tre Euro 1 7 729
högst tre Euro 2 eller renare 6 819
fyra eller fler Euro 0 14 094
fyra eller fler Euro 1 12 730
fyra eller fler Euro 2 eller renare 11 366
likadant för trängselskatt, lika för lastbil, och broskatter 2x för lastbil
ms 76132 "Eleamore"
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 120 Miljarder
Om laddningen kan utvecklas till att ta emot den dubbla strömstyrkan, vilket ny batteriteknik borde leda till inom kort, är ju laddproblemet i stor sett löst. Finns ingen anledning att gräva ner grejer i vägen. För stora fordon med låt säga hypotetiskt 3-500 kWh borde dessa redan idag kunna ta emot sisådär > 500 kWh/h.
De stora fordonen kan dessutom tanka vid ett fåtal "megachargers" om dessa nu fanns på strategiska platser.
De stora fordonen kan dessutom tanka vid ett fåtal "megachargers" om dessa nu fanns på strategiska platser.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 120 Miljarder
Kalmar har redan tagit fram FastCharge som ger upp till 600 kW:Gustafsson skrev:Om laddningen kan utvecklas till att ta emot den dubbla strömstyrkan, vilket ny batteriteknik borde leda till inom kort, är ju laddproblemet i stor sett löst. Finns ingen anledning att gräva ner grejer i vägen. För stora fordon med låt säga hypotetiskt 3-500 kWh borde dessa redan idag kunna ta emot sisådär > 500 kWh/h.
De stora fordonen kan dessutom tanka vid ett fåtal "megachargers" om dessa nu fanns på strategiska platser.
https://www.kalmarglobal.com/campaigns/fastcharge/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: 120 Miljarder
Häftigt!Svenssons skrev:Kalmar har redan tagit fram FastCharge som ger upp till 600 kW:Gustafsson skrev:Om laddningen kan utvecklas till att ta emot den dubbla strömstyrkan, vilket ny batteriteknik borde leda till inom kort, är ju laddproblemet i stor sett löst. Finns ingen anledning att gräva ner grejer i vägen. För stora fordon med låt säga hypotetiskt 3-500 kWh borde dessa redan idag kunna ta emot sisådär > 500 kWh/h.
De stora fordonen kan dessutom tanka vid ett fåtal "megachargers" om dessa nu fanns på strategiska platser.
https://www.kalmarglobal.com/campaigns/fastcharge/
Tur att det är nära till Oskarshamn ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: 120 Miljarder
Kalmars kontor ligger i Helsingfors så det är inte så nära... Det är dock bara vatten emellan.Gustafsson skrev:Häftigt!
Tur att det är nära till Oskarshamn ...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: 120 Miljarder
Men O2 kommer inte att återstarta och O1 stängs nästa år då kvar blir bara ett block i Oskarshamn.Gustafsson skrev:Häftigt!Svenssons skrev:Kalmar har redan tagit fram FastCharge som ger upp till 600 kW:Gustafsson skrev:Om laddningen kan utvecklas till att ta emot den dubbla strömstyrkan, vilket ny batteriteknik borde leda till inom kort, är ju laddproblemet i stor sett löst. Finns ingen anledning att gräva ner grejer i vägen. För stora fordon med låt säga hypotetiskt 3-500 kWh borde dessa redan idag kunna ta emot sisådär > 500 kWh/h.
De stora fordonen kan dessutom tanka vid ett fåtal "megachargers" om dessa nu fanns på strategiska platser.
https://www.kalmarglobal.com/campaigns/fastcharge/
Tur att det är nära till Oskarshamn ...
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: 120 Miljarder
Om det blir induktion i vägbanan nån gång i framtiden så hoppas jag det bara blir i högerfilen. Då kanske folk äntligen börjar hålla till höger på motorvägen.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d