Köra med bromsat släp...

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Köra med bromsat släp...

Inlägg av Nikk »

Har precis bytt ut mitt obromsade släp med ett bromsat och började fundera på hur mycket släpet kommer bromsa med tanke på bromsregenereringen... Jag kör ganska mjukt och använder bromsen sällan så funderar på hur ofta släpets broms kommer "aktiveras", man vill ju inte slita på bromsarna i onödan men samtidigt vill man ju att bromsarna används då o då så de inte sätts igen.

Vad säger ni som har erfarenhet av elbil och bromsat släp?
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Köra med bromsat släp...

Inlägg av kenjon »

Elektrisk broms eller påskjutsbroms?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 apr 2023 13:54

Re: Köra med bromsat släp...

Inlägg av lukin »

Om det är påskjutbroms (99% av alla släp) så är det ingen skillnad mot mjuk körning med vilken bil som helst. Om släpet trycker på så trycks dragstången ihop och släpet bromsar.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köra med bromsat släp...

Inlägg av jonasl »

Ja, släpet bryr sig inte det minsta om hur bilen bromsas.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2286
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Köra med bromsat släp...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det kan vara bra att göra en kraftig inbromsning ibland för att motionera bromsarna.

Det som brukar krångla först är backspärren som frigör bromsarna när du backar släpet.

När du sedan ska köra framåt är hjulet låst.

Parkera inte släpet på en gräsmatta, det brukar snabba på kärvande bromsar.

Och undvik parkeringsbromsen vid längre tids uppställning.
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 maj 2023 12:00

Re: Köra med bromsat släp...

Inlägg av Cederloken »

Jag kör mycket med bromsat släp. Och det kommer att bränna bort energi vid regenelering och bromsning.

Tänk på att släpet bara bromsar "sig självt". Så åker du med 500kg släp och bilen väger 2000kg så kommer du att bränna bort 500/(2000+500) = 20% av energin i bromsarna på släpet medan 80% regenereas i batteriet. med en släpvikt om 1000kg kommer 33% att brännas bort i släpet osv

Lyckas du köra väääääältigt mjukt så att gastrycksdämparen i draget inte trycks ihop och bromsningen sker med rull och luftmotståndet i släpet så blir regererationsförlusten mindre. Sen kan du ju kika lite på hur mycket som faktiskt regereras in under körning.
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Köra med bromsat släp...

Inlägg av Nikk »

jonasl skrev: 14 jun 2023 13:20
Ja, släpet bryr sig inte det minsta om hur bilen bromsas.
Det förstås. Egentligen handlar nog min fråga mer om att köra med bromsat eget släp som jag inte är van vid 😀

Men det påverkar såklart släpet beroende på hur hård/snabb inbromsning man gör men om det kommer av bromsning, regenerering eller motorbroms spelar ingen roll för släpet.

Ändrar min fråga till:
Är det vettigt att köra mjukt o fint med bromsat släp för att spara på släpets bromsar och att ibland göra någon kraftigare inbromsning och backa lite för att hålla släpets bromsar väl fungerande..?

Har en tanke på om jag ändå ska byta tillbaka till obromsat (även om det bromsade jag har nu är riktigt bra o stabilt)…
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Köra med bromsat släp...

Inlägg av tor-ake »

Det är trumbromsar på släp, oftast, så inte lika utsatt för rost som skivor. Min erfarenhet är att om man bara smörjer dragstången genom fettnipplarna nån gång om året, och kör ett tungt lass nån gång om året, typ >500 kg matjord eller ved så att allt motioneras, så är det inget problem med bromsar, oavsett hur användningen ser ut i övrigt. Har haft f.d hyrsläp och använt dem de senaste 17 åren. Min far har samma 4p-kåpsläp sedan 40 år, som bara används någon enstaka gång om året, med lätt last, och han måste fippla och justera bromsarna var och vartannat år, för att få den genom besiktningen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Nikk
Inlägg: 102
Blev medlem: 16 jan 2021 20:02

Re: Köra med bromsat släp...

Inlägg av Nikk »

tor-ake skrev: 15 jun 2023 08:47
Det är trumbromsar på släp, oftast, så inte lika utsatt för rost som skivor. Min erfarenhet är att om man bara smörjer dragstången genom fettnipplarna nån gång om året, och kör ett tungt lass nån gång om året, typ >500 kg matjord eller ved så att allt motioneras, så är det inget problem med bromsar, oavsett hur användningen ser ut i övrigt. Har haft f.d hyrsläp och använt dem de senaste 17 åren. Min far har samma 4p-kåpsläp sedan 40 år, som bara används någon enstaka gång om året, med lätt last, och han måste fippla och justera bromsarna var och vartannat år, för att få den genom besiktningen.
Tack för tipset. Då får man köpa sig ett lass grus om året vare sig man behöver eller ej :lol:
MYLR 2023, Sv/Sv, 20"
M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2286
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Köra med bromsat släp...

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är mer trafiksäkerhet med bromsat släp.

Särskilt vid halka, bromssträckan kortas ned avsevärt.

Minskar också risken för fällknivsverkan, att släpet viker sig runt bilen.

För att utnyttja påskjutsbromsen maximalt, börja inbromsningen lite hårdare och lätta sedan på bromspedalen.
Skriv svar