{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av bjornnilsson »

Precis. Svarta/röda ok är enklaste sättet att på avstånd se skillnaden mellan en HW3/HW4-plaid. Det kan säkert finnas undantag men det är min spaning på de bilar som kommit till oss i slutet av Q4 2022 respektive nu under Q2.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Ett stort tålamod håller på att ta slut med min 3e Tesla. Från upphämtningen på grusplanen i Södertälje till bilens karosspanelmontering som är katastrofal och jag har fortfarande inte ens fått en tid för korrigering av den riktigt sneda bakluckan :evil: . Premium not! Loosing fan-club members = most likely
20230508_163010.jpg
20230515_123216.jpg
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Oj satan vad dåliga de är i USA min MYP Berlin hade samma passform som min tidigare Audi…

Jag hade lämnat tillbaka skiten och sagt att ni kan höra av er när ni har en bil som är hel och ren…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Rennwagen skrev: 12 jun 2023 18:03
Ett stort tålamod håller på att ta slut med min 3e Tesla. Från upphämtningen på grusplanen i Södertälje till bilens karosspanelmontering som är katastrofal och jag har fortfarande inte ens fått en tid för korrigering av den riktigt sneda bakluckan :evil: . Premium not! Loosing fan-club members = most likely
Grymt tråkigt.

Jag har i princip bestämt mig för att avstå från en grymt kul beställning då kvalitetsproblemen verkar bortom tid och rum dåliga.

Hänger lite på teslamotorsclub och det är ingen tvekan om att det står grymt dåligt till med kvalitetskontrollen. Tyvärr är det inte mest överpetiga gnällspikar som klagar utan många Teslafanatiker som egentligen skulle acceptera rätt mycket. Det är inte okey med bubblor i glasrutorna eller att bilen kommer med fel dörrklädsel på en sida.

Jag var för snäll när jag tog emot min M3P, så nu har jag en liten issue med färgsläpp som kommer kosta ett par dagar i att flytta bilen (plus lånebil med hög självrisk). Kommer inte ske igen.

Det tråkiga är att jag inte riktigt ser något alternativt märke, har kört Audi länge och har en kvar men deras elbilsflotta är alldeles för SUV-ig för mig.

Lite surt att man inte ska kunna lita på att Tesla klarar av att skruva ihop en bil korrekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Det kan väl anställa någon Galen Tysk som gillar kvalitet :lol: när jag var på Audi fabriken för några år sedan hade de några gubbar som kontrollerade modellerna som gick ut ur produktion, gjorde stick kontroller och då med Tysk precision :D

Känns som prisdump på model Y/3 tas igen på dåligt ihopskruvade model X/S
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Honkan skrev: 12 jun 2023 19:17
Det kan väl anställa någon Galen Tysk som gillar kvalitet :lol: när jag var på Audi fabriken för några år sedan hade de några gubbar som kontrollerade modellerna som gick ut ur produktion, gjorde stick kontroller och då med Tysk precision :D

Känns som prisdump på model Y/3 tas igen på dåligt ihopskruvade model X/S
Problemet är som det verkar (ganska uppenbart) att dom helt enkelt prioriterar vinst före
allt annat, dom hade ju utan större ansträngning kunnat hitta och korrigera många av dom
fel man ser på vissa bilar, och att det är sådan variation mellan bilarna pekar ju också på detta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

Det jag inte fattar är ju att man egentligen bara flyttar kostnaden från ett ställe till ett annat. Kan det verkligen löna sig? Är det dessutom lack som ska åtgärdas, dvs att kostnaden inte sväljs av Tesla inhouse utan blir en extern kostnad så tillkommer dessutom påslag från lackeraren, kostnad för lånebil osv.

Men kanske att många lär sig acceptera att leva med sina defekter under de två månader man har på sig att rapportera? Dvs typ hälften av problemen behöver aldrig åtgärdas? (Gissar vilt.)
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Livi1672

Inlägg av Livi1672 »

boreno skrev: 09 jun 2023 12:37
Jag har leveransfönster 1-15 juni, men jag tror inte på det. Jag har VIN nummer, men än så länge har det inte dykt upp i några databaser, och Tesla svarar bara att "bilen är under transport". Den anlände till Rotterdam den 1:a Maj, två år efter lagd beställning... (Röd MS-P, 21", krämvit interiör). Suck...

Finns det något sätt att få aktuell info på ett VIN-nummer? Alla databaser jag hittat verkar synka med Transportstyrelsen på månadsbasis. Kan man få informationen genom att ringa till TS? (Dvs. få veta om VIN-numret blivit inregistrerat ännu, vilket skulle innebära att bilen antagligen kommit in i landet)
Har du fått någon mer info än? Beställde min LR i februari och bilen kom till Rotterdam 1/5. Därefter fick jag info att bilen skulle komma mellan 16-26/5 via sms och ca två veckor senare fick jag nytt leveransbesked dvs andra halvan av juni.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Livi1672 skrev: 13 jun 2023 14:38
Har du fått någon mer info än? Beställde min LR i februari och bilen kom till Rotterdam 1/5. Därefter fick jag info att bilen skulle komma mellan 16-26/5 via sms och ca två veckor senare fick jag nytt leveransbesked dvs andra halvan av juni.
Senaste info är leverans 13-27/6. Beställde någon gång i början på 2021, RN115118xxx.
Funderar på att köra ut till Huddinge för att kolla om det står en röd MS Plaid med krämvit inredning där på parkeringen.
Fick VIN för några veckor sedan, och min bil anlände med Hoegh Manila till Rotterdam den 1 maj.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Får man fråga varför du tog mot den, eller upptäckte du det senare?
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Dafro skrev: 13 jun 2023 20:12
Tjena Dafro, jag såg det direkt (är bilnörd :o ). Var mycket tveksam till att ta leverans men hade stressat ut med en annan bil och förare till S-tälje och inte så sugen på att vänta längre på leverans. Personalen gjorde notering om det och bokade upp en tid i Väsby för korrigering av dörrar och lucka och sa att det skulle fixas där inom två veckor. Väsby klarade inte av det och nu väntar jag på tid till karossverkstad. Kanske hade varit bättre att vägra leverans men efter 1,5 års väntan var jag rätt sugen på ny kärra.
Det löser sig säkert, men den där nitiska tyska kvalitetskillen som någon skrev om i tråden behövs verkligen hos Tesla för att de inte skall tappa sina mest inbitna fans och supportrar som dessutom köper deras dyraste bilar.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Rennwagen skrev: 13 jun 2023 20:29
Dafro skrev: 13 jun 2023 20:12
Tjena Dafro, jag såg det direkt (är bilnörd :o ). Var mycket tveksam till att ta leverans men hade stressat ut med en annan bil och förare till S-tälje och inte så sugen på att vänta längre på leverans. Personalen gjorde notering om det och bokade upp en tid i Väsby för korrigering av dörrar och lucka och sa att det skulle fixas där inom två veckor. Väsby klarade inte av det och nu väntar jag på tid till karossverkstad. Kanske hade varit bättre att vägra leverans men efter 1,5 års väntan var jag rätt sugen på ny kärra.
Det löser sig säkert, men den där nitiska tyska kvalitetskillen som någon skrev om i tråden behövs verkligen hos Tesla för att de inte skall tappa sina mest inbitna fans och supportrar som dessutom köper deras dyraste bilar.
Hej, förstår dig helt, om väl bestämt sig och väntat länge så vill man gärna ha sin bil och hur svårt ska det vara att justera en baklucka, kan man tycka. Hoppas att det löser sig för dig. Jag kommer r nog däremot aldrig beställa en Tesla, om nu någon trodde något annat.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

bjornnilsson skrev: 13 jun 2023 13:35
Det jag inte fattar är ju att man egentligen bara flyttar kostnaden från ett ställe till ett annat. Kan det verkligen löna sig? Är det dessutom lack som ska åtgärdas, dvs att kostnaden inte sväljs av Tesla inhouse utan blir en extern kostnad så tillkommer dessutom påslag från lackeraren, kostnad för lånebil osv.

Men kanske att många lär sig acceptera att leva med sina defekter under de två månader man har på sig att rapportera? Dvs typ hälften av problemen behöver aldrig åtgärdas? (Gissar vilt.)
Vet att vissa har spekulerat i att man gör det av aktiekursanledningar. Det sänker produktionskostnaden både för att man slipper “stanna bandet” och alla kommer inte klaga så kostnaden blir nog faktiskt lägre, sedan verkar det även som att om de markerar det som “goodwill” istället för garantiärende så hamnar det i en annan post som inte påverkar bruttomarginalen per bil. Så även om kostnaden blir högre så ser deras marginaler högre ut vilket ser bra ut. Jag har varit med om att de har märkt garantiärenden som “goodwill” på de bilar jag haft.
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

OfarligTesla skrev: 14 jun 2023 07:35
bjornnilsson skrev: 13 jun 2023 13:35

Vet att vissa har spekulerat i att man gör det av aktiekursanledningar. Det sänker produktionskostnaden både för att man slipper “stanna bandet” och alla kommer inte klaga så kostnaden blir nog faktiskt lägre, sedan verkar det även som att om de markerar det som “goodwill” istället för garantiärende så hamnar det i en annan post som inte påverkar bruttomarginalen per bil. Så även om kostnaden blir högre så ser deras marginaler högre ut vilket ser bra ut. Jag har varit med om att de har märkt garantiärenden som “goodwill” på de bilar jag haft.
Brilliant bokföringstrolleri! Det är självklart att det ser bättre ut vs aktiemarknaden på det sättet. Smart tänkt faktiskt :D om det nu är en medveten strategi.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag tror nog inte på sådana närmast konspirationsteorier. Min spaning är så enkel som att liksom autopiloten, så är även kvalitetskontrollen beta. Man kan inte åstadkomma bättre idag. Med det sagt är ju de flesta bilarna fullt acceptabelt ihopskruvade.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev: 14 jun 2023 10:34
Jag tror nog inte på sådana närmast konspirationsteorier. Min spaning är så enkel som att liksom autopiloten, så är även kvalitetskontrollen beta. Man kan inte åstadkomma bättre idag. Med det sagt är ju de flesta bilarna fullt acceptabelt ihopskruvade.
Man kontrollerar inte fram kvalitet. Framförallt inte om kontrollen måste ske vid monteringsbandet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev: 14 jun 2023 12:11
Man kontrollerar inte fram kvalitet. Framförallt inte om kontrollen måste ske vid monteringsbandet.
Helt oenig i det. Toyotamodellen bygger ju helt på att kontrollera och återföra/förbättra utifrån resultatet av den kontrollen. Hur menar du? Gissar att kontroll behövs på fler ställen än monteringsbandet, men om det har jag inte framfört några åsikter i mitt inlägg.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev: 14 jun 2023 13:36
Fredrik j skrev: 14 jun 2023 12:11
Helt oenig i det. Toyotamodellen bygger ju helt på att kontrollera och återföra/förbättra utifrån resultatet av den kontrollen. Hur menar du? Gissar att kontroll behövs på fler ställen än monteringsbandet, men om det har jag inte framfört några åsikter i mitt inlägg.
Jag tror vi inte är så oeniga. Toyota-metoden innebär ju att man återkopplar ett fel när det uppstår första gången så att det kan undvikas nedströms.
Man sorterar inte färdiga bilar.
Med tanke på hur länge Tesla dragits med samma typ av feltyper så verkar man ju inte arbeta så.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har nu rullat ca 300 mil med LR.
Mycket bra bil tycker jag, men problemet för mig är att jag har den gamla 100D 2018 som just fyllt 17000 mil kvar ett tag till. Jag har då kört bägge på samma sträckor till jobb för att jämföra.
Lite orättvist kanske då den gamla är som ett par slitna jeans som man gärna drar på sig, medan den nya är som ett par nya skor- de skaver lite, men är väldigt fina.

Några saker är mycket bättre med LR:

Räckvidden: Bilen är ju 30% "snålare". Angiven räckvidd i bilen över 65 mil mot 47,5 för den gamla i dagsläget, men det verkar svårare att få till 65 mil med den nya än det är att få 47 mil med den gamla. Om det går att uppnå i praktiken har jag inte kunnat kolla än, men stor skillnad är det.

Ljudnivån: Den nya isolerar omgivningsljuden väldigt mycket bättre, men på grov asfalt är inte LR så tyst som jag förväntat mig. Den aktiva brusreduceringen inbillar jag mig ändå förbättrar det låga bullret en del efter kalibrering. Min 100 D är dock väldigt mycket tystare än min ännu äldre 70D var.
Största skillnaden är avsaknad av fjädringsknak i den nya. 100D har sedan den var ny alltid knakat i framvagnen på ojämn väg.

Liggande skärm som är ställbar är ju bra och den rena interiören snygg.

Prestanda: LR är det onekligen mer drag i, bara testat insane mode en gång, default är ju "sport mode" och inte testat dragstrip-läget. Om man får tro nätet är den ju lika snabb som Lamborgini huracan 0-100 och lite snabbare än gamla SP85D. BOrde skaffa röda bromsok!

Skärm bak: Coolt

USB C: fyra uttag har jag hittat - bra.

Trådlös telefonladdning: Funkar, men laddning via originaldockan i den gamla går fortare.

Utrymmen: Nya fack i dörrarna + gigantisk multikompartment mittkonsoll sväljer allt med listiga variationsmöjligheter.

Laddhastigheten: 100 D laddar rätt snabbt jämfört med S 60-90, men den nya laddar dubbelt så snabbt som 100D....

Ljuset: Mycket skarpare ljusbild, har inte varit så mörkt at jag har hunnit prova hur bra det är.

Dragkroken! Den vill man ju ha!

Ingen FSD eller enhanced autopilot. Står både som fördel och nackdel då inga "viktiga" funktioner saknas i standard AP.

Fjädringen: Luftfjädring finns ju på bägge men i den nya kan man justera dämpningen i detalj och får tabeller över fjädringsdata om man vill nörda ner sig, men vem vill det ? Den är nog bättre även om det är svårt att peka på när man känner det.

Nackdelar:

Ingen fri SuC: Inte så mycket värt med låga energipriser, men ändå sparat femsiffrigt på det.

Ingen fri premium connectivity: Även det lite värt i pengar, men några tusen kommer det att bli.

Ingen taklucka: Var felmonterad från fabrik på den gamla, men har funkat bra efter 4 verkstadsbesök på garantin och jag använder den ofta.

Skärmen: Jag gillar den gamla och man får mycket bättre upplevelse av kartorna i navigatorn i den gamla.

Yoken: Trivs inte med materialet som känns plastigt och hårt jämfört med läderratten i 100D. Det är OK med placeringen av kontrollerna efter viss tillvänjning, men någon förbättring är det inte, tvärtom. Förvånande klantig konstruktion är att bilsymbolen tv på huvudskärmen - den som öppnar alla inställningar skyms helt av Yoken, så man måste flytta på huvudet för att träffa den med fingret - Gör om typ. Rattarnas funktionalitet har kraftigt försämrats - varför kan man undra.

Skärmen framför ratt/yoke: Skarp och ljusstark, men går inte att konfigurera med valbara displayer på resp sida av mitten. Jag hade trippmätaren upplagd th och energigraf tv. Klar försämring.

Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.

Frunken: Har blivit ännu mindre,

Ingen ODB kontakt att sätta xbb kontrollern i vad jag har sett. Finns en variant i den nya, men den gamla XBB dongeln passar inte där.

Ingen FSD eller enhanced autopilot. (Står både som fördel och nackdel då inga viktiga funktioner saknas i standard AP. )

Ljudet: Tycker det är sämre i den nya trots många fler högtalare.

Ventilationen: Coolt med justeringen på skärmen, men de gamla klassiska utblåsen gav bättre kontroll.

Sammanfattningsvis har jag ett tag till tillgång till två görbra bilar. Batteri och drivlinegaranti till 2026 på den gamla. Måste sälja en av dem, men vilken ? Slitna jeans eller Armaniskor?
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

Gustafsson skrev: 15 jun 2023 09:22
Sammanfattningsvis har jag ett tag till tillgång till två görbra bilar. Batteri och drivlinegaranti till 2026 på den gamla. Måste sälja en av dem, men vilken ? Slitna jeans eller Armaniskor?
Finns ju en kostnadsaspekt också. Vad kan det skilja i månaden? 6-7 tusen till 100D:s fördel? Finns ju alltid något annat man kan lägga det på även om man har råd där man får högre utväxling vad gäller livskvalitet?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

Nya MS är väldigt mycket, mycket fetare. När jag tittar på bilder på den gamla så ser den plötsligt oväntat gammal ut nu när jag vant mig vid siluetten av den nya.

Jag gillar att köpa saker som jag kan titta på när jag inte använder dom.

Så de där nya skorna skänker en hel del tillbaka i form av ögongodis. Ej mätbart, men nog så viktigt.
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

BigEasy skrev: 15 jun 2023 10:40
Finns ju en kostnadsaspekt också. Vad kan det skilja i månaden? 6-7 tusen till 100D:s fördel? Finns ju alltid något annat man kan lägga det på även om man har råd där man får högre utväxling vad gäller livskvalitet?
Ja det var ju den lilla detaljen också …
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

...

Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Pontus skrev: 15 jun 2023 11:32
...

Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?

Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

LarsOJ skrev: 15 jun 2023 19:10
Pontus skrev: 15 jun 2023 11:32
...

Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?

Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till ac
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Skriv svar