Större uttag från 12 volts batteriet.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Alven

Större uttag från 12 volts batteriet.

Inlägg av Alven »

Får man ha kratigare kablar monterade till 12 volts batteriet för en större omformare 12 till 220 volt? Skulle tesla service utföra en sådan installaton om man bad om det?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Större uttag från 12 volts batteriet.

Inlägg av Svenssons »

Skulle jag gissa så tror jag inte det. Kommer slita mer på 12V-batteriet om inte annat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hur ser laddningen från stora batteriet till lilla ut? Någon som vet effekten där sas?
Om den precis räcker till sas så kommer det att slita på 12V-batteriet, annars skulle det kunna funka, fast då behövs kanske en effektvakt där om man
plockar ut mer ström än vad vanliga uttaget medgav osv...
Jag tror faktiskt att man skulle kunna plocka ut en hel del där under rätt omständigheter, dvs när dom flesta "vanliga" 12V-förbrukarna inte går på max...

Edit: Jag tänker som att på en vanlig bil kan man plocka ut rejält medans generatorn laddar, och det gör ju Tesla:n från stora batteriet hela tiden antar jag...?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag har anslutit ett extra uttag i frunken för att köra en kylbox, det funkar hur bra som helst. Den verkar ladda från stora batteriet oavsett om man har bilen igång eller ej. Detta är anslutet direkt på 12V batteriet via egen terminering och säkring på 10A. På samma ledning har jag också strömmen till extraljuset som är monterat under de mörka månaderna.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tesla har redan lite strul med "underdimensionerat" 12V batteri (eller snarare för hög förbrukning vid stillestånd) tidigare byttes de varje år men numera ska det sitta en "bättre sort" där.

Dock tror jag att de inte vill öka på förbrukningen från 12V batteriet av just den anledningen.

Får du för låg spänning i 12V batteriet slår inte säkerhetsrelät till och bilens stora batteri kopplas inte in =du kan inte åka, även fast stora batteriet är fulladdat.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar