Det enda motkrav hon fick var att den skulle vara eldriven.
I dagsläget finns det i princip 3 elmopeder (moped klass 1, 45km/h) som inte är av scooter-modell: Talaria Sting, Super Soco och Viarelli Supermotard.
De två första gick bort för att de var fula (någon som förstår hur en 15 åring fungerar får gärna förklara).
Då återstod Viarellin. Viarelli är, vad jag läst mig till, ett varumärke i norden för i huvudsak kinesiska mopeder.
Kändes sådär att köpa en sådan, men eftersom alla de andra också är kinesiska mopeder kunde det i det närmaste kvitta vilken hon valde.
Sagt och gjort, åkte iväg och köpte en.
Döm om min förvåning när jag upptäcker att just Viarelli Supermotad är en tysk-byggd nedtrimmad lätt el-motorcykel, re-brandad av Viarelli för den nordiska marknaden.
Kändes klar bättre att ha köpt en sådan jämfört med de andra.
Kompisar runt henne hade varnat för kort räckvidd och långsam laddning. Visade sig att de hade gamla scooter mopeder med blybatterier. Viarellin har 3kW motor (pojkvännens Reiju 2-takt har 1,4kW) och 1,8kWh batteri. Laddar fullt på ca 3h.
Gissa vilken vem som är snabbast vid rödljusen...?
Dottern kom efter några dagar på att hon inte behöver tanka mer. (Doh!, varför trodde hon att jag propsade på eldrift...)
Såhär efter en månad är vi mycket nöjda. Jag åker med den också ibland bara för att det är så himla kul

Priset är klart överkomligt om man tänker på att det skiljer bara ca 8k mellan en el-moped och en 2-takt-moped.