{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsOJ »

Pontus skrev: 15 jun 2023 11:32
Gustafsson skrev: 15 jun 2023 09:22
...

Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.
Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?

Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

LarsOJ skrev: 15 jun 2023 19:10
Pontus skrev: 15 jun 2023 11:32
Gustafsson skrev: 15 jun 2023 09:22
...

Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.
Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?

Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till ac
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6486
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 15 jun 2023 21:57
Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till ac
Så vitt jag förstår har S/X 2021+ cooled/heated seats. Inte bara "ventilated".
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsOJ »

Tellus skrev: 15 jun 2023 21:57
LarsOJ skrev: 15 jun 2023 19:10
Pontus skrev: 15 jun 2023 11:32
Gustafsson skrev: 15 jun 2023 09:22
...

Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.
Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?

Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till ac
Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:

” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”

https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161

Men det kan funka ganska bra ändå.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Segelflygaren »

LarsOJ skrev: 16 jun 2023 07:35
Tellus skrev: 15 jun 2023 21:57
LarsOJ skrev: 15 jun 2023 19:10
Pontus skrev: 15 jun 2023 11:32
Gustafsson skrev: 15 jun 2023 09:22
...

Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.
Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?

Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till ac
Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:

” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”

https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161

Men det kan funka ganska bra ändå.
Hade en X P100D från 2016 med ventilerade säten, dessa fungerade dock inte alls. Eller man hörde fläktljud, men det märktes absolut ingen skillnad. På vår Plaid S är ventilationen mycket effektiv, så till den grad att min fru direkt känner om den är på och stänger av. Jag har ingen aning om hur den är kopplad, men om man ser på effektiviteten, så känns den som om den är kopplad till Ac.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2200
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av jpetters »

Segelflygaren skrev:
LarsOJ skrev: 16 jun 2023 07:35
Tellus skrev: 15 jun 2023 21:57
LarsOJ skrev: 15 jun 2023 19:10
Pontus skrev: 15 jun 2023 11:32

Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.
Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?

Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till ac
Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:

” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”

https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161

Men det kan funka ganska bra ändå.
Hade en X P100D från 2016 med ventilerade säten, dessa fungerade dock inte alls. Eller man hörde fläktljud, men det märktes absolut ingen skillnad. På vår Plaid S är ventilationen mycket effektiv, så till den grad att min fru direkt känner om den är på och stänger av. Jag har ingen aning om hur den är kopplad, men om man ser på effektiviteten, så känns den som om den är kopplad till Ac.
När jag jämförde de ventilerade stolarna på min SP100D och den SPlaid jag provade så var det en märkbar skillnad. S från 2018 är en uppgraderad version jämfört med med 2016, men 2022 är klart bättre.
Båda alternativen är otroligt mycket bättre är de oventilerade stolarna i min X100D.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Fredrik j
Inlägg: 10940
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Fredrik j »

Segelflygaren skrev: 16 jun 2023 20:42
LarsOJ skrev: 16 jun 2023 07:35
Tellus skrev: 15 jun 2023 21:57
LarsOJ skrev: 15 jun 2023 19:10
Pontus skrev: 15 jun 2023 11:32

Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.
Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?

Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till ac
Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:

” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”

https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161

Men det kan funka ganska bra ändå.
Hade en X P100D från 2016 med ventilerade säten, dessa fungerade dock inte alls. Eller man hörde fläktljud, men det märktes absolut ingen skillnad. På vår Plaid S är ventilationen mycket effektiv, så till den grad att min fru direkt känner om den är på och stänger av. Jag har ingen aning om hur den är kopplad, men om man ser på effektiviteten, så känns den som om den är kopplad till Ac.
Du kan känna med handen om stolen suger in luft.
För att den skulle använda kall luft under stolen skapad av ac skulle den ju behöva blåsa.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Tellus »

Mätte med en temp prob, dom är ventilerade, ej kylda. Men effektiva.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsOJ »

Tellus skrev: 17 jun 2023 08:32
Mätte med en temp prob, dom är ventilerade, ej kylda. Men effektiva.
Ja på kylda så känner man tydligt att det blåser kall luft upp ur hålen i dynan/ryggstöd. Men som sagt ventilerat är bättre än inget.

Det jag gillar med riktigt A/C kylda stolar är att man kan ha det ganska varmt i bilen i övrigt och låta sätet kyla kroppen. Nice på sommaren.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Dafro »

LarsOJ skrev: 17 jun 2023 10:49
Tellus skrev: 17 jun 2023 08:32
Mätte med en temp prob, dom är ventilerade, ej kylda. Men effektiva.
Ja på kylda så känner man tydligt att det blåser kall luft upp ur hålen i dynan/ryggstöd. Men som sagt ventilerat är bättre än inget.

Det jag gillar med riktigt A/C kylda stolar är att man kan ha det ganska varmt i bilen i övrigt och låta sätet kyla kroppen. Nice på sommaren.
Det låter trevligt, skulle jag vilja ha, tycker inte mina ventilerade i BMW inte riktigt räcker till, men förkyler man kupén så mörker man att sätena är riktigt svala.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av LarsOJ »

Dafro skrev: 17 jun 2023 16:31
LarsOJ skrev: 17 jun 2023 10:49
Tellus skrev: 17 jun 2023 08:32
Mätte med en temp prob, dom är ventilerade, ej kylda. Men effektiva.
Ja på kylda så känner man tydligt att det blåser kall luft upp ur hålen i dynan/ryggstöd. Men som sagt ventilerat är bättre än inget.

Det jag gillar med riktigt A/C kylda stolar är att man kan ha det ganska varmt i bilen i övrigt och låta sätet kyla kroppen. Nice på sommaren.
Det låter trevligt, skulle jag vilja ha, tycker inte mina ventilerade i BMW inte riktigt räcker till, men förkyler man kupén så mörker man att sätena är riktigt svala.
De flesta amerikanska premium pickup/suv har AC kylning i stolarna. Toppmodellerna (tex RAM limited) även i baksätet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5546
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Gustafsson »

Märks tydlig skillnad med ventilationen i sätena på, i läge tre tyckte jag det blev för kallt tom trots 30 grader ute och ordentligt med sol. Så visst fungerar det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
SwedishAdvocate
Inlägg: 5618
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av SwedishAdvocate »

Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:

viewtopic.php?p=728151#p728151
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6486
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 17 jun 2023 22:22
Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:

viewtopic.php?p=728151#p728151
Du inser att det är helt sjukt att inte 99% av leveranserna är på det sättet?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5618
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 18 jun 2023 09:19
SwedishAdvocate skrev: 17 jun 2023 22:22
Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:

viewtopic.php?p=728151#p728151
Du inser att det är helt sjukt att inte 99% av leveranserna är på det sättet?
Håller så klart med om att det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en miljon. Det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en halv miljon också. Och som många varit inne på redan så är kanske enda sättet att neka att ta emot leverans av bilar som inte lever upp till det här kriteriet. Men grejen med uppdaterade S/X (som flera också redan varit inne på) är ju att folk väntat länge, och även i många fall låst in ett pris som är flera 100K lägre än vad priset är idag...

I fallet med S/X – vet vi hur många bilar som levererats i Sverige, samt hur många det är som har fått bilar med oacceptabla defekter?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3881
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 18 jun 2023 16:16
spacecoin skrev: 18 jun 2023 09:19
SwedishAdvocate skrev: 17 jun 2023 22:22
Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:

viewtopic.php?p=728151#p728151
Du inser att det är helt sjukt att inte 99% av leveranserna är på det sättet?
Håller så klart med om att det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en miljon. Det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en halv miljon också. Och som många varit inne på redan så är kanske enda sättet att neka att ta emot leverans av bilar som inte lever upp till det här kriteriet. Men grejen med uppdaterade S/X (som flera också redan varit inne på) är ju att folk väntat länge, och även i många fall låst in ett pris som är flera 100K lägre än vad priset är idag...

I fallet med S/X – vet vi hur många bilar som levererats i Sverige, samt hur många det är som har fått bilar med oacceptabla defekter?
Jag har sett i USA att det är gott om folk som beställt nyligen som fått oacceptabla bilar.
Att man beställt och väntat kan ju rimligen inte ligga en till last heller.

Det verkar i vart fall vara mer regel än undantag.

Jag kan inte ta emot en bil som måste åtskilliga gånger till SC 300km bort enkel väg.
Det funkar liksom inte.

Tråkigt, och som det är nu finms det inte några direkt jämförbara alternativ.
Gillar man inte SUV:ar är man rökt i EV-branschen verkar det som.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate
Inlägg: 5618
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 18 jun 2023 16:41
SwedishAdvocate skrev: 18 jun 2023 16:16
Håller så klart med om att det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en miljon. Det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en halv miljon också. Och som många varit inne på redan så är kanske enda sättet att neka att ta emot leverans av bilar som inte lever upp till det här kriteriet. Men grejen med uppdaterade S/X (som flera också redan varit inne på) är ju att folk väntat länge, och även i många fall låst in ett pris som är flera 100K lägre än vad priset är idag...

I fallet med S/X – vet vi hur många bilar som levererats i Sverige, samt hur många det är som har fått bilar med oacceptabla defekter?
Jag har sett i USA att det är gott om folk som beställt nyligen som fått oacceptabla bilar.
Att man beställt och väntat kan ju rimligen inte ligga en till last heller.

Det verkar i vart fall vara mer regel än undantag.

Jag kan inte ta emot en bil som måste åtskilliga gånger till SC 300km bort enkel väg.
Det funkar liksom inte.

Tråkigt, och som det är nu finms det inte några direkt jämförbara alternativ.
Gillar man inte SUV:ar är man rökt i EV-branschen verkar det som.
En 'approach' skulle kanske kunna vara att gå in i det här med öppna ögon givet vad vi vet om hur det ser ut...

Jag kan så klart ha fel, men jag tycker det verkar som du allra helst skulle vilja ha en ny Model S... ;)

Du kan ju alltid testa att beställa en. Och dyker den upp med defekter som du inte kan acceptera får du ha en Plan B.

Ett tips kan kanske vara att göra som Björn gjorde och skriva 'lite lagom' här på forumet om hur mycket du ser fram mot din nya S, samt hur olidlig du tycker att väntan är – no offense till Björn såklart... ;) Det kanske kan maximera chanserna för att Tesla ska 'anstränga sig' med just ditt ex. och leverera till en nivå som du anser att man kan förvänta sig... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3881
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 18 jun 2023 16:56

En 'approach' skulle kanske kunna vara att gå in i det här med öppna ögon givet vad vi vet om hur det ser ut...

Jag kan så klart ha fel, men jag tycker det verkar som du allra helst skulle vilja ha en ny Model S... ;)

Du kan ju alltid testa att beställa en. Och dyker den upp med defekter som du inte kan acceptera får du ha en Plan B.

Ett tips kan kanske vara att göra som Björn gjorde och skriva 'lite lagom' här på forumet om hur mycket ser fram mot din nya S, samt hur olidlig du tycker att väntan är – no offense till Björn såklart... ;) Det kanske kan maximera chanserna för att Tesla ska 'anstränga sig' med just ditt ex. och leverera till en nivå som du anser att man kan förvänta sig... ;)
Jag har tänkt tanken, men efter att ha bottnat i det känns det som ’avstå’ är sundast just nu.
En Plaid vore ju kul men…

Med 300 km enkel väg till SC blir en lackering besvärlig. Jag vet, för min M3P ska in för det. Två hela dagar går på körning dit/hem.

Nä, skulle jag besluta att är det nog när säljaren ringer efter iklickning som chansen finns att beskriva att det inte är läge med någon halvdan bil som ska fixas på 10-15 punkter. ”Hämtas bara ut i det skick som en ny bil ska ha”

Jag skulle inte tro att det hjälper att grina på det här forumet, faktiskt.

Men det är alltför många kända issues. Om det bara var blinkerspaken och att välja ratt hade det gått an men med alla kända felaktigheter som brukar finnas är det i dagsläget inte aktuellt.
Radar, USS etc har dessutom fått mig att se rättså rött på Tesla.(jag vet att S med HW4 har radar).
Att ta bort USS INNAN man löst mjukvaran som ska hantera det är så jäkla dumt så det finns inte. Hör i norra sverige är bakre kameran fylld med smuts > 6 månader per år. USS fungerar trots snö i de flesta fallen.
Kommer visa sig att de inte kan lösa det för oss här uppe, då hade USS vart rätt bra att ha.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 943
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Honkan »

Beställde om Polestar 3 Performance precis :D :D :D byter vår MYP när det blir leverans…

Kommer ha en MYP som förmånsbil ändå…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Segelflygaren »

AAKEE skrev: 18 jun 2023 22:20
SwedishAdvocate skrev: 18 jun 2023 16:56

En 'approach' skulle kanske kunna vara att gå in i det här med öppna ögon givet vad vi vet om hur det ser ut...

Jag kan så klart ha fel, men jag tycker det verkar som du allra helst skulle vilja ha en ny Model S... ;)

Du kan ju alltid testa att beställa en. Och dyker den upp med defekter som du inte kan acceptera får du ha en Plan B.

Ett tips kan kanske vara att göra som Björn gjorde och skriva 'lite lagom' här på forumet om hur mycket ser fram mot din nya S, samt hur olidlig du tycker att väntan är – no offense till Björn såklart... ;) Det kanske kan maximera chanserna för att Tesla ska 'anstränga sig' med just ditt ex. och leverera till en nivå som du anser att man kan förvänta sig... ;)
Jag har tänkt tanken, men efter att ha bottnat i det känns det som ’avstå’ är sundast just nu.
En Plaid vore ju kul men…

Med 300 km enkel väg till SC blir en lackering besvärlig. Jag vet, för min M3P ska in för det. Två hela dagar går på körning dit/hem.

Nä, skulle jag besluta att är det nog när säljaren ringer efter iklickning som chansen finns att beskriva att det inte är läge med någon halvdan bil som ska fixas på 10-15 punkter. ”Hämtas bara ut i det skick som en ny bil ska ha”

Jag skulle inte tro att det hjälper att grina på det här forumet, faktiskt.

Men det är alltför många kända issues. Om det bara var blinkerspaken och att välja ratt hade det gått an men med alla kända felaktigheter som brukar finnas är det i dagsläget inte aktuellt.
Radar, USS etc har dessutom fått mig att se rättså rött på Tesla.(jag vet att S med HW4 har radar).
Att ta bort USS INNAN man löst mjukvaran som ska hantera det är så jäkla dumt så det finns inte. Hör i norra sverige är bakre kameran fylld med smuts > 6 månader per år. USS fungerar trots snö i de flesta fallen.
Kommer visa sig att de inte kan lösa det för oss här uppe, då hade USS vart rätt bra att ha.
Jag har haft totalt tre nya S varav en Plaid och en ny X, samt ett gäng treor, dock har samtliga bilar varit tillverkade i USA. Samtliga S & X har behövt lämnas in ett par tre gånger till Tesla för att fixa rattleljud, samt diverse småfel. Skulle säga att det varit i stort sett samma nivå 2014, 2015, 2016 & 2022. Treorna har varit klart mer felfria. Dock ska sägas att bilarna efter ovanstående fix, blivit riktigt bra.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6486
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

Segelflygaren skrev: 19 jun 2023 16:47
Jag har haft totalt tre nya S varav en Plaid och en ny X, samt ett gäng treor, dock har samtliga bilar varit tillverkade i USA. Samtliga S & X har behövt lämnas in ett par tre gånger till Tesla för att fixa rattleljud, samt diverse småfel. Skulle säga att det varit i stort sett samma nivå 2014, 2015, 2016 & 2022. Treorna har varit klart mer felfria. Dock ska sägas att bilarna efter ovanstående fix, blivit riktigt bra.
Till den här listan kan läggas att i princip samtliga S/X har levererats med felaktig hjulinställning och ljusinställning. Kanske delvis på grund av att man slutmonterade i EU förut. Kanske är det bättre nu?

Limrester och tejp som sitter kvar verkar vara vanligt och det kanske gäller alla bilar, men där har man haft en ÅF som skäms om kunden
får se det som fixat det innan kunden kommer.

Skulle jag gissa så skulle jag tro att minst 10% av bilarna från Fremont har lackskador (loppor) vid leverans. Jag skulle tro att minst 80% av Fremont-bilarna har varit på service eller fått ranger inom 12 månader. Över 50% två gångar inom 12 månader.

När det gäller hjulinställningen verkar det råda konsensus bland de tre fyra verkstäder jag pratat med att grejerna är underdimensionerade baserat på den effekt och vikt bilarna har.

Jag tror att Tesla måste fixa det här framöver, annars kan de lika gärna lägga ned S och X. Med det sagt så gillar jag verkligen min bil, men det blir knappast en ny. Vill ha lite mer "tysk kvalitet och interiör" för en bil som är 1M SEK +

Edit: Och fixa service-upplevelsen.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Segelflygaren »

Men upplevelsen när man drar på är magisk, typ på 35 mkr nivån😜 Att åka 100 km/h och trycka på, och få samma accelerationskänsla som en 3P från 0 km/h är även det magiskt!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6486
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av spacecoin »

Segelflygaren skrev: 19 jun 2023 18:40
Men upplevelsen när man drar på är magisk, typ på 35 mkr nivån😜 Att åka 100 km/h och trycka på, och få samma accelerationskänsla som en 3P från 0 km/h är även det magiskt!
Håller med. Det är ju Teslas strategi. Frågan hur länge det är en USP och hur länge det håller. Kommer man från en ICE är det klart att nästan vilken elbil som helst känns pigg.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3881
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av AAKEE »

Segelflygaren skrev: 19 jun 2023 16:47

Jag har haft totalt tre nya S varav en Plaid och en ny X, samt ett gäng treor, dock har samtliga bilar varit tillverkade i USA. Samtliga S & X har behövt lämnas in ett par tre gånger till Tesla för att fixa rattleljud, samt diverse småfel. Skulle säga att det varit i stort sett samma nivå 2014, 2015, 2016 & 2022. Treorna har varit klart mer felfria. Dock ska sägas att bilarna efter ovanstående fix, blivit riktigt bra.
Jag har en 3P 21 (Fremont) som det var en del grejer på. Vart några gånger till SC (600km tor) och måste dit pga panelgaps som gjort att lacken på bakluckan skadats. Försökte ha överseende vid leverans, tänkte inte vara gnällig men det får man igen nu.

Det är inte aktuellt att lägga 1.5M och få ngt som ser ut som sju svåra år. Någon liten grej gör ju inget men läser man hör och hur de har det i USA är det tyvärr för dåligt.
Behöva bråka med SC om de vänder efter leversns och börjar kalla det ”typenligt” eller ”within limits” är inte aktuellt.

Vibrationerna i S plaid sägs inte vara löst för de som har dem…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10415
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Inlägg av Legato »

Segelflygaren skrev: 19 jun 2023 18:40
Men upplevelsen när man drar på är magisk, typ på 35 mkr nivån😜 Att åka 100 km/h och trycka på, och få samma accelerationskänsla som en 3P från 0 km/h är även det magiskt!
Enig! Är fortfarande löjligt nöjd med vår Plaid.

Älskar Model 3 och tyckte det var den bästa bil Tesla byggt. Men i Plaid får man "det bästa från båda världar" med ännu bättre prestanda, ännu modernare förarmiljö (iofs på gott och ont), ännu bättre ljudanläggning, mer bekvämlighet osv.

Bortsett från någon lös sensor i bakluckan som byttes av Ranger så har jag inte haft några problem alls. Inte heller något gnissel eller knakande som jag tycker är vanligt på Teslor.

Ska jag klaga på något annat än tuta/blinkers så får det bli komforten i tredje raden. Av någon anledning så har den två tydliga nackdelar:

1.) Trots luftfjädring och oavsett inställning på den så blir det ganska stökigt bak. Förstår inte varför men av någon anledning måste fjädringen vara ställd så den är betydligt styvare bak än fram.

2.) Ljudanläggningen är magisk fram, överlägset den bästa jag haft och jag har haft mycket... Men längst bak blir det som att sitta i en baslåda. Barnen klagar redan vid ganska låg ljudnivå och jag blev förvånad när jag själv provade hur dramatisk skillnaden var.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar