Hur är det om man vill sälja till Danmark. Slipper dom betala moms en gång till och den extra avgiften dom har på nya bilar så fort den begagnade bilen är över 6 månader gammal och gått mer än 500 mil?
Det tror jag tyvärr inte, då skulle det inte säljas några nya bilar alls i Norge utan alla skulle köpa 6-månaders bilar från Tyskland och Sverige.
Tydligen kallas det "Registreringsavgift" och är 60-63% av handelspriset (dvs det pris bilen är värd på öppna marknaden).
Registreringsavgift
Den största utgiften är registreringsavgiften. Avgiften beräknas på det pris som en bilförsäljare skulle kunna sälja en motsvarande bil för i Danmark, ett så kallat handelspris. Som regel utgör registreringsavgiften 60-63 procent av handelspriset.
Åk till någon SuC och kolla in några nya bilar. ”Otroligt dålig passning” har jag inte sett, men jag har inte mätt med skjutmått.
Bild ur granntråden om refresh S/X, från Rennwagens inlägg.
Passningen ser ut som min M3P. Det tar i så färgen släpper och nu måste bilen lackas om, i vart fall min. Det är katastrofalt dåligt. Måste lägga två dagar på lämna-hämta (120 mil
Körning).
Tesla kunde inte ens fixa bilen på bilden utan behövde lämna den vidare till karrosseriexperter.
Om det inte är otroligt dålig passning, ja då vet jag inte.
Nja, den danska registreringsavgiften finns ju fortfarande kvar. Den är 105% på priset upp till 79000kr och sen 180% på överskjutande.
Men kanske gäller den inte elbilar?
Nja, den danska registreringsavgiften finns ju fortfarande kvar. Den är 105% på priset upp till 79000kr och sen 180% på överskjutande.
Så om en bil kostar 1.000.000 dkr så blir avgiften 83 + 1658 = 1741 tkr i avgift?
Så mycket är det i varje fall inte på nya elbilar, vad jag kan se på hemsidan så är det 30% på Teslorna.
Men det känns ändå som att Danskarna kan spara typ 400 sek på en lätt beg Plaid i stället för en ny i Danmark.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Glömde den. Tänkte bara på momsen...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Så om en bil kostar 1.000.000 dkr så blir avgiften 83 + 1658 = 1741 tkr i avgift?
Så mycket är det i varje fall inte på nya elbilar, vad jag kan se på hemsidan så är det 30% på Teslorna.
Men det känns ändå som att Danskarna kan spara typ 400 sek på en lätt beg Plaid i stället för en ny i Danmark.
Ja, bilar har ju alltid varit sjukt dyra i Danmark.
Tror registreringsavgiften inte betalas av biltillverkaren utan av ägaren när bilen registreras.
Men den kan vara lägre för elbilar. Ungefär som i Norge.
En tidigare kollega som flyttat till Köpenhamn hörde av sig i veckan och beklaga sig över priserna på bilar i Danmark, vi diskuterar elbilar men vet inte hur dyrt det var mot här men privstleasing kändes ändå rimlig, typ 3700 för en Fiat 500e som jag föreslog som en bra citybil eller en ev6 om han ville ha löngre räckvidd och den landa på ca 5000 danska kronor vilket han tyckte var för dyrt men jag tycker billigt. Så på något sätt så verkar avgiften bara gälla om man säljer.
En tidigare kollega som flyttat till Köpenhamn hörde av sig i veckan och beklaga sig över priserna på bilar i Danmark, vi diskuterar elbilar men vet inte hur dyrt det var mot här men privstleasing kändes ändå rimlig, typ 3700 för en Fiat 500e som jag föreslog som en bra citybil eller en ev6 om han ville ha löngre räckvidd och den landa på ca 5000 danska kronor vilket han tyckte var för dyrt men jag tycker billigt. Så på något sätt så verkar avgiften bara gälla om man säljer.
Avgiften är en registreringsavgift.
Ok så inte en avgift för att bilen sätts i trafik ändå vilket det låter som men gäller alltså inte om företag leasar ut bilar, vad det verkar.
Hur är det egentligen, tillåter Tesla att man kollar igenom bilen INNAN man betalar den?
Efter att själv tagit leverans av en ny S Performance 2019 (som inte var perfekt vid leverans, men gick att snygga till innan jag åkte därifrån), och nu läser att det 4 år senare inte blivit bättre utan snarare sämre, skulle jag aldrig betala en Tesla i förskott utan att först ha fått se den.
Jag tog leverans i Huddinge av en MS LR. Fick korten och upplåst bil och fick gå igenom den hur länge som helst och testa funktioner. Behövde bara acceptera leveransen via telefonen efter det och innan jag körde iväg.
Bilen var nytvättad, 81% laddad. Hittade inga problem. Jo, dan efter upptäckte jag att en ventilhatt saknades på ett av hjulen, så jag tog en från min gamla Volvo S80, ser likadan ut. Så det är det enda jag hittat nu efter första veckan.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Hur är det egentligen, tillåter Tesla att man kollar igenom bilen INNAN man betalar den?
Efter att själv tagit leverans av en ny S Performance 2019 (som inte var perfekt vid leverans, men gick att snygga till innan jag åkte därifrån), och nu läser att det 4 år senare inte blivit bättre utan snarare sämre, skulle jag aldrig betala en Tesla i förskott utan att först ha fått se den.
Jag tog leverans i Huddinge av en MS LR. Fick korten och upplåst bil och fick gå igenom den hur länge som helst och testa funktioner. Behövde bara acceptera leveransen via telefonen efter det och innan jag körde iväg.
Bilen var nytvättad, 81% laddad. Hittade inga problem. Jo, dan efter upptäckte jag att en ventilhatt saknades på ett av hjulen, så jag tog en från min gamla Volvo S80, ser likadan ut. Så det är det enda jag hittat nu efter första veckan.