Elbilar brinner - Mindre!
Moderator: Redaktion
Re: Elbilar brinner - Mindre!
Läste i Aftonblaskan om en brand i Helsingborg som omfattade tio bilar. Det verkar som att vissa blivit medvetna om mediers vilja att utgå ifrån att det är elbilar som brinner. Det här befälet på räddningstjänsten är en riktig partypooper för tidningsreportern:
Nu blev det inga braskande förstasidesrubriker utan bara en liten notis långt ned i flödet...
Vet inte hur frågan ställdes, men man kan ju tänka sig att reportern förhoppningsfullt undrade om det var en elbil som spontant börjat brinna eller hade exploderat och att det var därför branden blivit så omfattande.Det är mer än tio bilar som brunnit. Det är olika sorters fordon, men ingen elbil.
Nu blev det inga braskande förstasidesrubriker utan bara en liten notis långt ned i flödet...
Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta. Jag googlade och hittade endast en interpellation fr en moderat riksdagsledamot som ställde frågan - men inget svar fr regeringen. Snälla inga påhopp om min kollega utan bara fakta om ni hört om detta och huruvida det stämmer el ej. Det låter ju skumt men samtidigt troligt - mkt kraft i litiumjonbatterier.
Har för mig att bilen på gardemoen var en Opel Zafira. I varje fall ingen elbil. Det var (vad jag kan minnas) inte så många elbilar ö h t där vid branden. Det var ett väldigt skriveri om det vid tillfället, men alla diskussioner tvärdog när man upptäckte att inga elbilar var inblandade.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Bara detta räcker som bevis för att han har fel. Saker tystas inte ner och göms, särskilt inte om elbilar.Aida skrev:Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Kolla Norska källor de har ju många haft elbilar och har haft dem länge så det finns statistik där.
Är det inte så att bensinbilar oftare fattar eld men sprider sig eld till en elbil blir den svårare att släcka?
Majoriteten av bensinbilarna fattar väl dessutom eld under eller i direkt anslutning till körning medans elbilsbranden oftast uppstår i samband med laddning och då inte själva bilen utan i elanslutningen?
Majoriteten av bensinbilarna fattar väl dessutom eld under eller i direkt anslutning till körning medans elbilsbranden oftast uppstår i samband med laddning och då inte själva bilen utan i elanslutningen?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Nä, det är extremt svårt att tända på ett (elbils)batteri utifrån/uppifrån.Fredrik j skrev:Är det inte så att bensinbilar oftare fattar eld men sprider sig eld till en elbil blir den svårare att släcka?
När batterier fattar eld beror det vanligen på kortslutning i celler
och då blir det svårsläckt . Om anslutningen blir överhettad så fattar inte batteriet eld, möjligen byggnaden som bilen laddas från.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Precis. Om elbilen till slut antänds av något annat i närheten.mikebike skrev:Nä, det är extremt svårt att tända på ett (elbils)batteri utifrån/uppifrån.Fredrik j skrev:Är det inte så att bensinbilar oftare fattar eld men sprider sig eld till en elbil blir den svårare att släcka?
När batterier fattar eld beror det vanligen på kortslutning i celler
och då blir det svårsläckt . Om anslutningen blir överhettad så fattar inte batteriet eld, möjligen byggnaden som bilen laddas från.
Ja, där gick Aftonbladet miste om förstasidestoff och en klar kandidat för löpsedlarna!Jerker skrev:Läste i Aftonblaskan om en brand i Helsingborg som omfattade tio bilar. Det verkar som att vissa blivit medvetna om mediers vilja att utgå ifrån att det är elbilar som brinner. Det här befälet på räddningstjänsten är en riktig partypooper för tidningsreportern:
Vet inte hur frågan ställdes, men man kan ju tänka sig att reportern förhoppningsfullt undrade om det var en elbil som spontant börjat brinna eller hade exploderat och att det var därför branden blivit så omfattande.Det är mer än tio bilar som brunnit. Det är olika sorters fordon, men ingen elbil.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Jag har en gammal skolkompis som postar liknande regelbudet på FB och blir ivrigt påhejad, senaste var en elbuss som typ sprängdes, var som en gigantisk svetslåga från den som enligt uppgift var batteriet. Jag drog en snabb googling, det var egentligen en gaskonverterad ICE-buss där gasflaskorna som satt på taket hade antänts av någon anledning?
Nä alltså att det var en Zafira fossilare som började brinna sa han också - det var när elden spred sig till bev:are runt om som problemen för byggnaden började.martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Nä, branden blev svårsläckt för att parkeringshusets brandskydd inte var anpassat för moderna bilar med mer energiinnehåll (SUV).Aida skrev:Nä alltså att det var en Zafira fossilare som började brinna sa han också - det var när elden spred sig till bev:are runt om som problemen för byggnaden började.martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Att många av bilarna i ett norskt parkeringsgarage dessutom var BEV gjorde inte saken bättre men heller inte avgörande mycket sämre. Möjligtvis i ett tidigt skede av branden när det fortfarande skulle gått att släcka.
Nu blev det övertänt och då spelade det ingen roll.
Intressant om man/någon kan spåra dessa historier bakåt. Uppkommer de spontant i ”pojkrum” eller är de proffesionellt producerade? Här hoppas jag verkligen Elon tex kan fixa Twitter så att falska påståenden inte får mer spridning än korrekta.backe skrev:martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
Jag har en gammal skolkompis som postar liknande regelbudet på FB och blir ivrigt påhejad, senaste var en elbuss som typ sprängdes, var som en gigantisk svetslåga från den som enligt uppgift var batteriet. Jag drog en snabb googling, det var egentligen en gaskonverterad ICE-buss där gasflaskorna som satt på taket hade antänts av någon anledning?
Här har du uttalandet från räddningsledaren:LarsL skrev:Intressant om man/någon kan spåra dessa historier bakåt. Uppkommer de spontant i ”pojkrum” eller är de proffesionellt producerade? Här hoppas jag verkligen Elon tex kan fixa Twitter så att falska påståenden inte får mer spridning än korrekta.backe skrev:martinot skrev:Det var FUD och klassisk tidningsanka. Bilen som brann på Gardemoen var en ICE-bil. Meddela din kollega detta så att han kan uppdatera sig med fakta.Aida skrev:Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta.
”Brannvesenet: Røyken er farlig
Dette er farlig røyk blant annet på grunn av plaststoffer, drivstoff og batterier i bilene som brenner. De som berøres av røyken oppfordres til å holde seg innendørs og lukke vinduer og dører. Ventilasjon bør også stenges av i berørte området. Ved ubehag kontakt legevakten, melder brannvesenet.
Brannsjefen sier til NRK at første etasje av parkeringshuset er utbrent. Det er noe skader i andre etasje.
– Trolig vil det brenne helt til i morgen. Det er veldig utfordrende å slukke brannen nå. I tillegg er det veldig mange elbiler her som ikke gjør slokkingsarbeidet enklere.”
Sen drar bägge sidor iväg mot sina mål med diskussionen.
-
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Vad va det för märke?Hoppsan_84 skrev:
Försöker luska. Ser ut som en y...
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

Kan nog utesluta att det är en Tesla då det med säkerhet stått i artikeln.
Laddkabeln om den är ansluten verkar gå in framför förardörren.
Laddkabeln om den är ansluten verkar gå in framför förardörren.
-
- Gustafsson
- Teslaägare
Mer video på branden
https://www.nrk.no/vestland/elbil-byrja ... 1.16248062
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Hmmmm för att återkoppla till gammal tråd där min kära väns uttalande om att elbilars bränder var farliga så att saker kunde smälta på ett annat sätt.
Tyvärr verkar det ligga ett korn av sanning i detta. Iaf tror andra på detta. Hoppas att det inte sprids. Norskt rederi förbjuder elbilar står på svt just pga nämnda orsak.
https://svt.se/nyheter/utrikes/norskt-r ... -vid-brand
Tyvärr verkar det ligga ett korn av sanning i detta. Iaf tror andra på detta. Hoppas att det inte sprids. Norskt rederi förbjuder elbilar står på svt just pga nämnda orsak.
Undrar hur länge det dröjer innan dom ändrar sig, eller kursarAida skrev: ↑14 jan 2023 09:14Hmmmm för att återkoppla till gammal tråd där min kära väns uttalande om att elbilars bränder var farliga så att saker kunde smälta på ett annat sätt.
https://www.carsmetric.com/tesla-car-fire-statistics/How Many Teslas Have Caught Fire 2022: Tesla Car Fire Statistics
Tesla vehicles have had a fire rate of one for every 175 million miles traveled compared to the U.S. average a vehicle fire for every 19 million miles traveled.
(Det vore trevligt med mer referenser för de data som presenteras).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Ja, nu går drevet igen…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24