Det finns alltid en massa elbilshatare som "minsan vet". Det är såklart bara skitsnack. Det är mindre energi i en elbil och mängden energi som kan släppas lös är i slutändan vad som avgör vad du kan få för total brandlast på en byggnad.Aida skrev: ↑07 nov 2022 17:34Här är en sak som jag undrar över. En på mitt jobb som är insatt i brandbekämpning hävdar med emfas att elbilar är mycket mer brandsäkra än fossilare men när de väl brinner så är temperaturen mycket högre vilket gör att armerad betong smälter. Han hävdar att ngt garage på Gardemoen kollapsade pga elbilsbrand. Att betongen står emot fossilbilsbränder men ej elbilsbränder. Han hävdar att detta tystats ned men eg borde elbilar förbjudas i garage och på färjor iom detta. Jag googlade och hittade endast en interpellation fr en moderat riksdagsledamot som ställde frågan - men inget svar fr regeringen. Snälla inga påhopp om min kollega utan bara fakta om ni hört om detta och huruvida det stämmer el ej. Det låter ju skumt men samtidigt troligt - mkt kraft i litiumjonbatterier.
Glöm dock inte att det som behövs för att ge allvarliga skador på en parkeringshus är mindre än vad många tror. Och bilar står så pass nära att tar en fyr är risken ganska stor att det sprider sig. Sprinkler i p-hus är en ganska bra ide. Brinnande bilar oaktat drivmedel är ganska otrevliga..