Orealistiska laddtider i bilens navigator

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

rexikan
elbilist

Orealistiska laddtider i bilens navigator

Inlägg av rexikan »

Har nu kört 650 mil med min Model Y RWD med LFP batteri. En sak som jag stör mig på är att om jag planerar en längre resa på skärmen i bilen, så visar den orealistiskt långa laddtider. Om jag gör samma planering i tesla-appen så får jag tider som stämmer bra.

Ett exempel är en resa jag gjorde med fyra laddstopp där bilen uppskattade att jag skulle behöva ladda i totalt 140 minuter. Tesla-appen däremot sa 82 minuter vilket visade sig stämma bra. Teslan uppskattar alltså laddtiderna till 70% för mycket. Det har varit så har för varje resa jag planerat sedan jag köpte bilen ny.

Vad kan detta bero på? Visar alla teslor så här fel, eller är det just Y RWD? Finns det något jag kan göra för att den skall visa rätt?

Det är också synd att bilen inte visar till vilken procent jag skall ladda vid ett laddstopp. Då hade jag själv lättare kunnat uppskatta den verkliga laddtiden utan att använda någon app.
Tesla MY RWD vit/svart 19"
Kia eNiro 2019-2023
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Orealistiska laddtider i bilens navigator

Inlägg av Jaegaern »

Kanske har ett samband med att varje gång man laddar och ser "batterinivå vid ankomst" som alltid hoppar upp ~5% efter man börjat köra efter avslutat supercharging. Estimerar att man har fått mindre -> längre laddtider? Varit så sedan jag köpte bilen för 2 år sedan nu.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
rexikan
elbilist

Inlägg av rexikan »

Jaegaern skrev: 19 jun 2023 07:57
Kanske har ett samband med att varje gång man laddar och ser "batterinivå vid ankomst" som alltid hoppar upp ~5% efter man börjat köra efter avslutat supercharging.
Ja, så är det för mig också. Ibland planerar jag om resan under laddning för att få nya siffror. Tråkigt att Tesla slarvar med en så viktig funktion. Folk brukar säga att navigatorn i Teslor fungerar väldigt bra, så jag funderar på om detta är buggar relaterade till en annan laddprofil på LFP batterier eller något, och att det inte är så på andra modeller.
Kia eNiro 2019-2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Enligt appen behöver jag inte ladda alls på denna resa.
När jag startade navigationen i bilen ansåg den att jag skulle ladda i Gävle, knappt halvvägs!
Screenshot_20230616_071301_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

rexikan skrev: 19 jun 2023 08:54
Jaegaern skrev: 19 jun 2023 07:57
Kanske har ett samband med att varje gång man laddar och ser "batterinivå vid ankomst" som alltid hoppar upp ~5% efter man börjat köra efter avslutat supercharging.
Ja, så är det för mig också. Ibland planerar jag om resan under laddning för att få nya siffror. Tråkigt att Tesla slarvar med en så viktig funktion. Folk brukar säga att navigatorn i Teslor fungerar väldigt bra, så jag funderar på om detta är buggar relaterade till en annan laddprofil på LFP batterier eller något, och att det inte är så på andra modeller.
Det är så både på min Y LR med NCA och min 3 RWD med LFP. Så det är nog att de planerar pessimistiskt när man laddar, sen mer realistiskt när man kör iväg. Och det är väl okej, både i topic och mitt svar. Att man planerar lite sämre än vad det slutligen blir. Underlova och överprestera. Det vore jävligt segt om det var åt andra hållet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Beräkningen verkar som sagt vara försiktig. Man kan ju lätt ladda lite kortare om man "känner sin bil". Jag laddar alltid utifrån hur många mils räckvidd som bilen visar att den har på skärmen. Men rätt som det är blir det regn eller oplanerade omvägar och då är det bra att ha en del extra amperetimmar att ta till då förbrukningen stiger markant.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
rexikan
elbilist

Inlägg av rexikan »

Jaegaern skrev: 19 jun 2023 10:53
Det är så både på min Y LR med NCA och min 3 RWD med LFP. Så det är nog att de planerar pessimistiskt när man laddar, sen mer realistiskt när man kör iväg. Och det är väl okej, både i topic och mitt svar. Att man planerar lite sämre än vad det slutligen blir. Underlova och överprestera. Det vore jävligt segt om det var åt andra hållet.
Du har ju rätt i att det är bättre att det blir fel åt det hållet om det skall vara fel. Men det blir också svårt att göra en egen uppskattning när felet är så stort (70% längre laddningstid i mitt exempel). Det är ju också redan en felmarginal inräknad i och med att den planerar att man skall komma fram med 10-15%.

Jag skall ta en längre road-trip i Europa i sommar, så då får jag se mer hur det fungerar på långa resor. Jag kommer nog att köra ABRP parallelt som jämförelse.

Bra att veta att det i alla fall inte bara är min bil. :D
Kia eNiro 2019-2023
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare

Inlägg av Jaegaern »

rexikan skrev: 19 jun 2023 11:47
Du har ju rätt i att det är bättre att det blir fel åt det hållet om det skall vara fel. Men det blir också svårt att göra en egen uppskattning när felet är så stort (70% längre laddningstid i mitt exempel). Det är ju också redan en felmarginal inräknad i och med att den planerar att man skall komma fram med 10-15%.

Jag skall ta en längre road-trip i Europa i sommar, så då får jag se mer hur det fungerar på långa resor. Jag kommer nog att köra ABRP parallelt som jämförelse.

Ja det blir lite tokigt när det diffar så långt. Det har jag inte varit med om riktigt.

Hoppas resan går bra!
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Även abrp tycker jag också kan var väldigt pessimistisk, blev tvungen att sänka förbrukningen med 20% för min bil om den skulle bli rimlig. Men den förbrukningen är lägre än min verkliga så det verkar vara någon buffer någonstans. Men jämför så kan du ju justera abrp så den stämmer.

Har inte kört så långt med min bil så jag har behövt ladda för att komma fram men beräkningen i navigatorn felar inte mer än någon procentenhet på resor på 30-40 mil, har sluppit regn än så länge så vet inte om den klarar beräkna det, men om prognosen säger regn så lär jag ladda mer, tex till midsommar.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev: 19 jun 2023 09:07
Enligt appen behöver jag inte ladda alls på denna resa.
När jag startade navigationen i bilen ansåg den att jag skulle ladda i Gävle, knappt halvvägs!
Bilens navigation verkar helst vilja komma fram med 15-20%. Har återgått till att köra med ABRP på resor som kräver laddstopp för att få lite bättre pejl och en second opinion. Den tycker oftast att laddningen är klar tidigare än bilen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Jag var nog mer nojig förr, höll på och räknade om resorna konstant i alla lägen.
Nu gör jag en snabb roadtripp plan innan jag åker iväg, sedan under resorna låter jag bilen fixa biffen.
Har aldrig lidit skada av att ladda 5 minuter längre än den optimala resan klarar. Där emot har jag fått ångest pga jag snålat med laddning under resan.
Min bil drar ofta mer än abrp och det bilen gissat och det beror på hastigheten, fullt spätta innebär kortare räckvidd.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Bilens navigator är rejält konservativ vid räckviddsberäkning (vilket kanske är skönt för många).

Siktar alltid vid laddning på långresa att ha 5% till (sommar och lägre beräknad snitthastighet på sträckan som skall avverkas) 20% (Autobahn kring vinter med hög hastighet och blöt vägbana) vid ankomst på nästa laddstopp.

Om det någon gång är lite kris med låg räckvidd till ankomst så ligg på säkert avstånd bakom långtradare en stund (då drar vår Model 3 LR AWD från 2019 med 18" fälgar så lite som ca 1kwh/mil sommartid) och se beräknad laddprocent % vid ankomst öka och öka.

MVH
Skriv svar