“I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

“I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av vigge50 »

Audis VD för elbilar har mot sin vilja erkänt att Tesla gjorde rätt och tydligen så syftar han framförallt på SuperCharge nätverket.

http://electrek.co/2016/03/24/audi-ev-chief-tesla/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av LarsL »

Ajdå-Audi
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av bullen »

Kanske audi blir första märke att köpa in sig i SuC nätverket?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av LarsL »

Tror snarare de bygger ett eget för alla i VAG koncernen.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av bylund »

Ja, för VAG är nog PR-värdet att bygga ett eget större än besparingen på att slå sina påsar ihop med Tesla. Om inte detta nu är början på en flört, men jag tror inte det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av vigge50 »

De har ju redan sagt att de ska bygga ut ett nätverk med 150 kW CCS tillsammans med andra tillverkare så jag har svårt att tro att det skulle backa nu och gå med Tesla.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av Laban »

De har också sagt att de inte ska bygga laddarna själva. Konsortiumet skulle väl då verka för att de byggs snarare än att man bygger laddarna själva. Men förhoppningsvis tyder detta uttalande på att man börjat tänka om i denna fråga.

Men som jag nämnt tidigare så börjar det väl då bli dags att bygga laddarna nu. Att släppa en bil 2018 och inte ha ett nätverk som kan konkurrera med Teslas är nog ingen höjdare med tanke på vilken prisklass bilen lär hamna i.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av Svenssons »

Det som vore riktigt roligt är om CCS standard för 150kW skippade de extra DC-kontakterna och laddade DC över Mennekes-kontakten på samma sätt som Tesla gör. Då skulle Supercharger kunna bli CCS-laddare och alla Tesla (utom Roadster) skulle kunna ladda på framtida CCS-snabbladdare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av Laban »

Håller med. Speciellt eftersom de verkligen är extra DC kontakter, de andra (L1-L3 + N) fyller ingen funktion då man DC laddar så varför då ha en så stor och klumpig kontakt helt i onödan ?

Men det är förstås så att man inte vill gå Teslas väg även om den är den bästa. Vet inte heller varför de olika kontakterna är så stora, verkar vara någon slags fetisch bland de som skapar dessa och/eller bland biltillverkarna:

Bild

Kompensation för andra tillkortakommanden ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: “I hate to admit it, but Tesla did everything right”

Inlägg av Herr X »

Laban skrev:
Vet inte heller varför de olika kontakterna är så stora, verkar vara någon slags fetisch bland de som skapar dessa och/eller bland biltillverkarna:

Bild

Kompensation för andra tillkortakommanden ?
ChaDeMo tycker jag inte är så stor i verkligheten - bara marginellt större än vanlig Typ2. Dock ser den alldeles för industriell ut, och tillverkarna verkar inte ha lagt mycket energi på att ta fram nätta kontaktdon. CCS är ett monster.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar