Tyckter det här är intressantare än 0-80%, synd att inte fler bilar finns med
Norska motorfordonsförbundet NAF fortsätter att redovisa resultatet från sommarens test av elbilar i El Prix. Totalt testades 32 elbilar som är nya eller uppdaterade på marknaden i år.
Av dem kunde tre elbilar snabbladdas med upp till 200 kilometer i räckvidd på under 10 minuter. Dessa var Xpeng G9 som klarade det på 8,4 minuter, Tesla Model S som klarade det på 8,5 och Hyundai Ioniq 6 med 9,4 minuter.
Ganska meningslös och intetsägande artikel om de inte talar om från vilken nivå (SoC) de börjar ladda. Eller skall man utgå från att det är 0%? Laddningskurvan är ju som bäst vid lägre SoC.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Tyckter det här är intressantare än 0-80%, synd att inte fler bilar finns med
Norska motorfordonsförbundet NAF fortsätter att redovisa resultatet från sommarens test av elbilar i El Prix. Totalt testades 32 elbilar som är nya eller uppdaterade på marknaden i år.
Av dem kunde tre elbilar snabbladdas med upp till 200 kilometer i räckvidd på under 10 minuter. Dessa var Xpeng G9 som klarade det på 8,4 minuter, Tesla Model S som klarade det på 8,5 och Hyundai Ioniq 6 med 9,4 minuter.
Ja, håller med, sånna där tabeller är intressant. Imponerad av nya Polestar 2. Med den jag har tae det ca 17-19 minuter att få 200km. (Självklart lite beroende på hur snabbt man kör, men med lite blandad körning motorväg/landsväg.)
Vet inte vad dom använt för mått för antal km. Kanske WLTP och då får man kanske lägga till nån enstaka minut.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Tyckter det här är intressantare än 0-80%, synd att inte fler bilar finns med
Norska motorfordonsförbundet NAF fortsätter att redovisa resultatet från sommarens test av elbilar i El Prix. Totalt testades 32 elbilar som är nya eller uppdaterade på marknaden i år.
Av dem kunde tre elbilar snabbladdas med upp till 200 kilometer i räckvidd på under 10 minuter. Dessa var Xpeng G9 som klarade det på 8,4 minuter, Tesla Model S som klarade det på 8,5 och Hyundai Ioniq 6 med 9,4 minuter.
Ja, håller med, sånna där tabeller är intressant. Imponerad av nya Polestar 2. Med den jag har tae det ca 17-19 minuter att få 200km. (Självklart lite beroende på hur snabbt man kör, men med lite blandad körning motorväg/landsväg.)
Vet inte vad dom använt för mått för antal km. Kanske WLTP och då får man kanske lägga till nån enstaka minut.
Min ps2 som är dmlr -21 laddar inte heller så snabbt, men den de har testat är den uppdaterade som drar mindre ström och laddar med upp till 205 kW
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Märkligt att inte model 3 är med. Var på Ica maxi i nacka vid lunch, hade 8% SoC och 15min senare hade jag 62%. Tyvärr vet jag inte exakt hur det blir i denna tabell men gissningsvis runt 10min och då har jag en gammal 3P, nya 3LR bör ju vara ännu snabbare då den väl drar mindre?
Med den jag har tae det ca 17-19 minuter att få 200km.
Vad har du för kräm kvar i batteriet när du börjar ladda för att få 200 km på 17-19 minuter?
Försöker komma fram till laddare med ca 5-10%. Då kan man ladda i ca 50% med snitthastighet på över 120kW. Alltså drygt 2kW per minut. Förbrukningen vid blandad körning är nu sommartid på 1,7-1,8kWh/mil.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Märkligt att inte model 3 är med. Var på Ica maxi i nacka vid lunch, hade 8% SoC och 15min senare hade jag 62%. Tyvärr vet jag inte exakt hur det blir i denna tabell men gissningsvis runt 10min och då har jag en gammal 3P, nya 3LR bör ju vara ännu snabbare då den väl drar mindre?
Ja, det är synd att de bara har med bilar som nyligen introducerats eller uppdaterats. Det hade vsrit intressant att se Model 3, ID4 m fl
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Märkligt att inte model 3 är med. Var på Ica maxi i nacka vid lunch, hade 8% SoC och 15min senare hade jag 62%. Tyvärr vet jag inte exakt hur det blir i denna tabell men gissningsvis runt 10min och då har jag en gammal 3P, nya 3LR bör ju vara ännu snabbare då den väl drar mindre?
Har den äldre panasonicbatteri och den nyare LG-batteri kan den äldre ladda snabbare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Tyckter det här är intressantare än 0-80%, synd att inte fler bilar finns med
Jag håller med, mycket intressant! Hoppas de kompletterar med ett vintertest. Bilar som inte har förvärmning och därmed bara klarar att ladda snabbt 1/4 av året borde inte finnas med på en sån här lista. Förstår inte hur det inte uppmärksammas mer.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
De anger inte heller om det är model S LR eller Plaid - där skiljer det ju lite grand till LRs fördel. Sannolikt LR dock då det var den som var med i räckviddstestet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skulle vara mer intressant att veta hur många kwh som kommer in.
WLTP är ju starkt kopplat till hur duktig tillverkaren varit på att optimera för det testet.
Dvs en bil kan ladda 200km WLTP på samma tid som en annan bara får i 150km. Men i praktiken kanske den som fått i 150km är snabbare då den fått in fler kwh och dess WLTP är närmare verkligheten.