Uppdatering Klimatbonus

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

tsint
elbilist
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 apr 2023 08:03

Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av tsint »

Om några dagar så har det gått 6 månader sedan regeringen avskaffade klimatbonusen, då kommer det finns bilar som är berättigade till bonus men som själv behöver ansöka för bonus.

Någon som hört något mer hur det går hos Transportstyrelsen? https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/ är senast uppdaterad 2022-12-29. Det är visserligen statlig verksamhet, men kan det verkligen ta 6 månader att ta fram en blankett och en process?
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av Bankiren »

Jag har fyllt i blanketten och ska skicka in dokumentet, men har inte fått med något svarskuvert och det står inte tydligt vilken adress man ska skicka in dokumenten till.

Är det adressen som står längst ner? Dvs:

Transportstyrelsen
Fordonsinformation
701 88 Örebro
ObscureEconomist
Inlägg: 374
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av ObscureEconomist »

tsint skrev: 03 maj 2023 22:13
Om några dagar så har det gått 6 månader sedan regeringen avskaffade klimatbonusen, då kommer det finns bilar som är berättigade till bonus men som själv behöver ansöka för bonus.

Någon som hört något mer hur det går hos Transportstyrelsen? https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... ara-bonus/ är senast uppdaterad 2022-12-29. Det är visserligen statlig verksamhet, men kan det verkligen ta 6 månader att ta fram en blankett och en process?
Svågern fick sin bonus utbetald utan någon kommunikation. Köpt den 8e november
BMW i4 M50 -22
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av jimhalpert »

Jag fick som svar att de kommer att skicka ut en blankett till dig allteftersom.
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av kaffekoko »

Har en model y som registrerades 16 dec. Fick hem papper förra veckan som ska skickas in.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av uncle_bob »

Skickade in blanketten som kom förra veckan med vändande post, fick in pengarna på kontot idag. Model Y RWD, beställd i september 2022 och levererad 2022-12-22.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av Nogo »

Bifogade du köpehandlingen och beställningen i samma kuvert? Enligt Transportstyrelsens hemsida ska man skicka det i seperat kuvert.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av uncle_bob »

Skickade allt i samma kuvert, till Örebroadressen som stod på blanketten, de dokument jag bifogade var beställningsbekräftelsen och slutfakturan. Funderade på om det skulle räcka iom att de efterfrågade köpekontrakt signerat av säljare och köpare vilket man ju inte år ifrån Tesla när man trycker godkänner leverans i en app själv på en parkeringsplats, men jag antar att de är medvetna om det för det kom inga önskemål om komplettering. Gissar att det viktigaste är beställningen och dess datum, de har ju bilregistret där de kan se när bilen togs i trafik och vem som äger den.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 834
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av Lerumsexpressen »

uncle_bob skrev: 06 jul 2023 13:52
Skickade in blanketten som kom förra veckan med vändande post, fick in pengarna på kontot idag. Model Y RWD, beställd i september 2022 och levererad 2022-12-22.
+1
Allt i samma kuvert
Pengar en vecka senare
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Bankiren
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 feb 2019 19:47

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av Bankiren »

Jag fick också pengarna snabbt. Skönt att ha det överstökat. :D
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: Uppdatering Klimatbonus

Inlägg av migato »

Snackade med DnB nu (har företagsleasing, finansiell) som menade att de kommer skriva ner restvärdet med 70k SEK. Har ni fått samma besked?

De nämnde att det tar längre tid än vanligt och att jag kan förvänta mig att bonus betalas ut i september/oktober. Men då har bilen varit registrerad i trafik 9½ till 10½ månad. Låter som att det tar lite för lång tid för de att hantera det.
Skriv svar