Huvud utrymme i baksätet utan sollucka.
Moderator: Redaktion
Huvud utrymme i baksätet utan sollucka.
Hur lång kan man vara och ändå inte slå huvudet i taket utan sollucka?
Re: Huvud utrymme i baksätet utan sollucka.
Jag är 194 cm lång och har inte en chans i världen att sitta i baksätet utan panoramataket.
Med panoramataket klarar jag mig men har huvudet nästan ända uppe i taket.
När jag provkörde berättade Tesla-säljarna att panoramataket gav ca 4-5 cm extra huvudutrymme.
Om det stämmer så borde gränsen för att sitta bra i baksätet utan panoramatak gå vid ca 184cm (Om underkropp och överkropp delar på de 10 cm det diffar mellan 194 och 184
)
Antar att vi säkert har någon här i det längdspannet som kan dementera eller bekräfta.
Med panoramataket klarar jag mig men har huvudet nästan ända uppe i taket.
När jag provkörde berättade Tesla-säljarna att panoramataket gav ca 4-5 cm extra huvudutrymme.
Om det stämmer så borde gränsen för att sitta bra i baksätet utan panoramatak gå vid ca 184cm (Om underkropp och överkropp delar på de 10 cm det diffar mellan 194 och 184

Antar att vi säkert har någon här i det längdspannet som kan dementera eller bekräfta.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Surfar du på telefonen i baksätet kan du säkert vara 2m...=gamnacke 

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag är 181 och kan sitta i baksäte utan panorama men det kändes som att man skulle slå i huvudet så rent fysiskt kan man nog vara lite över 185, men beroende på hur klaustrofobisk man är så är nog mentala gränsen närmre 180-182
Bara in och prova för det är väldigt individuellt vad man upplever som trångt
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vafaen jag har aldrig suttit i baksätet i min (utan pano) så jag var bara tvungen å ut å testa, och det gick precis, har typ nån cm kvar till taket
och då är jag prick 180cm...
och då är jag prick 180cm...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Sedan är det också väldigt individuellt hur kroppsproportionerna är mellan över och underkropp. Det är större variationer än man kanske tror. Så varje person som är hyggligt lång måste själv provsitta baksätet, för det går inte att dra en gräns vid en viss längd.BigDaddyT skrev:Jag är 181 och kan sitta i baksäte utan panorama men det kändes som att man skulle slå i huvudet så rent fysiskt kan man nog vara lite över 185, men beroende på hur klaustrofobisk man är så är nog mentala gränsen närmre 180-182
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Nicke Nyfiken skrev:Sedan är det också väldigt individuellt hur kroppsproportionerna är mellan över och underkropp. Det är större variationer än man kanske tror. Så varje person som är hyggligt lång måste själv provsitta baksätet, för det går inte att dra en gräns vid en viss längd.BigDaddyT skrev:Jag är 181 och kan sitta i baksäte utan panorama men det kändes som att man skulle slå i huvudet så rent fysiskt kan man nog vara lite över 185, men beroende på hur klaustrofobisk man är så är nog mentala gränsen närmre 180-182
Sant. De flesta är dock ganska jämnt "delbara" på mitten. Dvs överkropp och underkropp är lika långa i normalfallet.
Men det finns ju extrema undantag typ Michael Phelps http://gawker.com/5038018/michael-phelp ... -explained
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Visst finns det extrema variationer men normala variationer på några centimeter är vanliga och ingenting man ens lägger märke till. Om en person är 180 cm lång så reagerar ingen om personen ifråga har "gångjärnet" (höftleden) tre cm lägre än snittet. Likaså om en person har gångjärnet tre cm högre än snittet. Men sätter sig dessa 180 cm långa personerna i baksätet på en bil så är skillnaden 6 cm vilket upplevs som enorm skillnad när man sitter i baksätet.muran skrev:Nicke Nyfiken skrev:Sedan är det också väldigt individuellt hur kroppsproportionerna är mellan över och underkropp. Det är större variationer än man kanske tror. Så varje person som är hyggligt lång måste själv provsitta baksätet, för det går inte att dra en gräns vid en viss längd.BigDaddyT skrev:Jag är 181 och kan sitta i baksäte utan panorama men det kändes som att man skulle slå i huvudet så rent fysiskt kan man nog vara lite över 185, men beroende på hur klaustrofobisk man är så är nog mentala gränsen närmre 180-182
Sant. De flesta är dock ganska jämnt "delbara" på mitten. Dvs överkropp och underkropp är lika långa i normalfallet.
Men det finns ju extrema undantag typ Michael Phelps http://gawker.com/5038018/michael-phelp ... -explained
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
189cm går inget vidare utan panoramatak.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Ingen större skillnad. Panoramataket är ändå framför där man har huvudet om man vill luta det mot huvudstödet. Jag är 1,90m o om jag sjunker ned lite i baksätet så sitter jag bra. Kanske måste sjunka ned 3cm till i de utan panorama takAlven skrev:Hur lång kan man vara och ändå inte slå huvudet i taket utan sollucka?
Ingen större skillnad. Panoramataket är ändå framför där man har huvudet om man vill luta det mot huvudstödet. Jag är 1,90m o om jag sjunker ned lite i baksätet så sitter jag bra. Kanske måste sjunka ned 3cm till i de utan panorama tak[/quoteapkungen skrev:Alven skrev:Hur lång kan man vara och ändå inte slå huvudet i taket utan sollucka?
Precis! Lutar man huvudet mot det pyttelilla nackstödet, så är det väl ingen/mycket liten skillnad på takhöjden
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Kan vara värt att påpeka att de här kommentarerna gäller lite äldre bilar. På lite nyare (typ 2015 och framåt?) så är det större nackstöd bak, och även mer upprätta ryggstöd, så huvudet hamnar mer där panoramataket är.Sofie skrev:Ingen större skillnad. Panoramataket är ändå framför där man har huvudet om man vill luta det mot huvudstödet. Jag är 1,90m o om jag sjunker ned lite i baksätet så sitter jag bra. Kanske måste sjunka ned 3cm till i de utan panorama tak[/quoteapkungen skrev:Alven skrev:Hur lång kan man vara och ändå inte slå huvudet i taket utan sollucka?
Precis! Lutar man huvudet mot det pyttelilla nackstödet, så är det väl ingen/mycket liten skillnad på takhöjden
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
1,92 kan inte sitta i baksätet!
Skickat från min E6653 via Tapatalk
Lite bättre i mitten, har panotak.
För övrigt har jag en kompis som är 12cm kortare än mig som jag lova lång överkropp som mig.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Såhär ser det ut för mig mitten bak med panotak, är 179 cm lång, nya nackstöden bak:

Som synes har jag 10-15 cm kvar till huvudet slår i glastaket (om man betänker att jag har morgonfrilla och håret står rakt upp). Men bakdelen av huvudet touchar i tygtaket, så om jag var mycket längre hade jag nog behövt luta huvudet litegranna framåt för att få plats.

Som synes har jag 10-15 cm kvar till huvudet slår i glastaket (om man betänker att jag har morgonfrilla och håret står rakt upp). Men bakdelen av huvudet touchar i tygtaket, så om jag var mycket längre hade jag nog behövt luta huvudet litegranna framåt för att få plats.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD